Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg skal til en feriebolig hvor det står at det er stikk til elbillader. Det står at det er følgende CEE-kontakt IEC-60309: 5-polet, 3 faser med 16A.

Redd for å komme frem og ikke ha utstyret i orden. Trenger jeg en adapter/overgang her? Gjerne link til forslag eventuelt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det de har spesifisert er en slik:

35-227_xxl_1.thumb.jpg.9667897b0789e3e54f274307f78d1409.jpg

Jeg går sterkt ut i fra at den er i orden ettersom det er så klart spesifisert og poengtert i annonsen.

Umulig å vite om du trenger noen adapter eller overgang uten å vite hvilken type kabel og plugg du har tenkt til å koble til.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (26 minutter siden):

Jeg skal til en feriebolig hvor det står at det er stikk til elbillader. Det står at det er følgende CEE-kontakt IEC-60309: 5-polet, 3 faser med 16A.

Redd for å komme frem og ikke ha utstyret i orden. Trenger jeg en adapter/overgang her? Gjerne link til forslag eventuelt. 

Ja, du trenger en adapter, men hvilken adapter, kommer litt an på hvilken bil du har, og hva den støtter. Mener du med en Tesla og dems reiselader kan kjøpe adapter for 3-faselading. Du bør og forsikre deg om det er 400V eller 230V i anlegget, da det og forteller om støreelsen på CEE-pluggen..

Alternativt kan du skaffe deg en multilader som denne, som vel støtter det meste du kan komme borti:

https://www.elbilgrossisten.no/products/spark-universal?currency=NOK&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Google Shopping&gclid=Cj0KCQjwof6WBhD4ARIsAOi65aj_Eo-8pdSJHIdxqrzfQzH1iJOKheHUuNlaBOz29YTlto-RRGqE3bYaAkIwEALw_wcB

Edit:
Denne tar deg fra rød til blå, 16A på begge sider, men fra 3-fase til 1-fase:

https://www.elbilgrossisten.no/collections/kabeladaptere/products/ladekabel-adapter-416-6-216-6

416-6_216-6.jpg?v=1558654169

Så kan man ev. bruke en blå CEE til Schuko for å komme til schuko på egen EVSE (nødlader):

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/adaptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400713/

400713.jpg?width=458&height=458&scale=bo

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/grenuttag-och-grenproppar/grenuttag-401077/

401077.jpg?width=458&height=458&scale=bo

 

 

Eller denne, med egen risiko:

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/adaptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400714/

400714.jpg?width=458&height=458&scale=bo

Endret av Snowleopard
Lagt til flere adapterløsninger
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Har en Ioniq 5. Har med både vanlig ladekabel (type 2?) og nødlader. Spiller ingen rolle hvilken jeg eventuelt må bruke, er ikke avhengig av å lade fort. Ikke kjent med om det er 230V eller 400V-anlegg. Det er en feriebolig bygget i 2019 (i Danmark).

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (14 minutter siden):

Du bør og forsikre deg om det er 400V eller 230V i anlegget, da det og forteller om støreelsen på CEE-pluggen..

Det står 5-pins og da er det 400V TN

Sjokolade1 skrev (5 minutter siden):

Takk for svar. Har en Ioniq 5. Har med både vanlig ladekabel (type 2?) og nødlader. Spiller ingen rolle hvilken jeg eventuelt må bruke, er ikke avhengig av å lade fort. Ikke kjent med om det er 230V eller 400V-anlegg. Det er en feriebolig bygget i 2019 (i Danmark).

Da trenger du en overgang til nødlader-pluggen (vanlig schuko?)

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Sjokolade1 said:

Takk for svar. Har en Ioniq 5. Har med både vanlig ladekabel (type 2?) og nødlader. Spiller ingen rolle hvilken jeg eventuelt må bruke, er ikke avhengig av å lade fort. Ikke kjent med om det er 230V eller 400V-anlegg. Det er en feriebolig bygget i 2019 (i Danmark).

Ioniq 5 støtter vel bare 1 fase så det vil ikke så så veldig fort. 

Kjenner du noen med eldre Tesla er det lettest å bare få lånt nødladeren til den med på turen. De støtter alt såfremt man har adapter til rett plugg og det har nok ganske mange.

 

IMG_20200228_105017.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snowleopard said:

Se over, oppdatert med flere alternativer.

Ioniq 5 kommer med støtte for 3-fase, så da er det kanskje et ønske om å få med støtte for det. Da kan denne være et alternativ til den dyreste:

https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/spark-red-416-6

 

Ja har du sett. Måtte google og Ioniq 5 støtter vist 3 fase.

Det må isåfall forhandlerne opplyses om for de sier noe annet :p

Om det ikke er ekstrautstyr eller noe som en del biler kommer uten.

(Var pricey den laderen. Tipper man får en brukt Tesla lader på finn litt billigere. Jeg ga vel 4000kr for min + 500kr for rød plugg og laderen var helt ubrukt)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Ja har du sett. Måtte google og Ioniq 5 støtter vist 3 fase.

Det må isåfall forhandlerne opplyses om for de sier noe annet :p

Huff, om de sier noe annet, så må de endre på det ja. Er vel ikke mulig å få 11 kW AC uten å støtte 3-fase, og har du 400V hjemme, har man 3-fase.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (44 minutter siden):

 

Slik å forstå at en sånn løsning kunne innebære for brann/feil på anlegg? Det hadde jo vært genialt hvis det var så enkelt og billig. Sliter med å forsvare og bruke særlig mer enn 1000 kr på en løsning for det her, da må jeg heller ta "bryet" med å finne en lader i området. Har ikke inntrykk av at dette er en type kontakt man møter på særlig ofte?

Endret av Sjokolade1
Edit: Ganske fersk elbileier som dere kanskje skjønner.
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Sjokolade1 said:

 

Slik å forstå at en sånn løsning kunne innebære for brann/feil på anlegg? Det hadde jo vært genialt hvis det var så enkelt og billig. Sliter med å forsvare og bruke særlig mer enn 1000 kr på en løsning for det her, da må jeg heller ta "bryet" med å finne en lader i området. Har ikke inntrykk av at dette er en type kontakt man møter på særlig ofte?

Vil nok høyst sansynlig gå helt fint. Om det var så skummelt ville ikke Jula solgt dem.

Det er en helt vanlig 3fase 400V kontakt. Man finner dem ofte på industribygg eller arbeidsplasser generelt. 

"I gamle dager" var det vanlig å lete etter slike stikk å få ladet bilen med for var lite vanlige ladere da. Er nok litt av grunnen til at laderne som fulgte med Tesla da hadde slik plugg.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):
Sjokolade1 skrev (1 time siden):

 

Slik å forstå at en sånn løsning kunne innebære for brann/feil på anlegg? Det hadde jo vært genialt hvis det var så enkelt og billig. Sliter med å forsvare og bruke særlig mer enn 1000 kr på en løsning for det her, da må jeg heller ta "bryet" med å finne en lader i området. Har ikke inntrykk av at dette er en type kontakt man møter på særlig ofte?

Vil nok høyst sansynlig gå helt fint. Om det var så skummelt ville ikke Jula solgt dem.

Det er en helt vanlig 3fase 400V kontakt. Man finner dem ofte på industribygg eller arbeidsplasser generelt. 

"I gamle dager" var det vanlig å lete etter slike stikk å få ladet bilen med for var lite vanlige ladere da. Er nok litt av grunnen til at laderne som fulgte med Tesla da hadde slik plugg.

Ja, så lenge man uansett tar det med ro i starten, med lav effekt, så er nok faren minimal. Og med CEE, så er jo anlegget allerede beregnet for litt last, siden det tross alt er en industrikontakt. Ville vært mye tryggere på den enn på en schuko direkte på veggen.

Forbeholdet mitt kommer av at noen mener slik nedgang fra 3-fase 400V til Schuko på 230/240V er skummelt. Jeg sliter som sagt med å se det, da CEE er ment for kontinuerlig høy belastning, og adapteren er laget av seriøse produsenter, og Jula går god forde ved å selge de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøpte meg en Mitsubishi Outlander PHEV, brukt 2016 modell.
Det blir en ventebil til det kommer en EV jeg har lyst på. En stor SUV eller Pickup. Må nok vente til nærmere 2025-2027 for noe slikt.

Men med ladbar hybrid regner jeg med å spare mye på bensin. På tur til jobb, butikk og trening trenger jeg kun å bruke EV. Regner med kun 3 langturer i året hvor jeg trenger å bruke bensin.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Gratulerer med ny bil!

Jeg kunne godt tenkt meg samme type ventebil og har ringt på flere annonser, uten at det har blitt noe kjøp av den grunn. De jeg ringte på hadde ligget i saltlake på østlandet så de var nokså råtne og jeg sto over. Litt kjedelig at det kommer bompenger på PHEV så jeg hadde også tenkt litt på vente-elbil, men nå har bruktprisene på Leaf, Soul, i3 og de andre jeg vurderte omtrent doblet seg siden i fjor så jeg står foreløpig over der også. Planen nå er bare å ri av pris-stormen og håpe på bedre tider neste år. Jeg er nok bedre tjent med å kjøre kun bensin et år til.

Lenke til kommentar
On 7/25/2022 at 9:13 PM, Slettet-fsaSP0zV said:

Jeg kjørte samme strekningen en fredag ettermiddag for et par uker siden. Ikke noe kø der jeg stoppet for å lade, nesten 1/2-parten av laderne var ledige. Problemet er er mange stopper på samme sted, heller enn å sjekke i app/navi hvor det er ledige ladere. Lurt å unngå typiske steder å stoppe, som for eksempel Strandtorget ved Lillehammer når man er på vei mellom Dombås og Oslo, og heller lade på Vinstra eller et annet sted der få andre stopper.

Vi stoppet på mange steder og det var siste helgen i Juni. Vi sjekket app/navi hele veien for vi kom hjem fra 4 uker elbilferie i utlandet og var ganske drevne på akkurat det. Etter 10 år med elbil i husstanden er ikke akkurat den biten noe problem. Så vi har helt klart vært oppmerksomme på alle muligheter og helt klart ikke kjørt strekningen i samme periode.

 

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
On 7/26/2022 at 10:16 PM, Sjokolade1 said:

 

Slik å forstå at en sånn løsning kunne innebære for brann/feil på anlegg? Det hadde jo vært genialt hvis det var så enkelt og billig. Sliter med å forsvare og bruke særlig mer enn 1000 kr på en løsning for det her, da må jeg heller ta "bryet" med å finne en lader i området. Har ikke inntrykk av at dette er en type kontakt man møter på særlig ofte?

Vi møtte på det i Danmark men kjøpte da heller overgang fra Dansk Schuko til Norsk Schuko. Funket helt topp.
 

On 7/26/2022 at 10:32 PM, Complexity said:

Vil nok høyst sansynlig gå helt fint. Om det var så skummelt ville ikke Jula solgt dem.

Det er en helt vanlig 3fase 400V kontakt. Man finner dem ofte på industribygg eller arbeidsplasser generelt. 

"I gamle dager" var det vanlig å lete etter slike stikk å få ladet bilen med for var lite vanlige ladere da. Er nok litt av grunnen til at laderne som fulgte med Tesla da hadde slik plugg.

Men var ikke disse blå? De som er ved søppelkontainer kompressorer ol? Har aldri brukt dem selv men møtte alltids på noen Tesla eiere her og der som benyttet det for en del år siden.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

Vi møtte på det i Danmark men kjøpte da heller overgang fra Dansk Schuko til Norsk Schuko. Funket helt topp.
 

Men var ikke disse blå? De som er ved søppelkontainer kompressorer ol? Har aldri brukt dem selv men møtte alltids på noen Tesla eiere her og der som benyttet det for en del år siden.

Fikk blå og. De fulgte vel med åsså måtte man kjøpe den røde ekstra.

Her er min Model S lader.

IMG_20200228_105017.thumb.jpg.93d7e5aa1a206cf5e5bf04b3f7c78a4d.jpg

Som jeg kjøpte på finn.no for å få ladet min Model 3 på rød stikk. Den som følger med Model 3 støtter ikke 3 fase. Nå følger det vel ikke med noen lader lenger 😅

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (5 timer siden):
Sjokolade1 skrev (På 26.7.2022 den 22.16):

 

Slik å forstå at en sånn løsning kunne innebære for brann/feil på anlegg? Det hadde jo vært genialt hvis det var så enkelt og billig. Sliter med å forsvare og bruke særlig mer enn 1000 kr på en løsning for det her, da må jeg heller ta "bryet" med å finne en lader i området. Har ikke inntrykk av at dette er en type kontakt man møter på særlig ofte?

Vi møtte på det i Danmark men kjøpte da heller overgang fra Dansk Schuko til Norsk Schuko. Funket helt topp.
 

Complexity skrev (På 26.7.2022 den 22.32):

Vil nok høyst sansynlig gå helt fint. Om det var så skummelt ville ikke Jula solgt dem.

Det er en helt vanlig 3fase 400V kontakt. Man finner dem ofte på industribygg eller arbeidsplasser generelt. 

"I gamle dager" var det vanlig å lete etter slike stikk å få ladet bilen med for var lite vanlige ladere da. Er nok litt av grunnen til at laderne som fulgte med Tesla da hadde slik plugg.

Men var ikke disse blå? De som er ved søppelkontainer kompressorer ol? Har aldri brukt dem selv men møtte alltids på noen Tesla eiere her og der som benyttet det for en del år siden.

I Norge er det for det meste blå 1-fase CEE schuko man treffer på, og de fleste er 16A. Det er den vanlige blå med 3 pinner. Man finner i noen tilfeller en 16A 3-fase, der man har 4 pinner, men den virker å være ganske sær.

Rød CEE finner man langt oftere i Sverige, så drar man mye rundt der, kan det hende det er bruk for et rødt adapter. Og da er det denne varianten på 16A 3-fase og med 5 pinner (hanpluggen) som gjelder, selv om man og kan støte på 32A-varianten.

CEE-standardene er laget slik at pluggene fysisk ikke skal være mulig å koble feil (fysisk forskjellig, også i størrelse) , og man må i tilfelle ha overganger/adaptere som "stepper ned" strømmen som man får ut.

Den danske Schuko-varianten med en utstående jordet pinne, kan være en nøtt. Noen ladere har hull og forhåpentligvis jord aktiv, om man snur schuko-pluggen rett vei i stikket. Men kan jo være greit å ha et slikt adapter JIC. 

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...