Dubious Skrevet 24. mai 2022 Del Skrevet 24. mai 2022 Ja, hengerloven gir ingen mening. I teorien kan en 2 tonn bil trekke 1,5 tonn henger, mens en 3 tonn bil kan kun trekke 500 kg, med B. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 25 000,- skal dei ha for Easee-boks og montering i burettslaget. Det vart lagt ned røyr og montert stoplar for ei tid tilbake, så betalar den enkelte ved behov. Synest det var godt betalt, men dei kan vel ta det når burettslaget kjøper ein pakk. Du får boksen med på kjøpet, men eg kan lada ein del andre stader for 20k. Me har ikkje så veldig stor bruk av bilen, og vurderer flytting i nær framtid, så eg avventar i så fall det trur eg. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 Her betaler vi ca 13500 for boksen inkl moms. Borettslag, 24 boliger. Vi har elektriker i borettslaget som legger opp infrastrukturen. Han har jobbet med private ladere. Prisen var satt før krigen i Ukraina. 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 At de har ein i burettslaget som kan montere er nok ein stor fordel. Her går eg ut frå at dei leiger inn nokon til heile greia. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 15900,- her for Easee. Montering, 6 meter kabel til sikring og equalizer i sikringsskap. Dette vår nå i våres. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 Betalte 6k for boksen, og 7k for materiell/OSV/sikringer, terminering av boksen og terminering av en ekstra 16A stikk/lys kurs i bilbåsen. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 Betalte 5600 for easee laderen, og ca 12000 for kabel, vern osv samt å legge opp. Har dog 100m til laderen og lagt 5x4mm2. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 Salvesen. skrev (4 minutter siden): Betalte 5600 for easee laderen, og ca 12000 for kabel, vern osv samt å legge opp. Har dog 100m til laderen og lagt 5x4mm2. Hvor mange ampere? Får noe lignede til en lader på utleiebolig. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 (endret) Borettslag med parkeringsanlegg kan vel finne på å gjøre noen dyre avtaler. Svigermor må vel ut med 15 tusen for ladeboks til sin parkeringsplass enda alt er klargjort. Det er bare snakk om å klikke på selve laderen i holderen på veggen. Også blir det vel ganske dyrt opplegg å få brukt den. Glad jeg selv bor i enebolig. Laderen kostet 5100kr (Tesla Wallcharger) og elektrikern tok 6000kr for arbeid og materiell. 22kW så er power nok. Brukes bare på en Model 3 som støtter 11kW og en Leaf som tar 3.3kW 😅 Men kanskje neste bil kan utnytte det bedre. Endret 26. mai 2022 av Complexity 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. mai 2022 Del Skrevet 27. mai 2022 Sjørøver skrev (9 timer siden): Hvor mange ampere? Får noe lignede til en lader på utleiebolig. 16 eller 11kW Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. mai 2022 Del Skrevet 27. mai 2022 Salvesen. skrev (5 timer siden): 16 eller 11kW Med 4 kvadrat kabel så kan du vel få 20A i fremtiden om du ønsker, men 16A 3-fas er vanligvis nok i både bøtter og spann. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. mai 2022 Del Skrevet 27. mai 2022 Gavekort skrev (Akkurat nå): Med 4 kvadrat kabel så kan du vel få 20A i fremtiden om du ønsker, men 16A 3-fas er vanligvis nok i både bøtter og spann. Ja, det er dog langt spenn så jeg holder det 'lavt'. Snart koster det for mye med mye effekt uansett så da vurderer jeg å splitte opp slik at jeg kan få ett stikk på ett par av lederene i steden og kjøre 230V Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. mai 2022 Del Skrevet 27. mai 2022 Lading skjer vel uanset på 230 volt, fase-null. Bare at på 400 volt har man 3 faser tilgjengelig som kan belastes fullt ut. Men tesla er unik der at du kan lade på IT anlegg 3-fas. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. mai 2022 Del Skrevet 27. mai 2022 (endret) 30 minutes ago, Salvesen. said: Ja, det er dog langt spenn så jeg holder det 'lavt'. Snart koster det for mye med mye effekt uansett så da vurderer jeg å splitte opp slik at jeg kan få ett stikk på ett par av lederene i steden og kjøre 230V Hvor lav ladeeffekt har du tenkt å gå til? 6A på 3-fas er 4.1 kW, og å justere strømmen til 6A burde være mulig på EVSE eller i bilen uten å gjøre fysiske inngrep på anlegget. Endret 27. mai 2022 av sverreb Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. mai 2022 Del Skrevet 27. mai 2022 sverreb skrev (Akkurat nå): Hvor lav ladeeffekt har du tenkt å gå til? 6A på 3-fas er 4.1 kW, og å justere strømmen til 6A burde være julig på EVSE eller i bilen uten å gjøre fysiske inngrep på anlegget. Usikker, min nettleverandør har ikke kommet med sitt nye opplegg enda så må finregne på det. Jeg har dog mulighet til å justere effekt dynamisk via mitt hjemmeautomasjonssytem Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. mai 2022 Del Skrevet 27. mai 2022 3 minutes ago, Salvesen. said: Usikker, min nettleverandør har ikke kommet med sitt nye opplegg enda så må finregne på det. Jeg har dog mulighet til å justere effekt dynamisk via mitt hjemmeautomasjonssytem I så fall kan du jo bare se på hvilket timessnitt makseffekt du vil ha uansett uten bilen, og så la bilen dra opp til den grensen, men ikke mer enn at den momentane effekten ikke går over den toppverdien. Kan du styre dynamisk via bilen er ikke 6A en nedre grense, men er det EVSE du styrer må du i så fall stoppe lading om momentaneffekten utenom bilen overstiger din ønskede toppefekt-4.1kW. Jeg hadde ikke brukt penger på å nedgradere EVSE. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. mai 2022 Del Skrevet 27. mai 2022 sverreb skrev (1 time siden): I så fall kan du jo bare se på hvilket timessnitt makseffekt du vil ha uansett uten bilen, og så la bilen dra opp til den grensen, men ikke mer enn at den momentane effekten ikke går over den toppverdien. Kan du styre dynamisk via bilen er ikke 6A en nedre grense, men er det EVSE du styrer må du i så fall stoppe lading om momentaneffekten utenom bilen overstiger din ønskede toppefekt-4.1kW. Jeg hadde ikke brukt penger på å nedgradere EVSE. Jeg har mulighet til å styre ned til 6A via easee api og stoppe lading. Vi har ett lavt forbruk ellers i huset men alt kommer litt an på ordningen som kommer. Håper de legger det ut snart, ikke lenge til juli.. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 27. mai 2022 Del Skrevet 27. mai 2022 Salvesen. skrev (4 timer siden): Usikker, min nettleverandør har ikke kommet med sitt nye opplegg enda så må finregne på det. Jeg har dog mulighet til å justere effekt dynamisk via mitt hjemmeautomasjonssytem Du har vel og mulighet til å styre fra bilen, ved å endre fra maksimal effekt til f.eks. "redusert effekt", eller i steg. TB gjorde dette i en tidlig video, også der han sjekket om f.eks. Kona kan lade på hans Tesla Wall Charger. Han demonstrerte visstnok på "Optimus Prime" som var bilen han hadde da, før han testet lading med Kona, for å se hvilke forskjeller det utgjorde i effekt. Tror han testet Juicebooster på Kona i samme video. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. mai 2022 Del Skrevet 29. mai 2022 Full tank på bensinbilen kom på 1500,- i dag. Hadde kosta rundt 150,- for tilsvarande lengde med elbil og 1 kr/kWh. Forhåpentlegvis blir det ei av dei siste gongane eg treng fylle bensin på den. 3 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 29. mai 2022 Del Skrevet 29. mai 2022 Zeph skrev (7 timer siden): Full tank på bensinbilen kom på 1500,- i dag. Hadde kosta rundt 150,- for tilsvarande lengde med elbil og 1 kr/kWh. Forhåpentlegvis blir det ei av dei siste gongane eg treng fylle bensin på den. Om du bor på sør-, vest, eller østlandet så er jo 1 kr/kWt usedvanlig billig sett med dagens øyne. Snittet den siste tiden har vel vært på 2,20 kr/kWt + nettleie, - strømstøtte eller deromkring. I mitt tilfelle har strømstøtten utgjort litt mer enn nettleien de siste månedene. Så om vi sier 2,10 kr/kWt er det nok mer riktig etter dagens situasjon. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå