Gromle Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 DJViking skrev (1 time siden): Er ikke dette en god nyhet? https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Ordppb/snart-vil-minuttpris-paa-elbillading-vaere-historie Jeg var aldri noen tilhenger av minuttpris. For meg som nå vurderer og ikke har peiling på hvordan lading har fungert i praksis synes jeg det høres bra ut. Blir enklere, tror jeg. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 27. april 2022 Del Skrevet 27. april 2022 DJViking skrev (10 timer siden): Nå er tittelen der: "Buss kolliderte med Tesla på brua". Men hvorfor? Hadde det vært et annet bilmerke, så hadde aldri bilmerket blitt nevnt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. april 2022 Del Skrevet 27. april 2022 For å generere klikk og inntekter. 2 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 3. mai 2022 Del Skrevet 3. mai 2022 (endret) Da skal vi endelig bygge ut infrastruktur i borettslaget for elbil. Av tilbudet vi fikk ble det forespeilet Infrastruktur til 72 parkeringsplasser Sitat Eget inntak med tilførsel fra Trafoen til Arva (130 kW/1,8 kW pr. plass) med 3 avganger på 4x63 A (44kW) for ladeplasser. 1,8kW per plass virket lite. Fra tilbudet ble det valgt ladere fra Zotac gjennom Charge365. Hver beboer må betale en pris på 22000kr for en lader. Det monteres flatkabel på bakvegg, klargjort for å montere på ladere. De laderne kommuniserer på WiFi og med seg imellom via RF (radiosignaler), og de har også innebygget 4G for å snakke med en skyløsning. Noen som er kjent med Charge365? De tar 15% avgift av ladekostnaden. Det virket veldig mye. Mye mer påslag enn de fleste strømselskaper. Endret 3. mai 2022 av DJViking Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. mai 2022 Del Skrevet 3. mai 2022 Det er vel med lastbalansering? Så 1.8kW per enhet vil jo bare forekomme om alle benytter laderen sin samtidig. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 3. mai 2022 Del Skrevet 3. mai 2022 (endret) Jeg holder på å sette meg inn i tilbudet og prøver å skjønne litt av det grunnleggende av det. Av installatør ble vi fortalt at Arva (nettselskapet) ikke hadde veldig mye kapasitet på den trafo vi er tilknyttet. De anbefalte oss før dem melder inn elbil ladeanlegget at alle borettslagene rundt her sender inn en felles henveldelse til Arva om ønsket effekt. Hvis nettselskapet skal bygge ut trafoen, så blir vel det ganske kostbart? Endret 3. mai 2022 av DJViking Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 3. mai 2022 Del Skrevet 3. mai 2022 23 minutes ago, DJViking said: Da skal vi endelig bygge ut infrastruktur i borettslaget for elbil. Av tilbudet vi fikk ble det forespeilet Infrastruktur til 72 parkeringsplasser 1,8kW per plass virket lite. Fra tilbudet ble det valgt ladere fra Zotac gjennom Charge365. Hver beboer må betale en pris på 22000kr for en lader. Det monteres flatkabel på bakvegg, klargjort for å montere på ladere. De laderne kommuniserer på WiFi og med seg imellom via RF (radiosignaler), og de har også innebygget 4G for å snakke med en skyløsning. Noen som er kjent med Charge365? De tar 15% avgift av ladekostnaden. Det virket veldig mye. Mye mer påslag enn de fleste strømselskaper. Gikk over til charge 365 her jeg bor fordi styrelederen ikke gidder å fakturere lenger, appen dems er tragisk dårlig, nettsiden virker gammeldags men bruker rfid så er aldri innom. Men hos meg tar de 2,50 kr per kw uansett tid på døgnet da de bruker gjennomsnittlig pris som er litt stivt men strømprisene er høye her i Oslo 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. mai 2022 Del Skrevet 3. mai 2022 DJViking skrev (29 minutter siden): Da skal vi endelig bygge ut infrastruktur i borettslaget for elbil. Av tilbudet vi fikk ble det forespeilet Infrastruktur til 72 parkeringsplasser 1,8kW per plass virket lite. Fra tilbudet ble det valgt ladere fra Zotac gjennom Charge365. Hver beboer må betale en pris på 22000kr for en lader. Det monteres flatkabel på bakvegg, klargjort for å montere på ladere. De laderne kommuniserer på WiFi og med seg imellom via RF (radiosignaler), og de har også innebygget 4G for å snakke med en skyløsning. Noen som er kjent med Charge365? De tar 15% avgift av ladekostnaden. Det virket veldig mye. Mye mer påslag enn de fleste strømselskaper. Zaptec antar jeg. Høres ganske standard ut for borettslag. Bør fungere greit det der, med mindre det er veldig dårlig dekning i garasjen. F.eks massevis av betong skillevegger eller noe sånt. Jeg antar makseffekt er 22 kW per plass og normalt vil du nok få det når du lader. 1,8 kW er teoretisk minimum når en gang i framtida ALLE 24 bilene på samme kurs har kjøpt lader og ALLE 24 settes til lading temmelig samtidig og ALLE bilene trenger minst 1,8 kW ladeeffekt. Hvis bilene bruker 1,8 kWh/mil så vil ladeanlegget levere ut inntil 5760 km rekkevidde i løpet av et døgn, fordelt på de 24 bilene. Siden veldig få kjører så langt daglig så vil de som kjører kort frigi sin "kvote" til de som kjører langt. Sagt på en annen måte: Alle de 72 bilistene kan kjøre 87 600 km i året - hver - på hjemmeladet strøm. 1 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 3. mai 2022 Del Skrevet 3. mai 2022 (endret) En annen installatør sitt tilbud foreslo følgende systemløsninger for betaling av forbruk: EasyPark, Smartly, Fortum Charge & Drive, Charge365. Jeg ble ikke veldig begeistret for Charge365 etter å ha lest @onkel_jon sin erfaring med dem. Endret 3. mai 2022 av DJViking Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. mai 2022 Del Skrevet 3. mai 2022 Jeg synes Charge365 virker helt greit, men nå har jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag heller. Greit og oversiktlig når man blir vant til fanene. Gode muligheter til å hente ut data og statistikk. GUI-et passer meg bra ettersom det virker myntet på ingeniører, men jeg skjønner godt at det kan virke for teknisk for hvermansen som bare vil vite to ting: Når bilen er ferdig ladet, og hva regninga kommer på. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 5. mai 2022 Del Skrevet 5. mai 2022 https://www.tv2.no/broom/14769969/ Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 5. mai 2022 Del Skrevet 5. mai 2022 Jarmo skrev (1 time siden): https://www.tv2.no/broom/14769969/ Ikke et eneste ord om hvorfor taket måtte fjernes... Det gir jo absolutt ingen mening. 4 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. mai 2022 Del Skrevet 7. mai 2022 Kom over denne på en Facebook gruppe. Ikke dårlig det. Viser at ikke alle gamle Leaf har store problemer med degradering. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. mai 2022 Del Skrevet 7. mai 2022 Complexity skrev (9 minutter siden): Kom over denne på en Facebook gruppe. Ikke dårlig det. Viser at ikke alle gamle Leaf har store problemer med degradering. Er vell hovedsaklig de som har kjørt rundt i varmen som sliter med disse bilene? Men lover bra, allerede passert snitt kjørelengde og masse glede igjen virker det til:) Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. mai 2022 Del Skrevet 7. mai 2022 Meget imponerende. Jeg tror at batteriet må ha en SOH på under 82 % en viss tid før den går ned en strek, lurer på om det er ca 2 måneder. Var vel neppe 1.gen men sikkert en 14-15 mod med lizzard batteriet. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. mai 2022 Del Skrevet 7. mai 2022 (endret) 52 minutes ago, kremt said: Meget imponerende. Jeg tror at batteriet må ha en SOH på under 82 % en viss tid før den går ned en strek, lurer på om det er ca 2 måneder. Var vel neppe 1.gen men sikkert en 14-15 mod med lizzard batteriet. Er nok en Gen2 ja. Var en kar som kommenterte at hans Gen1 var gått ca halvparten og mistet 3 streker. Men ladevett spiller nok også inn. Mange som tror det e best å alltid ha bilen på 100% og plugget i laderen døgnet rundt. Endret 7. mai 2022 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. mai 2022 Del Skrevet 7. mai 2022 Regner med at det er som med mobiler, aldri 100%, aldri hurtiglad, aldri gå tom for strøm. All synder nok med de, men mobiler varer ikke så lenge at det utgjør noe. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. mai 2022 Del Skrevet 8. mai 2022 Dubious skrev (7 timer siden): Regner med at det er som med mobiler, aldri 100%, aldri hurtiglad, aldri gå tom for strøm. All synder nok med de, men mobiler varer ikke så lenge at det utgjør noe. Hovedproblemet til mobiler er varme. De lades under for høy varme og det kveler batterier. Moderne elbiler har kjøling som hindrer dette problemet. Første gen leaf manglet dette og bilene som fartet i varme områder slet virkelig med levetiden. Mange som har gått på en smell ved å importere disse 1 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 8. mai 2022 Del Skrevet 8. mai 2022 7 hours ago, Dubious said: Regner med at det er som med mobiler, aldri 100%, aldri hurtiglad, aldri gå tom for strøm. All synder nok med de, men mobiler varer ikke så lenge at det utgjør noe. Det som er dritt med enkelte modeler Leaf er at de gamleste modellene hadde en "stopp lading på 80%" mens nyere fikk fjernet denne funksjonen. Jeg har en 2016 Nordic, og denne plugger jeg nå hver dag batteriet er på 60% eller mindre der den er satt til å lade så lenge som det tar å lade 20%. Da har jeg god rekkevidde hele tiden hvis noe uventet skulle skje og jeg trenger å kjøre en lengre tur. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. mai 2022 Del Skrevet 8. mai 2022 1 hour ago, Thor. said: Det som er dritt med enkelte modeler Leaf er at de gamleste modellene hadde en "stopp lading på 80%" mens nyere fikk fjernet denne funksjonen. Jeg har en 2016 Nordic, og denne plugger jeg nå hver dag batteriet er på 60% eller mindre der den er satt til å lade så lenge som det tar å lade 20%. Da har jeg god rekkevidde hele tiden hvis noe uventet skulle skje og jeg trenger å kjøre en lengre tur. Det er litt stress å måtte styre slikt vil jeg tro. Har 80% knappen på min så den står plugget i hele tiden og lades opp på natten når strømmen som oftest er billigst. Trenger jeg å lade på dagtid er det heldigvis en knapp for å overstyre timeren i appen. Dog dør vel appen snart når de slår av 2G nettet som bilen bruker.. Er det en 30kWt du har? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå