Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
48 minutes ago, mobile999 said:

Hvorfor?

FWD forteller meg at de ikke har prøvd.. Det gir ikke mening på en bil med all vekten i gulvet å ha drift på fremhjulene.

Og AWD utgaven med sine 80kW per motor vil si litt over 200 hestekrefter totalt på 2 tonn bil, så lite spennende der og..

Den vil nok selge i bøtter å spann til Toyota sin kundegruppe men der er ikke jeg, men de burde hoppe over det yoke rattet, for det gjør det bare forvirrende på hvem de prøver å selge til...

De vil vel egentlig ikke selge denne bilen da om man ser hvor mye Toyota er imot elbiler. Hydrogen er vist tingen...

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

FWD forteller meg at de ikke har prøvd.. Det gir ikke mening på en bil med all vekten i gulvet å ha drift på fremhjulene.

Og AWD utgaven med sine 80kW per motor vil si litt over 200 hestekrefter totalt på 2 tonn bil, så lite spennende der og..

Den vil nok selge i bøtter å spann til Toyota sin kundegruppe men der er ikke jeg, men de burde hoppe over det yoke rattet, for det gjør det bare forvirrende på hvem de prøver å selge til...

De vil vel egentlig ikke selge denne bilen da om man ser hvor mye Toyota er imot elbiler. Hydrogen er vist tingen...

FWD vil de nok ikke selge særlig uansett. RAV selges nesten utelukkende med AWD. 
ID4 2WD med 200 hk fungerer aldeles helt greit på over 2 tonn. Hva får deg til å tro at samme effekt på 4 hjul blir verre? 
Du har sett deres lineup? Imot elbiler? 
Et svært dårlig forsøk på svartmaling. 

Endret av Randeboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Bilen vil også bli tilgjengelig med såkalt «yoke»-ratt på sikt

Dei som vil ha vanleg ratt får altså det.

Sitat

Det skal gi 0–100 på henholdsvis 7,7 og 8,4 sekunder.

For lite for enkelte sjølvsagt, men for mange, spesielt den typiske Toyota-eigar, så er det sikkert meir enn godt nok.

Kva den presterer på vinteren vil vise seg. Den må uansett varme opp kabinen, så kortare blir det. Mange klarar rundt 10% rekkeviddetap, som er heilt kurant om den ender opp der.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
9 hours ago, Randeboy said:

FWD vil de nok ikke selge særlig uansett. RAV selges nesten utelukkende med AWD. 
ID4 2WD med 200 hk fungerer aldeles helt greit på over 2 tonn. Hva får deg til å tro at samme effekt på 4 hjul blir verre? 
Du har sett deres lineup? Imot elbiler? 
Et svært dårlig forsøk på svartmaling. 

ID.4 med rwd er nok den tregeste nye elbilen jeg har kjørt. Halve gleden med elbil er jo at man har bra med effekt ganske momentant.

Værre blir det vel ikke, selvfølgelig bedre med awd enn fwd men det er fortsatt lite effekt. Det spørs jo også om motorene kan levere maks effekt samtidig.

0-60mph tiden er på 8.4 og 7.7 sekunder.

Toyota har jo også ofte vært i media og snakket om hvor fælt det er med elbiler. De gir ikke meg noe inntrykk på at dette er noe de ønsker, heller noe de må. Og da blir vel muligens produktet deretter.

Men det kommer vel tester av bilen nå snart så da får vi vel vite mer. Forhåpentligvis samme gode kvalitet som før iallefall.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dei brukar vel ein typisk norsk hyttetur som grunnlag. Dei fleste bur ikkje der det er ti minus og kaldare store delar av vinteren, så om dei skal treffe flest mogleg bileigarar så er testen grei nok.

Uansett er ikkje ein enkelt test så godt grunnlag. Sjå heller kva erfaring bileigarane har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Må ha ny vinterdekk til Leafen før EU-kontroll, noen som har noe å anbefale? Har sjekket NAF sin test, men de tester jo kun et håndfull forskjellige dekk, og samtlige som regel i de øvre prissjiktet. 

Piggfrie, grep på våt vei, rekkevidde og pris er viktigst.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
15 hours ago, Complexity said:

FWD forteller meg at de ikke har prøvd.. Det gir ikke mening på en bil med all vekten i gulvet å ha drift på fremhjulene.

Og AWD utgaven med sine 80kW per motor vil si litt over 200 hestekrefter totalt på 2 tonn bil, så lite spennende der og..

Den vil nok selge i bøtter å spann til Toyota sin kundegruppe men der er ikke jeg, men de burde hoppe over det yoke rattet, for det gjør det bare forvirrende på hvem de prøver å selge til...

De vil vel egentlig ikke selge denne bilen da om man ser hvor mye Toyota er imot elbiler. Hydrogen er vist tingen...

Enig. Blir for dumt at RAV4 PHEV fortsatt skal være vesentlig sprekere.

Elbil over 0-100 på 6 sek er for treigt. Ja, og det gjelder også VAGs ID4/eTron/Enyaq. Tesla har også en jobb å gjøre med Model 3 RWD etter at de satt inn et tungt 60 kWh LFP-batteri.

Endret av Wisd0m
  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Wisd0m said:

Enig. Blir for dumt at RAV4 PHEV fortsatt skal være vesentlig sprekere.

Elbil over 0-100 på 6 sek er for treigt. Ja, og det gjelder også VAGs ID4/eTron/Enyaq. Tesla har også en jobb å gjøre med Model 3 RWD etter at de satt inn et tungt 60 kWh LFP-batteri.

De satte og inn en svakere motor med det nye 60 batteriet så er ikke bare vekten sin skyld.

Men den er for treg den og ja. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (3 timer siden):

Enig. Blir for dumt at RAV4 PHEV fortsatt skal være vesentlig sprekere.

Elbil over 0-100 på 6 sek er for treigt. Ja, og det gjelder også VAGs ID4/eTron/Enyaq. Tesla har også en jobb å gjøre med Model 3 RWD etter at de satt inn et tungt 60 kWh LFP-batteri.

Jeg er helt enig i at det er på den trege siden, men dette er en kjedelig bil. De lanserer sikkert en sportsmodell etterhvert.

Ang 0-100 tider er 8.4 helt i orden, man får kjørt forbi trygt - det er plenty til alt innenfor lovens rammer. For kun få år siden kjørte de fleste av oss rundt i trege dieselpuddinger - og vi opererer med samme regler idag. Nå snakker jeg rent teknisk her altså, du må jo selvfølgelig like det du liker. Her kan jo kundene også ha blitt vant til den nye elbilhverdagen, men kundegruppe (folk som driter i det) er vel tilstedeværende ihvertfall. Er mange bestemødre som ruller rundt i yariser rundt omkring - kanskje de skal ha ny bil snart.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Wisd0m said:

Enig. Blir for dumt at RAV4 PHEV fortsatt skal være vesentlig sprekere.

Elbil over 0-100 på 6 sek er for treigt. Ja, og det gjelder også VAGs ID4/eTron/Enyaq. Tesla har også en jobb å gjøre med Model 3 RWD etter at de satt inn et tungt 60 kWh LFP-batteri.

Ser ikke ut som alle førere takler disse enorme kreftene. Kort vei til en tur innom murene hvertfall. Og kraftig akselerasjon i tett trafikk har jeg sett mange ganger, ikke bra. Førere som skal utnytte små luker og satser alt på det. En kjenning sa at tesla 3 hadde lett for å komme ut av posisjon på hjulvinkler. Anbefalt å sjekke det hvert 1-2 år. Tyder på at ting ikke er dimensjonert sterkt nok. Enkelt å sette inn en stor motor, men resten må også holde følge. Til syvende og sist er det føreren som er problemet.

Lenke til kommentar
kremt skrev (12 timer siden):

Ser ikke ut som alle førere takler disse enorme kreftene. Kort vei til en tur innom murene hvertfall. Og kraftig akselerasjon i tett trafikk har jeg sett mange ganger, ikke bra. Førere som skal utnytte små luker og satser alt på det. En kjenning sa at tesla 3 hadde lett for å komme ut av posisjon på hjulvinkler. Anbefalt å sjekke det hvert 1-2 år. Tyder på at ting ikke er dimensjonert sterkt nok. Enkelt å sette inn en stor motor, men resten må også holde følge. Til syvende og sist er det føreren som er problemet.

Det er riktig, TU har en sak om dette hvor det blir nevnt.

Hjulstilling sjekker du hvert år, du kan komme helt ut av posisjon ved vanlig kjøring. St nettopp Tesla er på toppen er lite overraskende, eierne og kvaliteten tatt i betraktning.

Lenke til kommentar

Jeg trenger ny bil, men synes det skjer så utrolig mye i markedet for tiden, med nye modeller, som kanskje kan være vært å vente på. Er det en god idè å kjøre noe korttids-leasing/abonnement-ordning i noen måneder, for å kjøpe seg litt tid for at årets modeller får etablert seg? Er jo mange modeller som kommer i løpet av 2022, som vi vet lite om enda bortsett fra infoen produsentene selv gir oss. 

Eller vil det alltid være slik at har lyst å vente for å se hva som kommer?

Lenke til kommentar
aluxez skrev (20 minutter siden):

Jeg trenger ny bil, men synes det skjer så utrolig mye i markedet for tiden, med nye modeller, som kanskje kan være vært å vente på. Er det en god idè å kjøre noe korttids-leasing/abonnement-ordning i noen måneder, for å kjøpe seg litt tid for at årets modeller får etablert seg? Er jo mange modeller som kommer i løpet av 2022, som vi vet lite om enda bortsett fra infoen produsentene selv gir oss. 

Eller vil det alltid være slik at har lyst å vente for å se hva som kommer?

Det er alltid mulig å vente seg ihjel, da det alltid kommer noe nytt og bedre. Om det er en elbil på markedet som treffer dine behov og du har lyst på, så kjøper du nå. Ellers kan det være greit å vente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aluxez skrev (12 timer siden):

Jeg trenger ny bil, men synes det skjer så utrolig mye i markedet for tiden, med nye modeller, som kanskje kan være vært å vente på. Er det en god idè å kjøre noe korttids-leasing/abonnement-ordning i noen måneder, for å kjøpe seg litt tid for at årets modeller får etablert seg? Er jo mange modeller som kommer i løpet av 2022, som vi vet lite om enda bortsett fra infoen produsentene selv gir oss. 

Eller vil det alltid være slik at har lyst å vente for å se hva som kommer?

Støtter i utgangspunktet det @Kajac sier, men med en presisering. Dersom det er en bil du vet kommer, som har en oppgradering som er viktig for deg, så kan det rette være å vente til den kommer. Ellers, finn en du tror du blir fornøyd med, som fyller alle/de fleste krav som MÅ være på plass.

Største problemet nå, er at mange populære modeller er det nå ventetid på, så om det likevel må ventes like lenge på en ny modell, kan det selvsagt ha betydning for om du skal gå for en med lang ventetid på, eller tegne deg på for ny modell som frister mere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...