Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

On 5/8/2022 at 2:07 PM, kremt said:

Leaf har fått mye hat angående batteri degradering, men Soul ser ut til å være vesentlig verre på dette punktet. En 2015 testet hadde 34 % degradering. 

Det er ikke noe videre verdi i å se på tester av enkelteksemplarer. For å vurdere hva du kan forvente av en bruktbil med samme modell må du ha et vesentlig bredere datagrunnlag samt korrelere til hvordan bilen faktisk er brukt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, sverreb said:

Det er ikke noe videre verdi i å se på tester av enkelteksemplarer. For å vurdere hva du kan forvente av en bruktbil med samme modell må du ha et vesentlig bredere datagrunnlag samt korrelere til hvordan bilen faktisk er brukt. 

Bjørn Nyland har vel testet flere e-soul nå, og alle viser vel tegn på heftig degradering kontra andre biler han tester.

En bil han testa hadde vel under 70% kapasitet igjen og burde derfor få nytt batteri på garantien, men Kia med sin egen målemetode mente batteriet var over 70% og de ville ikke gjøre noe.

Spent om det kommer noe oppdatering om den saken.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Complexity said:

Bjørn Nyland har vel testet flere e-soul nå, og alle viser vel tegn på heftig degradering kontra andre biler han tester.

Hvor får han bilene han tester fra? Er de representative for den øvrige populasjonen? Uten svar på dette er det begrenset verdi i disse testene, selv om han skulle teste en samplestørrelse som kan bli statistisk relevant (men da snakker vi ihvertfall noen titalls biler)

Men det kan jo også hende at de som forsyner han med biler har et statistisk korrelert bruksmønster uten at det representerer den almenne populasjonen og da blir testingen feil uansett samplestørrelse.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, sverreb said:

Hvor får han bilene han tester fra? Er de representative for den øvrige populasjonen? Uten svar på dette er det begrenset verdi i disse testene, selv om han skulle teste en samplestørrelse som kan bli statistisk relevant (men da snakker vi ihvertfall noen titalls biler)

Men det kan jo også hende at de som forsyner han med biler har et statistisk korrelert bruksmønster uten at det representerer den almenne populasjonen og da blir testingen feil uansett samplestørrelse.

Den med bare 70% gjenværende ble han vel kontaktet av eieren om han kunne teste da han mente rekkevidden var elendig og at Kia burde erstatte batteriet. Så akkurat den er jo litt spesiell. Ellers får han vel biler gjennom Marcusbil som er hans sammarbeidspartner. De kjøper å selger diverse biler så låner han det de har inne som han finner interessant.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Complexity said:

 De kjøper å selger diverse biler så låner han det de har inne som han finner interessant.

Der har du metodefeilen (min uthev.). I tilegg er det nok tendenser i hva en aktør som marcusbil har av bruktbil.

Å lage god statistikk er en nitidig og krevende prosess som nok er lite forenelig med å lage underholdning på youtube.

Som du selv var inne på blir det veldig fort en utvalgsbias.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (20 minutter siden):

Der har du metodefeilen (min uthev.). I tilegg er det nok tendenser i hva en aktør som marcusbil har av bruktbil.

Å lage god statistikk er en nitidig og krevende prosess som nok er lite forenelig med å lage underholdning på youtube.

Som du selv var inne på blir det veldig fort en utvalgsbias.

Han er ikke veldig nøyaktig, men veldig mange Teslaeiere er fans fordi han pusher mye gladsaker for de. 

I tester bruker han ofte å isolere Tesla innvendig for lyd og varmetap under kjøring, kjøre med ikke-originale hjuldimensjoner for å få bedre rekkevidde osv - i rekkeviddetester hvor han bruker resultater imot andre.

Jeg liker Tesla Bjørn, men det er ikke fordi han er så fryktelig nøyaktig.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, DrAlban3000 said:

I tester bruker han ofte å isolere Tesla innvendig for lyd og varmetap under kjøring, kjøre med ikke-originale hjuldimensjoner for å få bedre rekkevidde osv - i rekkeviddetester hvor han bruker resultater imot andre.

Eller 'vinterteste' en penværs aprildag med tørre veier.... Man bør nok ta resultatene med noen klyper salt ja.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Han er ikke veldig nøyaktig, men veldig mange Teslaeiere er fans fordi han pusher mye gladsaker for de. 

I tester bruker han ofte å isolere Tesla innvendig for lyd og varmetap under kjøring, kjøre med ikke-originale hjuldimensjoner for å få bedre rekkevidde osv - i rekkeviddetester hvor han bruker resultater imot andre.

Jeg liker Tesla Bjørn, men det er ikke fordi han er så fryktelig nøyaktig.

Slike påstander har @Trestein kommet med tidligere, og det skulle ikke mye innsats til for å pulverisere påstandene.

Du kan jo komme med noen eksempler som har verdi, for den med kjøring på 18"-felger ble jo gjort som sammenligning med 19" på samme bil. Altså er det null problemer med å finne ut om valget om å kjøre med 18"-tommere vs 19" ga særlig gevinst.

Med 18" dekk, utført og lagt ut 2.9.21:

Med 19" dekk, utført og lagt ut 3.9.21:

8:48 ut i videoen ser man tabellen som viser at 18" faktisk ga litt høyere forbruk enn 19" standard-felger, riktignok med andre typer dekk (19" på Hankook Evo3, 18" på Winrun R330). Altså vinner komfort over rekkevidden i det tilfellet, og andre typer dekk hadde sannsynligvis gjort langt større forskjell.

I 90 km/t ligger 18" på 148 Wh/km mot 142 på 19".
i 120 km/t ligger 18" på 205 Wh/km mot 195 på 19".

Her tester han om denne solbeskyttelsen påvirker rekkevidden i det hele tatt, eller hvor mye. ca 9:50 ut i videoen beregner han fortjenesten til ca 1-2 Wh/km, slik at på tallene over, så utgjør dette en relativt ubetydelig forskjell på totalen.

Sånn, da venter jeg altså på at du kommer med kritikk som har noe for seg, for det er helt sikkert mulig å finne. Men disse to, var altså det jeg definerer som fullstendig skivebom.

Endret av Snowleopard
Glemte av linken til test med/uten solbeskyttelsen.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (44 minutter siden):

Slike påstander har @Trestein kommet med tidligere, og det skulle ikke mye innsats til for å pulverisere påstandene.".

Her tester han om denne solbeskyttelsen påvirker rekkevidden i det hele tatt, eller hvor mye. ca 9:50 ut i videoen beregner han fortjenesten til ca 1-2 Wh/km, slik at på tallene over, så utgjør dette en relativt ubetydelig forskjell på totalen..

Men forskjell, det ble det - og det er det jeg skal frem til. Det er upresist - og diskusjonen går ikke på om det skjedde eller ikke, men om det var noen fordel. Noe du bekreftet (?)

Hilsen pulverisert, 35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (18 minutter siden):

Men forskjell, det ble det - og det er det jeg skal frem til. Det er upresist - og diskusjonen går ikke på om det skjedde eller ikke, men om det var noen fordel. Noe du bekreftet (?)

Hilsen pulverisert, 35

Alt dette er jo skjedd med kamera og video og kommentarer, slik at man er klar over alle ting. Det er jo ikke gjort i skjul, for å gi Tesla bedre tall enn de andre, som var det du påstod.

At du nå dessuten prøver å ta mine bevis på at du kom med feile/falske påstander som du ikke dekning for, for og prøver å bruke det som bevis for det vaset du kom med, er jo rent utrolig.

Nei, du ble motbevist til gangs.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (22 minutter siden):

Men forskjell, det ble det - og det er det jeg skal frem til. Det er upresist - og diskusjonen går ikke på om det skjedde eller ikke, men om det var noen fordel. Noe du bekreftet (?)

Hilsen pulverisert, 35

Min kritikk var at han kjørte en rekkevidde test der han kjørte 120km/h først og hurtigladet batteriet til 60grader før han kjørte 90km/h testen mens han til da hadde kjørt 90km/h først. Dette førte til at bilen kunne bruke varme fra hurtiglading og 120km/h kjøring for å varme kupeen. Dette ga jo lenger rekkevidde og lavere forbruk på 90 testen.

Å bruke kjørekomputer i stedet for å måle tilført energi til bilen er også unøyaktig. Det blir som om jeg bruker kjørekomputer til å beregne hvor stor bensintank jeg har. Det blir fort noen liter feil. 

At været ikke er likt når biler testes kan han ikke noe for men også her kan det virke som om han har biler til låns over lang tid som han tester når veien er tørr og det blåser lite. Muligens tilfeldig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Min kritikk var at han kjørte en rekkevidde test der han kjørte 120km/h først og hurtigladet batteriet til 60grader før han kjørte 90km/h testen mens han til da hadde kjørt 90km/h først. Dette førte til at bilen kunne bruke varme fra hurtiglading og 120km/h kjøring for å varme kupeen. Dette ga jo lenger rekkevidde og lavere forbruk på 90 testen.

Å bruke kjørekomputer i stedet for å måle tilført energi til bilen er også unøyaktig. Det blir som om jeg bruker kjørekomputer til å beregne hvor stor bensintank jeg har. Det blir fort noen liter feil. 

At været ikke er likt når biler testes kan han ikke noe for men også her kan det virke som om han har biler til låns over lang tid som han tester når veien er tørr og det blåser lite. Muligens tilfeldig?

Er du ikke snart lei av å komme med påstander og beskyldninger du ikke har dekning for? TB er selvsagt ikke perfekt, han klarer ikke gjøre ting 100% likt for alle bilene, siden han er en eneste person, selv om han har noen hjelpere til f.eks.  test av langtur med 2-3 biler opp mot hverandre, for å se hvordan praksis er mot de andre testene.

Bare for å ta det siste, det er selvsagt langt mer behagelig å kjøre når det ikke regner. Biler han har over lengre tid, er det sånn sett lettere å finne godværsdager for, så det er ikke i det hele tatt rart at man velger slike dager for de lengre testene.

Biler han får lånt for noen timer, en dag eller 2, eller en helg, må jo nødvendigvis testes når han har bil tilgjengelig. Det er rett og slett ikke mulig å velge bort været da. Men alt dette om vind, regn, temperatur etc er jo både med i kommentarene og i excel-oversiktene han har ute til ettergåelse.

Men han er flink på å forsøke å gjøre alt så åpent og ettergåelig som mulig. Og er det spesielle situasjoner som setter påvirkning på resultatene, som i disse 1000-km-testene han kjører, så beregner han hvor mye tid som må trekkes fra, for å få det så riktig som mulig. En bil skal altså ikke få dårligere tid fordi det tilfeldigvis var veiarbeid, omkjøring eller tull med ladere.

Og det gjøres i samråd med de som følger live-streamen. Og det er ingen problem, om du følger en sånn test, å både komme med innspill og spørsmål du måtte ha. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når han var syk med korona viste han jo noen klipp av kalenderen sin mens han lå på sofaen. Var ganske tett timeplan mellom alle bilene og virket som testene var planlagt flere uker i forveien. 

Fyren har vel ett liv utenom bilsetet (han blir vel far i disse tider og bygger seg hus f.eks) så alt kan vel ikke gjøres basert på vær og vind.

Synes han gjør en fantastisk jobb jeg.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (58 minutter siden):

Alt dette er jo skjedd med kamera og video og kommentarer, slik at man er klar over alle ting. Det er jo ikke gjort i skjul, for å gi Tesla bedre tall enn de andre, som var det du påstod.

At du nå dessuten prøver å ta mine bevis på at du kom med feile/falske påstander som du ikke dekning for, for og prøver å bruke det som bevis for det vaset du kom med, er jo rent utrolig.

Nei, du ble motbevist til gangs.

Min problem med testene til TB er at de er unøyaktige. Du viser til et regnestykke som viser hvor mye eller lite det var i et enkelt tilfelle. Ikke så vanskelig å finne med andre ord.

Så da er det helt klart forskjeller i testene. Min påstand er at de kommer Tesla til gode litt ofte. Som f.eks å kjøre en test med to biler, og isolere en av de.

Han er ikke bedre eller verre enn de andre kanalene som har et favorisert produkt. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, DrAlban3000 said:

Min problem med testene til TB er at de er unøyaktige. Du viser til et regnestykke som viser hvor mye eller lite det var i et enkelt tilfelle. Ikke så vanskelig å finne med andre ord.

Så da er det helt klart forskjeller i testene. Min påstand er at de kommer Tesla til gode litt ofte. Som f.eks å kjøre en test med to biler, og isolere en av de.

Han er ikke bedre eller verre enn de andre kanalene som har et favorisert produkt. 

Bare fordi tesla gjør alltid best i testene hans så er det en vanskelig pille å svelge?

Så hva er grunnen til at tesla kommer blant de lengste på motor sin vinter/sommer test?

De har en Haug med biler som kjører samtidig, la meg gjette det er sjåføren sin skyld at de andre bilene ikke er like effektive som tesla?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 minutt siden):

Bare fordi tesla gjør alltid best i testene hans så er det en vanskelig pille å svelge?

Så hva er grunnen til at tesla kommer blant de lengste på motor sin vinter/sommer test?

De har en Haug med biler som kjører samtidig, la meg gjette det er sjåføren sin skyld at de andre bilene ikke er like effektive som tesla?

Kan vi bare for et lite øyeblikks skyld ta argumentet. Please, ikke tre deres egne usikkerhet ned over meg. 

Så hva er grunnen til at tesla kommer blant de lengste på motor sin vinter/sommer test?

Er det virkelig spørsmålet ditt, når det jeg sier er at TB er upresis? Det var en merkelig tolkning av mitt innlegg. Jeg vil tro Tesla vant fordi de er absolutt best på rekkevidde, men jeg forstår ikke hva det har med saken å gjøre. Prøv å lese innlegget mitt en gang til, prøv å glemme at akkurat du elsker både TB og Tesla.

Nesten 100% av menneskene jeg anser som gode biltestere har gjort gode skussmål på Teslaene. 

Lurer på om dette hadde skjedd om utsagnet var om Citroen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, sverreb said:

Å lage god statistikk er en nitidig og krevende prosess

Det fins 3 typer løgn: Løgn, forbannet løgn og statistikk. I disse tider kan man kjøpe en undersøkelse eller statistikk som viser nesten det man ønsker. Eller forskning som sier ditt og datt, akkurat som du ønsker.

Dette er bare tester. Ikke noe mer enn det. Man ser tendenser over tid mellom modellene og merkene. NAF sine tester er noen fine tester, men heller ikke de er feilfrie.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Er du ikke snart lei av å komme med påstander og beskyldninger du ikke har dekning for? TB er selvsagt ikke perfekt, han klarer ikke gjøre ting 100% likt for alle bilene, siden han er en eneste person, selv om han har noen hjelpere til f.eks.  test av langtur med 2-3 biler opp mot hverandre, for å se hvordan praksis er mot de andre testene.

Bare for å ta det siste, det er selvsagt langt mer behagelig å kjøre når det ikke regner. Biler han har over lengre tid, er det sånn sett lettere å finne godværsdager for, så det er ikke i det hele tatt rart at man velger slike dager for de lengre testene.

Biler han får lånt for noen timer, en dag eller 2, eller en helg, må jo nødvendigvis testes når han har bil tilgjengelig. Det er rett og slett ikke mulig å velge bort været da. Men alt dette om vind, regn, temperatur etc er jo både med i kommentarene og i excel-oversiktene han har ute til ettergåelse.

Men han er flink på å forsøke å gjøre alt så åpent og ettergåelig som mulig. Og er det spesielle situasjoner som setter påvirkning på resultatene, som i disse 1000-km-testene han kjører, så beregner han hvor mye tid som må trekkes fra, for å få det så riktig som mulig. En bil skal altså ikke få dårligere tid fordi det tilfeldigvis var veiarbeid, omkjøring eller tull med ladere.

Og det gjøres i samråd med de som følger live-streamen. Og det er ingen problem, om du følger en sånn test, å både komme med innspill og spørsmål du måtte ha. 

 

Så lenge du ikke har argumenter og kun kommer med personangrep vil jeg nok fortsette.

Som sagt så gjør han ting som er fordelaktig for noen biler noen ganger som jeg har påpekt.

Dessuten er jeg totalt uenig i at det er bedre å sitte i en bil når det er sol og fint vær. I godvær er det vel best å gjøre andre ting enn å sitte i en bil i 5-6 timer og kjøre rekkeviddetest. Mye bedre å gjøre det når det er dårlig vær. Men det påvirker resultatet og det vet tb

Når det gjelder 1000km test burde mere vert dokumentert. Kwh ladet på hvert stop, lade stand ved start og stop av lading samt snitt hastighet mellom ladinger. Da kunne man i alle fall sett hva som er forskjellen. Det hadde vert enkelt å få inn i et regneark. Har en følelse av at mange tesla tester er om sommeren og at han kjører batteriet lengre ned på tesla testene

Det er jo rart at tesla alltid er raskest mens regne arket hans sier at mange biler lader rekkevidde hurtigere i excel arket hans. 

Når han skuler hastigheten i livestream er det ikke så lett å vite hva han kjører i. Den eneste gangen man får vite hastigheten er når han teller ned siste kilometeren

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (42 minutter siden):

Så lenge du ikke har argumenter og kun kommer med personangrep vil jeg nok fortsette.

Som sagt så gjør han ting som er fordelaktig for noen biler noen ganger som jeg har påpekt.

Dessuten er jeg totalt uenig i at det er bedre å sitte i en bil når det er sol og fint vær. I godvær er det vel best å gjøre andre ting enn å sitte i en bil i 5-6 timer og kjøre rekkeviddetest. Mye bedre å gjøre det når det er dårlig vær. Men det påvirker resultatet og det vet tb

Når det gjelder 1000km test burde mere vert dokumentert. Kwh ladet på hvert stop, lade stand ved start og stop av lading samt snitt hastighet mellom ladinger. Da kunne man i alle fall sett hva som er forskjellen. Det hadde vert enkelt å få inn i et regneark. Har en følelse av at mange tesla tester er om sommeren og at han kjører batteriet lengre ned på tesla testene

Det er jo rart at tesla alltid er raskest mens regne arket hans sier at mange biler lader rekkevidde hurtigere i excel arket hans. 

Når han skuler hastigheten i livestream er det ikke så lett å vite hva han kjører i. Den eneste gangen man får vite hastigheten er når han teller ned siste kilometeren

Nå har jeg servert deg linker og bevis, og motargumentert deg på akkurat uisse påstandene, så å si at du tar til deg fakta, er jo langt fra sannheten når du nå prøver å gjenta disse på nytt.

Gå tilbake i historikken din, og les, så finner du akkurat det du her påstår at du ikke får servert. Får være måte på hvor mange ganger man gidder gjenta, når du likevel driter oppi dette. Så får du bare kalle det personangrep, men som sagt, alle disse tingene har jeg svart deg på før, så nå er du rett og slett uredelig.

Så må du ikke glemme at han er blogger, ikke offisiell tester av WLT eller EPA, dermed får du enten akseptere at han utelater å vise alt, eller be han om alt dette du savner. Kanskje velger han å høre på deg, om du har gode argumenter på dette.

Det er en viss mulighet for at han tillater Teslaene å gå litt lengre ned, for rekkeviddekalkulatoren viser seg å være svært nøyaktig i Tesla-bilene. Det er de derimot ikke på mange andre. Han prøver seg derfor frem, men må ha 10 % margin for å være sikker på at han kommer frem. Likevel er det ikke uvanlig at forbruket er høyere, og dermed spises det av marginene, såpass at noen ganger inntreffer turtle-mode før han rekker frem til lader. Hade han kunne stolt mer på "guessometeret", så kunne han og kjørt tightere på rekkevidden.

Forresten sist video der jeg så han rukte passet sitt, så var det for å skjule svaret på det han spurte om i streamen før han så visste det.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (28 minutter siden):

Nå har jeg servert deg linker og bevis, og motargumentert deg på akkurat uisse påstandene, så å si at du tar til deg fakta, er jo langt fra sannheten når du nå prøver å gjenta disse på nytt.

Gå tilbake i historikken din, og les, så finner du akkurat det du her påstår at du ikke får servert. Får være måte på hvor mange ganger man gidder gjenta, når du likevel driter oppi dette. Så får du bare kalle det personangrep, men som sagt, alle disse tingene har jeg svart deg på før, så nå er du rett og slett uredelig.

Så må du ikke glemme at han er blogger, ikke offisiell tester av WLT eller EPA, dermed får du enten akseptere at han utelater å vise alt, eller be han om alt dette du savner. Kanskje velger han å høre på deg, om du har gode argumenter på dette.

Det er en viss mulighet for at han tillater Teslaene å gå litt lengre ned, for rekkeviddekalkulatoren viser seg å være svært nøyaktig i Tesla-bilene. Det er de derimot ikke på mange andre. Han prøver seg derfor frem, men må ha 10 % margin for å være sikker på at han kommer frem. Likevel er det ikke uvanlig at forbruket er høyere, og dermed spises det av marginene, såpass at noen ganger inntreffer turtle-mode før han rekker frem til lader. Hade han kunne stolt mer på "guessometeret", så kunne han og kjørt tightere på rekkevidden.

Forresten sist video der jeg så han rukte passet sitt, så var det for å skjule svaret på det han spurte om i streamen før han så visste det.

Her er original historien Les tråen selv. Bare personangrep, ingen fakta/linker  eller argumenter fra din side. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...