Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (7 minutter siden):

Og den 5 sekunders max-power limiten er ganske omfattende. Gir man full gass, slipper gassen, ventet noen sekund og gir full gass igjen har man 31% lavere ytelse (489hk - 345hk). Etter å kjørt litt hardt strøyper den til -51% (239hk).

Opplevde noe lignende med model 3 performance. Når den var blitt varm, opplevdes den som en del tregere en long range. Bestilte derfor long range. 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Sjørøver said:

Opplevde noe lignende med model 3 performance. Når den var blitt varm, opplevdes den som en del tregere en long range. Bestilte derfor long range. 

Sikker på det var grunnen? Model 3 holder batteriet ganske dønn stabilt på 30 grader selv under passelig hardt bruk. Med track-mode kan man "overclocke" ac-kompressoren for ekstra kjøling.

Men temperaturen virker ikke å være problemet på mach-e. Iallefall ikke temperaturene den rapporterer. Men man vet jo at de har brukt masse plastikk inni batteriet som jo ikke leder varme spesielt godt..

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 timer siden):

Sikker på det var grunnen? Model 3 holder batteriet ganske dønn stabilt på 30 grader selv under passelig hardt bruk. Med track-mode kan man "overclocke" ac-kompressoren for ekstra kjøling.

Mener på det er motoren som blir for varm. Fant noen som testet de side om side for noen mnd siden, og de kom til samme konklusjon. Long range ble faktisk raskest etter en del sprints. Kjører vanligvis ikke i trackmode, så hjelper ikke så veldig mye dessverre. Billigere forsikring ble det også. Får bilen om et par uker, etter mye forsinkelse. Håper polestaren ryker fort. 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Sjørøver said:

Mener på det er motoren som blir for varm. Fant noen som testet de side om side for noen mnd siden, og de kom til samme konklusjon. Long range ble faktisk raskest etter en del sprints. Kjører vanligvis ikke i trackmode, så hjelper ikke så veldig mye dessverre. Billigere forsikring ble det også. Får bilen om et par uker, etter mye forsinkelse. Håper polestaren ryker fort. 

Aha, det må jeg sjekke ut.

Selv gikk jeg for Long range da jeg trengte krok og ikke ønsket senk. Men billigere forsikring er også positivt.

Nå er jo ikke Performance senket lenger men man kan fortsatt ikke få de med krok.

Hva er grunnen til at du vil bytte ut Polestarn?

Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 minutter siden):

Hva er grunnen til at du vil bytte ut Polestarn?

Kan vell ikke skrive det før jeg hsr solgt den? :p

 

Er misfornøyd med det meste utenom setene og rattet i den. Har vært mye på verksted, har mye bugs, ikke veldig god å kjøre og bruker mye strøm. Ligger på 28kwh/100km i gjennomsnitt med sammekjørstil som ga 16 på i3. Ikke verdt det. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Sjørøver said:

Kan vell ikke skrive det før jeg hsr solgt den? :p

 

Er misfornøyd med det meste utenom setene og rattet i den. Har vært mye på verksted, har mye bugs, ikke veldig god å kjøre og bruker mye strøm. Ligger på 28kwh/100km i gjennomsnitt med sammekjørstil som ga 16 på i3. Ikke verdt det. 

Såpass ja. Det var jo ganske brutalt forbruk.

Firmabilen min som er long range av nyere utgave ligger vel på 13kwt/100km i snitt nå om sommeren så forbruksmessig vil jeg tro du kommer en del bedre ut iallefall. 

Min private long range av gammel sort uten varmepumpe ligger en del høyere men langt unna der der. Er det varmepumpe i polestarn din? De første utgavene hadde vel ikke det iallefall.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Zeph said:

28 kWh/100 km for den plankeforma Polestar? Er det mykje kjøring på Autobahn eller med campingvogn?

Så noen som testa hongqi e-hs9 rapporterte 27 i forbruk etter prøvekjøring, noe som ikke forundrer meg, men hørtes drøyt ut for polstjerna ja. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (22 minutter siden):

Er det varmepumpe i polestarn din?

Nei. Ligger på 18-19kwh når jeg kjører ca 250km tur/retur. Trakk en liten henger med ca 800kg ved, da lå jeg på cirka 35kwh på landevei i rolig tempo. 

Den har permanent drift på begge motorene, som er like, så det trekker mye. De som er frelst på polestar mener at den har vesentlig bedre fremkommelighet og er mer balansert en elbiler uten permanent firehjulsdrift. Jeg er ikke helt solgt på den tanken. Den slipper også litt på fremhjulene ved hardt pådrag, det opplever jeg ikke med model 3.

Lenke til kommentar

Model 3 har vel bias mot bakhjulene så skal vel litt til før fronten slipper ja. Eneste jeg opplevde som litt ubehagelig når jeg kjørte Model 3 var at den gjør all regenereringen sin på bakhjulene som kan få bilen til å føles svært nervøs ut gjennom svinger på glatt føre, men nå har det vel kommet en winter mode som skrur av/demper regen?

Lenke til kommentar
11 hours ago, Evil-Duck said:

Model 3 har vel bias mot bakhjulene så skal vel litt til før fronten slipper ja. Eneste jeg opplevde som litt ubehagelig når jeg kjørte Model 3 var at den gjør all regenereringen sin på bakhjulene som kan få bilen til å føles svært nervøs ut gjennom svinger på glatt føre, men nå har det vel kommet en winter mode som skrur av/demper regen?

Kom "winter-mode" i den store oppdateringen de slapp på julaften ja.
Bruker motoren fremme mye mere når den detekterer at det er glatt, både til fremdrift og til regenerering.
Men den begynte også å redusere regenerering i skarpe svinger. Det likte jeg aldeles ikke da jeg følte bilen ble uforutsignar i svinger siden man ikke aner hvor mye regenerering man har om man slipper gassen. 

Etter å ha kjørt en del biler med bakhjulstrekk har jeg ingen problemer med at hekken danser litt, men jeg kan forstå at noen ikke liker det.

Men det har jo vært sikkert 9-10 oppdateringer til bilen siden da så mulig det er bedre nå. Får se til vinteren.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 timer siden):

19 til er forventet å starte opp i Norge, men kanskje salget bremser dette noe. 

https://elbil.no/na-apner-nio-den-forste-batteribyttestasjonen-i-norge/

Jeg kan se at det har et levelig marked i en millionby med lite parkeringsplasser og dårlig ladetilbud ellers. Men ikke i et geografisk "stort" land som vårt, der det de fleste steder bor relativt lite folk, og så har vi noen få bylignende tettsteder, og ladestrukturen begynner å bli ganske bra.

Og så kom jammen en artikkel om at målet består, samt at det ser ut som de og ekspanderer mot Sverige (og Danmark(?)) snart.

https://www.tu.no/artikler/nio-skal-produsere-batteribyttestasjoner-i-europa/521157

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (53 minutter siden):

Da er S/X tilgjengelig for salg igjen i Norge, levering fra desember vistnok. Håper min kommer tidlig i 23 :)

Hadde den ikkje blitt ein del billegare om den kom på denne sida av nyttår pga. moms?

Lenke til kommentar
Zeph skrev (9 minutter siden):

Hadde den ikkje blitt ein del billegare om den kom på denne sida av nyttår pga. moms?

Tja jeg skal nok kjempe med klør for å unngå momsen, min avtale er med avgifter. Men ender vell opp med å betale 100k i moms til slutt:p 

Det er bare plaid som kommer i år, den koster ca 400k mer uten moms så er ikke aktuelt å oppgradere. Koster nok allerede:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...