Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

On 4/5/2022 at 9:28 AM, Kajac said:

Nå er du veldig selektiv. Se mitt tidligere innlegg, det er få statistikker hvor noen som helst Tesla er markedsledende etter din definisjon. Model Y er den mestselgende elbilen så langt i 2022, pga. masseutleveringer forrige måned. Om noen er markedsledende må man se på helheten vet du, ikke bare på statistikken som passer med agendaen.

Så hva med dette som helhet: 30% av alle personbiler som har fått skilt i 2022 er en Tesla.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (1 time siden):

Så hva med dette som helhet: 30% av alle personbiler som har fått skilt i 2022 er en Tesla.

 

Du kan ikke kalle tre og en tredjedels måned for helhet. Og Tesla har kun hatt én leveranse i Mars i år, som stod for 97 % av alle Teslaer som er registrert så langt i år.

Bedre da å se på hele 2021, som er et helt år. Da stod Tesla for 16 % av alle elbiler solgt/importert. VAG stod til sammenligning for 25,5 %, til tross for Teslas massive "høstslipp".

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Kajac said:

Du kan ikke kalle tre og en tredjedels måned for helhet. Og Tesla har kun hatt én leveranse i Mars i år, som stod for 97 % av alle Teslaer som er registrert så langt i år.

Bedre da å se på hele 2021, som er et helt år. Da stod Tesla for 16 % av alle elbiler solgt/importert. VAG stod til sammenligning for 25,5 %, til tross for Teslas massive "høstslipp".

La oss ta en helhet til basert på tallene dine:
Ekstrapolere salgstallene fra Norge i 2021 til Europa som helhet. Siden Norge kan kalle verdens første modne elbilmarked.

Tesla vil da komme som nummer 1, 2 eller 3 på denne listen over mestselgende fabrikanter i Europa.  Avhengig av om de stjeler markedsandeler likt fra alle andre eller mer fra noen.

Husk også at Tesla ennå ikke har lansert noe skikkelig europeisk volum bil i A/B segmentet.

A4857A7A-6339-4F62-A1D0-E07ADDE78AD1.thumb.jpeg.1521e696cded42213b8e16c04593c11b.jpeg


Kilde: https://www.statista.com/statistics/263421/market-share-of-selected-car-maunfacturers-in-europe/

Hvis vi ser på salgstall for Europa som helhet i 2021. I det segmentet som Tesla leverer bil i, så det sånn ut….

E10ACB5E-B33A-43D5-ACE4-8DB498EDF307.thumb.jpeg.21907b32e3a9dbb533f59d2571cae4f4.jpeg

Kilde: https://carsalesbase.com/european-sales-2021-midsized-cars/

 

Ikke så mange som trodde på disse fablene for 14 år siden. Mange av fabrikantene på lista over har allerede startet å gå konkurs, det er bare snakk om tid. Siden de er så store tar det et tiår eller 2, men de klarer aldri å omstille seg, de er for sent ute med å bygge opp egen verdikjede.

Ledende er jo et definisjonsspørsmål, men i mitt hode vil jeg trygt kalle Tesla ledende.

Endret av bzzlink
Presiserte volum bil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, DrAlban3000 said:

Helt rått faktisk. De har virkelig tjent på å kunne levere biler når andre sliter.

De startet klatringen til toppen i sitt segment før halvleder problematikken dersom du ser på europeiske salgstall i Model 3 sitt segment.

Så det bli en litt for lettvint forklaring at de andre ikke klarer å lage biler akkurat nå. Sannheten er at de tradisjonelle fabrikantene ikke klarer å lage i nærheten av nok av elbiler til et konkurransedyktig prispunkt og få nok bidrag fra de til å dekke salgstapene av fossilbilene sine. Se min andre post over her om salgstall i europa

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 minutter siden):

De startet klatringen til toppen i sitt segment før halvleder problematikken dersom du ser på europeiske salgstall i Model 3 sitt segment.

Så det bli en litt for lettvint forklaring at de andre ikke klarer å lage biler akkurat nå. Sannheten er at de tradisjonelle fabrikantene ikke klarer å lage i nærheten av nok av elbiler til et konkurransedyktig prispunkt og få nok bidrag fra de til å dekke salgstapene av fossilbilene sine. Se min andre post over her om salgstall i europa

Var ikke ment som en lettvint forklaring, jeg tror ikke sånt bare oppstår av seg selv. De virker veldig gode på produksjonsstrategi.

Jeg er ikke så veldig opptatt av hva som selger absolutt best, har aldri hatt Norges mest solgte bil eller hatt lyst på den historisk sett. Har eid en Corolla 1.6 Ginza, det var vel sikkert forresten en bestselger. Men må jo si at Tesla Model 3 er langt mer attraktiv for meg enn en Golf f.eks

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lånt med modell 3 og sammenlignet med polestar 2 i et døgn:

Model 3 er mer nervøs, men bedre å kjøre. Du merker den er lettere. 

Model 3 sitt bagasjerom oppleves som større. Polestar 2 har faktisk ganske lite pga høyt gulv. 

Polestar 2 har mye bedre popanlegg en Model 3. Jeg synes model 3 hadde veldig bra for et år siden, men med direkte sammenligning oppleves det som dårligere. Tror dette kommer av bedre isolert coupe i polestar. 

Polestar 2 oppleves som mye roligere i 60+, 60 og ned oppleves støynivået som ganske likt. 

Polestar 2 oppleves som betydelig tregere enn Model 3. Akkurat som det er lagt inn en forsinkelse når eg gir pådrag. 

Model 3 har bedre lagringsplass og utnyttelse av midtkonsollen. 

 

Konkluderer med at Model 3 er en bedre bil på en del områder, men ikke de områdene jeg fokuserer på i en hverdagsbil. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, DrAlban3000 said:

Var ikke ment som en lettvint forklaring, jeg tror ikke sånt bare oppstår av seg selv. De virker veldig gode på produksjonsstrategi.

Jeg er ikke så veldig opptatt av hva som selger absolutt best, har aldri hatt Norges mest solgte bil eller hatt lyst på den historisk sett. Har eid en Corolla 1.6 Ginza, det var vel sikkert forresten en bestselger. Men må jo si at Tesla Model 3 er langt mer attraktiv for meg enn en Golf f.eks

Du er ikke tilfeldigvis musiker? 😮

«Spiser heller bacon, drikker heller mensen
Enn å selge Ginza'n fordi den sluker bensin
Bilen er på Bjølsen, lyden er på Tåsen»

Du skulle aldri solgt den bilen :)

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (21 minutter siden):

Du er ikke tilfeldigvis musiker? 😮

«Spiser heller bacon, drikker heller mensen
Enn å selge Ginza'n fordi den sluker bensin
Bilen er på Bjølsen, lyden er på Tåsen»

Du skulle aldri solgt den bilen :)

Den solgte jeg ikke, bilen brakk i to i p-huset på Gulskogen i Drammen. Dessverre kom låta noen år etter ☹️

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om denne passer best i tråden om Russlands invasjon av Ukraina eller her, så jeg tok bare elle melle og valgte her.

I Teslas findus-kart står det oppført 5 stk planlagte superladere i Russland. Lurer på hvor lang tid det tar før disse er fjernet fra kartet. "Alle" andre vestlige selskaper har jo trukket seg ut av landet.

Spoiler

1741934507_Screenshot2022-04-09at11-53-51FinnossTesla.thumb.png.8ea7fd04530956e924305600910b560a.png

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

Vet ikke helt om denne passer best i tråden om Russlands invasjon av Ukraina eller her, så jeg tok bare elle melle og valgte her.

I Teslas findus-kart står det oppført 5 stk planlagte superladere i Russland. Lurer på hvor lang tid det tar før disse er fjernet fra kartet. "Alle" andre vestlige selskaper har jo trukket seg ut av landet.

  Vis skjult innhold

1741934507_Screenshot2022-04-09at11-53-51FinnossTesla.thumb.png.8ea7fd04530956e924305600910b560a.png

 

De har vel stått som planlagt i noen år allerede, så om de står noen år til, er vel ikke problematisk. Man må jo uansett håpe det blir et mer fredsinnstilt styre snart, når de bare skjønner at Putin har spilt ut sine kort på en svært dårlig måte.

Tipper han er borte innen ett til to år, om han ikke rekker å provosere frem en ny verdenskrig først. I så tilfelle tørr jeg ikke gjette på at man får et statskupp svært raskt, eller om han da klarer å holde interne motstandere vekke noen flere år.

Og når Putin er borte, og nytt styre viser at de vil jobbe sammen med vesten, istedet for å skape stridigheter og ustabilitet, så er det igjen tid for å dra frem planene. Men i mellomtiden kan de jo merkes som "utsatt på ubestemt tid".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 timer siden):

Det der er noe dritt. Alt for mange som prøver (eller kommer til å prøve) å få biler til å få samme kjøpsmodell som mobilspill. "Mikrotransaksjoner" for å oppgradere alt mulig rart. Bare at de ikke er mikro, da det er snakk om tusenlapper. Abonnement på varmeseter og annet tull. Hvis det er noe som tar av så er det kanskje noe av det verste som har hendt bilindustrien på lang lang tid. Det er allerede styr med forskjellige utstyrsnivåer, men når de leveres med alt ferdig og det kun er en knapp/feature flag for å skru av og på da er det noe veldig galt. I alle fall når det kommer til hverdagslige ting som klimakontroll eller andre ting som burde vært standard.

Abonnement på wifi eller spill i bilen får være en egen diskusjon, men bilfunksjonalitet som kun er en setting i software burde være forbudt å legge bak en betalingsmur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (4 timer siden):

Det der er noe dritt. Alt for mange som prøver (eller kommer til å prøve) å få biler til å få samme kjøpsmodell som mobilspill. "Mikrotransaksjoner" for å oppgradere alt mulig rart. Bare at de ikke er mikro, da det er snakk om tusenlapper. Abonnement på varmeseter og annet tull. Hvis det er noe som tar av så er det kanskje noe av det verste som har hendt bilindustrien på lang lang tid. Det er allerede styr med forskjellige utstyrsnivåer, men når de leveres med alt ferdig og det kun er en knapp/feature flag for å skru av og på da er det noe veldig galt. I alle fall når det kommer til hverdagslige ting som klimakontroll eller andre ting som burde vært standard.

Abonnement på wifi eller spill i bilen får være en egen diskusjon, men bilfunksjonalitet som kun er en setting i software burde være forbudt å legge bak en betalingsmur.

Ja, helt sykt at det i det hele tatt er lovlig. Kommer aldri til å kjøpe en bil (eller annet produkt) hvor man må betale for å låse opp hardware-funksjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (55 minutter siden):

Ja, helt sykt at det i det hele tatt er lovlig. Kommer aldri til å kjøpe en bil (eller annet produkt) hvor man må betale for å låse opp hardware-funksjoner.

Blir hest og kjerre fremover på deg da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...