Snowleopard Skrevet 12. januar 2022 Del Skrevet 12. januar 2022 (endret) Kajac skrev (15 minutter siden): Kan hende jeg tenker bakvendt, men er det ikke forferdelig meningsløst å lage batteripakker bestående av tusenvis av små battericeller? Tenker både mtp. vekt og ressursbruk. Man har jo allerede "pose-batterier" som ikke krever i nærheten av like mye materialer for å lages. Både poseceller og cylinderceller har fordeler og ulemper, så her er mer spørsmålet hva man totalt sett mener er den beste løsningen. Det er ikke et enkelt svar man bare kan synse om. Anbefaler derfor å ta et google-søk på fordeler vs ulemper ved de forskjellige alternativene. Endret 12. januar 2022 av Snowleopard Innlegget ble lagt inn før jeg ble ferdig å skrive... 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. januar 2022 Del Skrevet 12. januar 2022 (endret) 1 hour ago, Kajac said: Kan hende jeg tenker bakvendt, men er det ikke forferdelig meningsløst å lage batteripakker bestående av tusenvis av små battericeller? Tenker både mtp. vekt og ressursbruk. Man har jo allerede "pose-batterier" som ikke krever i nærheten av like mye materialer for å lages. Som nevnt fordeler og ulemper med begge. Virker som det kan være vanskeligere å kjøle poseceller (se på Mach-e f.eks) Og tar en celle eller tre kveld så er det litt katastrofe om du ikke har så mange. Men har du flere tusen så vil du ikke merke det engang. Poseceller har vel og en tendens til å blåse seg opp litt (folk husker vel Samsung Galaxy Note 7 som var glad i å eksplodere grunnet for lite plass til batteriet) så man må ta høyde for dette og i designet som kansje gjør kjølingen vanskeligere. Endret 12. januar 2022 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. januar 2022 Del Skrevet 12. januar 2022 Det er utprøvd teknologi, og lette å resirkulere uten at man trenger å gjenvinne de. Kan teste de små batteriene, og de som har bra kapasitet går til nye elbilbatterier, og de som har dårligere kapasitet går til hytter etc. (Jeg synser, da jeg ikke har sjekket opp dette) Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 Har VW sluttet å produsere e-Up allerede? Vurderer den som en bil nr 2 innen et år-halvannet, men ser at den ikke finnes på noe nettsider. Det er jo knapt andre konkurrenter i den pris- og størrelsesklassen som ikke ser forferdelige ut og ID.1 er vel minst 3 år unna? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 Nimrad skrev (5 minutter siden): Har VW sluttet å produsere e-Up allerede? Vurderer den som en bil nr 2 innen et år-halvannet, men ser at den ikke finnes på noe nettsider. Det er jo knapt andre konkurrenter i den pris- og størrelsesklassen som ikke ser forferdelige ut og ID.1 er vel minst 3 år unna? Hva med søster-modellen fra Skoda, https://www.skoda-auto.no/modeller/citigo/citigoeiv Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 Kajac skrev (Akkurat nå): Hva med søster-modellen fra Skoda, https://www.skoda-auto.no/modeller/citigo/citigoeiv Den er også utfaset ser det ut til. Fjernet fra de internasjonale sidene. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 Nimrad skrev (16 minutter siden): Har VW sluttet å produsere e-Up allerede? Vurderer den som en bil nr 2 innen et år-halvannet, men ser at den ikke finnes på noe nettsider. Det er jo knapt andre konkurrenter i den pris- og størrelsesklassen som ikke ser forferdelige ut og ID.1 er vel minst 3 år unna? Fiat e-500, Honda e og Peugeot e-208 er bedre alternativer spør du meg. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 Nimrad skrev (22 minutter siden): Den er også utfaset ser det ut til. Fjernet fra de internasjonale sidene. Leste noe om at de ble stoppet nå som man har underskudd av chips, og de prioriterer modeller som er bedre dekningsbidrag på. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 Dassen skrev (13 minutter siden): Fiat e-500, Honda e og Peugeot e-208 er bedre alternativer spør du meg. Får ta de inn i vurderingen, men de er også en del dyrere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 Dassen skrev (2 minutter siden): Fiat e-500, Honda e og Peugeot e-208 er bedre alternativer spør du meg. Biler som koster fra 60 000 til 100 000 mer, ikke akkurat sammenlignbart. 2 av dem har i tillegg kortere rekkevidde. Nimrad skrev (17 minutter siden): Den er også utfaset ser det ut til. Fjernet fra de internasjonale sidene. Vil tro de forsatt er veldig bra kjøp brukt om halvannet år, det er jo ikke så mye du mister av garantiene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 Leaf 40 kWh da? Den koster fra 219 000. En del lengre og mer romslig riktignok, vet ikke om det er mer til ulempe for deg enn nytte. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 16. januar 2022 Del Skrevet 16. januar 2022 (endret) On 1/14/2022 at 2:31 PM, Nimrad said: Den er også utfaset ser det ut til. Fjernet fra de internasjonale sidene. Ja de har nok sluttet å lage disse bilene. Det var compliance biler for å få ned Co2 bøtene. Så de tapte vel penger på de. (Synsing fra min side) skoda citigo kostet 169.000,- når den ble lansert… Slik bil til den prisen ville tatt over hele småbilmarkedet. Det ville fremskyndet skiftet til elbil altfor raskt jeg eier en, knall bil. Endel Skoda forhandlere rundt om fikk inn 160 biler sent ifjor, som de egentlig skulle fått i 2020. Selges til 199’ såvidt jeg har sett. Ta en telefon til importøren og hør om de har tips til forhandlere som sitter med noen. Endret 16. januar 2022 av bzzlink Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 16. januar 2022 Del Skrevet 16. januar 2022 (endret) Jeg har '19 Leaf 40 kWh, og er storfornøyd. God bil å kjøre, er romslig men føles ikke stor heller. Enkel, på en god måte (gode gamle knapper istedenfor touchskjerm, som jeg sliter med å venne meg til på Model 3 på jobb, men samtidig moderne nok "finesser" som Android Auto, varme i ratt og fjernstyrt forvarming). Jeg kjører denne til og fra jobb, ca 5 mil hver dag. Dama har kortere vei til jobb og kjører PHEV'en vår helektrisk. Vi brenner bensin med PHEV'en når vi skal kjøre lengre enn Leafen klarer uten å lade og skal ha med oss en del bagasje. Vi kommer til å ha begge disse bilene i ganske mange år fremover. Når PHEV'en skal byttes ut regner jeg med at det finnes rene batteribiler som er like gode rekkeviddemessig, og at ladere har blitt både raskere og flere. Så da planlegger vi å ha Leafen til den dør og supplere med en større elbil. Endret 16. januar 2022 av 1Dr.E 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 https://www.elbil24.no/nyheter/her-er-detaljene-om-peugeot-e-308/75124218 den kan være aktuell for oss etterhvert, avhenger såklart av prisen Lenke til kommentar
daruu Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 bzzlink skrev (På 16.1.2022 den 7.21): Ja de har nok sluttet å lage disse bilene. Det var compliance biler for å få ned Co2 bøtene. Så de tapte vel penger på de. (Synsing fra min side) skoda citigo kostet 169.000,- når den ble lansert… Slik bil til den prisen ville tatt over hele småbilmarkedet. Det ville fremskyndet skiftet til elbil altfor raskt jeg eier en, knall bil. Endel Skoda forhandlere rundt om fikk inn 160 biler sent ifjor, som de egentlig skulle fått i 2020. Selges til 199’ såvidt jeg har sett. Ta en telefon til importøren og hør om de har tips til forhandlere som sitter med noen. Fikk de faktisk for 159k en stund også. Vår eup har snart gått 30k, veldig fornøyd med den - eneste jeg ikke er fornøyd med er den elendige løsningen på brekk/bremser bak... Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 (endret) Er det noen her som vet hva som gjør at de nye 2022 tesla model 3'ene har 491km WLTP kontra 2021 modellen (448 WLTP) som også har LFP batteriet? Jeg har bestilt men det frister egentlig mer å kjøpe en brukt 2021mod og slippe å vente flere måneder.. edit: Ny motor og små endringer i batterieffektivitet var visst svaret, da var det ikke en software endring som jeg håpet Endret 18. januar 2022 av Sampson Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 5 kwh større utnyttbart batteri skal det være. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 20. januar 2022 Del Skrevet 20. januar 2022 On 1/14/2022 at 2:43 PM, Dassen said: Fiat e-500, Honda e og Peugeot e-208 er bedre alternativer spør du meg. Fiat og Honda er 2 dørs, og koster 150.000 kroner mer? peugeoten koster 100.000 kr mer? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. januar 2022 Del Skrevet 20. januar 2022 bzzlink skrev (3 minutter siden): Fiat og Honda er 2 dørs, og koster 150.000 kroner mer? Honda er 5-dørs. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 21. januar 2022 Del Skrevet 21. januar 2022 Som Fugl Fønix fra asken, e-Up gjenoppstår: https://www.elbil24.no/nyheter/vw-e-up-gjenoppstar/75181104 Men i Norge har VW en privatimportør, som til en viss grad selv avgjør modellrekken, og det er ikke en selvfølge at den vil dukke opp igjen her, selv om den settes i produksjon igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå