Snowleopard Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 The Very End skrev (5 timer siden): Da var det omsider vår tur til å ha ordentlig bil! På tirsdag kom vår Mach E Long Range RWD (vi prioriterte rekkevidde og pris fremfor AWD, bestilt i desember) Erstatter vår slitne første gen Leaf. Har bare gode ord å si om den (utenom FordPass appen som er et makkverk). Tok bilen ut på 4 timers tur i dag, noe som knapt brukte 45% av batteriet (rundt 230 km), noe som er en annen verden enn de +- 90km Leafen ville gått i denne temperaturen. Grattis med ny bil. Den blir du sikkert veldig fornøyd med. 1 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 (endret) 6 hours ago, The Very End said: Da var det omsider vår tur til å ha ordentlig bil! På tirsdag kom vår Mach E Long Range RWD (vi prioriterte rekkevidde og pris fremfor AWD, bestilt i desember) Grattis, flott bil Har vurdert denne litt selv . Får se hva jeg lander på når jeg skal bytte neste år. Endret 5. mars 2022 av Theo343 1 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 The Very End skrev (21 timer siden): Da var det omsider vår tur til å ha ordentlig bil! På tirsdag kom vår Mach E Long Range RWD (vi prioriterte rekkevidde og pris fremfor AWD, bestilt i desember) Erstatter vår slitne første gen Leaf. Har bare gode ord å si om den (utenom FordPass appen som er et makkverk). Tok bilen ut på 4 timers tur i dag, noe som knapt brukte 45% av batteriet (rundt 230 km), noe som er en annen verden enn de +- 90km Leafen ville gått i denne temperaturen. Grattis! Den gjør jo seg veldig bra i sort. Bestilte Y i går, så nå er det bare å vente😅 1 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 21 hours ago, The Very End said: Da var det omsider vår tur til å ha ordentlig bil! På tirsdag kom vår Mach E Long Range RWD (vi prioriterte rekkevidde og pris fremfor AWD, bestilt i desember) Erstatter vår slitne første gen Leaf. Har bare gode ord å si om den (utenom FordPass appen som er et makkverk). Tok bilen ut på 4 timers tur i dag, noe som knapt brukte 45% av batteriet (rundt 230 km), noe som er en annen verden enn de +- 90km Leafen ville gått i denne temperaturen. Grattis! Designet på de har virkelig vokst på meg. Synes de ser veldig bra ut! Tøff i svart. Funker forvarming, planlagt avgangstid, smartlading osv videre bra på de? 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 (endret) 11 minutes ago, bzzlink said: Grattis! Designet på de har virkelig vokst på meg. Synes de ser veldig bra ut! Tøff i svart. Funker forvarming, planlagt avgangstid, smartlading osv videre bra på de? Den er faktisk av alle ting, grå med noe brunskjær i seg, men er umulig å se på bilder og om ikke sola står rett på Alle de tingene fungerer, men det er noen små quirks: 1) Hvis man stiller inn at bil skal lade X % til klokken Y innefor tidsrommet Z, vil bilen gjøre alt den kan for at batteriprosent nås. Dette er litt herk iom. at jeg gjerne kun ønsker å lade i et visst tidsrom, og da aksepterer at det "bare" er 74% batteri istedenfor 80% som konfigurert. Workaround er å stille ting inn på selve laderen og ikke bil, men litt spesielt. Kjører du ikke så mye hver dag at du bare må klattlade litt, vil det nok ikke være noen problem å lade 60-80% nattestid innenfor billigste tidsrom (typ 02-06). 2) Ford har valgt en løsning hvor man stiller inn ladeinnstillinger for forskjellige ladere. Dvs. at første gang du lader hjemme vil det bli 100% batteri uansett hva du gjør. Men etter at dette er gjort konfiguerer du tidspunk og ladeprosenter på denne laderen. Jeg forstår hva de tenkte - valgfrihet om du har forskjellige ladere på jobb / hjemme, men slik det er nå er det litt knotete og spesielt mtp. at det er en egen løsning ingen andre har. Men bortsett fra rare designvalg i appen og at den kan være litt småbyggy, så er bilen veldig bra. Nesten like stille som de beste tyske (bedre enn typ Leafene og ID3/4, men dårligere enn Quatro). Verd å merke at jeg tok de minste (18 tommers) dekka for dette formålet. Bare å spørre om det er noe, lover å ikke være blendet av at jeg har brukt hele forj*velig mye penger på bil nå hah! Endret 6. mars 2022 av The Very End 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 Gratulere med ny bil! Litt snodig med forsjellige valg av % på forsjellige lokasjoner. Tesla justerer kun ladestrømmen basert på lokasjoner etter hva man ladet med sist men % forblir det man har den på. Ang lading om natten så har kansje strømleverandøren din en løsning for å fikse dette automatisk? Har forstått det slik at flere nå har "kopiert" Tibber og at kan gi strømleverandøren tilgang til bilens innlogging og da automatisk lader den når det er billigst. Funker flott hos Tibber iallefall. 2 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 MrMarbles skrev (På 4.3.2022 den 12.28): Straks 80k km og over 4 år gammel. Men passer på å ta kraftige nedbremsinger 1-2 ganger i uka for å passe på at de holder seg bra også. Er det bilfører som foretar disse kraftige nedbremsingene, eller gjør bilen det selv? Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 frohmage skrev (28 minutter siden): Er det bilfører som foretar disse kraftige nedbremsingene, eller gjør bilen det selv? Fører. Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 frohmage skrev (47 minutter siden): Er det bilfører som foretar disse kraftige nedbremsingene, eller gjør bilen det selv? Selv. Tar også bremseservice en gang i året. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 Når du kjører av veier med avkjøringsramper, kjør fartsgrensen helt til du må bremse, så bremser du kraftig. Jeg gjør dette minst en gang i måneden med min dieselbil. Elbiler bør gjøre dette oftere da de bruker bremsene mindre. Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 (endret) Dubious skrev (14 minutter siden): Når du kjører av veier med avkjøringsramper, kjør fartsgrensen helt til du må bremse, så bremser du kraftig. Jeg gjør dette minst en gang i måneden med min dieselbil. Elbiler bør gjøre dette oftere da de bruker bremsene mindre. Hvis du ikke har en bil tett på deg bak da, og noen svinger av ganske sent (pga satnav?). Endret 6. mars 2022 av linux-fan ekstra info om bilene bak kan komme ganske plutselig + stavefiel Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 6 hours ago, Complexity said: Tesla justerer kun ladestrømmen basert på lokasjoner etter hva man ladet med sist men % forblir det man har den på. Men blir man saksøkt om man vil ha noe annet? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 (endret) linux-fan skrev (34 minutter siden): Hvis du ikke har en bil tett på deg bak da, og noen svinger av ganske sent (pga satnav?). Da får du nye bremser, evnt. ny bil. Du fulgte fartsgrensen. Endret 6. mars 2022 av Dubious Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 (endret) 17 minutes ago, oldboy said: Men blir man saksøkt om man vil ha noe annet? Nei? Bare nevner en annen måte lokasjonsbaserte ladeinnstillinger gjøres. Ford har SOC og Tesla har Ampere. Håper jo forøvrig at Ford også har Ampere eller iallefall justering av dette for å slippe å overbelaste kurser når man nødlader med stikkontakt. Endret 6. mars 2022 av Complexity 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 linux-fan skrev (1 time siden): Hvis du ikke har en bil tett på deg bak da, og noen svinger av ganske sent (pga satnav?). Må sjølvsagt vurdere trafikken. Eg gjer det her og der med min bil. Ikkje nødvendigvis bråbrems, men hardare oppbremsing når farten skal ned utan at det er til bry for andre. Det blir fort skifta fleire bremseskiver enn bremseklossar, spesielt med elbil. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 The Very End skrev (På 5.3.2022 den 17.49): Da var det omsider vår tur til å ha ordentlig bil! På tirsdag kom vår Mach E Long Range RWD (vi prioriterte rekkevidde og pris fremfor AWD, bestilt i desember) Erstatter vår slitne første gen Leaf. Har bare gode ord å si om den (utenom FordPass appen som er et makkverk). Tok bilen ut på 4 timers tur i dag, noe som knapt brukte 45% av batteriet (rundt 230 km), noe som er en annen verden enn de +- 90km Leafen ville gått i denne temperaturen. Gratulerer med nybilen. Håper du/dere blir fornøyd. En solid oppgradering fra Leaf'en. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 MrMarbles skrev (18 timer siden): Bestilte Y i går, så nå er det bare å vente😅 Gratulerer! godt valg. LR eller P? FSD? 1 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 Hanhijnn skrev (Akkurat nå): Gratulerer! godt valg. LR eller P? FSD? Takk takk, LR. Testa Yen på lørdag og synes den var overraskende god å kjøre. Støymessig synes jeg den var roligere i lavere hastigheter, men kanskje litt mer støy i høyere hastigheter. Men så har den et lydanlegg som bare driter over det jeg har i Sen. Ellers likte jeg setene bedre, og fant meg veldig kjapt til rette med å styre både vindusviskere og hastighet på adaptiv cruise/autosteer på rattet. Hadde også sett at den fikk litt tyn for vel harde dempere, men synes det var helt kurrant på den lille timen vi hadde. Ikke ubehagelig på noen som helst måte (vi har luftfjæring på vår S). Dette med 19". Kona var også begeistra, og ungene også. Så nå bare gleder vi oss. Litt synd at man nå bare får Premium connectivity i en måned da. Får vel skaffe meg tvilling SIM til mobil abbo og fikse meg et LTE/wifi modem og legge igjen i bilen (synes 129kr var en stiv månedspris). Tok ikke FSD nei, har ikke trua på at det kommer any time soon i Norge og da måtte jeg evt. betalt for det selv (altså diffen opp til FSD) ^^ 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 MrMarbles skrev (19 minutter siden): Takk takk, LR. Testa Yen på lørdag og synes den var overraskende god å kjøre. Støymessig synes jeg den var roligere i lavere hastigheter, men kanskje litt mer støy i høyere hastigheter. Men så har den et lydanlegg som bare driter over det jeg har i Sen. Ellers likte jeg setene bedre, og fant meg veldig kjapt til rette med å styre både vindusviskere og hastighet på adaptiv cruise/autosteer på rattet. Hadde også sett at den fikk litt tyn for vel harde dempere, men synes det var helt kurrant på den lille timen vi hadde. Ikke ubehagelig på noen som helst måte (vi har luftfjæring på vår S). Dette med 19". Kona var også begeistra, og ungene også. Så nå bare gleder vi oss. Litt synd at man nå bare får Premium connectivity i en måned da. Får vel skaffe meg tvilling SIM til mobil abbo og fikse meg et LTE/wifi modem og legge igjen i bilen (synes 129kr var en stiv månedspris). Tok ikke FSD nei, har ikke trua på at det kommer any time soon i Norge og da måtte jeg evt. betalt for det selv (altså diffen opp til FSD) ^^ Helt enig i dine betraktninger. Gjorde de samme selv. Vi også likte godt komforten i Y'en, og vi kommer fra en Outlander PHEV, som jeg vil hevde er en komfortabel bil. MrMarbles skrev (22 minutter siden): Litt synd at man nå bare får Premium connectivity i en måned da. Får vel skaffe meg tvilling SIM til mobil abbo og fikse meg et LTE/wifi modem og legge igjen i bilen (synes 129kr var en stiv månedspris). Hvordan fungerer det? Noe man må gjøre i forhold til bestillingen? Eller med oppsettet i bilen etter mottak? 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 1 hour ago, MrMarbles said: .æFår vel skaffe meg tvilling SIM til mobil abbo og fikse meg et LTE/wifi modem og legge igjen i bilen (synes 129kr var en stiv månedspris). Jeg halverte mobilregninga mi etter jeg fikk Teslan da mesteparten av datatrafikken gikk til strømmin av musikk i bilen, så med de 129kr jeg betaler til Teslan så er det ca som før for meg. Ulempen med å dele internett fra telefonen er jo at man ikke får satellittkart lenger og kartet blir ganske fargeløst å kjedelig. Men ikke alle som bryr seg om dette da. Om du uansett bruker mye mobildata i hverdagen kan det jo lønne seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå