Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Kaplan skrev (2 timer siden):

Subaru Solterra og Toyota bZ4X er to av årets nyheter på elbilfronten. Har noen sett nærmere på disse og har kommentarer til plusser og minuser? Jeg fant ikke noen prisinfo på førstnevnte, men det er kanskje ikke sluppet ennå?

Er disse bilene basert på samme plattform?

Som @Complexity skriver, er disse tvillinger. Sikkert spennende for de som liker Toyota-spennende. Men må innrømme at det at de har bygget inn litt Subaru-DNA, og dermed offroadegenskaper, å klarer jeg og å hente litt interesse for de. Men jeg hadde definitivt valg Subru-merket i grillen, da jeg ikke vil ha noe Toyota. Spesielt etter den holdningen sjefen dems har fremvist.

Dog, jeg så en video av disse, der de bl.a. sammenlignet versjoner mellom USA og Canada, der det fremkom at Appnøkkel-deling kun kommer til det øverste trimnivået/utstyrsnivået, så om man er mange i familien eller tenker på å leie ut som bildeling, kan det virke som man må gå "all in", og da er nok prisen vel høy sammenlignet med endel mer spennende konkurrenter. Men må uansett sjekkes med forhandler, da spesifikasjoner gjerne er forskjellig i forhold til hvor de leveres. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zeph skrev (21 minutter siden):

Med «markedsleder» tenker eg først og fremst på salgstal, ikkje kven som får best resultat i testane. Ingen tvil om at Tesla er merket som får flest bilar på veiane. VAG slit med leveransar, så korleis det hadde sett ut i normale tider blir kun spekulasjon, men Tesla hadde nok gjort det bra uansett.

Ikke helt enig. Jeg vil si markedsleder er de som driver markedet fremover. Da er det selvsagt snakk om beste produktet, ikke nødvendigvis det som selger best. For 4-5 år siden kan man godt si at Tesla var markedsleder, da deres biler var overlegne konkurrentenes. Men der er vi ikke lenger.

Blir litt som med Apple: iPhone selger fremdeles best i Norge, men er lenge siden de var markedsledende. I likhet med Tesla selger de nå hovedsakelig på hype.

Men det bunner vel ut i et definisjonsspørsmål. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe av problemet med dagens elbiler er at de har lav totalvekt for å få opp den kunstige rekkevidden, som vi nylig fikk se på en Tesla modell.
Rekkeviddetesten burde gjøres med samme vekt i alle biler, og ikke bry seg om totalvekten.

Endret av Dubious
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (15 minutter siden):

Med «markedsleder» tenker eg først og fremst på salgstal, ikkje kven som får best resultat i testane. Ingen tvil om at Tesla er merket som får flest bilar på veiane. VAG slit med leveransar, så korleis det hadde sett ut i normale tider blir kun spekulasjon, men Tesla hadde nok gjort det bra uansett.

Det er i henhold til definisjonen også det, Tesla er helt klart markedsleder i Norge. Tidligere har det vel vært Golf, Corolla, Escort osv som har holdt de plassene. Model 3 er jo blitt  folkebilen her til lands, uten tvil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Dog, jeg så en video av disse, der de bl.a. sammenlignet versjoner mellom USA og Canada, der det fremkom at Appnøkkel-deling kun kommer til det øverste trimnivået/utstyrsnivået, så om man er mange i familien eller tenker på å leie ut som bildeling, kan det virke som man må gå "all in", og da er nok prisen vel høy sammenlignet med endel mer spennende konkurrenter. Men må uansett sjekkes med forhandler, da spesifikasjoner gjerne er forskjellig i forhold til hvor de leveres. 

Ikke overasket. Toyota vil jo at man skal abbonere for å kunne bruke knapper som befinner seg på de fysiske nøkklene sine og..

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/PoEJ1z/vil-ta-betalt-for-aa-fjernstarte-bilen

Men kjøper man det dyreste anlegget (?!?) vil nøkkelen fungere gratis i noen år.

Bare USA det gjelder nå men Toyota har noen merkelige påfunn.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Snowleopard said:

Og nå er det denne som bør få kritikk for lav nyttelast, ihvertfall med de tallene som foreløpig er fremkommet. De er nemlig vel så lave som de Y hadde da de fikk tyn for dette.

Jepp. 275 kilo på Toyotan.
Og det var jo ramaskrik for at Model Y hadde 315kg.. 

Model Y har nå fått 560 kilo.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (19 minutter siden):

Ikke overasket. Toyota vil jo at man skal abbonere for at man skal bruke knapper som befinner seg på de fysiske nøkklene sine og..

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/PoEJ1z/vil-ta-betalt-for-aa-fjernstarte-bilen

Men kjøper man det dyreste anlegget (?!?) vil nøkkelen fungere gratis i noen år.

Bare USA det gjelder nå men Toyota har noen merkelige påfunn.

Se der, ja. Der var det jo omtalt. Dette er temmelig shady form for business, men er jo mer eller mindre slik jeg føler VW og de tyske også driver. Liker det ikke.

Complexity skrev (9 minutter siden):

Jepp. 275 kilo på Toyotan.
Og det var jo ramaskrik for at Model Y hadde 315kg.. 

Model Y har nå fått 560 kilo.

Som er blitt et godkjent tall.

Om 275 viser seg å stemme, så burde den ikke vært godkjent som mer enn 2-seter. Jeg synes det er merkelig at de får godkjent biler som ikke engang har nok antall kilo til at alle seter kan brukes av voksne, og et minimum av bagasje til hver til.

Altså 5x75 kg om det tallet er uten sjåfør, + minst 25 kg per person. Men selv om det inneholder sjåfør, så er det fremdeles for lite for 4x75=300 + 100 kg bagasje.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 timer siden):

Med «markedsleder» tenker eg først og fremst på salgstal, ikkje kven som får best resultat i testane. Ingen tvil om at Tesla er merket som får flest bilar på veiane. VAG slit med leveransar, så korleis det hadde sett ut i normale tider blir kun spekulasjon, men Tesla hadde nok gjort det bra uansett.

Enig! Med "markedsledende" så tenker jeg på hvem som selger best i markedet, og der er det svært tydelig hvem som er markedsledende. Marked er salg. Det er det som skjer på et marked. Mulig @Kajak ikke har forstått det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det som får så mange nordmenn til å kjøpe Tesla? Har man fått orden på service/verksted tilgjengelighet og ventetider samt barnesykdommer, fitting og lakkissues? Leste vel senest i går om en ny nordmann som har blitt saksøkt etter at han ønsket å heve kjøpet pga. rustdannelser etter ca. 1 år (eller om det var noen måneder)?

Hører også stadig om flere jeg kjenner som har Tesla som er mindre fornøyd enn for ett år eller to siden. 
PS. Jeg er ingen Tesla motstander, heller vært gira på bilen helt siden 2009.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Hva er det som får så mange nordmenn til å kjøpe Tesla? Har man fått orden på service/verksted tilgjengelighet og ventetider samt barnesykdommer, fitting og lakkissues? Leste vel senest i går om en ny nordmann som har blitt saksøkt etter at han ønsket å heve kjøpet pga. rustdannelser etter ca. 1 år (eller om det var noen måneder)?

Hører også stadig om flere jeg kjenner som har Tesla som er mindre fornøyd enn for ett år eller to siden. 
PS. Jeg er ingen Tesla motstander, heller vært gira på bilen helt siden 2009.

Er vel fordi testa er et godt kjøp og har overlegent ladenettverk. Bra produkt men kjipt selskap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (48 minutter siden):

Enig! Med "markedsledende" så tenker jeg på hvem som selger best i markedet, og der er det svært tydelig hvem som er markedsledende. Marked er salg. Det er det som skjer på et marked. Mulig @Kajak ikke har forstått det.

Okei, så da er det Nissan Leaf som skulle vært på den listen :) Skjønner ;) 

Endret av Kajac
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Mange har nok ikke fått med seg hvor dårlig kvaliteten er og hvor kjipt selskapet er. Det kan jo også være en del som har hørt litt om kvaliteten men tror de skal slippe problemer om de selger bilen før garantien utløper. Noen har også flaks og strør om seg med gode skussmål. Jeg hadde uflaks. Kjører nå en driftssikker bensinbil.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (14 minutter siden):

Leaf er ikkje i den klassen det var diskutert, så nei.

https://www.ig.com/no/tradingstrategier/hva-er-markedsandel-og-hvordan-beregnes-det-200423

Sitat

En markedsleder er den bedriften, produktet eller merket som holder den største individuelle andelen av et bestemt marked. Selv om et selskap teknisk sett kan være en markedsleder med en liten prosentandel av det totale markedet (dersom det er et høyt fragmentert marked, for eksempel, med ingen dominerende spillere), er uttrykket vanligvis forbeholdt for de som holder en betydelig porsjon av markedet og kan ha en vesentlig innflytelse på den bredere industrien med beslutningene sine.

Det betyr at i Norge er Nissan Leaf utvilsomt den markedsledende elbilen om vi ser enkelt på det. Men elbilmarkedet er av det fragmenterte slaget med 420 modeller registrert. Med andre ord er det ingen, kanskje med unntak av Nissan Leaf, som skiller seg ut, med over 25 000 flere biler enn nestemann på listen; e-Golf.

Men OK, la oss se på SUVer og Crossovere, siden det var dette som opprinnelig ble snakket om. Den mestselgende elektriske SUVen er Audi E-tron. Etterfulgt av Hyundai Kona. Deretter kommer Tesla Model X, og så Model Y, med omtrent samme antall biler som VW ID.4. Model Y er altså langt i fra den markedsledende SUVen etter denne definisjonen.

Med andre ord er ikke Tesla markedsledende verken på SUV eller personbil. Eneste stedet Tesla kan kalles markedsledende, etter denne definisjonen, er som leverandør av elbiler, totalt sett. Der er de størst (med 84 000 biler), bittelitt større enn Volkswagen (med 82 000 biler).

Ellers skal jeg bite i det sure eplet og vedgå at jeg tok feil; Hyundai Ioniq5 er ikke den markedsledende SUVen; det er Audi E-tron ;) 

Kilde: https://elbilstatistikk.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er på leit etter liten el varebil. Alternativene mine er Berlingo, Partner, Opel Combo eller Toyota proace.

Kravet om 4x4 har jeg lagt fra meg da ingen av de blir levert med det. Alle blir levert med 50 kWh batteripakke. Det er ikke veldig lite batteri, men dette gjør at reell kjørelengde havner på 200-280 km avhengig av forhold. Er det noen grunn til at batteripakkene begrenses til 50 kWh?

Edit: glem proace, den er hakket større enn det jeg trenger. Og kan leveres med 75 Kwh.

Endret av Juggel
Lenke til kommentar
Juggel skrev (14 minutter siden):

Er på leit etter liten el varebil. Alternativene mine er Berlingo, Partner, Opel Combo eller Toyota proace.

Kravet om 4x4 har jeg lagt fra meg da ingen av de blir levert med det. Alle blir levert med 50 kWh batteripakke. Det er ikke veldig lite batteri, men dette gjør at reell kjørelengde havner på 200-280 km avhengig av forhold. Er det noen grunn til at batteripakkene begrenses til 50 kWh?

Edit: glem proace, den er hakket større enn det jeg trenger. Og kan leveres med 75 Kwh.

Proace City? https://www.toyota.no/new-cars/proace-city-ev

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...