Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

1 hour ago, samco said:

For risiko sport å kjøpe Kina elbil. Deler verksted suport garant hva skjer om firmaet konker ? nei takk

Byd vil jeg si er de sikreste å kjøpe fra, byd lager busser og er ganske store på både el og vanlige biler.

Uansett hvis byd går konk så har rsa fortsatt ansvaret men hvis rsa går konk da har man kanskje et problem.

Ville vært skeptisk til xpeng, helt nytt selskap samt at importøren star autoco er litt shaddy og.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, onkel_jon said:

Byd vil jeg si er de sikreste å kjøpe fra, byd lager busser og er ganske store på både el og vanlige biler.

Uansett hvis byd går konk så har rsa fortsatt ansvaret men hvis rsa går konk da har man kanskje et problem.

Ville vært skeptisk til xpeng, helt nytt selskap samt at importøren star autoco er litt shaddy og.

Har det ikke vært nokså mye "Opp og ned" med RSA? Mener å huske at dem har slitt til tider.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fått 2017-modell Nissan Leaf og montert en hjemmelader fra Zaptec, med app fra charge365.

Er totalt grønn på området, men er det noe spesielt jeg bør tenke på ang. lading? Hvis batteriet er lavt på kveldstid, er det ok at laderen bare plugges rett inn og lader til 100% og står i til morgenen etter?

Endret av Eplesaft
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du ikke har bruk for bilens fulle rekkevidde hver dag og du vil at batteriet skal vare så trenger du ikke lade fult hver natt.
Nissan skriver i bruksanvisningen til bilene sine at om du skal la bnilen stå så ikke lad den til mere en 80%.
Du kan bruke bilens ladetimer til å fastsette dette.

Nå vet jeg ikke batteristørrelsen på din bil men på min (E-NV200) beregner jeg ladetid til den prosenten jeg forsøker å oppnå ut fra laderens effekt. resterende SOC og netto kapasitet på batteriet.
Dette fungerer fjell for min del.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Det fungerer helt fint sånn du beskriver.

.. men, jeg ville stilt bilen inn til å stoppe ladingen på 80% som standard (og kun ladet til 100% i forkant av langturer). Det reduserer batteri-degraderinga. Det er snakk om kanskje 5% tap på 100 000 km i stedet for 10%.

Om vinteren er det et triks til: Unngå at batteriet blir ferdig ladet mange timer før du skal bruke bilen. Lad det sånn at batteriet er varmt når du skal sette deg i bilen. Forhåndsvarm gjerne kupeen også med appen. Varmt batteri gir full motoreffekt og rekkevidde også på vinteren. Kaldt batteri gjør det ikke.

Lenke til kommentar

Zaptek-laderen (eller andre ladere for den del) vet ikke hvor stort batteri du har og dermed heller ikke når det skal stoppe å lade.

Så det må gjøres via Nissans app eller styring på skjermen i bilen. Jeg har sett det for mange år siden men husker ikke detaljert hvordan.

Lenke til kommentar

Du kan ikke sette noe sluttprosent i Nissan appen så du må regne deg frem på tid.
Batteriet i Leafen din er 22kWh netto kapasitet som du kan bruke så det kan du bruke som utgangspunkt så om du parkerer med for eksempel 20% så har du 4,4kWh igjen i pakken.
Sluttmålet ditt er 17,6kWh (80%).
Du skal da lade 60% av kapasiteten din som blir 13,32kWh.
Har du da en ladestasjon som lader med 16A så lader den med 3,6kW.
13,32/3,6=3,7 timer.
Setter du da opp en ladeperiode på 3 timer og 40 minutter i bilens ladetimer så vil du være litt under der på grunn at tap i bilens interne lader.
Men her må du finjustere på tiden etterhvert som du ser hvor du havner med denne metoden.

Lenke til kommentar

Med Nissan kan man ikke det desværre.
Fikk bare til svar at dette ikke var noe Tesla når jeg spurte selgeren om hvorfor ikke Nissan hadde denne muligheten.
Burde være enkelt å få til med tanke på at bilens BMS sitter med eksakte data om batteritilstanden til en hver tid og også under lading.
Her er det nok mere vilje en vanskelighetsgrad det går i fra Nissan sin side.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, perpyro said:

Med Nissan kan man ikke det desværre.
Fikk bare til svar at dette ikke var noe Tesla når jeg spurte selgeren om hvorfor ikke Nissan hadde denne muligheten.
Burde være enkelt å få til med tanke på at bilens BMS sitter med eksakte data om batteritilstanden til en hver tid og også under lading.
Her er det nok mere vilje en vanskelighetsgrad det går i fra Nissan sin side.

Haha ikke noe Tesla..
Eneste moderne elbilen jeg vet om uten denne funksjonen er MG ZS EV, men jeg lurer på om den kansje fikk denne muligheten nå i siste oppdatering. Var ganske sikker på at Leaf hadde dette men tydeligvis ikke da.

Er jo rett å slett for dårlig. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Thor. skrev (13 minutter siden):

Nissan 24kWh kan lade til 80% og stoppe, men ikke 30kWh. Hvorfor denne funksjonen ble fjernet forstår jeg ikke.

Nå blei dette et enda større mysterium.
Ikke bare vil ikke Nissan la brukerne velge dette men de har altså hatt muligheten og fjernet den på nyere modeller.
Intet mindre en fantastisk.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Eplesaft said:

Når automodus på lys står på er det kun de nederste lysene som lyser på Leaf-en - er dette normalt?

Så lenge det er lyst nok ute. Den bytter automatisk fra de små til frontlyktene når det blir mørkt nok. Hos meg så bytter den automatisk i tunneller også, så den skiller mellom sollys og taklys/gatelys. Den bytter i god tid før mørket slår inn. Samtidig så dimmes instrumentene i bilen hvis alt er riktig konfigurert.

Eneste du må passe på er å bytte til manuelt når du kjører i tåke/snøstorm, for lyset i slike forhold sprer seg så mye at lyssensoren kan bli lurt av gatelys, motgående kjøretøy og lignende.

Jeg har en 2016 Leaf Nordic 30kWh.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
1 hour ago, Thor. said:

Så lenge det er lyst nok ute. Den bytter automatisk fra de små til frontlyktene når det blir mørkt nok. Hos meg så bytter den automatisk i tunneller også, så den skiller mellom sollys og taklys/gatelys. Den bytter i god tid før mørket slår inn. Samtidig så dimmes instrumentene i bilen hvis alt er riktig konfigurert.

Eneste du må passe på er å bytte til manuelt når du kjører i tåke/snøstorm, for lyset i slike forhold sprer seg så mye at lyssensoren kan bli lurt av gatelys, motgående kjøretøy og lignende.

Jeg har en 2016 Leaf Nordic 30kWh.

Takk for svar, da er vel hovedregelen at den bare står på auto og at man slipper å tenke mer over det ? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...