Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Sampson skrev (6 minutter siden):

Nei, men ladekablene på de aller fleste er ganske korte - I tillegg står det i blant stål foran laderne for å beskytte de. unntaket som er verdt å trekke frem er BKK sine ladere.

Ladeporten er veldig klønete plassert og vil garantert by deg problemer. Selv NAF advarer: https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/audi-e-tron-quattro/test-av-audi-e-tron-pa-hyttetur/

Er det kun Audi som har tabbet seg ut på dette? Nei, men de er relevante å ta fordi det selges mange av de her i Norge om dagen.

"Problemet" her er på ingen måte tesla sine ladere, problemet er manglende standardisering, og som Bjørn nyland sier - The chargeport belongs on the left side, which is the right side. Not the right side, which is the wrong side. 

 

Skjønner, det var ikke kritikk imot laderen altså :) 

Dette må jeg absolutt se på før kjøp, men det er altså ikke det viktigste - da jeg hurtiglader svært sjelden. Takk for tips og informasjon! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (4 minutter siden):

Veldig kjekt for dem med Ioniq at porten er der ja. Ikke så veldig mange andre biler som har det virker det som. 

Men du får vel ikke så mye mere effekt enn hva noen får på hjemmeladeren sin likevell? 😛

Jeg har "heldigvis" bare 16A kurs på hjemmeladeren, så alt over 3,6 kW er hurtiglading for meg 😂

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 minutter siden):

Skjønner, det var ikke kritikk imot laderen altså :) 

Dette må jeg absolutt se på før kjøp, men det er altså ikke det viktigste - da jeg hurtiglader svært sjelden. Takk for tips og informasjon! 

Jeg ville ikke hatt dette øverst på listen over vurderinger heller, det er andre, større problemer med E-tron 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sampson skrev (11 minutter siden):

Jeg ville ikke hatt dette øverst på listen over vurderinger heller, det er andre, større problemer med E-tron 😁

Fortell gjerne dine erfaringer, det er bare kjekt! 

Det frister med en 60s SB eller vanlig. Kan ikke mye om de, annet enn litt prøvekjøring osv av en 55 for en god stund siden. Digger utseende (med riktige felger og pakker) og kvalitetsmessig virker det bra, plassen inni er god men det er en større bil utvendig enn innvendig - ganske vanlig for tyske biler. 

På den tiden tenkte jeg bare at noen gadd å kjøpe en bil med så kort rekkevidde, men etter å ha eid elbil en stund skjønner jeg at det ikke er noe problem for meg. 

 

 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (9 minutter siden):

Fortell gjerne dine erfaringer, det er bare kjekt! 

Det frister med en 60s SB eller vanlig. Kan ikke mye om de, annet enn litt prøvekjøring osv av en 55 for en god stund siden. Digger utseende (med riktige felger og pakker) og kvalitetsmessig virker det bra, plassen inni er god men det er en større bil utvendig enn innvendig - ganske vanlig for tyske biler. 

På den tiden tenkte jeg bare at noen gadd å kjøpe en bil med så kort rekkevidde, men etter å ha eid elbil en stund skjønner jeg at det ikke er noe problem for meg. 

 

 

Jeg har bare kjørt "tjukk E-tron" et par ganger så skal ikke pårope meg noen ekspert status.

SB er en ganske liten bil da, som du sier sammenlignet med utvendig - rett og slett grunnet bakrutens form. Virker som veldig lite bil for pengene om man ikke setter merke og utseende høyt på lista, noe som selvsagt er OK.

Det største for min del er hvor ineffektive de er. Så er jeg sterkt skeptisk til Audi som service merke, de har jo ikke et veldig godt rykte med tanke på service. Infotainment er gammeldags og dårlig, litt samme som VW og BMW egentlig. Interiørkvaliteten liker jeg, men de har ikke gjort nok grep for lydisolering i hjulbuer og glass for å forsvare premium merket sitt og prisen. Volvo føles mer premium nå om dagen enn Audi.  Appen har jeg aldri testet, men om den er som de andre "store" henger de langt bak, jeg ville testet den før et evt. kjøp. Vet flere klager på "speilene", særlig i norsk klima - men jeg hadde ikke noen problemer når jeg prøvde den. Det virker kanskje litt unødvendig men kult er det jo. 

Om du vil høre tankene til en faktisk ekspert så sjekk Bjørn Nyland sine videoer på youtube.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sampson skrev (10 minutter siden):

Jeg har bare kjørt "tjukk E-tron" et par ganger så skal ikke pårope meg noen ekspert status.

SB er en ganske liten bil da, som du sier sammenlignet med utvendig - rett og slett grunnet bakrutens form. Virker som veldig lite bil for pengene om man ikke setter merke og utseende høyt på lista, noe som selvsagt er OK.

Det største for min del er hvor ineffektive de er. Så er jeg sterkt skeptisk til Audi som service merke, de har jo ikke et veldig godt rykte med tanke på service. Infotainment er gammeldags og dårlig, litt samme som VW og BMW egentlig. Interiørkvaliteten liker jeg, men de har ikke gjort nok grep for lydisolering i hjulbuer og glass for å forsvare premium merket sitt og prisen. Volvo føles mer premium nå om dagen enn Audi.  Appen har jeg aldri testet, men om den er som de andre "store" henger de langt bak, jeg ville testet den før et evt. kjøp. Vet flere klager på "speilene", særlig i norsk klima - men jeg hadde ikke noen problemer når jeg prøvde den. Det virker kanskje litt unødvendig men kult er det jo. 

Om du vil høre tankene til en faktisk ekspert så sjekk Bjørn Nyland sine videoer på youtube.

Plassen er grei for min del, skal ikke ha så mye bak der egentlig. Forbruket er ikke grunnen til at jeg skal ha en 2500kg tung bil til en million, nei :) Ang Infotainment er det viktig med god lyd i bilen og et greit UI, jeg er jo vant til tyske biler - iDrive fungerer fint til mitt bruk nå - er vel strengt tatt navigasjon og et godt musikkanlegg som er viktigst for meg og at det fungerer godt.

Har appstyring til BMWen min og den virker fint, lade, låse, varme opp/kjøle, bestille verkstedtime, legge inn funksjoner (sportsunderstell, drive recorder, anti theft recorder). Sikkert enklere enn andre, men stabil og enkel å bruke. Håper Audi har en like stabil tjeneste, vil nødig slite med tap av kontakt til bilen konstant som andre bilmerker sliter med.

Jeg kjenner meg ikke igjen i lydnivå overhodet, jeg kjørte på R3 og ble positivt overrasket - selv med mange tyske premiumbiler i historikken min. Testene til eksperten (?) Bjørn Nyland viste 60db i 80kmt på R3 20".

 

Det er få, om noen som har det lydivået som Audi har - så jeg lurer fælt på hvor treffsikker du er her? Etron ligger på 2. plass på sommeren og 1. plass på vinteren i øvelsen lyd ifølge Nyland, av alle bilene han har testet. 

Kan jo bruke noen eksempler for å sette i perspektiv:

E-tron 60db

I-Pace 64db (over dobbelt lydvolum av E-Tron)

Porsche Taycan med dempet glass 64.5

Norgesfavoritten Tesla M3, m/dempet glass: 68,7 - effektivt 3 ganger lydvolumet enn Audien. For å bruke som en standardmåling på en økomomisk familiebil.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (20 timer siden):

 

20220205_184829.jpg

Jeg har ladeporten på samme plass som Tesla, så skal godt gjøres å ta mer enn én plass ;) 

Jeg var litt usikker på det. Var derfor jeg skrev:

Hanhijnn skrev (20 timer siden):

Mulig bildet lyver litt?

Men generelt så blir det et problem framover med biler som har ladeporten på feil plass, og må oppta to eller mer ladeplasser, for å få ladet på Tesla sine ladestasjoner. De er jo designet for Tesla-biler, som kun har ladeporten på en og samme plass.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (17 minutter siden):

Jeg var litt usikker på det. Var derfor jeg skrev:

Men generelt så blir det et problem framover med biler som har ladeporten på feil plass, og må oppta to eller mer ladeplasser, for å få ladet på Tesla sine ladestasjoner. De er jo designet for Tesla-biler, som kun har ladeporten på en og samme plass.

Ja, det blir spennende å se. Men den halvtimen jeg stod der, så var det kun andre Teslaer som var innom. Så foreløpig ikke utbredt med lading for andre biler. Men det blir vel sikkert mer når folk finner ut at det er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, mobile999 said:

Hva er problemet med 85kWh batteripakkene til Tesla?

Tenker du på LG 82kwh batteriet i Model 3?

Er vel ikke noe problemer med det? Det lader litt sakte men det gjør alltid Tesla sine batterier når de nettop er kommet. Justeres opp med en software oppdatering om noen måneder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, mobile999 said:

Nei, jeg mener batteriet i gamle S85. Det som virker å være problematisk.

Åååja. Ja det sliter med mye rart. Kontaktorer er vel en gjenganger. Om batteriet aldri har vært byttet så vil nok kontaktoren dø en dag. Om batteriet har vært byttet har det forhåpentligvis blitt satt inn en bedre kontaktor.

Også har det en tendens til å få cellekollaps.

Begge deler blir vanvittig dyrt å fikse om man ikke har garanti på bilen eller bruker 3eparts verksted. Men tipper det ikke akkurat er gratis der heller.

Det hurtiglader og velsig sakte. Var vel ett par batterier som tok fyr og Tesla reduserte ladehastigheten på alle batteriene sine til de fant ut litt mere om årsaken. Etter en stund ble det justert opp igjen på alle batteriene untatt 85'en, så det er noe suspekt der.

Det er vel og låst til å lade max 4.1V av en eller annen grunn så rekkevidden er vel og litt redusert kontra ny.

Er generelt lurt å holde seg unna, med mindre man finner en bil som har fått byttet til det nyere 350V 85 batteriet, eller 90kwh batteriet. Prisene er vel dog høyere på disse.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Norske Fresco motors har gjenoppstått, med ny design, nye lovnader og nye investor-invitasjoner.

Jeg har et sterkt håp i en tynn tråd om at dette de får det til. Det hadde vært fantastisk om vi fikk norsk bilproduksjon og at selskapet ikke selges ut av landet ved første skambud. Det virker 99% som en investor-felle, men jeg håper likevel. (men ikke nok til å kjøpe en aksje i selskapet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/5/2022 at 12:39 PM, Simen1 said:

For kontekst så kan jeg trygt plassere min 2013 model S i bunnsjiktet. Nå er det riktignok lenge siden jeg har hurtigladet, men sist jeg gjorde det med godt og varmt batteri så toppet den i løpet av noen hektiske sekunder ut på 120 kW, men ladet med rundt 70-90 kW til 50% SoC og deretter falt det til et sørgelig nivå på under 30 kW ved 80%. Alt i alt vil jeg tippe gjennomsnittet fra 10-80% ligger på rundt 60 kW. Nå er det riktignok ikke noen offisiell påstand om maks ladeeffekt, men hvis vi tar utgangspunkt i 120 kW så ligger den i gjennomsnitt på sørgelige 50% av maks.

Må innrømme jeg er sjalu på de med Taycan eller e-Tron GT i denne ladetesten. De er som romteknologi i forhold til den elektriske lirekassa mi.

Enig i at jeg savner en kolonne for antall km WLTP ladet på hvor lang tid.

Synd at  e-Tron ikke kan dra særlig hengervekt. Da hadde jeg kjøpt den. Tenker da på non-GT

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Synd at  e-Tron ikke kan dra særlig hengervekt. Da hadde jeg kjøpt den. Tenker da på non-GT

Ja, det er ennå ganske skralt utvalg på elbiler med god hengerkapasitet. Siste nytt for meg er at jeg har blitt fossilbilist igjen. Jeg sverget på at jeg aldri skulle bli det igjen, men må nok spise en hatt eller noe. Kjøpte meg en 17 år gammel Honda CR-V for å dra henger. 4x4 og høy bakkeklaring ble også savn denne bilen løser. Jeg har hatt så mange problemer med model S-en at jeg skal kvitte meg med den (+ andre årsaker). Hondaen blir også en heltids "lånebil" for å ha bil når Teslaen trøbler. Har ennå ikke funnet noen erstatter for den, men pga innføring av bompenger ser jeg meg nødt til å ha en elbil i tillegg. Jeg tenkte hardt på kun én bil, Outlander PHEV 2014, men bompengene satt en stopper for det.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...