Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Dubious said:

Så lenge det blå lyset ikke vises utenfra i bakspeilet..

Går nok helt fint med noen enkle lys i fotbrønnen. Enkelt tastetrykk på skjermen for å slå de av om man skulle ønske.

IMG_20191115_230700.jpg

Moderne biler ser ofte slik ut i interøret uten at politiet alltid henger etter dem

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Eplesaft skrev (15 minutter siden):

Ser at jordfeilbryter type B, maks 10A kurs og egen kurs for elbil anbefales ved lading i stikkontakt. Gjelder dette også ved vanlig lading et par timer ved besøk på hytta o.l., dvs. Ikke fast lading? Eller er det bare å plugge i lader? 

Du trenger ikke timesvis med fast lading for å starte en brann. Om du holder et øye på ladingen så går det fint.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Gavekort said:

Du trenger ikke timesvis med fast lading for å starte en brann. Om du holder et øye på ladingen så går det fint.

Så vidt jeg forsto gjaldt veiledningen for fast lading - tror ikke det er jordfeilbryter type B hvor jeg evt skal lade, så vet ikke om det går fint eller ikke? 

Lenke til kommentar
Eplesaft skrev (1 minutt siden):

Så vidt jeg forsto gjaldt veiledningen for fast lading - tror ikke det er jordfeilbryter type B hvor jeg evt skal lade, så vet ikke om det går fint eller ikke? 

Om dette er en stikkontakt du kommer til å bruke regelmessig for formålet er det bruksendring og en må oppfylle de kravene som er sagt ja. Er det engangstilfelle er det problemfritt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
2 hours ago, Eplesaft said:

Ser at jordfeilbryter type B, maks 10A kurs og egen kurs for elbil anbefales ved lading i stikkontakt. Gjelder dette også ved vanlig lading et par timer ved besøk på hytta o.l., dvs. Ikke fast lading? Eller er det bare å plugge i lader? 

Dette er nye krav, som ikke har tilbakevirkende kraft. Dersom du bruker en kontakt som er lagt opp før kravet om 10 A og JFB-B kom, kan du lade med den. Det frarådes likevel å lade på over 10 A på Shuko (vanlig stikkontakt) selv om du har 16 A sikring, pga fare for varmgang i kontakten ved høy belastning over lang tid.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (5 minutter siden):

Dette er nye krav, som ikke har tilbakevirkende kraft. Dersom du bruker en kontakt som er lagt opp før kravet om 10 A og JFB-B kom, kan du lade med den. Det frarådes likevel å lade på over 10 A på Shuko (vanlig stikkontakt) selv om du har 16 A sikring, pga fare for varmgang i kontakten ved høy belastning over lang tid.

Nei det stemmer ikke, det er bruksendring av kontakten og den må derfor oppgraderes. Ref dsb.

 

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Selv om man bare drar 10A kan det bli varmgang i stikkontakten over tid om den er litt dårlig. Følg alltid med når man lader slikt.

Opplevde at termostaten på en varmovn streiket en gang så ble stående påslått med 2kW i noen dager.

Det er vel rundt 9A, men stikkontakten var veldig varm. Kunne gått galt om det hadde stått noen dager til uten å bli oppdaget.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Salvesen. said:

Nei det stemmer ikke, det er bruksendring av kontakten og den må derfor oppgraderes. Ref dsb.

 

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

Bruksendring er vel bare aktuelt om det er regelmessig bruk? Det er vel snakk om lading en eller to ganger ila. året maks i dette tilfellet. 

Hytta er gammel og stikkontaktene deretter - tolker det ut fra svarene her at det går bra å lade et par timer så lenge man følger med at det ikke blir overoppheting?

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar
Eplesaft skrev (3 minutter siden):

Bruksendring er vel bare aktuelt om det er regelmessig bruk? Det er vel snakk om lading en eller to ganger ila. året maks i dette tilfellet. 

Hytta er gammel og stikkontaktene deretter - tolker det ut fra svarene her at det går bra å lade et par timer så lenge man følger med at det ikke blir overoppheting?

Om den stort sett brukes til andre ting vill jeg ikke si det er bruksendring. Men, det er ikke opp til meg:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
2 minutes ago, Gavekort said:

Hva gjør folka her med lading? Laster dere ned apper for hver type lader der ute, eller er det noe felles abonnement man kan bruke?

Har NFC brikke fra Fortum på nøkkelen min (den er gratis) ellers bruker jeg bare apper til Grønn Kontakt og Circle K.

Fordelen med app er at man ser om det er ledig før man ankommer, men er såklart enklere å starte lading med ladebrikke.

Elbilforeningen har vel en NFC brikke som skal fungere på nesten alle stasjoner, men du må vel være medlem av dem for å få den.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Gavekort said:

Så jeg er egentlig dømt til å registrere meg på samtlige tilbydere med mindre jeg melder meg inn i Elbilforeningen?

Elbilforeningen høres ikke dumt ut uansett da.

Ohyes. De forsjellige aktørene er tydeligvis lite sammarbeidsvillig.

Men via elbilforeningen kan du klare deg med bare en brikke ja.
Er jo visse andre fordeler ved å være medlem der og så sikkert ikke så dumt.

Edit: Er ikke så mye styr å sette opp de forsjellige appene da. Trenger bare legge inn kortinfo første gangen, så bare å sette seg ned en kveld å registrere seg på alle. Jeg har bare sortert alle appene i en mappe på telefon så det ikke blir så mye rot. Kom og på at jeg har en app for Charge365. Ofte er AC ladere på parkeringsplasser og slikt levert av dem.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Hva gjør folka her med lading? Laster dere ned apper for hver type lader der ute, eller er det noe felles abonnement man kan bruke?

Hilsen Elbil-noob.

1. Plugger inn på jobb (80% av ladingen min)

2. Et lett trykk med høyre tommel på rattet og sier "Drive to X" og følger kjøreplanen på skjermen

- Ingen apper, ingen brikker.

Lenke til kommentar

Selv om du er medlem hos elbilforeningen må du også registrere deg å de forskjellige appene til de individuelle selskapene men du kan registrere RFID brikken du fikk av elbilforeningen hos de Norske aktørene slik at du bare har en brikke å forholde deg til når du skal på tur.
Ja det er desværre lite sammarbeid mellom de forskjellige ladeoperatørene.

Lenke til kommentar

Som er en av grunnene til at mange ikke vil ha elbil

Enkel løsning
Sett laderen i bilen
Sett inn kort og tast kode, lading starter
Lading stopper når ladekabel blir trukket ut og satt tilbake

Så og si nesten det samme som en gjør når man fyller fossilt, men det skal jo ikke lett

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...