Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
14 hours ago, bzzlink said:

Også verdt å ta med at en model S kosta under 500.000,- nok i 2013. Sånn at man ikke sammenligner med dagens millionpris mener jeg. Så det er tidenes høyeste restverdi på de første Model S’ene

Absolutt, man må se dette i prosent av nypris. Men da ut i fra basismodellene. Alt "ekstra" er noe man som regel ikke får særlig igjen for når man selger, annet enn interesse.

Som det ble poengert kunne man lett få en Model S til nesten 850.000 i 2013.  

23 minutes ago, Dassen said:

Sprøtt at de har beholdt samme design i snart 10 år på model s. 

De har vel gjort endring på bla. fronten flere ganger? Personlig liker jeg den til venstre best.
image.png.c189ff786ea5e5553b236391e90690b3.png
 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Sjørøver said:

Model 3 holder seg jo latterlig bra.

Ja og det er ganske overraskende egentlig. 

Jeg har en 2019 modell, og ville tro at den skulle synke mye mer, nå som Y er i salg. Markedet for sportssedaner er jo tradisjonelt ikke så veldig stort i Norge.

Ser at billigste Model 3 med vanlig kjørelengde , dvs rundt 50k km på 3 år, sånn at det er igjen greit med kjørelengde på nybilgarantien, ligger ute til 379000,- Det var en bil som kostet 485 000 ny. 

Så selv med litt prutingsmonn, er prisen en 70-80 for høy i forhold til det man hadde som forventet verditap for kurrante biler før elbilskiftet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som smått nevnt i tråden før skal jeg for første gang på en passe lang tur med elbil, har kun bykjøring under beltet med elbil. Det er  Oslo -> Stockholm med en VW ID3. Foreløpig plan er å ta første ladestopp i Karlstad og så se litt an hvor neste blir basert på forbruket. Er det Ionity som "gjelder" på disse, med tanke på ladehastighet osv? :) Aldri ladet en el-bil før, hehe.

Setter pris på all input. Sikkert noen fallgruver å passe på, spesielt på vinteren.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kajac said:

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/a7qdX2/batterikollaps-i-aatte-aar-gammel-tesla-model-s-dette-sier-importoerene-om-levetid-paa-batteriet

Noen tanker om dette? Her må jo kjøper av bilen ha en enormt god sak mot forhandler i mine øyne. 

Jeg får ikke lest artikkelen. 
Dersom dette er den beryktede 85 pakka som hadde fabrikasjonsfeil, så burde den vært bytta for lenge siden.

De bør klare å heve kjøpet sitt pga skjult feil. 

Når det gjelder det litt større spørsmålet om hvordan man skal forholde seg til ekstremt dyre reparasjoner på 8år gamle biler, så er det en problemstilling som kommer til å bli aktualisert nå fremover. 

Jeg vet ikke om det er noen forsikringsselskaper som selger forsikring mot dette? Hvis jeg var av de første i verden som eier elbil med utløpt batterigaranti så ville jeg kjøpt forsikring. 

Dette er jo ikke en ny problemstilling, bruktbil er å spille russiskrulett med privatøkonomien.

For å sitere meg selv tidligere i tråden:

Girkasse 2016 model Golf GTE: 140.000 kr

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Dette er jo ikke en ny problemstilling, bruktbil er å spille russiskrulett med privatøkonomien.

For å sitere meg selv tidligere i tråden:

Girkasse 2016 model Golf GTE: 140.000 kr

Det er det, og det å kjøpe en bil rett etter garantiutløp er risky. 

Jeg ville nok uansett tatt sikte på en bil med god driftssikkerhet først, ikke 1.gen vag hybrid eller gammel model S om man først skal handle bruktbil uten sikkerhet.

Man kan tråkke i salaten, men det er ikke noe vits å ta en trippel flikkflakk rett ned i Teslabollen/Vag av den grunn.

Er jo en bruker som for noen sider siden måtte kaste en 7 år gammel S etter hva jeg forsto hadde vært et strevsomt eierskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 timer siden):

Har du ladebrikke/ladekort? Når skal du kjøre?

Ikke noe ladebrikke nei, bruker bare app. Er på vei over nå. Foreløpig ganske dårlig førsteinntrykk. Selv med rolig kjøring så har id3 elendig rekkevidde og det blir en del ekstra ladestopp.

I tillegg så har jo alle stasjoner egne ladekort eller apper der ting ikke fungerer. Flere av stasjonene vi har funnet har ikke fungert i det hele tatt og support tar ikke telefonen. Så det blir litt risikosport.

Mulig erfaringen er bedre med Tesla, får vurdere det neste gang, men mest av blir det bensin igjen :) 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (4 timer siden):

apper der ting ikke fungerer

Det er visst et vanlig problem. Det er sikrere med ladebrikke, man kan ha flere leverandører på en ladebrikke.

Hvor ladet du sist?

Hvilken ladehastighet tar biilen på 100kW+ ladestasjoner?

Hvilket gjennomsnittsforbruk har bilen?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (3 minutter siden):

Det er visst et vanlig problem. Det er sikrere med ladebrikke, man kan ha flere leverandører på en ladebrikke.

Hvor ladet du sist?

Hvilken ladehastighet tar biilen på 100kW+ ladestasjoner?

Har opplevd det motsatte der brikke ikke fungerer mens app gjorde det.
Var på Oppdal ved jernbanestasjonen i sommer og ved Ikea på Hamar sommeren 2019.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Da skal jeg vurdere å unngå de.

Ionity, ja. Det kan hende at det er de du må bruke for at ting skal fungere.

Du kan lade hos Ionity med appen "Elton" (http://elton.app/). Med Elton appen kan du lade hos "Recharge (Fortum), Kople, E.ON og Ionity i Norge og Sverige". Jeg sjekket og fant noen ladestasjoner fra Fortum og E.ON med over 120kW effekt på veien.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...