Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 2/26/2022 at 6:29 AM, Complexity said:

Men det er en fordel at det er bak, når all vekten ligger i gulvet mellom hjulene og ikke over forhjulene.

Men man slipper vel torque steer med steer by wire systemet iallefall.

Jeg merker at ioniq'en (2020) FWD sitter betydelig dårligere på dårlig føre, sammenlignet med skoda octavia (2011) FWD. Den mister raskt grepet på forhjulene i bratte & glatte bakker. Det er bare et problem et en dag eller to i året for vår del, men vi kjører på godt saltete veier. Det kan fort være et problem for mer grisgrendte strøk.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (40 minutter siden):

Jeg merker at ioniq'en (2020) FWD sitter betydelig dårligere på dårlig føre, sammenlignet med skoda octavia (2011) FWD. Den mister raskt grepet på forhjulene i bratte & glatte bakker. Det er bare et problem et en dag eller to i året for vår del, men vi kjører på godt saltete veier. Det kan fort være et problem for mer grisgrendte strøk.

Det stemmer nok, den "gamle" Ioniqen har batteriet under bagasjeromsgulvet og bakseteneimage.png.6bd281871187154d4e19857099883543.png

Dette er nok en bil som hadde dratt nytte av bakhjulsdrift, selv om jeg personlig aldri har opplevd noen problemer med veigrep på min.
 

Lenke til kommentar

Ser Skoda kommer med forbedringer på omtrent alle aspekter av programvaren i bilen sin. 

Ser ut som Skoda må gjøre noe med:

  • Infotainment
  • Lading
  • Temperaturstyring av batteri
  • Motor og drivverkstyring

Og man håper at det kommer befintlige eiere tilgode.... mot slutten av året. Kommer da kanskje til VW og Audi også?

Kanskje dette gjør noe med det dårlige resultatet i vintertesten til Motor, til neste vinter?

https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=56181

Ifølge endel kommentatorer @AL123 bl.a. så er dette en innrømmelse av at man ikke tester bilene nok før man sender de ut i markedet. Nå skulle det ifølge de samme kommentatorene være en fordel at bilene ikke kan oppdateres av kunde, men må inn på verksted. For det er sikrere og da vil produsentene tenke seg mer om før de sender ut uferdige biler.

Tar dette som et bevis på at OTA er bra. Eller synes VAG eiere det er bedre å vente på tur på verksted?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Axefjord said:

Jeg merker at ioniq'en (2020) FWD sitter betydelig dårligere på dårlig føre, sammenlignet med skoda octavia (2011) FWD. Den mister raskt grepet på forhjulene i bratte & glatte bakker. Det er bare et problem et en dag eller to i året for vår del, men vi kjører på godt saltete veier. Det kan fort være et problem for mer grisgrendte strøk.

Som nevnt har den vekten over bakhjulene, noe som ikke akkurat hjelper på. Skoda Octavia har vekten over forhjulene.

Ioniqen har vel og bare en 130 hestekrefter eller så? Om det var det dobbelte som det gjerne er i andre elbiler ville man nok merket problemer på sommeren og.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (23 minutter siden):

Ser Skoda kommer med forbedringer på omtrent alle aspekter av programvaren i bilen sin. 

Ser ut som Skoda må gjøre noe med:

  • Infotainment
  • Lading
  • Temperaturstyring av batteri
  • Motor og drivverkstyring

Og man håper at det kommer befintlige eiere tilgode.... mot slutten av året. Kommer da kanskje til VW og Audi også?

Kanskje dette gjør noe med det dårlige resultatet i vintertesten til Motor, til neste vinter?

https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=56181

Ifølge endel kommentatorer @AL123 bl.a. så er dette en innrømmelse av at man ikke tester bilene nok før man sender de ut i markedet. Nå skulle det ifølge de samme kommentatorene være en fordel at bilene ikke kan oppdateres av kunde, men må inn på verksted. For det er sikrere og da vil produsentene tenke seg mer om før de sender ut uferdige biler.

Tar dette som et bevis på at OTA er bra. Eller synes VAG eiere det er bedre å vente på tur på verksted?

OTA er utvilsomt en fin tjeneste i mine øyne, og man bør velge en bil med færrest mulig verkstedbesøk uansett 😉 Kjipt å dra på verksted uansett, garantisak eller ikke.

Recalls på helt nye biler forekommer jo, der er vel sikkert noen bedre enn andre. Tipper VAG ligger sånn ca midt på treet. Lurer på hvillet merke som har størst sjanse for recall eller verkstedbesøk. Gidder ikke sjekke bare lurer 😉

En enkelt hendelse er nok ikke nok til å avgjøre om OTA hadde vært riktig eller uriktig for VAG i dette tilfellet - er viktig å se hele bildet. De må en tur på verksted i Q2 i år for en oppdatering, så må man se på f.eks hvor ofte andre biler er på verksted til sammenligning 😉😉

 

 

Lenke til kommentar
58 minutes ago, Complexity said:

Som nevnt har den vekten over bakhjulene, noe som ikke akkurat hjelper på. Skoda Octavia har vekten over forhjulene.

Ioniqen har vel og bare en 130 hestekrefter eller så? Om det var det dobbelte som det gjerne er i andre elbiler ville man nok merket problemer på sommeren og.

Jupp, det er 134 HK. Og ja, i sportsmodus er bilen kjapp nok på aksellerasjon. Det dobbelte hadde vært skummelt. Det sagt, jeg er godt fornøyd, den kjennes kvikkere ut enn noe bensin/diesel under 180HK, og ved normal kjøring sitter den godt på veien. 

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Axefjord said:

Jupp, det er 134 HK. Og ja, i sportsmodus er bilen kjapp nok på aksellerasjon. Det dobbelte hadde vært skummelt. Det sagt, jeg er godt fornøyd, den kjennes kvikkere ut enn noe bensin/diesel under 180HK, og ved normal kjøring sitter den godt på veien. 

Torque steer is real. Tilogmed Citigo'en min med 100hk eller hva det er merker man det på tørt føre. På vått bare spinner det. 

Samme med Hyundai Kona, den er rett og slett forferdelig under pådrag, man må kjøre med "egg" under foten.

1 hour ago, DrAlban3000 said:

OTA er utvilsomt en fin tjeneste i mine øyne, og man bør velge en bil med færrest mulig verkstedbesøk uansett 😉 Kjipt å dra på verksted uansett, garantisak eller ikke.

Recalls på helt nye biler forekommer jo, der er vel sikkert noen bedre enn andre. Tipper VAG ligger sånn ca midt på treet. Lurer på hvillet merke som har størst sjanse for recall eller verkstedbesøk. Gidder ikke sjekke bare lurer 😉

En enkelt hendelse er nok ikke nok til å avgjøre om OTA hadde vært riktig eller uriktig for VAG i dette tilfellet - er viktig å se hele bildet. De må en tur på verksted i Q2 i år for en oppdatering, så må man se på f.eks hvor ofte andre biler er på verksted til sammenligning 😉😉

 

 

Dersom hele bilbestanden til VAG må på verksted 1 gang i året, så blir det fort veldig mye mer verkstedbesøk enn Tesla, som jeg skjønner du wink, wink, winker til :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, bzzlink said:

Torque steer is real. Tilogmed Citigo'en min med 100hk eller hva det er merker man det på tørt føre. På vått bare spinner det. 

Samme med Hyundai Kona, den er rett og slett forferdelig under pådrag, man må kjøre med "egg" under foten.

I "sportsmodus" så er jeg kanskje enig i at man må være obs på vei og føre. Men i "standard" modus så har jeg aldri kjent noe til problemet. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Ser Skoda kommer med forbedringer på omtrent alle aspekter av programvaren i bilen sin. 

Ser ut som Skoda må gjøre noe med:

  • Infotainment
  • Lading
  • Temperaturstyring av batteri
  • Motor og drivverkstyring

Og man håper at det kommer befintlige eiere tilgode.... mot slutten av året. Kommer da kanskje til VW og Audi også?

Kanskje dette gjør noe med det dårlige resultatet i vintertesten til Motor, til neste vinter?

https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=56181

Ifølge endel kommentatorer @AL123 bl.a. så er dette en innrømmelse av at man ikke tester bilene nok før man sender de ut i markedet. Nå skulle det ifølge de samme kommentatorene være en fordel at bilene ikke kan oppdateres av kunde, men må inn på verksted. For det er sikrere og da vil produsentene tenke seg mer om før de sender ut uferdige biler.

Tar dette som et bevis på at OTA er bra. Eller synes VAG eiere det er bedre å vente på tur på verksted?

Det beste hadde vel vært hvis bilen var ferdig utviklet før den ble levert, slik bilene ble var før elon gjorde sitt inntog i bransjen. Utover det virker det ikke som du har skjønt så mye av diskusjonen, noe som ikke er naturlig når en ikke har vært interessert i bil i det hele tatt før en fikk sin første Tesla...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Det beste hadde vel vært hvis bilen var ferdig utviklet før den ble levert, slik bilene ble var før elon gjorde sitt inntog i bransjen. Utover det virker det ikke som du har skjønt så mye av diskusjonen, noe som ikke er naturlig når en ikke har vært interessert i bil i det hele tatt før en fikk sin første Tesla...

Det er helt mørkt for visse brukere. Å sitte å krangle om service og vedlikehold på andre merker når bilen man kjører, i beste tilfelle - kun må på verksted 1 gang i året for å rette hjulstilling.

Av 100 Y eiere har 29% vært på verksted 1 eller flere ganger siden bilen var ny ifølge Elbil24. Det er altså null kontakt med virkeligheten for denne innerste sekten - men langt ifra alle Tesla eiere er slik. 

Dette var for å rette feil, den har jo OTA men det hjelper lite på feilene den får. Når problemet er ute må du dele med Tesla som er notorisk kundefiendlige.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Det beste hadde vel vært hvis bilen var ferdig utviklet før den ble levert, slik bilene ble var før elon gjorde sitt inntog i bransjen. Utover det virker det ikke som du har skjønt så mye av diskusjonen, noe som ikke er naturlig når en ikke har vært interessert i bil i det hele tatt før en fikk sin første Tesla...

Vet ikke helt når det var Elon gjorde om på bilverden med OTA men det er nok en god del tilfeller med utferdige biler før den tid.

Har en 2015 Ford Ranger firmabil hvor infotainmentsystemet alltid har hatt irriterende bugs. Ifølge Ford er det ikke mulig å oppdatere firmware på den utgaven vi har i vår bil så man må bare leve med det..

Girkassen derimot, som er av typen manuell drev å laget feilkoder ved gjevne mellomrom og bilen gikk i "limp mode". Det viste seg å være en bug i programvaren til girkassen og det ble fikset etter de oppdaterte den..

Måtte vel forøvrig også inn å bytte frontrute da de ble montert med for lite lim eller noe og kunne falle av..

Så selv enkle biler blir jo levert "uferdig"

Det hender det kommer med små bugs i oppdateringene jeg får til Teslan min, men det går helt fint for oppdateringene ellers bruker å veie opp for det. Blir alltid litt gira når det plinger på telefonen om at en ny version er klar.

Men folk er forsjellig.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, AL123 said:

Det beste hadde vel vært hvis bilen var ferdig utviklet før den ble levert, slik bilene ble var før elon gjorde sitt inntog i bransjen. Utover det virker det ikke som du har skjønt så mye av diskusjonen, noe som ikke er naturlig når en ikke har vært interessert i bil i det hele tatt før en fikk sin første Tesla...

Det beste hadde vært om bilene var ferdige når de ble levert, og så ble de forbedret og oppdatert til å følge med i tiden. Hvis du mener at Tesla har gjort at resten av bilbransjen har havnet så bakpå at de må sende ut uferdige biler, så har du helt rett. De har sovet i timen, eller skal vi si tiåret, og ikke trodd på at endringene skulle være noe de trengte å forholde seg til.

Og hvis vi skal bli personlige, så imøteser jeg din post i denne tråden :)

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, DrAlban3000 said:

Det er helt mørkt for visse brukere. Å sitte å krangle om service og vedlikehold på andre merker når bilen man kjører, i beste tilfelle - kun må på verksted 1 gang i året for å rette hjulstilling.

Av 100 Y eiere har 29% vært på verksted 1 eller flere ganger siden bilen var ny ifølge Elbil24. Det er altså null kontakt med virkeligheten for denne innerste sekten - men langt ifra alle Tesla eiere er slik. 

Dette var for å rette feil, den har jo OTA men det hjelper lite på feilene den får. Når problemet er ute må du dele med Tesla som er notorisk kundefiendlige.

Går utifra at du snakket av erfaring @DrAlban3000 hvilken Tesla har du hatt så dårlig erfaring med?

Min 2020 Skoda Citigo har vært på verksted 2 ganger på 19000km og snart 2 år.
Oppgradering av SW i hovedenhet (garantiutbedring)
Reforsegling av batteri (garantiutbedring)
Feste velgerspakwire (garantiutbedring)
Bytte av pollenfilter
Rens av trommelbremser 

Tesla M3 min har vært på verksted 2 ganger iløpet av 51000km og snart 3 år.
Bytte høyre og venstre øvre bærebro pga knirk (garantiutbedring)
Bytte ledningsnettbakfanger parkeringssensorer (garantiutbedring)

Tillegg måtte jeg bytte bryteren på bakluka, men da kom de hjem til meg og gjorde det på gårdsplassen.

På innstillingen til en del, så virker det som om Tesla truer med å fjerne eksistensgrunnlaget og stikke av med partneren deres i samme slengen. 

Det er billige muskelbiler som har plass til barneseter, og decent stereoanlegg, og i tillegg ligger langt fremme i skiftet til transport som kjører på fornybar energi. What’s not to like?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Det beste hadde vært om bilene var ferdige når de ble levert, og så ble de forbedret og oppdatert til å følge med i tiden. Hvis du mener at Tesla har gjort at resten av bilbransjen har havnet så bakpå at de må sende ut uferdige biler, så har du helt rett. De har sovet i timen, eller skal vi si tiåret, og ikke trodd på at endringene skulle være noe de trengte å forholde seg til.

 

Vet ikke om du misforstår med vilje, eller om du bare er litt treig, men Tesla begynte altså en trend der det er helt greit å levere ut produkter der designet ikke er frosset, altså der man spekulerer i å gjøre enkelte løsninger ferdige etterhvert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Det er billige muskelbiler som har plass til barneseter, og decent stereoanlegg, og i tillegg ligger langt fremme i skiftet til transport som kjører på fornybar energi. What’s not to like?

Vel, for å ta det første  først. Er enig i atr spesiellt de billigste utgavene av Model 3 er ekstremt mye bil for pengene. Performanceutgaven og Model Y er greie biler med midt på treet prising i forhold til konkurentene. Model S og X er i dag ekstremt overpriset. Ellers er det nok av ting å mislike. For meg koker det ned til at det er en veldig typisk amerikansk bil. Dvs generisk og likegyldig design, middelmådig byggekvalitet, dårlig avstemt chassis og elendig rustbeskyttelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...