Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

eintotre skrev (3 minutter siden):

Da hadde vi flaks og fikk tak i en brukt ID4 GTX. Vi hadde egentlig bestemt oss for å droppe den på grunn av leveringstid, men klarte aldri å gi helt slipp på godfølelsen den ga oss når vi kjørte den. Andre biler vi prøvekjørte

Jeg har ikke prøvd den. Hvorfor foretrakk dere den over Enyaq?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, mobile999 said:

Jeg har ikke prøvd den. Hvorfor foretrakk dere den over Enyaq?

Jeg er 1.90 høy, men liker å sitte relativt nærme rattet. På enyaq har de en sånn boble i midtkonsollen som stikker ut akkurat der kneet mitt er, det ble irriterende. Samtidig måtte vi justere HUD hver gang vi byttet fører pga forskjellig sittestilling på meg og medlånetaker. Mulig det er bedre innsynsvinkel på ID4 sin, evt at det matchet bedre med setene, jeg vet ikke.

Vi hadde også en veldig god situasjon da vi testett firehjulstrekken opp en glatt bakke. Kona mi er fra et flatt land og skjønte ikke hvor risky det var å kjøre opp den islagte veien med helning lik holmenkollen. Det var minimum piggdekkføre og jeg hadde nok lagt på kjetting om jeg skulle kjøre opp selv uten pigger. Men det var null problem.

Det var det spesifike jeg kom på. I tillegg var det det ubeskrivelige som ikke kan ordlegges så lett. ID4 GTX føltes god, Enyaq var litt kjedelig.

Endret av eintotre
Lenke til kommentar
eintotre skrev (30 minutter siden):

Da hadde vi flaks og fikk tak i en brukt ID4 GTX. Vi hadde egentlig bestemt oss for å droppe den på grunn av leveringstid, men klarte aldri å gi helt slipp på godfølelsen den ga oss når vi kjørte den. Andre biler vi prøvekjørte:

  • Hyundai Ioniq 5.
  • Kia EV6.
  • Skoda Enyaq 4wd
  • Byd Tang

Men ikke markedslederen? Merkelig filosofi. 

Uansett, grattis med "ny" elbil! 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Kajac said:

Markedslederen, Ioniq 5, står jo øverst på listen der :) 

Hva legger du i ordet markedslederen?

Ja i teorien lader ioniq 5 raskest men hjelper lite når den coldgater på vinteren til den får precondition før lading om noen måneder, bruker mer strøm per mil enn model y.

For meg så er model y fortsatt markedslederen, selger best og.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg inhabil siden jeg har denne bilen, men anbefaler å teste Ford Mach E. Det var en bil vi med ren tilfeldighet testet, men som både meg og frøken likte. Den er ikke best på noe, men jevnt over god på alt, noe som gir en bra totalpakke. Bonus at den har kort leveringstid (vår tok 2 måneder og et vennepar tok rundt 3 måneder nå i 2022).

Lenke til kommentar
The Very End skrev (6 minutter siden):

Nå er jeg inhabil siden jeg har denne bilen, men anbefaler å teste Ford Mach E. Det var en bil vi med ren tilfeldighet testet, men som både meg og frøken likte. Den er ikke best på noe, men jevnt over god på alt, noe som gir en bra totalpakke. Bonus at den har kort leveringstid (vår tok 2 måneder og et vennepar tok rundt 3 måneder nå i 2022).

Overrasket over at det ikke blir snakket mer om denne. Er jo bra batterilevetid osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, PgUp said:

Overrasket over at det ikke blir snakket mer om denne. Er jo bra batterilevetid osv.

Lav vekt på hengerfeste, ikke mulig med taklast, ikke varmepumpe.

Dessverre så har mach e en del minuser samt at den er ganske tørst i forhold til konkurentene

grunnen til den har bra batteritid er jo fordi de har puttet inn et stort batteri istedenfor å tenkt på å gjøre den mer effektiv som igjen gjør at bilen blir enda tyngre

Endret av onkel_jon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte skvett ny Enyaq i fjor (iV80), men satte også en EV6 (GT-line) i bestilling i samme slengen. Førstnevnte kom i fjor sommer, og vi er veldig, veldig fornøyde med den. Nå begynner visst EV6-leveransene (ikke RWD, ikke SE) å nærme seg - midtsommer for oss som var tidlig ute, i følge selger. Da er spørsmålet:

1. Avbestille EV6 (har en "out" i kontrakt)

2. Selge Enyaq, gå for EV6

3. Kjøpe EV6, flippe på Finn og kanskje tjene noen titusenlapper

 

Råd?

Lenke til kommentar
Kaplan skrev (2 minutter siden):

Jeg kjøpte skvett ny Enyaq i fjor (iV80), men satte også en EV6 (GT-line) i bestilling i samme slengen. Førstnevnte kom i fjor sommer, og vi er veldig, veldig fornøyde med den. Nå begynner visst EV6-leveransene (ikke RWD, ikke SE) å nærme seg - midtsommer for oss som var tidlig ute, i følge selger. Da er spørsmålet:

1. Avbestille EV6 (har en "out" i kontrakt)

2. Selge Enyaq, gå for EV6

3. Kjøpe EV6, flippe på Finn og kanskje tjene noen titusenlapper

 

Råd?

Ikke 3 ihvertfall. 

Lenke til kommentar

Det er dårleg gjort synest eg å kjøpe bilar kun for å selge med vinst på Finn. Då er det betre at nokon som faktisk vil ha bilen får anledning til å bestille den.

Å angre etter eit kjøp eller måtte selge er sjølvsagt ein ærleg sak.

Det skjer diverre med konsertbillettar, Playstation-konsollar, bilar, mm.

Spørsmålet er om du føretrekk Enyaq eller EV6.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Zeph said:

Det er dårleg gjort synest eg å kjøpe bilar kun for å selge med vinst på Finn. Då er det betre at nokon som faktisk vil ha bilen får anledning til å bestille den.

Å angre etter eit kjøp eller måtte selge er sjølvsagt ein ærleg sak.

Det skjer diverre med konsertbillettar, Playstation-konsollar, bilar, mm.

Spørsmålet er om du føretrekk Enyaq eller EV6.

Mest sannsynlig så tar forhandleren den istedenfor og selger til overpris, sjekk Finn masse forhandlere som selger elbiler til overpris spesielt grå importerte

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (11 minutter siden):

Det er uetisk å scalpe.

 

 

Zeph skrev (8 minutter siden):

Det er dårleg gjort synest eg å kjøpe bilar kun for å selge med vinst på Finn. Då er det betre at nokon som faktisk vil ha bilen får anledning til å bestille den.

Å angre etter eit kjøp eller måtte selge er sjølvsagt ein ærleg sak.

Det skjer diverre med konsertbillettar, Playstation-konsollar, bilar, mm.

Spørsmålet er om du føretrekk Enyaq eller EV6.

 

Jeg vet ikke om jeg synes noen av disse argumentene er spesielt vektige.

Jeg vet ikke hvilken jeg foretrekker, da jeg ikke engang har sittet i en EV6. Det er vel kanskje derfor jeg spør, kanskje noen her har mer handson erfaring enn meg?

Lenke til kommentar
Kaplan skrev (13 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg synes noen av disse argumentene er spesielt vektige.

Jeg vet ikke hvilken jeg foretrekker, da jeg ikke engang har sittet i en EV6. Det er vel kanskje derfor jeg spør, kanskje noen her har mer handson erfaring enn meg?

Kva om du snur på flisa? Du vil ha ny bil, men får ikkje tak i pga. leveringsproblematikk, og fleire som har fått tak i bil legg dei omgåande ut på Finn til fleire titals tusen meir.

For min del handlar det om etikk, men der er jo folk forskjellige.

Endret av Zeph
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...