mobile999 Skrevet 12. februar 2022 Del Skrevet 12. februar 2022 Complexity skrev (30 minutter siden): leveres med enten 150kW motor fremme, eller 80kW motor fremme og bak.. Så den har allerede tapt min interesse der.. Hvorfor? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. februar 2022 Del Skrevet 12. februar 2022 (endret) 48 minutes ago, mobile999 said: Hvorfor? FWD forteller meg at de ikke har prøvd.. Det gir ikke mening på en bil med all vekten i gulvet å ha drift på fremhjulene. Og AWD utgaven med sine 80kW per motor vil si litt over 200 hestekrefter totalt på 2 tonn bil, så lite spennende der og.. Den vil nok selge i bøtter å spann til Toyota sin kundegruppe men der er ikke jeg, men de burde hoppe over det yoke rattet, for det gjør det bare forvirrende på hvem de prøver å selge til... De vil vel egentlig ikke selge denne bilen da om man ser hvor mye Toyota er imot elbiler. Hydrogen er vist tingen... Endret 12. februar 2022 av Complexity 4 Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 12. februar 2022 Del Skrevet 12. februar 2022 (endret) Complexity skrev (1 time siden): FWD forteller meg at de ikke har prøvd.. Det gir ikke mening på en bil med all vekten i gulvet å ha drift på fremhjulene. Og AWD utgaven med sine 80kW per motor vil si litt over 200 hestekrefter totalt på 2 tonn bil, så lite spennende der og.. Den vil nok selge i bøtter å spann til Toyota sin kundegruppe men der er ikke jeg, men de burde hoppe over det yoke rattet, for det gjør det bare forvirrende på hvem de prøver å selge til... De vil vel egentlig ikke selge denne bilen da om man ser hvor mye Toyota er imot elbiler. Hydrogen er vist tingen... FWD vil de nok ikke selge særlig uansett. RAV selges nesten utelukkende med AWD. ID4 2WD med 200 hk fungerer aldeles helt greit på over 2 tonn. Hva får deg til å tro at samme effekt på 4 hjul blir verre? Du har sett deres lineup? Imot elbiler? Et svært dårlig forsøk på svartmaling. Endret 12. februar 2022 av Randeboy 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 (endret) Sitat Bilen vil også bli tilgjengelig med såkalt «yoke»-ratt på sikt Dei som vil ha vanleg ratt får altså det. Sitat Det skal gi 0–100 på henholdsvis 7,7 og 8,4 sekunder. For lite for enkelte sjølvsagt, men for mange, spesielt den typiske Toyota-eigar, så er det sikkert meir enn godt nok. Kva den presterer på vinteren vil vise seg. Den må uansett varme opp kabinen, så kortare blir det. Mange klarar rundt 10% rekkeviddetap, som er heilt kurant om den ender opp der. Endret 13. februar 2022 av Zeph Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 (endret) 9 hours ago, Randeboy said: FWD vil de nok ikke selge særlig uansett. RAV selges nesten utelukkende med AWD. ID4 2WD med 200 hk fungerer aldeles helt greit på over 2 tonn. Hva får deg til å tro at samme effekt på 4 hjul blir verre? Du har sett deres lineup? Imot elbiler? Et svært dårlig forsøk på svartmaling. ID.4 med rwd er nok den tregeste nye elbilen jeg har kjørt. Halve gleden med elbil er jo at man har bra med effekt ganske momentant. Værre blir det vel ikke, selvfølgelig bedre med awd enn fwd men det er fortsatt lite effekt. Det spørs jo også om motorene kan levere maks effekt samtidig. 0-60mph tiden er på 8.4 og 7.7 sekunder. Toyota har jo også ofte vært i media og snakket om hvor fælt det er med elbiler. De gir ikke meg noe inntrykk på at dette er noe de ønsker, heller noe de må. Og da blir vel muligens produktet deretter. Men det kommer vel tester av bilen nå snart så da får vi vel vite mer. Forhåpentligvis samme gode kvalitet som før iallefall. Endret 13. februar 2022 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 Toyota, som alle andre produsentar, ynskjer fyrst og fremst å skape verdiar til aksjeeigarane, og då er ikkje elbil noko dei kan nedprioritere. Dei er framleis verdas største bilprodusent. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 Vet ikke hva andre er vant med men for meg så er under 10minus normalt vintervær. Jeg blir provosert når de tar vintertester i mildt vær, hvis man vil få svar på hva som er gangbart så burde det være kaldt, og helst litt kaldere enn gjennomsnittlig så man har en viss margin. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 Dei brukar vel ein typisk norsk hyttetur som grunnlag. Dei fleste bur ikkje der det er ti minus og kaldare store delar av vinteren, så om dei skal treffe flest mogleg bileigarar så er testen grei nok. Uansett er ikkje ein enkelt test så godt grunnlag. Sjå heller kva erfaring bileigarane har. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 (endret) Må ha ny vinterdekk til Leafen før EU-kontroll, noen som har noe å anbefale? Har sjekket NAF sin test, men de tester jo kun et håndfull forskjellige dekk, og samtlige som regel i de øvre prissjiktet. Piggfrie, grep på våt vei, rekkevidde og pris er viktigst. Endret 13. februar 2022 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 Skal man ha luksus Toyota med hurtig akselerasjon så kjøper en Lexus. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 28 minutes ago, Dubious said: Skal man ha luksus Toyota med hurtig akselerasjon så kjøper en Lexus. Lexus ux 300e? 0-100 på 7.5 sekunder så ikke spesielt mye sprekere.. 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 (endret) 15 hours ago, Complexity said: FWD forteller meg at de ikke har prøvd.. Det gir ikke mening på en bil med all vekten i gulvet å ha drift på fremhjulene. Og AWD utgaven med sine 80kW per motor vil si litt over 200 hestekrefter totalt på 2 tonn bil, så lite spennende der og.. Den vil nok selge i bøtter å spann til Toyota sin kundegruppe men der er ikke jeg, men de burde hoppe over det yoke rattet, for det gjør det bare forvirrende på hvem de prøver å selge til... De vil vel egentlig ikke selge denne bilen da om man ser hvor mye Toyota er imot elbiler. Hydrogen er vist tingen... Enig. Blir for dumt at RAV4 PHEV fortsatt skal være vesentlig sprekere. Elbil over 0-100 på 6 sek er for treigt. Ja, og det gjelder også VAGs ID4/eTron/Enyaq. Tesla har også en jobb å gjøre med Model 3 RWD etter at de satt inn et tungt 60 kWh LFP-batteri. Endret 13. februar 2022 av Wisd0m 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 17 minutes ago, Wisd0m said: Enig. Blir for dumt at RAV4 PHEV fortsatt skal være vesentlig sprekere. Elbil over 0-100 på 6 sek er for treigt. Ja, og det gjelder også VAGs ID4/eTron/Enyaq. Tesla har også en jobb å gjøre med Model 3 RWD etter at de satt inn et tungt 60 kWh LFP-batteri. De satte og inn en svakere motor med det nye 60 batteriet så er ikke bare vekten sin skyld. Men den er for treg den og ja. 2 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 Wisd0m skrev (3 timer siden): Enig. Blir for dumt at RAV4 PHEV fortsatt skal være vesentlig sprekere. Elbil over 0-100 på 6 sek er for treigt. Ja, og det gjelder også VAGs ID4/eTron/Enyaq. Tesla har også en jobb å gjøre med Model 3 RWD etter at de satt inn et tungt 60 kWh LFP-batteri. Jeg er helt enig i at det er på den trege siden, men dette er en kjedelig bil. De lanserer sikkert en sportsmodell etterhvert. Ang 0-100 tider er 8.4 helt i orden, man får kjørt forbi trygt - det er plenty til alt innenfor lovens rammer. For kun få år siden kjørte de fleste av oss rundt i trege dieselpuddinger - og vi opererer med samme regler idag. Nå snakker jeg rent teknisk her altså, du må jo selvfølgelig like det du liker. Her kan jo kundene også ha blitt vant til den nye elbilhverdagen, men kundegruppe (folk som driter i det) er vel tilstedeværende ihvertfall. Er mange bestemødre som ruller rundt i yariser rundt omkring - kanskje de skal ha ny bil snart. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 3 hours ago, Wisd0m said: Enig. Blir for dumt at RAV4 PHEV fortsatt skal være vesentlig sprekere. Elbil over 0-100 på 6 sek er for treigt. Ja, og det gjelder også VAGs ID4/eTron/Enyaq. Tesla har også en jobb å gjøre med Model 3 RWD etter at de satt inn et tungt 60 kWh LFP-batteri. Ser ikke ut som alle førere takler disse enorme kreftene. Kort vei til en tur innom murene hvertfall. Og kraftig akselerasjon i tett trafikk har jeg sett mange ganger, ikke bra. Førere som skal utnytte små luker og satser alt på det. En kjenning sa at tesla 3 hadde lett for å komme ut av posisjon på hjulvinkler. Anbefalt å sjekke det hvert 1-2 år. Tyder på at ting ikke er dimensjonert sterkt nok. Enkelt å sette inn en stor motor, men resten må også holde følge. Til syvende og sist er det føreren som er problemet. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 14. februar 2022 Del Skrevet 14. februar 2022 kremt skrev (12 timer siden): Ser ikke ut som alle førere takler disse enorme kreftene. Kort vei til en tur innom murene hvertfall. Og kraftig akselerasjon i tett trafikk har jeg sett mange ganger, ikke bra. Førere som skal utnytte små luker og satser alt på det. En kjenning sa at tesla 3 hadde lett for å komme ut av posisjon på hjulvinkler. Anbefalt å sjekke det hvert 1-2 år. Tyder på at ting ikke er dimensjonert sterkt nok. Enkelt å sette inn en stor motor, men resten må også holde følge. Til syvende og sist er det føreren som er problemet. Det er riktig, TU har en sak om dette hvor det blir nevnt. Hjulstilling sjekker du hvert år, du kan komme helt ut av posisjon ved vanlig kjøring. St nettopp Tesla er på toppen er lite overraskende, eierne og kvaliteten tatt i betraktning. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 14. februar 2022 Del Skrevet 14. februar 2022 Jeg trenger ny bil, men synes det skjer så utrolig mye i markedet for tiden, med nye modeller, som kanskje kan være vært å vente på. Er det en god idè å kjøre noe korttids-leasing/abonnement-ordning i noen måneder, for å kjøpe seg litt tid for at årets modeller får etablert seg? Er jo mange modeller som kommer i løpet av 2022, som vi vet lite om enda bortsett fra infoen produsentene selv gir oss. Eller vil det alltid være slik at har lyst å vente for å se hva som kommer? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 14. februar 2022 Del Skrevet 14. februar 2022 aluxez skrev (20 minutter siden): Jeg trenger ny bil, men synes det skjer så utrolig mye i markedet for tiden, med nye modeller, som kanskje kan være vært å vente på. Er det en god idè å kjøre noe korttids-leasing/abonnement-ordning i noen måneder, for å kjøpe seg litt tid for at årets modeller får etablert seg? Er jo mange modeller som kommer i løpet av 2022, som vi vet lite om enda bortsett fra infoen produsentene selv gir oss. Eller vil det alltid være slik at har lyst å vente for å se hva som kommer? Det er alltid mulig å vente seg ihjel, da det alltid kommer noe nytt og bedre. Om det er en elbil på markedet som treffer dine behov og du har lyst på, så kjøper du nå. Ellers kan det være greit å vente. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 14. februar 2022 Del Skrevet 14. februar 2022 aluxez skrev (12 timer siden): Jeg trenger ny bil, men synes det skjer så utrolig mye i markedet for tiden, med nye modeller, som kanskje kan være vært å vente på. Er det en god idè å kjøre noe korttids-leasing/abonnement-ordning i noen måneder, for å kjøpe seg litt tid for at årets modeller får etablert seg? Er jo mange modeller som kommer i løpet av 2022, som vi vet lite om enda bortsett fra infoen produsentene selv gir oss. Eller vil det alltid være slik at har lyst å vente for å se hva som kommer? Støtter i utgangspunktet det @Kajac sier, men med en presisering. Dersom det er en bil du vet kommer, som har en oppgradering som er viktig for deg, så kan det rette være å vente til den kommer. Ellers, finn en du tror du blir fornøyd med, som fyller alle/de fleste krav som MÅ være på plass. Største problemet nå, er at mange populære modeller er det nå ventetid på, så om det likevel må ventes like lenge på en ny modell, kan det selvsagt ha betydning for om du skal gå for en med lang ventetid på, eller tegne deg på for ny modell som frister mere. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 15. februar 2022 Del Skrevet 15. februar 2022 Ja skjønner. Mitt håp var kanskje litt at med koronakrise, shippingkrise, kinesernes inntog i markedet og ny Teslafabrikk i Europa så kunne man kanskje håpe på bedre tilbud og priser utover året. Eller er det bare ønsketenkning kanskje? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå