Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

14 minutes ago, Zeph said:

 

 

Quote

@Complexity 2-7% er eit ganske stort spenn. Kva er det spesifikt på Tesla sine bilar?

2.8% på Model 3 så det er en av de bedre.

Vet ikke med de andre modellene.

Audi sine biler med kamera istedenfor speil sies å gi ca 6km ekstra rekkevidde. Imponerende med tanke på at kameraene deres nesten er like store som speil.

Men enig i at det er kjekt med speil når man ser hvor dårlig andre løsninger er i dag. Selv kjører jeg med felger som sikkert gir 20% mere drag på så er mye annet som ødelegger mere.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
onkel_jon skrev (16 timer siden):

Hva skal du med den når du har blindsone varsel på skjermen og live bilde av hva som er i siden på deg

Tar en kjapp titt på skjermen før jeg skifter felt

Flott at det er der, men for meg føles det som litt unormalt å titte på noen skjerm, når jeg skal vurdere et filskifte f.eks. Det naturlige er å sjekke speilet, og så sjekke blindsonen i samme slengen. Da er det til stor hjelp å få en indikator i speil og HUD (som Tesla tydeligvis ikke vil implementere). Nå vet jeg ikke hvor mange som har dette som standard, men det er ihvertfall mange biler som har dette i en pakke som folk flest velger nesten uansett.

Hyundai og Kia har i tillegg kameravisning i instrumentpanel på noen av sine nyeste biler. Er blitt oppmerksom på at dette er mulig å få på Kona i noen land, har ikke sjekket om man kan "overbevise" forhandler til å aktivere dette på norske biler, som vil være det nærmeste til Tesla sin visning i venstre del av skjermen, selv om det virker som Hyundai og Kia sin løsning "går  utenpå" (er langt bedre enn) Tesla sin løsning.

Men er enig i at den løsningen er langt bedre enn ingenting, og er behjelpelig når man kjører, ved at man allerede har en formening om hva som er rundt seg, som av og til er bedre enn ren varsling i speilene. Dog mange har tilsvarende i HUD og navi-løsninger, og kommer, som aller best er, i tillegg til blindsonevarsling i speil og HUD (kan stilles inn til å vises på HUD også).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Begge påstander er helt feil. Jeg bruker ikke skjermen til noen av de funksjonene. Hvorfor påstår du ting du ikke har greie på?

Ingen Tesla har manuelt håndtak til hanskerommet. Du kan enten bruke touchskjermen, eller fjerne et panel på passasjersiden og bruke nødåpneren.

Når det gjelder vindusvisker har Tesla én knapp på blinklys-hendelen, som aktiverer ett visk (evt. spyler). Når du gjør dette vil viskerkontrollen midlertidig vises på skjermen, og du kan justere hastighet o.l. der. Evt. kan du manuelt gå inn i menyene dersom du ikke vil trykke på knappen på hendelen i det hele tatt.

Og ja, du må jo bruke touch-skjermen for å justere speilene også. Eller vinkelen på lufteventilene. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Kajac said:

Ingen Tesla har manuelt håndtak til hanskerommet. Du kan enten bruke touchskjermen, eller fjerne et panel på passasjersiden og bruke nødåpneren.

Når det gjelder vindusvisker har Tesla én knapp på blinklys-hendelen, som aktiverer ett visk (evt. spyler). Når du gjør dette vil viskerkontrollen midlertidig vises på skjermen, og du kan justere hastighet o.l. der. Evt. kan du manuelt gå inn i menyene dersom du ikke vil trykke på knappen på hendelen i det hele tatt.

Og ja, du må jo bruke touch-skjermen for å justere speilene også. Eller vinkelen på lufteventilene. 

Model S har knapp for å åpne hanskerommet. Ikke manuelt men fysisk knapp iallefall.

Funfact: Subaru Soltera/Toyota BZ4X har ikke hanskerom.

Det med at man må bruke skjermen til å justere ratt og speil ser jeg mange klager på - men det er jo noe man gjør en gang så lagres det til profilen din og justeres automatisk alle de neste gangene du skal bruke bilen. Forstår ikke hvorfor man trenger fysiske knapper til det da. Jeg justerte vel dette i 2019 engang og ikke rørt det siden. Kun setet jeg har justert på og det har fysiske knapper.

Vehicle Sync er jo også noe Tesla kommer med nå hvor instillingene vil synkroniseres mellom biler. Så justerer du setet og rattet i privatbilen vil det også bli justert i firmabilen om ønskelig.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 timer siden):

Ingen Tesla har manuelt håndtak til hanskerommet. Du kan enten bruke touchskjermen, eller fjerne et panel på passasjersiden og bruke nødåpneren.

Når det gjelder vindusvisker har Tesla én knapp på blinklys-hendelen, som aktiverer ett visk (evt. spyler). Når du gjør dette vil viskerkontrollen midlertidig vises på skjermen, og du kan justere hastighet o.l. der. Evt. kan du manuelt gå inn i menyene dersom du ikke vil trykke på knappen på hendelen i det hele tatt.

Og ja, du må jo bruke touch-skjermen for å justere speilene også. Eller vinkelen på lufteventilene. 

Eller du kan bruke stemmekommandoer. Da slipper du både å ta på og se på skjermen. Du har hørt om stemmekommandoer? Fungerer utrolig bra i Model Y.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Eller du kan bruke stemmekommandoer. Da slipper du både å ta på og se på skjermen. Du har hørt om stemmekommandoer? Fungerer utrolig bra i Model Y.

"Hey tesla, juster venstre førerventil tre grader til høyre og to grader opp. Nei, litt tilbake nå. Litt opp igjen."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (27 minutter siden):

"Hey tesla, juster venstre førerventil tre grader til høyre og to grader opp. Nei, litt tilbake nå. Litt opp igjen."

Hva er førerventil? Er det lufteventil du mener, og at du behøver å justere den mens du kjører, så har du jaggu funnet en grunn til at akkurat DU ikke kan ha en Tesla. Gratulerer!

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (54 minutter siden):

Hva er førerventil? Er det lufteventil du mener, og at du behøver å justere den mens du kjører, så har du jaggu funnet en grunn til at akkurat DU ikke kan ha en Tesla. Gratulerer!

Selvfølgelig justerer man den når man kjører. I en normal bil er jo dette mulig uten å ta øynene fra veien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

Selvfølgelig justerer man den når man kjører. I en normal bil er jo dette mulig uten å ta øynene fra veien.

På biler med ventiler kan det gjerne være man må justere dem hyppig da det bare kommer en tynn luftstråle ut av hver ventil.

Model 3\Y har en hel planke det kommer luft ut av. Jeg justerer aldri min.

Dvs jeg justerte luftstrømen litt i vinter for å få direkte varme på hendene, men nyere biler har rattvarme så blir mindre nødvendig da.

Om man skal se på hva som er trafikkfarlig å gjøre på skjermen så er det å bla seg gjennom spillelister på Tidal\Spotify som jeg vil tro mange kan føle seg frista til å gjøre. Og de fleste biler har vel dette på skjermen sin i dag.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

På biler med ventiler kan det gjerne være man må justere dem hyppig da det bare kommer en tynn luftstråle ut av hver ventil.

Model 3\Y har en hel planke det kommer luft ut av. Jeg justerer aldri min.

Dvs jeg justerte luftstrømen litt i vinter for å få direkte varme på hendene, men nyere biler har rattvarme så blir mindre nødvendig da.

Om man skal se på hva som er trafikkfarlig å gjøre på skjermen så er det å bla seg gjennom spillelister på Tidal\Spotify som jeg vil tro mange kan føle seg frista til å gjøre. Og de fleste biler har vel dette på skjermen sin i dag.

Ventilene er faktisk velfungerende. Og rattvarmen er ypperlig. Skulle ønske de hadde ventilerte seter men nå bor man tross alt i Norge så trenger ikke dra sytingen helt dit.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

På biler med ventiler kan det gjerne være man må justere dem hyppig da det bare kommer en tynn luftstråle ut av hver ventil.

Model 3\Y har en hel planke det kommer luft ut av. Jeg justerer aldri min.

 

Jeg er enig. Jeg trodde det skulle bli knot, men med "luftplanken" så er det mye mindre behov for å endre. Det nærmeste jeg justerer "flyten" av luft på er å skru av eller på kjøling på føttene, sånn i tillegg til temperatur og ratt/sete-varme.

Og avhengig av hvor man bor i landet så er det jo som regel mer enn nok trafikk/kryss til at man rekker å trykke på skjermen uten å føle at man er risiko for andre. I tillegg så er det jo adaptiv cruise-control og en helt ok lane assist som gjør at trykking på skjermen ikke er like farlig som før.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (21 timer siden):

Eller du kan bruke stemmekommandoer. Da slipper du både å ta på og se på skjermen. Du har hørt om stemmekommandoer? Fungerer utrolig bra i Model Y.

Hvordan funker det med stemmekommandoer når en har litt høyt volum på anlegget? Må en rope eller plukkes kommandoen opp uansett? 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gromle said:

Hvordan funker det med stemmekommandoer når en har litt høyt volum på anlegget? Må en rope eller plukkes kommandoen opp uansett? 

Musikken pauses når man trykker på knappen på rattet for å snakke.

Det er ikke noe stemmeaktivering som hos f.eks Mercedes (Ser sinnsykt irriterende ut for alle som tester disse bilene for hver gang det nevnes order Mercedes begynner bilen å snakke 😅)

Funker veldig bra i Teslan. Jeg sender ofte tekstmeldinger mens jeg kjører og den forstår sånn høvelig alt jeg sier selv om jeg snakker dialekt.

Og "Spill av barnemusikk" brukes hyppig for tiden når det blir bråk i baksetet. Da fyrer den opp barnesanger på spotify og virker å være litt ransomisert og så man ikke blir så lei.

Trenger ikke så bestemte komandoer heller da den skjønner mye. Jeg fryser på rompa aktiverer setevarmen, kjøre meg hjem navigerer til hjemmeadressen osv.

Mye easter eggs også. Har man på engelsk kan man si "Open Butthole" for å åpne ladeporten f.eks.

Jeg testet stemmegjenkjenningen i en Ioniq 5 for en stund siden og den skjønte absolutt ingenting av hva jeg sa.
Tilslutt klaget den på mye bakrundsstøy enda vi sto helt i ro..

Håper Hyundai har fikset på det der.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Musikken pauses når man trykker på knappen på rattet for å snakke.

Det er ikke noe stemmeaktivering som hos f.eks Mercedes (Ser sinnsykt irriterende ut for alle som tester disse bilene for hver gang det nevnes order Mercedes begynner bilen å snakke 😅)

Funker veldig bra i Teslan. Jeg sender ofte tekstmeldinger mens jeg kjører og den forstår sånn høvelig alt jeg sier selv om jeg snakker dialekt.

Og "Spill av barnemusikk" brukes hyppig for tiden når det blir bråk i baksetet. Da fyrer den opp barnesanger på spotify og virker å være litt ransomisert og så man ikke blir så lei.

Høres bra ut! 

Skal prøvekjøre en Model Y om et par uker. Finnes det en oversikt over talekommandoer slik at jeg får pugget litt? 

Spennende å se om den forstår kav nordnorsk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Gromle said:

Høres bra ut! 

Skal prøvekjøre en Model Y om et par uker. Finnes det en oversikt over talekommandoer slik at jeg får pugget litt? 

Spennende å se om den forstår kav nordnorsk. 

Trenger ikke pugge. Bare å si hva du ønsker.

Jeg er nordlending og det funker overaskende bra.

Kjekt man kan ha engelsk språk i bilen men allikevel Norsk tale.

Teknisk norsk er helt ubrukelig og Tesla er ikke noe bedre der. Feilmeldinger blir helt uforståelig oversatt til norsk.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (28 minutter siden):

Musikken pauses når man trykker på knappen på rattet for å snakke.

Det er ikke noe stemmeaktivering som hos f.eks Mercedes (Ser sinnsykt irriterende ut for alle som tester disse bilene for hver gang det nevnes order Mercedes begynner bilen å snakke 😅)

Funker veldig bra i Teslan. Jeg sender ofte tekstmeldinger mens jeg kjører og den forstår sånn høvelig alt jeg sier selv om jeg snakker dialekt..

Tok 4 forsøk med "åpne rompehullet". Men det gikk.

Mercedes kan du skru av stemmeaktivisering, bruke knapp selvfølgelig. Du kan også programmere ditt eget ord, slik som i BMW. Men du kan også skru av alt det og bruke gesturer. Velkommen til Mercedes 😘

Lenke til kommentar
3 minutes ago, DrAlban3000 said:

Tok 4 forsøk med "åpne rompehullet". Men det gikk.

Mercedes kan du skru av stemmeaktivisering, bruke knapp selvfølgelig. Du kan også programmere ditt eget ord, slik som i BMW. Men du kan også skru av alt det og bruke gesturer. Velkommen til Mercedes 😘

Hehe ja er fint med valg.

Men litt synd Mercedes sitt system ser ut som Windows XP og aldri blir oppdatert.

Bjørn Nyland testa vel nettopp en EQC på nytt og alt var jo likt som for 2 år siden.

Noen liker det vel slikt men ikke jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (31 minutter siden):

Hehe ja er fint med valg.

Men litt synd Mercedes sitt system ser ut som Windows XP og aldri blir oppdatert.

Bjørn Nyland testa vel nettopp en EQC på nytt og alt var jo likt som for 2 år siden.

Noen liker det vel slikt men ikke jeg.

Ahh. Fy søren, XP der har du kongen.

Jeg synes ikke det ligner nevneverdig på noen Windows-oppsett, men det viktigste for noen er hvordan det ser ut, for andre er der viktigere at det fungerer. 

Synes du dette ser så fremtiden ut? Er det den sorte plasten som er hva vi kan vente?

Tesla-Model-Y-7-1024x768.thumb.jpg.c63c81a893913d466e89a44da647f233.jpg

image_MQ6.7.20220221111122.jpeg.08840316f1eec3099bddf02a21883544.jpeg

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, DrAlban3000 said:

Ahh. Fy søren, XP der har du kongen.

Jeg synes ikke det ligner nevneverdig på noen Windows-oppsett, men det viktigste for noen er hvordan det ser ut, for andre er der viktigere at det fungerer. 

Synes du dette ser så fremtiden ut? 

Tesla-Model-Y-7-1024x768.thumb.jpg.c63c81a893913d466e89a44da647f233.jpg

image_MQ6.7.20220221111122.jpeg.08840316f1eec3099bddf02a21883544.jpeg

Nå tenkte jeg på utsende til menyene de bruker da. Hvorpå Mercedes sitt ser veldig gammeldags ut.

Interiøret på Mercedes ser veldig bra ut absolutt, men den bilen er jo vesentlig nyere enn Teslan? Faktisk 5 år nå siden Model 3 ble lansert.

Mercedesen koster vel også 2-3-4 ganger så mye?

Tesla ser ganske fremtiden ut spør du meg.

 

Screenshot_20220421-134758.png

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...