Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, The Very End said:

Etter å ha prøvekjørt begge kan jeg betrygge dere om at dere sikkert blir fornøyd uansett hva dere velger. Husk at alle som er fornøyde er stille, mens de som har problemer har tendenser til å skrike og jamre seg i alle kanaler.

Men, tross av all den kule teknologien og ladenettverket til Tesla, den bråker veldig mye mer enn EV6. Anbefaler å bestille prøvetur av begge bilene før du tar ditt valg - og baser valget på dine preferanser :)

De nye bilene er bra mye stillere enn de gamle (har å 2019 selv og nettop henta en 2021 firmabil) samt at 2022 modellen kommer med ytterligere tiltak mot støydemping (dobble glass bak også f.eks)

Men Ioniq 5 slår nok dem begge på stillhet og antar EV6 er like god der. Men dette er jo biler i temmelig annen klasse. Vet ikke med fjæringen på EV6 men Ioniq 5 er veldig myk. Deilig på humper men kanskje ikke noe å kjøre fort i svinger med. Teslan er helt motsatt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Complexity said:

De nye bilene er bra mye stillere enn de gamle (har å 2019 selv og nettop henta en 2021 firmabil) samt at 2022 modellen kommer med ytterligere tiltak mot støydemping (dobble glass bak også f.eks)

Men Ioniq 5 slår nok dem begge på stillhet og antar EV6 er like god der. Men dette er jo biler i temmelig annen klasse. Vet ikke med fjæringen på EV6 men Ioniq 5 er veldig myk. Deilig på humper men kanskje ikke noe å kjøre fort i svinger med. Teslan er helt motsatt. 

Blir feil å sammenligne model 3 og ioniq5 når det kommer til støy, model y blir mer riktig.

TB sier og ioniq5 er litt for myk og ev6 er litt stivere og foretrakk den men det er helt personlig hva man foretrekker, model y er den stiveste

ifølge TB sine målinger har ioniq5 67,11db støy i gjennomsnitt og model y 68,5db

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (7 minutter siden):

Blir feil å sammenligne model 3 og ioniq5 når det kommer til støy, model y blir mer riktig.

TB sier og ioniq5 er litt for myk og ev6 er litt stivere og foretrakk den men det er helt personlig hva man foretrekker, model y er den stiveste

 

ifølge TB sine målinger har ioniq5 67,11db støy i gjennomsnitt og model y 68,5db

På 18" hjul som bilen ikke kommer med. Den har 69db i gj-snitt med 19"

Til sammenligning har:

BMW i3 66db 

Mitsubishi I-Miev 68db

Model Y ligger omtrent likt som Zoe, I-Miev og Vw E-Up. Biler i klassen 250-300k(?) En av norges mest solgte elbiler i økonomiklassen er Leaf, den ligger på gode 66.7db.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, DrAlban3000 said:

På 18" hjul som bilen ikke kommer med. Den har 69db i gj-snitt med 19"

Til sammenligning har:

BMW i3 66db 

Mitsubishi I-Miev 68db

Model Y ligger omtrent likt som Zoe, I-Miev og Vw E-Up. Biler i klassen 250-300k(?) En av norges mest solgte elbiler i økonomiklassen er Leaf, den ligger på gode 66.7db.

Vel er flere biler bak model y med 19 tommer hjul, bla eqa som koster fort halv mill.

 

Lenke til kommentar
On 12/11/2021 at 10:13 AM, Theo343 said:

Mine største ønske for elbil markedet fremover - at de snarlig kommer over touch-syken

At alt på død og liv enten skal være en plass gjemt i en touch skjerm eller på kapasitiv touchflater i dashen.
Gi meg gode funksjonelle knapper, brytere og knotter med høy kvalitet. I likhet med flykabinen er sikkerhet viktigere enn tullete og fancy touch fjas.

Dette er for meg like tullete designstunt som at laptoper, nettbrett og mobiler skulle være så tynne at de enten ikke gikk rundt eller bøyde seg i varmen av hånden.

Og når det kommer til gode knapper, brytere og knotter så må vel ID.3 og ID.4 ha de dårligste knappene jeg noen gang har brukt på et ratt.

Det blir spennende å se hvem som skiller seg ut i positiv retning her fremover.

Jeg synes egentlig Tesla model 3 har fått dette veldig bra til. Det er ikke veldig mange funksjoner man trenger når man kjører, og står man parkert har man alt på en skjerm. 

Talekommandoer fungerer dessuten også ganske fint om man er alene i bilen.

Men nå har jeg en slik og har ikke prøvd all verden av andre biler, så det kan nok være stor variasjon i utførelse av dette.

De fleste blir jo etterhvert godt kjent med egen bil og da er alt mye enklere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/12/2021 at 3:21 PM, Dubious said:

Knapper kan byttes ut..  (Skallet på utsiden)

Mer ekstrautsyr de kan selge.

Kiaen min har en programmerbar knapp med stjernesymbol. Men har ikke funnet noen gode funksjoner til denne annet enn mørk skjerm med klokke. Som er nyttig på langturer på vinteren. 

Programmerbare knapper er avhengige av at de har god feedback fra kundene slik at gode funksjoner kan lages. Mitt inntrykk er vel at veien er lang fra kunder til utviklingsavdelingen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (21 timer siden):

Etter å ha prøvekjørt begge kan jeg betrygge dere om at dere sikkert blir fornøyd uansett hva dere velger. Husk at alle som er fornøyde er stille, mens de som har problemer har tendenser til å skrike og jamre seg i alle kanaler.

Men, tross av all den kule teknologien og ladenettverket til Tesla, den bråker veldig mye mer enn EV6. Anbefaler å bestille prøvetur av begge bilene før du tar ditt valg - og baser valget på dine preferanser :)

Er jo et godt poeng det der.

Nå har jeg bestilt rep på diesel bilen min, så som tidligere nevnt her varer den forhåpentligvis 1-2 år til.

Dvs god tid til å finne ny bil..

Problemet mitt er egentlig at jeg ikke helt klarer å bestemme meg for drivstoff eller el. Kjører så og så aldri inn til Oslo og første tanke er at man sparer egentlig en del penger på feks å kjøpe bil til 200k kontra el til 400k.. hmm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, discostu said:

Er jo et godt poeng det der.

Nå har jeg bestilt rep på diesel bilen min, så som tidligere nevnt her varer den forhåpentligvis 1-2 år til.

Dvs god tid til å finne ny bil..

Problemet mitt er egentlig at jeg ikke helt klarer å bestemme meg for drivstoff eller el. Kjører så og så aldri inn til Oslo og første tanke er at man sparer egentlig en del penger på feks å kjøpe bil til 200k kontra el til 400k.. hmm

Nå skal jeg være forsiktig å si hva du skal gjøre, men jeg ville nok forsøkt å tenke et stykke frem i tid om du kjøper en helt ny bil. Selv om strømprisen sikkert går opp og ned som en berg og dalbane, vil det med stor sannsynlighet være billigere enn tradisjonelt drivstoff. Årlig service og vedlikehold vil også dra ned prisen betraktelig (for ikke å snakke om verditap, som vi ser utfordringer med nå for dieselbiler).

Men om du har dårlige lademuligheter, bor på landet med store avstand og bruker henger ofte, kan jeg godt forstå at man blir tvilende. Til syvende og sist handler det stort sett om følelser, noe som gjør det hele veldig vanskelig :)

Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Nå skal jeg være forsiktig å si hva du skal gjøre, men jeg ville nok forsøkt å tenke et stykke frem i tid om du kjøper en helt ny bil. Selv om strømprisen sikkert går opp og ned som en berg og dalbane, vil det med stor sannsynlighet være billigere enn tradisjonelt drivstoff. Årlig service og vedlikehold vil også dra ned prisen betraktelig (for ikke å snakke om verditap, som vi ser utfordringer med nå for dieselbiler).

Men om du har dårlige lademuligheter, bor på landet med store avstand og bruker henger ofte, kan jeg godt forstå at man blir tvilende. Til syvende og sist handler det stort sett om følelser, noe som gjør det hele veldig vanskelig :)

Ja altså, har begynt å henge her for å bli overtalt til elbil, jeg klarer bare ikke helt se hvordan en elbil er verdt 200k mer.

(200k er antatt at man får omtrent samme type bil til 200k, men må opp i 400k for noe tilsvarende i el, rekkevidde, hengerfeste).

Er det så mye mindre vedlikeholdspris på elbiler? De har jo en del servicer, og dekkskift på feks en tesla er vel rimelig dyrt?

Har god lademulighet, kan få installert lader i garasjen, så det er ikke noe problem. Bor heller ikke på landet så de aller fleste bilturer blir kortere distanser, men vil gjerne ha muligheten å dra på langturer. Hengerfeste er et must dessverre.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, discostu said:

Ja altså, har begynt å henge her for å bli overtalt til elbil, jeg klarer bare ikke helt se hvordan en elbil er verdt 200k mer.

(200k er antatt at man får omtrent samme type bil til 200k, men må opp i 400k for noe tilsvarende i el, rekkevidde, hengerfeste).

Er det så mye mindre vedlikeholdspris på elbiler? De har jo en del servicer, og dekkskift på feks en tesla er vel rimelig dyrt?

Har god lademulighet, kan få installert lader i garasjen, så det er ikke noe problem. Bor heller ikke på landet så de aller fleste bilturer blir kortere distanser, men vil gjerne ha muligheten å dra på langturer. Hengerfeste er et must dessverre.

Er litt usikker på de andre bilene, men i forbindelse med at jeg bestile Ford Mach E kan jeg uttale meg litt om den utifra hva som ble sagt før kjøp samt spesifikasjoner og tester. 

Service er hvert 2. år eller 30 000 km, koster fastpris 5000,- hos forhandler. 
Hengerfest opptil 750 kg (så en liten henger der) 
Innstegsmodell koster rundt 440 000, men kjøper du full-pupp modell med 2-hjullsdrift snakker vi rundt 540 ish., da har du over 600km rekkevidde på en god dag (ref. https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ford-mustang-mach-e/rekkeviddetest-ford-mustang-mach-e).

Skal vi tro disse sidene sparer du noe rundt 20-25k per år, noe som tilsier at om du kjøper en relativt ny og dyr elbil, og kjører den fra vugge til grav, kan det være betydlige summer å spare. 
1) https://bilstoff.no/bilen-koster-deg-mer-enn-du-kanskje-tror/ 
2) https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil

Legger med et eksempel på en kalkulator som er reel for meg. Kjører en del så typ 32 000 km per år. Planlegger å ha bil til den avgår med døden, og har derfor satt opp konservative 12 års levetid.  Sorry lite bilde, forsøkte å skvise alt inn på et skjermbilde. 
EDIT: Ser at jeg har gjort en feil her, og det er at bil skal selges med en restverdi (så trekk vekk dette).  
EDIT2: Ser ut som de er veldig konservative mtp. forsikring. Så regn med det dobbelte der. 

Capture.PNG

Endret av The Very End
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (16 minutter siden):

Er litt usikker på de andre bilene, men i forbindelse med at jeg bestile Ford Mach E kan jeg uttale meg litt om den utifra hva som ble sagt før kjøp samt spesifikasjoner og tester. 

Service er hvert 2. år eller 30 000 km, koster fastpris 5000,- hos forhandler. 
Hengerfest opptil 750 kg (så en liten henger der) 
Innstegsmodell koster rundt 440 000, men kjøper du full-pupp modell med 2-hjullsdrift snakker vi rundt 540 ish., da har du over 600km rekkevidde på en god dag (ref. https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ford-mustang-mach-e/rekkeviddetest-ford-mustang-mach-e).

Skal vi tro disse sidene sparer du noe rundt 20-25k per år, noe som tilsier at om du kjøper en relativt ny og dyr elbil, og kjører den fra vugge til grav, kan det være betydlige summer å spare. 
1) https://bilstoff.no/bilen-koster-deg-mer-enn-du-kanskje-tror/ 
2) https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil

Legger med et eksempel på en kalkulator som er reel for meg. Kjører en del så typ 32 000 km per år. Planlegger å ha bil til den avgår med døden, og har derfor satt opp konservative 12 års levetid.  Sorry lite bilde, forsøkte å skvise alt inn på et skjermbilde. 
EDIT: Ser at jeg har gjort en feil her, og det er at bil skal selges med en restverdi (så trekk vekk dette).  
EDIT2: Ser ut som de er veldig konservative mtp. forsikring. Så regn med det dobbelte der. 

Capture.PNG

Takk for utfyllende svar. Skal kikke litt nærmere på det :)

Er det forresten realistisk å forvente at en elbil varer i 12 år? Eller er det kanskje litt tidlig å si enda?

Endret av discostu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
discostu skrev (2 timer siden):

Takk for utfyllende svar. Skal kikke litt nærmere på det :)

Er det forresten realistisk å forvente at en elbil varer i 12 år? Eller er det kanskje litt tidlig å si enda?

Det kjører haugevis av første generasjons Leaf og i-MiEV rundt. De er vel rundt 12 år nå, og så godt som alle kjører på originalt batteri :) 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
discostu skrev (4 timer siden):

Ja altså, har begynt å henge her for å bli overtalt til elbil, jeg klarer bare ikke helt se hvordan en elbil er verdt 200k mer.

(200k er antatt at man får omtrent samme type bil til 200k, men må opp i 400k for noe tilsvarende i el, rekkevidde, hengerfeste).

Er det så mye mindre vedlikeholdspris på elbiler?

Jeg regner at man sparer 6000-7500 kroner per 10000km på drivstoff (strømpris inkl. nettleie på 2 vs 1 kr/kWh).

Jeg regner ca. 2000 kr i snitt per år i service. Evt. reparasjoner etter at garantien har gått ut kommer i tillegg. Hyundai har begynt med en dyr kjølevæske som må byttes oftere. Dersom man har denne blir det dyrere.

Man får vel ikke brukbar bil med ok hengerfeste til 400k(?).

Så kommer det man evt. sparer i bompenger og evt. ekstra verditap på ny(ish) elbil. Noen sparer 30-40000 kroner i året på bompenger.

For meg vil det sannsynligvis koste mer med ny elbil enn en fornuftig brukt fossilbil.

 

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
discostu skrev (13 minutter siden):

men de må vel lade hver 2 kilometer? :p

De har vel neppe original kapasitet lenger, nei. Men det betyr ikke at de er ubrukelig, og en velholdt Leaf eller i-MiEV kan ha ganske nære full kapasitet selv etter mange år. Typisk i et elbil-batteri så er det jo enkelt-celler som blir abnormalt mye slitt, som igjen degraderer hele pakken. Og det har nå dukket opp noen verksteder rundt om i landet som bytter kun de slitte batteri-cellene, som lar deg få tilbake mye av kapasiteten til en mye lavere pris enn å bytte hele batteriet :) Og dette er nok noe vil kommer til å se mer av fremover.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De aller første leafene mangler gjerne noen streker på batteriet. Er vel nesten ikke til å unngå. Men i 2013 kom det ett bedre batteri som virker å holde på kapasiteten sin mye bedre. Også kom Leaf 30kWh med software bug som gjør at den rapporterer større degradering enn hva som er reelt.

Men kryr av gamle leaf på veiene enda. Å bare ha rekkevidde på 8 mil er nok for mange det.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å betrygge litt ang. batteier: 

De fleste elbilbatterier er laget for 1000-1500 sykluser. En syklus er en bunn til topplading. Men, dette betyr ikke at batteriet er kjørt når du når 1500, det betyr at batteriet skal ha minimum 70% av original kapasitet (garanti, og ofte satt til 7-8 år). Dette kan kanskje høres litt skummelt ut, men skal illustrere nedenfor hvorfor det ikke er så ille. 

Ta min nåværende bil, Nissan Leaf. Den er produsert i 2015, og nesten daglig ladet til 100% og så kjørt ned til lave prosenter. Den har kjørt 127 000 km, og har per dags dato et sted mellom 85-90% av originale kapasitet. Jeg har hurtigladet bilen i snitt en gang eller to i uka, kjørt når det er kaldt og varmt, brukt den fulle kapasiteten og ikke behandlet den "ideelt". Det er også en kjentsak at det er lite buffer på denne modellen (en del av batteriet du ikke har tilgang til, som er ment for å forhindre helt 100% lading og utlading), noe som tærer mye på batteriet. 

Nå, hva med nye biler? Tar Ford Mach E som eksempel her. Den har altså et batteri som er omtrent 4 ganger så stort som Leafen, samt at bufferen er et sted mellom 3 til 4 ganger så stor som på Leafen. Dette betyr at antal sykluser for batteriet vil gå kraftig ned om jeg har samme bruksmønster som før, samt at det er mer buffer å gå på før du merker at rekkevidden reduseres. Det skal sies at batterier blir litt dårligere med årene, men det er i hovedsak antall sykluser som har noe å si i kombinasjon med hvor høyt / lavt du går på batteriet ofte (hold det mellom 20-80% så er du trygg). 

Så ja, batteriet taper seg litt med tiden, men med dagen kapasitet vil det være andre problemer som melder seg før du er nede på 70-80% kapasitet :)

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...