Snylter Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Det burde vært et slags EL-kort ja, det burde sett slik ut siden elbil går ut på omtrent det samme https://gfx.nrk.no/nqrzoXNvxBVp5701j-MNogRuRPAIh0gU8rTJwHUWtCtQ Akkurat i3 med andre skilter enn EL ville lett skapt utfordringer siden i3 også leveres som hybrid. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 30. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2016 Ok, det ER mulig å få andre skilter enn EL/EK - men som dere allerede har nevnt vil det føre til en masse trøbbel. Såpass mye trøbbel at jeg velger å krype til korset. Synes det er kjipt - litt sært kanskje, men jeg har bestandig synes det har vært greit å representere hjembyen min når jeg er ute på veiene. Sikkert fordi jeg er slik en strålende bilist 2 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Elon Musk: Tesla Model 3 owners won’t get free Supercharging for life without paying extra Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Elon Musk: Tesla Model 3 owners won’t get free Supercharging for life without paying extra Dette har jo de aller fleste innsett. Men det er alltid noen som tror de skal få i pose å sekk Ikke sikkert jeg hadde betalt for det selv om jeg fikk velge på min model S, brukes jo svært sjeldent. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Elon Musk: Tesla Model 3 owners won’t get free Supercharging for life without paying extra Dette har jo de aller fleste innsett. Men det er alltid noen som tror de skal få i pose å sekk Ikke sikkert jeg hadde betalt for det selv om jeg fikk velge på min model S, brukes jo svært sjeldent. Og du har foretatt en spørreundersøkelse? Det er ikke nødvendigvis så interessant hva dine bilvaner er. Det er nok mange som ønsker denne muligheten. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Og du har foretatt en spørreundersøkelse? Det er ikke nødvendigvis så interessant hva dine bilvaner er. Det er nok mange som ønsker denne muligheten. Hva mener du? Jeg sa ikke at folk ikke ønsker denne muligheten, den får de jo de må bare betale for den. slik som de med S og X har gjort. Forskjellen er jo bare at de får muligheten til å ikke betale for det. Noe jeg skulle ønske var mulig på S også. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hva mener du? Jeg sa ikke at folk ikke ønsker denne muligheten, den får de jo de må bare betale for den. slik som de med S og X har gjort. Forskjellen er jo bare at de får muligheten til å ikke betale for det. Noe jeg skulle ønske var mulig på S også. På Model S 60 var det vel mulig å slippe superladermuligheten mener jeg.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hva mener du? Jeg sa ikke at folk ikke ønsker denne muligheten, den får de jo de må bare betale for den. slik som de med S og X har gjort. Forskjellen er jo bare at de får muligheten til å ikke betale for det. Noe jeg skulle ønske var mulig på S også. På Model S 60 var det vel mulig å slippe superladermuligheten mener jeg.. Ja jeg tror både 40 og 60 hadde denne muligheten, men 40 solgte jo ikke uansett På tesla shop kan en kjøpe tilgang, koster 2500$ om jeg ikke husker helt feil. Så en bør lade litt på superladere om det skal være verdt det. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Og du har foretatt en spørreundersøkelse? Det er ikke nødvendigvis så interessant hva dine bilvaner er. Det er nok mange som ønsker denne muligheten. Hva mener du? Jeg sa ikke at folk ikke ønsker denne muligheten, den får de jo de må bare betale for den. slik som de med S og X har gjort. Forskjellen er jo bare at de får muligheten til å ikke betale for det. Noe jeg skulle ønske var mulig på S også.Nå er det jo også tvunget kjøp som har muliggjort utbygging av superladernettverket. Hva hadde Tesla vært uten dette? Det brukes jo som et argument av alle Tesla-fantaster. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Og du har foretatt en spørreundersøkelse? Det er ikke nødvendigvis så interessant hva dine bilvaner er. Det er nok mange som ønsker denne muligheten. Hva mener du? Jeg sa ikke at folk ikke ønsker denne muligheten, den får de jo de må bare betale for den. slik som de med S og X har gjort. Forskjellen er jo bare at de får muligheten til å ikke betale for det. Noe jeg skulle ønske var mulig på S også.Nå er det jo også tvunget kjøp som har muliggjort utbygging av superladernettverket. Hva hadde Tesla vært uten dette? Det brukes jo som et argument av alle Tesla-fantaster. Tvunget er jo litt feil, det er ingen som tvinger noen til å kjøpe tesla. Tesla er mye uten sc, det er jo en av nåtidens mest avanserte biler... For min del bruker jeg superlader lite og hadde klart meg fint uten, men det er jo super Nice når en trenger det. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Supercharger er jo noe som gjør at man faktisk kan komme seg over fjellet uten overnatting.. Hadde man ikke hatt den muligheten ville jo både Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim i praksis vært umulig uten å sove over på veien slik man gjorde den gang man brukte hest og kjerre. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Supercharger er jo noe som gjør at man faktisk kan komme seg over fjellet uten overnatting.. Hadde man ikke hatt den muligheten ville jo både Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim i praksis vært umulig uten å sove over på veien slik man gjorde den gang man brukte hest og kjerre. Nei, det finnes "lassevis" av andre ladere. De koster dog noen kroner og de er i mindre tall i dag, slik at det ville ført til store køer. Men da hadde markedet vært bedre for leverandørene slik at de hadde bygget flere osv. Tregere hadde det jo gått, fra 30 min stopp til 1 time fra meg til oslo ca(vestlandet). Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Og du har foretatt en spørreundersøkelse? Det er ikke nødvendigvis så interessant hva dine bilvaner er. Det er nok mange som ønsker denne muligheten.Hva mener du? Jeg sa ikke at folk ikke ønsker denne muligheten, den får de jo de må bare betale for den. slik som de med S og X har gjort. Forskjellen er jo bare at de får muligheten til å ikke betale for det. Noe jeg skulle ønske var mulig på S også.Nå er det jo også tvunget kjøp som har muliggjort utbygging av superladernettverket. Hva hadde Tesla vært uten dette? Det brukes jo som et argument av alle Tesla-fantaster. Tvunget er jo litt feil, det er ingen som tvinger noen til å kjøpe tesla. Tesla er mye uten sc, det er jo en av nåtidens mest avanserte biler... For min del bruker jeg superlader lite og hadde klart meg fint uten, men det er jo super Nice når en trenger det. Snakker om at man ikke får kjøpt Model S uten SC. Selv om man ikke benytter seg av løsningen, så har man likevel bidratt til at nettverket har blitt utbygd. Det er superladerne som gjør at man kan kjøre fra eks. Oslo til Bergen med en Model S. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Snakker om at man ikke får kjøpt Model S uten SC. Selv om man ikke benytter seg av løsningen, så har man likevel bidratt til at nettverket har blitt utbygd. Det er superladerne som gjør at man kan kjøre fra eks. Oslo til Bergen med en Model S. Man fikk faktisk kjøpt før, men som sagt det er ingen tvang. Det er slik de velger å selge bilene sine. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 13. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2016 Jeg leser at (hjemme)ladeuttak til elbil må ha overspenningsvern i tilfellet lynnedslag. Krise? Jeg har et standard strømuttak (16a) rett på utsiden av utgangsdøra mi som selger sa ville fungere utmerket, men er litt i tvil. Selger tilbød også en slik "ladestasjon" som kunne innstalleres på ytterveggen hjemme, for 15k,men jeg takket nei siden "den ikke hadde noen særlig effekt" hva angikk ladehastighet.. Det er ennå 2mnd igjen til jeg får bilen og har tid til å fikse opp i dette om det er nødvendig. Heller nå enn da Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 Jeg leser at (hjemme)ladeuttak til elbil må ha overspenningsvern i tilfellet lynnedslag. Krise? Jeg har et standard strømuttak (16a) rett på utsiden av utgangsdøra mi som selger sa ville fungere utmerket, men er litt i tvil. Selger tilbød også en slik "ladestasjon" som kunne innstalleres på ytterveggen hjemme, for 15k,men jeg takket nei siden "den ikke hadde noen særlig effekt" hva angikk ladehastighet.. Det er ennå 2mnd igjen til jeg får bilen og har tid til å fikse opp i dette om det er nødvendig. Heller nå enn da Overspenningsvern har du nok allerede, du trenger ikke ha eget dedikert til elbilen. Men, de nye kravene sier at en må ha type B jordfeilbryter og egen kurs til bilen, altså en må ha litt mer elektronikk for å hindre at det leker strøm tilbake fra bilen(DC). Dette har ikke tilbakevirkende kraft og du kan bruke kursen på utsiden. Fordelen med dedikert lader er at du får en mer robust lader som tåler utemiljø bedre og du slipper å drasse laderen ut og inn av bilen. Og om du planlegger å lade med schuko kontakt(vanlig stikkontakt) får du max utnyttet 13A, bruker du industrikontakt eller ladeboks vill du kune utnytte 16A. Men det er uansett ikke anbefalt å ha 100% belastning på kursen over lengre tid. Personlig har jeg en 10A kurs hvor jeg trekker 6A. 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 13. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2016 Takk Tror det er mer som går på samme kurs som den ute-stikken... Er vel helt krise om noe går gæli da, så jeg får grave litt i saken. Ja kommer til å bli lei av å måtte dra ut laderen hver gang ja - må vurdere. Regner med at en ekstra lader er ca like dyr(?) A-messig holder det riktignok lenge med 13. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 Ladekladden er (de jeg har sett) vanntett, og kan henge på veggen, og være tilkoblet, selv om du ikke lader. Ville likevel laget et tak eller "bur" den kunne ligge i, både når den ladet og ellers, der den var beskyttet for vær og vind. Hvilken bil har du bestilt? De fleste lader bare med ca 7-8 A på shucko-stikk, og det anbefales heller ikke å belaste denne type stikk med over 10 A over tid. Dersom du skal lade på mer, bør du montere en passende IEC-kontakt (blå dersom du har 2-fas IT eller 1+N TN), da kan du lade med mer enn 10 A. Nå er det ikke alle som har overspenningsvern, men for personsikkerheten er det viktigere med jordfeilbryter (eller -automat) type B, så dette hadde jeg vurdert å installere uansett om du har type A på kursen fra før. Dersom kursen ikke har JFB i det hele tatt, anbefales det absolutt å gjøre dette. Selv om reglene ikke har tilbakevirkende kraft. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 13. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2016 Takk Santa - er glad jeg spurte om detta. Kjedelig å måtte surre med dette når bilen har ankommet, eller i verste fall skade bilen, huset eller katta fordi ting ikke er oppe og går som det skal. Skal gre i saken - kjenner eletrikere som kan komme å sjekke hva som mangler. Har kjøpt den nye i3 foresten Lenke til kommentar
magb Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 Har du 400v tn nett hjemme, kan du sette opp en Type 2 ladestasjon og lade nye i3 på 11.000w. Det er nesten 5 ganger raskere enn standard ladekabel (2300w). Til vanlig lader du selfølgelig på lavere hastighet, men kanskje greit at muligheten er der? Du får 11kw ladestasjoner til ca 6000kr, så kommer elektrikkerjobben i tilegg. Har ladet min i3 med vanlig ladekabel fra shuko stikk i 6 mnd nå, og dette holder egentlig for mitt bruk. Har dog kanskje vært borti 3-4 situasjoner hvor raskere lading hadde holdt meg unna bensinbilen. Nå er 11Kw lader på plass, og nye i3 blir forhåpentligvis levert i September. Da selges min siste bensinbil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå