Kajac Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 Her er en ny en jeg verken har sett eller hørt om før. Utifra regnr er det en DFSK Series 3. Noen som vet hva det er? Den er visstnok ikke bruktimportert iflg. Vegvesenet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 Nok ein kinabil. http://www.dfsk.com/portal/index/vehiclemodelmobile/id/65.html Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 32 minutes ago, Kajac said: Her er en ny en jeg verken har sett eller hørt om før. Utifra regnr er det en DFSK Series 3. Noen som vet hva det er? Den er visstnok ikke bruktimportert iflg. Vegvesenet. Selges vel i Tyskland eller Nederland, er egentlig glad for den ikke selges her. Føler vi har nok kinesiske elbiler med halvferdig software https://www.indimo.eu/info/seres-3.html Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 (endret) onkel_jon skrev (15 minutter siden): Selges vel i Tyskland eller Nederland, er egentlig glad for den ikke selges her. Føler vi har nok kinesiske elbiler med halvferdig software https://www.indimo.eu/info/seres-3.html Antok det var noe kinesisk ja. I følge Elbilstatistikk.no er det 19 DFSKer i Norge, og ingen av dem er bruktimportert. Men finner ingen norske forhandlere, eller noe norsk informasjon, unntatt noen gamle artikler og en facebook-siden som ikke har vært oppdatert siden 2019. Noen selger de jo åpenbart. Bilen jeg tok bilde av ble førstegangsregistrert for under en måned siden. Edit: Fant et telefonnummer som visstnok er til DFSK Norge. Men iflg. 1881 er dette nummeret til Subaru Norge AS. Endret 15. april 2022 av Kajac Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 Sist jeg hørte om DFSK og Dong Feng som disse bilene stammer fra så var det Gillgruppen som hadde agenturet. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 Retroman skrev (37 minutter siden): Sist jeg hørte om DFSK og Dong Feng som disse bilene stammer fra så var det Gillgruppen som hadde agenturet. Tydeligvis ikke nå lenger Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 Kajac skrev (47 minutter siden): Tydeligvis ikke nå lenger Ja fant artikkelen etterpå. De bilene som er regga må vel være noen stayere fra det lille lageret de hadde.. føler en viss metningsgrad på kinesiske biler. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 (endret) Hvis det ikke blir mer lønnsomt og praktisk igjen å eie elbil kan det godt hende at min neste bil blir en fossilbil i tråd med det @Simen1 har gjort. Og det etter over 10 år med elbil. Jeg er ikke lenger avhengig av å kjøre til og parkere bil i Oslo (en stor lettelse nå med de siste års politiske ledelse) og det kan være jeg slår ut håret og kjøper en nett liten beskjeden Camaro eller annen snerten bil. Ikke like praktisk hyttebil eller trekkvogn som @Simen1 sin men vi ranes jo på høylys dag uansett med bil i Norge. Siden vi uansett har en ganske impotent politisk ledelse i dette landet så tror jeg det blir ille uansett hva slags bil man velger fremover. Man kan liksågodt ha det litt gøy mens man betaler ut av alle kroppsåpninger for den grønne galskapen. Quote Enkelt forklart er dette en fantastisk bil med 6,2 V8 på 455hk, 10 trins automatgir med F1 gir og adaptive kjøreprogram. Bilen er en 2SS så det meste av utstyr er standard som skinn, varme og kjøling i seter, el-setejustering med memory, head-up display, El-soltak, Bose musikkanlegg, Apple CarPlay osv.. Klar for rask levering! Hvorfor ikke? Alle som styrer dette landet har jo mistet fornuften. Endret 16. april 2022 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 (endret) De elbilsubsidiene vi hadde er ikke mulige med den veifinanseringen som er valgt. En mulighet er selvfølgelig at staten går inn og dekker bortfallet av inntekter fra elbiler i bomringen. Ironisk nok er vi avhengig av pengene som fossilbilene betaler inn, så når man nok kjører elbil så greier man ikke å få betalt regningen på veiene. Personlig skulle jeg gjerne sett at mer av kostnaden for veibygging ble tatt over statsbudsjettet, men det blir en egen diskusjon. Jeg har stor forståelse for de som går tilbake til fornuftige diesel- og bensinbiler nå, siden prisforskjellen er mindre enn den engang var mot elbil. På biler med stort forbruk og stor motor er derimot forsatt elbil best. Tilsvarende biler som Model 3 Performance og Taycan koster jo skjorta i avgiter. Endret 16. april 2022 av Wisd0m Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 Wisd0m skrev (9 minutter siden): De elbilsubsidiene vi hadde er ikke mulige med den veifinanseringen som er valgt. En mulighet er selvfølgelig at staten går inn og dekker bortfallet av inntekter fra elbiler i bomringen. Ironisk nok er vi avhengig av pengene som fossilbilene betaler inn, så når man nok kjører elbil så greier man ikke å få betalt regningen på veiene. Vel, det er sånn det går når man har valgt å ha miljøavgifter for å få folk til å velge mer miljøvennlig. Når folk gjør som staten oppfordrer til så går det ut over skatteinngangen. Løsningen er selvsagt ikke å avbryte konseptet miljøavgifter, men å ta inn det tapte via fiskale avgifter, eller innføre miljøavgifter på nye områder. Miljøavgifter har en oppdragende effekt på folk. Fiskale avgifter har ikke det. Det eneste formålet med de er skatteinngang. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 @Theo343 Jeg prøver å kjøre lite, men brenner visst lommeboka på bensin så det er litt pest eller kolera. Tenker at jeg skal sykle en del i sommer og så finne meg en billig elbil fra oktober. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 (endret) 1 minute ago, Simen1 said: @Theo343 Jeg prøver å kjøre lite, men brenner visst lommeboka på bensin så det er litt pest eller kolera. Tenker at jeg skal sykle en del i sommer og så finne meg en billig elbil fra oktober. Det er faktisk planen her også (mer sykkel). Det med bil var litt spøkefult men den som lever vil se Endret 16. april 2022 av Theo343 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 9 minutes ago, Simen1 said: Det eneste formålet med de er skatteinngang. Nå er det jo like før omreg avgift blir gjeninnført også. Det er en avgift kun for å dra inn penger. 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 1 hour ago, Simen1 said: @Theo343 Jeg prøver å kjøre lite, men brenner visst lommeboka på bensin så det er litt pest eller kolera. Tenker at jeg skal sykle en del i sommer og så finne meg en billig elbil fra oktober. Jeg kjører endel 1000 km på elsykkel i løpet av året. Anbefales langt mer enn vanlig sykkel, spesielt om du har mange bakker! Får bare håpe at det ikke blir så populært at jeg får bombrikke på den også 🙈 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Shrinkflation og apple-herming fortsetter. https://electrek.co/2022/04/16/tesla-goes-full-apple-stops-delivering-cars-with-included-charging-cable-now-sold-separately/ Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 (endret) 9 minutes ago, kremt said: Shrinkflation og apple-herming fortsetter. https://electrek.co/2022/04/16/tesla-goes-full-apple-stops-delivering-cars-with-included-charging-cable-now-sold-separately/ Laderne som fulgte med bilene siden 2019 har bare støttet 1 fase 3.6kW så jeg kjøpte meg en brukt eldre Tesla lader på finn for å få 3fase 11kW på min Model 3. Har også en e-golf lader jeg kjøpte på finn til 200kr som også lader bilen. Om dette betyr billigere biler så kan man kansje spare på det. Men det er litt drit de gjør slikt ja. Er vel bare Taycan ellers hvor granny-charger er ekstrautstyr. Endret 17. april 2022 av Complexity 2 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Ser ikke helt problemet med å ikke inkludere det, bruker den en gang i året når jeg er på hytta, ja er greit å ha i nøds tilfeller men ladenettverket er ganske bra utbygd. bos f.eks leverer ikke type 2 ladekabel med psa bilene som er mer nyttig å ha enn nødlader. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Bruker den aldri. Jeg vil heller ha en bil som er et par tusenlapper billigere. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. april 2022 Del Skrevet 19. april 2022 (endret) Blir ca 1800kr i norge for laderen, og det virker jo som det kansje er en mulighet for at de oppgraderer til en som støtter 3 fase igjen. Da er det kansje interessant for eiere av andre bilmerker å også kjøpe disse. Har man 3 fase uttak er jo 1800kr småpenger kontra en dedikert ladeboks. Er vel litt fyfy å bruke på fast basis men kjekt på hytta f.eks. Funfact: Porche sin vegglader er bare en mobil lader inni en stor boks. Endret 19. april 2022 av Complexity 1 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. april 2022 Del Skrevet 19. april 2022 1-fase 32A med blå plugg er jo også toppers. Blå rund stikk koster sikkert bare en hundrelapp, men elektrikeren koster nok akkurat det samme som for en ladeboks siden begge deler krever egen kurs. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå