Eplesaft Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 Fins det noe kart/oversikt over ordinære ladestasjoner på parkeringsplasser o.l.? Ser på kart at det kun er oversikt over hurtigladere (chademo m.m.) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 Ikke noe helhetlig så vidt jeg vet, men denne siden gjør i hvertfall et forsøk på å samle info om ulike ladere i ett kart: https://www.ladestasjoner.no/kart/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. juli 2020 Del Skrevet 29. juli 2020 Ladestasjoner har også app: https://itunes.apple.com/us/app/ladestasjoner/id955308778?ls=1&mt=8 https://play.google.com/store/apps/details?id=no.ladestasjoner.touch I min bil kan jeg søke etter ladestasjoner i nærheten, og kan velge om kun DC-ladere (CCS/Chademo) skal vises, eller om den skal vise AC-ladere (Type 2) også. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 29. juli 2020 Del Skrevet 29. juli 2020 Driver å funderer litt på el-bil i fremtiden, da jeg føler rekkevidden ikke er god nok nå (iallfall ikke på de som selges brukt for øyeblikket). Det endrer seg jo fort fremover virker det som så kan hende jeg kjører meg opp ila 1 eller 2 års tid. Spørsmålet er hva er egentlig kostnaden for lading? Driver å noterer meg ned hvor mye jeg bruker på bensin for å så forsvare et el-bilkjøp, selv om det egentlig bare er technolog geeken i meg som har lyst på en slik bil. I borettslaget vår har vi egne garasjer, her må det settes opp godkjent ladestasjon (ca 10000kr) og vi betaler da en strømpris på 1kr kilowatten, noe dyrere enn man betaler selv med andre ord. Spørsmålet er egentlig hvor mye man sparer på mila ved bruk av EL kontra bensin, skjønner det er et litt tungvindt regnestykke da forskjellig el-biler har forskjellig forbruk, samt bensinpris varierer og forbruk på biler, men hvordan ca regner man seg frem til noe sånt? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juli 2020 Del Skrevet 29. juli 2020 discostu skrev (49 minutter siden): Driver å funderer litt på el-bil i fremtiden, da jeg føler rekkevidden ikke er god nok nå (iallfall ikke på de som selges brukt for øyeblikket). Det endrer seg jo fort fremover virker det som så kan hende jeg kjører meg opp ila 1 eller 2 års tid. Spørsmålet er hva er egentlig kostnaden for lading? Driver å noterer meg ned hvor mye jeg bruker på bensin for å så forsvare et el-bilkjøp, selv om det egentlig bare er technolog geeken i meg som har lyst på en slik bil. I borettslaget vår har vi egne garasjer, her må det settes opp godkjent ladestasjon (ca 10000kr) og vi betaler da en strømpris på 1kr kilowatten, noe dyrere enn man betaler selv med andre ord. Spørsmålet er egentlig hvor mye man sparer på mila ved bruk av EL kontra bensin, skjønner det er et litt tungvindt regnestykke da forskjellig el-biler har forskjellig forbruk, samt bensinpris varierer og forbruk på biler, men hvordan ca regner man seg frem til noe sånt? regn 2,5kWh pr mil. Da dekker du de fleste bilene med tap. Min har vell ett snitt på rundt 1,8 om jeg ikke husker feil, også er det litt tap ved ladingen. Så rundt 2 kroner pr mil i ditt eksempel. Skal en hurtiglade mye er regnestykket langt verre. Cirkle K tar feks 5 kroner pr kWh for 150kW ladingen. Blir fort "dyrt". Tesla tar vell 1,7 kroner for samme energi mengde. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. juli 2020 Del Skrevet 29. juli 2020 (endret) Det varierer utrolig mye. Selv er jeg heldig og har gratis lading på jobb, og har kun betalt rundt 700kr for strøm på 12000km. Er ikke en full tank på min gamle dieselbil engang. Nå er det litt juks for meg da siden jeg har Tesla og fikk med litt gratis lading når jeg kjøpte bilen. Endret 29. juli 2020 av Complexity Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. juli 2020 Del Skrevet 29. juli 2020 Complexity skrev (4 timer siden): Det varierer utrolig mye. Selv er jeg heldig og har gratis lading på jobb, og har kun betalt rundt 700kr for strøm på 12000km. Er ikke en full tank på min gamle dieselbil engang. Nå er det litt juks for meg da siden jeg har Tesla og fikk med litt gratis lading når jeg kjøpte bilen. Httt....! Du fikk ikke med gratis lading med din Tesla for den var en del av prisen du betalte da du kjøpte bilen. Uten ladenettverket hadde den vært billigere. Men jeg ser helt klart fordelen med Teslas ladenettverk. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. juli 2020 Del Skrevet 29. juli 2020 (endret) 16 minutes ago, perpyro said: Httt....! Du fikk ikke med gratis lading med din Tesla for den var en del av prisen du betalte da du kjøpte bilen. Uten ladenettverket hadde den vært billigere. Men jeg ser helt klart fordelen med Teslas ladenettverk. Nei fikk med gratis lading siden jeg ble vervet av en kompis når jeg kjøpte bilen. Begge fikk gratis lading av det. Bare ett halvt år og en viss mengde kilometer da. Men sist jeg superladet kostet det meg 49kr så blir ikke ruinert uten gratis lading. (Men jeg har vervekode om noen lukter på Tesla og vil ha litt gratis strøm) Endret 29. juli 2020 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 29. juli 2020 Del Skrevet 29. juli 2020 Tesla tar ~1,7 kr/kWh. Det er nok enklere for Tesla å ta lave priser da det er flere biler å dele kostnaden på (mange som lader). Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 Hva tenker folk om Xpeng P7? Som en mann i 30 årene burde jeg følt at denne bilen er i overkant harry.. Men samtidig får jeg veldig lyst på en ? Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 Har ikke du installert blå lys i bilen din? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 16 minutes ago, Fleskefjeset said: Har ikke du installert blå lys i bilen din? Har blått lys i fotbrønnen ja. Har og lakkert "planken" blå i bilens farge. Liker å kjøre blått tema på den blåe bilen. Men de blinker ikke ? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 Blått lys er ulovlig uansett når bilen beveger seg Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 Det er alt for mange kjedelige biler på markedet, så det er fint at man har det litt gøy. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 (endret) Blått lys inni bilen er vel helt uproblematisk. E-Soul har jo disco mode hvor en kan kjøre rundt med fult av blinkende lys inni bilen som går i takt med musikken ? Endret 31. juli 2020 av Evil-Duck 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 (endret) 2 minutes ago, Dubious said: Blått lys er ulovlig uansett når bilen beveger seg Ulovelig med blått lys inni bilen når den beveger seg? Satt på med en helt ny Peugeot e-2008 i dag, og gjett hva? den hadde blått lys over alt i interiøret. Veldig rart det om det er ulovelig. Endret 31. juli 2020 av Complexity Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 Det er nok blått lys utenpå som det er regler rundt Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 (endret) 5 minutes ago, Gavekort said: Det er nok blått lys utenpå som det er regler rundt Ja det er ulovelig når bilen er i bevegelse. Er jo ulovelig å bruke blå refleks når man går tur bare. Endret 31. juli 2020 av Complexity Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 https://www.nrk.no/nordland/dette-lyset-ble-litt-for-blatt-for-politiet-1.12029035 Sitat – Det er ulovlig å montere blå led lys, fordi blålys er kun forbeholdt nødetatene. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 (endret) 12 minutes ago, Dubious said: https://www.nrk.no/nordland/dette-lyset-ble-litt-for-blatt-for-politiet-1.12029035 Blålysene skal ha vært montert inne i taket på bilen og hele bilen skal ha lyst opp blå, forteller Eriksen. – Dette er ikke noe vi ser ofte, men det er mange ungdommer som ønsker å style bilen sin, men dette var nok litt i overkant. Som sakt kommer biler orginalt med blått lys i interiøret i dag, men det finnes jo grenser. Endret 31. juli 2020 av Complexity Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå