Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Det er framgang i forskninga på natrium-batterier. De har klart å lage to typer natrium-baserte batterier med stabil fast polymer-elektrolytt, fast natrium anode og natrium-jernfosfat katode. Dette er helt på startstreken så det er mye som ikke er på plass ennå, men det spennende her er å unngå at batteriproduksjon begrenses av litium-tilgang og at de klarte 900 sykluser med 97% gjenværende kapasitet. Utfordringer som må løses eller omgås er lavere energitetthet og brannfare. Jeg tror ikke disse vil bli brukt i elbiler, men de kan forbedre tilgangen til litium for elbil-batterier, altså bidra til å senke prisen på litium.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 7/6/2022 at 3:38 PM, Nimrad said:

Jeg kjører ikke EL i dag. Jeg har plug in hybrid og merker veldig godt hvor sjeldent jeg trenger den ene styrken som er rekkevidden.

Den største verdien i en PHEV er å ikke måtte betale for et veldig stort batteri man bruker sjeldent. Rekkevidden med ICE er istedet for å ha 5-10x så mye batteri for å dekke noen veldig få reiser.

21 hours ago, Nimrad said:

Ikke alltid, selvfølgelig. Men langturene per år kan jeg telle på en hånd, samme med antallet ganger jeg må fylle drivstoff.

Ser ut til at bilen fungerer som tenkt.

En PHEV er ikke ideellt for de som kjører mye og langt. PHEV passer de som har et bruksmøster som du later til å ha (Og som nok er mye mer vanlig enn hva en del bilentusiaster forestiller seg), med relativt korte turer i det daglige med noen få lengre turer innimellom.

Lenke til kommentar

@sverreb Bakdelen med PHEV (selvom motor er startet lite) er man fremdeles drar med seg en motor som krever endel vedlikehold, som reg.reim skifte osv. Slike ting taler jo veldig til fordel for elbilen, da det ikke er en like stor del av "regningen". Man kan også legge til verditap som i skrivende stund er merkverdig lavt for elbilen

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, bshagen said:

@sverreb Bakdelen med PHEV (selvom motor er startet lite) er man fremdeles drar med seg en motor som krever endel vedlikehold, som reg.reim skifte osv. Slike ting taler jo veldig til fordel for elbilen, da det ikke er en like stor del av "regningen". Man kan også legge til verditap som i skrivende stund er merkverdig lavt for elbilen

Og selv om man kjører kun på elektrisk så teller kilometerne for fossilmotoren også.
Så man må hyppig inn å få bytta olje og slikt selv om det knapt er brukt -  om man ønsker å beholde garantien.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 minutter siden):

De pengene en sparer ved å kjøpe elbil, kan en bruke til å kjøpe dieselaggregat.
Bare å kjøpe en elbil som kan trekke henger, eller kjøpe pickup, når de kommer. 

Nå dro Teslabjørn en båt bak en X omtrent landet rundt i 2016, så elbiler som kan dra henger har vi hatt en stund

Endret av bshagen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
bshagen skrev (46 minutter siden):

Nå dro Teslabjørn en båt bak en X omtrent landet rundt i 2016, så elbiler som kan dra henger har vi hatt en stund

Men ikke alle elbiler kan dra henger, og mesteparten kan ikke trekke mye, så en må fortsatt passe på at om en kjøper elbil med hengerfeste, at de kan trekke det du har behov for. 

Jeg hadde lyst på Tesla X, men den var utafor mitt budsjett.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 minutter siden):

Men ikke alle elbiler kan dra henger, og mesteparten kan ikke trekke mye, så en må fortsatt passe på at om en kjøper elbil med hengerfeste, at de kan trekke det du har behov for. 

Jeg hadde lyst på Tesla X, men den var utafor mitt budsjett.
 

Skjedd litt siden den gang, mange elbiler i markedet nå som kan trekke henger, også nedover i prisskalaen :)

Lenke til kommentar
1 hour ago, bshagen said:

@sverreb Bakdelen med PHEV (selvom motor er startet lite) er man fremdeles drar med seg en motor som krever endel vedlikehold, som reg.reim skifte osv. Slike ting taler jo veldig til fordel for elbilen, da det ikke er en like stor del av "regningen". Man kan også legge til verditap som i skrivende stund er merkverdig lavt for elbilen

Meh... Forskjellien i pris for 5 års service* på PHEVen jeg hadde før og BEVen jeg har nå er 1000,- (7000 mot 6000)**. Det eneste som egentlig betyr noe kostnadsmessig i sammenligning ,om prisen er den samme, (noe den jo ofte ikke er i elbilens disfavør) er momsfritak og bompenger (Avhengig av hvor du kjører). Har man et kjøremøsnter som passer en PHEV er selv dagens bensinpriser en don't-care.

*) Altså all service i 5 år.

**) OK så er de ikke helt sammenlignbare biler, men poenget er uansett at dette er småpenger om man ikke går på de verste grådiselskapene på service.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

@sverreb om det kunn er "småpenger" og du innrømmer tapet, hvorfor ikke bare ... elbil? Du kan jo seriøst trekke campingvonger med de om dagen. Hva er det elbilen må "kunne" før de endelig får lov til å være en "bil"? Er vi ikke forbi argumentet om å " kjøre med campingvogn -50 grader i oppoverbakke i 1000km"? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, bshagen said:

@sverreb om det kunn er "småpenger" og du innrømmer tapet, hvorfor ikke bare ... elbil? Du kan jo seriøst trekke campingvonger med de om dagen. Hva er det elbilen må "kunne" før de endelig får lov til å være en "bil"? Er vi ikke forbi argumentet om å " kjøre med campingvogn -50 grader i oppoverbakke i 1000km"? 

Hva er det du snakker om? Hvilket tap? Jeg trenger forøvrig ikke trekke noen campingvogn, så hvorfor skal jeg bry meg med det?

Lenke til kommentar
sverreb skrev (Akkurat nå):

Hva er det du snakker om? Hvilket tap? Jeg trenger forøvrig ikke trekke noen campingvogn, så hvorfor skal jeg bry meg med det?

Henviser til det du sier om PHEV mot EV, der penger du taper er "småtterier". Definér for oss uinnvidde? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, bshagen said:

Henviser til det du sier om PHEV mot EV, der penger du taper er "småtterier". Definér for oss uinnvidde? 

Akkurat det jeg sa: Kostnader til service og bensin betyr ingenting. Dette er en pølse i slaktetida. Det eneste som flytter nåla merkbart i elbilens favør (kostnadsmessig) er momsfritaket og bompengerabatten (om man bor riktig/feil sted). Men motvekten er gjerne at elbilen er dyrere i grunnpris.

Lenke til kommentar

En annen ulempe med PHEV konta elbil er bompengesatsene. Hadde jeg fått en god og romslig elbil med 4x4, hengerfeste og takrails med 100 km rekkevidde til 250 000 kr og kunne utstyrt den med en spesial takboks med innebygget aggregat, bensintank og lading under veis så ville jeg gjerne hatt en sånn "PHEV" framfor dagens PHEV med innebygget fossilmotor. Da kunne jeg tatt av takboksen store deler av året og bare hektet den på ved behov.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

Blir snart full bom på elbiler,

Det er slett ikke sikkert.

Dubious skrev (9 timer siden):

og de blir kastet ut av kollektivfeltene. 

Det er en helt naturlig og forventet konsekvens av det volumet av elbiler som holder på å bygge seg opp her nå. "ALLE" så den komme.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (6 minutter siden):

Snublet over denne videoen i dag, gjerne den har blitt delt her før.

Det er betryggende at relativt eldre bilbatterier holder seg så godt.

https://youtu.be/KS2T66lutTI

Det er ikke noe stress, dukker opp verksted som fikser batterier nå også. Så en slipper å betale hundretusenvis for nytt batteri. Jeg er ikke det minste bekymret, var verre før når en skulle bytte registerreim, vannpumpe, turbo og filter her å der. Slikt koster mye penger. For ikke å snakke om bremser. Om en er bevist kan en spare mye der også pga regenereringen 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som de over her nevner, blir mindre problemer fremover med batterier. Min Leaf er nå gått 140 000, og den er rundt 85-90% av originale kapasitet. De 30 000 første kilometerne ble kjørt i Amerika med antagelig mye hurtiglading (jeg kjøpte den bruktimportert), samt at jeg toppladet den hver dag i flere år pga kjørelengde. For nye biler med større batteri med bedre vedlikehold og behandling vil det være null problemer!

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY

Noen fler som har problem med disse "equalizer"-dingsene? Type nettverk/wifi-problem; ARP broadcasts, registrerer ikke svar fra gateway og spør igjen og igjen. Dette skjer vel ca. hvert sekund (!!) og fører til belastning på nettverket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...