sverreb Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 On 2/11/2020 at 9:29 AM, Complexity said: Bor i borettslag, og alle borettslag i norge er vel pålagt å ordne noe form for ladeløsning så håper det kommer noe etterhvert. Ikke riktig slik reglene fungerer. Endringene gjorde det ulovlig for et flertall å usaklig blokkere utbygging av en ladeløsning. For at et mindretall skal kunne tvinge gjennom utbygging er det fortsatt forutsatt at det alt finnes arealer som er avsatt til parkering, og at disse er tilgjengelige for alle, og det ikke koster mer å bygge ut enn at belastningen for hver enkelt beboer kommer under 1/2G (litt under 50000). Hvis parkeringsplassene er reservert den enkelte, vil hele kostnaden gå til den som erverver plassen (Men flertallet kan igjen ikke nekte utbygging, men de kan og bør lage regler som regulerer slik at fremtidig utbygging ikke blir skadelidende) TL/DR: Borettslagene er ikke pålagt å ordne lading, men de er nektet å blokkere utbygging av ladeløsninger såfremt utbyggingen er innen rimelighetens grenser. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 (endret) 59 minutes ago, sverreb said: TL/DR: Borettslagene er ikke pålagt å ordne lading, men de er nektet å blokkere utbygging av ladeløsninger såfremt utbyggingen er innen rimelighetens grenser. Hmm. Isåfall har jeg muligens ett problem. Borettslaget mitt har to blokker. Den ene blokken har faste parkeringsplasser til hver boenhet, og det skulle blokken min også ha. Men da min blokk ble bygget sist ble det oppdaget litt plassmangel, så det er 2 flere leiligheter enn parkeringsplasser. Det er da ikke lov å dele ut faste plasser til boenhetene siden det ikke går opp. I praksis ingen problem siden mange som bor der ikke har bil - men kan jo bli ett problem med tanke på dette. Om jeg hadde hatt en fast plass kunne jeg jo bare betalt for å få en egen stikkontakt tilgjengelig om styret godtok det. Endret 31. mars 2020 av Complexity Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 Det er mange borettslag som har ladeløsninger til tross for at de ikke har så mye som 1 parkeringsplass per boenhet. Både utendørs og innendørs. Det burde ikke være noe problem å kreve å få lade bilen hjemme. 1. Krev mulighet for lading og spør hvordan styret ønsker å tillate enkeltvise ladere eller legge til rette for et felles ladeanlegg. 2. Vent på svar. Styrer har ikke nødvendigvis peiling på dette eller google-skills, så det kan hende de svarer at du får lov til å ordne det på egenhånd. Det eneste logiske svaret er at det må gjøres i et felles anlegg, men nå er det jo ikke nødvendigvis kompetanse på det i styret. Hvis de svarer enkeltvise ladere så må de tilrettelegge med fast plass til deg. Dette kommer til å balle på seg og bli en uoversiktlig sak uten lastdeling. Det er helt håpløst fra et elektrisk perspektiv. Hovedtavla har neppe kapasitet til at særlig mange kan be om individuelle ikke lastdelte ladere. Dermed blir det plutselig uforholdsmessig dyrt for beboer nr X som trenger lading. Skal den uheldige X måtte betale det mangedobbelte av de første? Det blir jo urimelig for X. Skal styret skjære gjennom senere en gang og si at alle som har montert lader må demontere de fordi det skal bygges et felles anlegg? Det blir jo urimelig for de de som fikk montere enkeltvise ladere. Særlig den siste som neppe har fått bruke sin særlig lenge. Hvis styret velger riktig i første svar, altså felles anlegg, så må de sette i gang prosessen om å hente inn tilbud etc. 3. Et felles ladeanlegg bygges gjerne etappevis på to måter. Først "infrastrukturen", altså en ny avgang i hovedtavla + kabel langs parkeringsarealet. NB. Riktig dimensjonering er alfa og omega i en sånn sak. Det finnes borettslag som har måttet rive og bygge nytt anlegg etter kort tid fordi det første viste seg å være underdimensjonert når antallet elbiler i borettslaget eksploderte. For riktig dimensjonering trenger tilbyderne å vite hvilket antall biler de skal dimensjonere for og årlig kjørelengde. Dette er tall borettslaget må hente inn. Når infrastrukturen er på plass så tilbys hver enkelt beboer en lader. Ofte med rabatter ved montering samtidig som infrastrukturen fordi det er mest rasjonelt for bedriften som bygger anlegget. Ettermontering senere koster gjerne litt mer. Pga kompatibilitet med lastdelinga og måling og fakturering må man holde seg til ett merke og en type lader. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 (endret) Mye bra info Siemen1. Som eneste elbil eier her må jeg kansje pushe saken litt (men så at styrelederen ladet bilen til noen som var på besøk ut av vinduet sitt en gang, så tror vedkommende er på rett side iallefall ?) For min del holder det i grunn med en 16A blåstikk. Til nød omså en 10A stikk men det er vel ikke lov å bruke som fast ladepunkt. Alt er bedre enn ingenting iallefall. Endret 31. mars 2020 av Complexity Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 Tja, så lenge det er sikret med jordfeilvern type B og stikken er spesifisert for en kontinuerlig strøm på 16A så skal det gå bra (Det er ingen schuko så vidt jeg vet, så det må bli blåstikk). Glem Schuko til vanlig bruk selv om du stiller bilen til 10A. Det må være bedre risikovurdering enn at "bruker lover å bruke maks 10A fra denne kursen". Schuko er kun til nødbruk. Jeg lader faktisk bilen min akkurat nå på schuko for første gang siden sommeren men det er helt spesielle omstendigheter (karantene, stilt bilen til 8A, lader kun når jeg er våken og oppmerksom, plugger ut før jeg går ut til bilen for å verne meg selv mot eventuelle DC jordfeil.) Jeg liker det absolutt ikke, men ser ingen annen utvei akkurat nå. Jeg har veldig god tilgang på lader på jobb så jeg har ikke tatt meg bryet med å montere lader hjemme. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 (endret) 2 hours ago, Simen1 said: Tja, så lenge det er sikret med jordfeilvern type B og stikken er spesifisert for en kontinuerlig strøm på 16A så skal det gå bra (Det er ingen schuko så vidt jeg vet, så det må bli blåstikk). Glem Schuko til vanlig bruk selv om du stiller bilen til 10A. Det må være bedre risikovurdering enn at "bruker lover å bruke maks 10A fra denne kursen". Schuko er kun til nødbruk. Jeg lader faktisk bilen min akkurat nå på schuko for første gang siden sommeren men det er helt spesielle omstendigheter (karantene, stilt bilen til 8A, lader kun når jeg er våken og oppmerksom, plugger ut før jeg går ut til bilen for å verne meg selv mot eventuelle DC jordfeil.) Jeg liker det absolutt ikke, men ser ingen annen utvei akkurat nå. Jeg har veldig god tilgang på lader på jobb så jeg har ikke tatt meg bryet med å montere lader hjemme. Absolutt. Kan og være lurt å kjenne litt rundt stikken når man lader på denne måten. Var på besøk hos min bestemor i jula og ladet litt med shuko der, og selv med bare 8A så ble stikken rimelig varm. Ikke akkurat designet for kontinuerlig belastning men folk flest vet nok ikke det. Har tilgang til 3fase 400V på jobb og så berges greit med det. Heldigvis støtter jo Tesla sin UMC dette uten problemer og gir meg 11kW. Men vært kjekt å kunne lade hjemme før langtur istede for å dra til Jobb eller Jekta for å toppe opp. Endret 31. mars 2020 av Complexity Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 6 hours ago, Complexity said: Hmm. Isåfall har jeg muligens ett problem. Borettslaget mitt har to blokker. Den ene blokken har faste parkeringsplasser til hver boenhet, og det skulle blokken min også ha. Men da min blokk ble bygget sist ble det oppdaget litt plassmangel, så det er 2 flere leiligheter enn parkeringsplasser. Det er da ikke lov å dele ut faste plasser til boenhetene siden det ikke går opp. Siden det er plasser avsatt til felles parkering kan et midretall tvinge gjennom at det opprettes en ladeløsning på fellesparkeringen. Regn med og baser deg på å støtte en løsning som begrenser kostandene for alle de som ikke har bil for husfredens skyld. Meld deg gjerne frivillig for styret til å undersøke leverandører og løsninger. 2 Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 Gjerne dette er blitt spurt om før, men hva tenker folk om BYD Tang? Greit priset, god plass, OK rekkevidde, ser ut som en bruksbil og ikke minst ser fin ut både innvendig og utvendig. Hovedargumentet mot er jo selvfølgelig at det er ett kinesisk merke som skal yppe seg mot norsk veisalt, dog produserer f.eks Volvo biler i Kina nå (Mener kvaliteten har sunket noenlunde siden produksjonen ble flyttet til Kina). Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 8 minutes ago, Fantomtegningen said: Gjerne dette er blitt spurt om før, men hva tenker folk om BYD Tang? Greit priset, god plass, OK rekkevidde, ser ut som en bruksbil og ikke minst ser fin ut både innvendig og utvendig. Hovedargumentet mot er jo selvfølgelig at det er ett kinesisk merke som skal yppe seg mot norsk veisalt, dog produserer f.eks Volvo biler i Kina nå (Mener kvaliteten har sunket noenlunde siden produksjonen ble flyttet til Kina). Kommer den med CCS? Eller blir det chademo som nye Xpeng? Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 8 minutes ago, Complexity said: Kommer den med CCS? Eller blir det chademo som nye Xpeng? Det har jeg ikke funnet ut enda, men tror Xpeng og BYD kjører samme standard. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 (endret) 5 minutes ago, Fantomtegningen said: Det har jeg ikke funnet ut enda, men tror Xpeng og BYD kjører samme standard. Xpeng har vel uttalt at de ønsker å levere bilen med CCS etterhvert, men at de første får Chademo for å sikre rask levering. Chademo er standarden i Asia, og CCS er standarden her. Er en stor fordel å kunne lade over alt. Endret 7. mai 2020 av Complexity Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 1 minute ago, Complexity said: Xpeng har vel uttalt at de ønsker å levere bilen med CCS etterhvert, men at de første får Chademo så de kan sikre rask levering. Chademo er standarden i Asia, og CCS er standarden her. Er en stor fordel å kunne lade over alt. Det kan godt hende. Det nå lovt å håpe BYD kommer med CCS nå når de kommer til Norge. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 Alltid litt skummelt med nye merker, men den ser uten tvil ut som en fin bil jeg kunne ha tenkt meg. Uten At jeg kjenner til specsa. Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 Just now, Merko. said: Alltid litt skummelt med nye merker, men den ser uten tvil ut som en fin bil jeg kunne ha tenkt meg. Uten At jeg kjenner til specsa. BYD er ikke akkurat ett nytt bilmerke, de har personbiler, busser, vogntog, anleggsbiler osv. Dog er de nye utenfor Asia, så hvordan de blir på vinterføre og generelt dagligdags her til lands blir spennende. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 Fantomtegningen skrev (52 minutter siden): Gjerne dette er blitt spurt om før, men hva tenker folk om BYD Tang? Greit priset, god plass, OK rekkevidde, ser ut som en bruksbil og ikke minst ser fin ut både innvendig og utvendig. Hovedargumentet mot er jo selvfølgelig at det er ett kinesisk merke som skal yppe seg mot norsk veisalt, dog produserer f.eks Volvo biler i Kina nå (Mener kvaliteten har sunket noenlunde siden produksjonen ble flyttet til Kina). Jeg er skeptisk spesielt til kvalitet, holdbarhet, deletilgang, reparerbarhet osv. Dvs. jeg ser for meg at hvis det er store problemer med disse på sikt så kan fort den norske importøren ta så mye av støyden at de går konk. Da står man igjen med fint lite rettigheter. Jeg er også skeptisk til sikkerhet og finish både fysisk og på programvaren. Tipper jeg enten vil kjøpe brukt ikke-kinesisk i samme prisklasse framfor nytt fra kina. Eller betale merkostanden for å få en lignende ikke-kinesisk bil. Se bare på MG ZS EV. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 Fantomtegningen skrev (22 minutter siden): BYD er ikke akkurat ett nytt bilmerke, de har personbiler, busser, vogntog, anleggsbiler osv. Dog er de nye utenfor Asia, så hvordan de blir på vinterføre og generelt dagligdags her til lands blir spennende. Ja litt det jfh sikta til, hvordan bilene oppfører seg på norske forhold. Om de lever opp til standaren vi nordmenn forventer av biler. Har ikke lest opp noe om bilen, men har den type autopilot ol, eller bare en "ren elbil"? Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 3 minutes ago, Merko. said: Ja litt det jfh sikta til, hvordan bilene oppfører seg på norske forhold. Om de lever opp til standaren vi nordmenn forventer av biler. Har ikke lest opp noe om bilen, men har den type autopilot ol, eller bare en "ren elbil"? Den skal visstnok være "smart elbil" med autopilot, samt " Frequent reports of traffic accidents caused by not-so-reliable autopilot technology reveal that these technologies have not reached the maturity stage " Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 Fantomtegningen skrev (2 timer siden): "Frequent reports of traffic accidents caused by not-so-reliable autopilot technology reveal that these technologies have not reached the maturity stage" Hvor har du hentet det sitatet fra? Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 9 minutes ago, Hanhijnn said: Hvor har du hentet det sitatet fra? https://equalocean.com/ev/20190102-chinas-ev-is-booming-non-pilot-and-connected-car-still-in-infancy 1 Lenke til kommentar
samco Skrevet 7. juli 2020 Del Skrevet 7. juli 2020 For risiko sport å kjøpe Kina elbil. Deler verksted suport garant hva skjer om firmaet konker ? nei takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå