Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Bytte- og returrett kan avtales med den enkelte butikk. Hva hvis prisen hadde gått OPP 20k dagen etter at h*n hadde skrevet kontrakt? Burde selger ha justert prisen på hans bil opp da? Han valgte jo en dag, helt frivillig, å signere kjøpekontrakt for en bil, og hva prisen er IMO dagen før eller dagen etter er ikke relevant. Hvis du gir bud på, og kjøper, en leilighet for 5 mill, og uken etterpå får høre at den identiske naboleieligheten er solgt for 4 mill, ville du da klaget til selger/megler?

Syns det er rettferdig at så lenge man ikke har fått produktet, og prisen går ned, så skal man få den prisen frem til du faktisk har fått produktet. Om prisen går opp, slik som vi så med Opel så må det være innenfor samme tidsrom ja, samt en god grunn for det. Dog, siden man da fremdeles ikke har fått produktet, så burde man jo få lov til å frasi seg kontrakten når kontrakten oppdateres med en høyere pris enn det man egentlig var enig om .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I elektronikk bransjen, så ser man flere og flere steder som tilbyr prisgaranti på 50 dager. Rart slik ikke kan overføres til andre steder også. Rimelig kjipt å se en vare bli solgt til 20,000,- mindre noen dager i etterkant.

Biler er såpass store kjøp at man skriver individuelle kontrakter. Du står jo fritt til å be om å få inn en slik klausul i kontrakten. Det kan jo hende de går med på det, selv om de nok vil synes det er noe herk å få godkjent i sin lovavdeling.

Lenke til kommentar

Biler er såpass store kjøp at man skriver individuelle kontrakter. Du står jo fritt til å be om å få inn en slik klausul i kontrakten. Det kan jo hende de går med på det, selv om de nok vil synes det er noe herk å få godkjent i sin lovavdeling.

Ja, det må vell en eller annen form for ny lovgivning til før det på en måte blir noe som blir vanlig. Surt er det jo uansett når man ser ting man kjøper faller i pris rett etterpå. Har da skjedd på mange ulike ting det. Er jo ikke før nå i det siste at jeg har lært meg å sette opp alarmer på prislister for ting man f.eks kjøper på komplett, eller elkjøp. Da får man jo penger tilbake om de selger det billigere kort tid i ettertid. 

Lenke til kommentar

oophus3do: Da må du sørge for å få det med i kontrakten. Akkurat som man gjør hvis man kjøper en vare fra en butikk med f.eks 30 dagers prisgaranti. Når man inngår et kjøp så inngår man i praksis en juridisk bindende kjøpsavtale som binder begge parter til avtalen. Butikken er nødt til å levere varen til den avtalte prisen, selv om f.eks kroneverdien stuper og de må betale 20% høyere valutakurs for å kjøpe inn varen, selv om de går i tap på det. Tilsvarende forplikter kunden seg til å kjøpe varen til den prisen som er avtalt. I dette tilfellet fikk kunden en kampanjerabatt som han mente var god nok for å inngå kjøpeavtale. At det da kommer en ennå bedre kampanjerabatt senere fritar ikke kunden fra avtaleforpliktelen. En avtale er en avtale. I dette tilfellet fikk antagelg heller ikke butikken rimeligere pris på akkurat den bilen som ble bestilt i desember så de måtte i så fall betalt en høyere inn-pris enn på det eksemplaret som ble kjøpt enn på tilsvarende biler de bestilte/importerte i januar. Sett deg i situasjonen til butikkeieren. Det ville antagelig føltes ganske urimelig at en inngått avtale på 425 000 kr, på en bil som kanskje kostet 400 000 inn, bare skulle gi 405 000 kr inn på konto. Da sitter de i gjen med et kraftig innhugg i fortjenesten. Ansatte skal ha lønn, leie og strøm skal betales osv. Sitter de igjen med bare smuler på bunnlinja bør eieren sterkt vurdere å sette pengene sine i fond i stedet for å drive et foretak uten nevneverdig fortjeneste.

 

Poenget er at en avtale er en avtale på godt og vondt. Vil du absolutt ha en prisgaranti så bør du få det med i kontrakten eller kjøpe den garantien fra noen andre. Et bettingselskap eller noe. Uansett hvordan man vender på det så koster slike garantier reelle penger.

Lenke til kommentar

Poenget er at en avtale er en avtale på godt og vondt. Vil du absolutt ha en prisgaranti så bør du få det med i kontrakten eller kjøpe den garantien fra noen andre. Et bettingselskap eller noe. Uansett hvordan man vender på det så koster slike garantier reelle penger.

Helt i orden. Jeg hentet bare en sammenligning fra andre bransjer. Der er også en avtale en avtale, men man har angrerett. 

 

Det er jo tross alt bare en forenkling av angreretten, dette med pris-garanti. Fremfor å ta det steget med å avbryte avtalen, for å lage en ny avtale med produktet som er gått ned i pris, så tilbyes altså en prisgaranti. 

 

Når det gjelder biler, så blir det jo litt spesielt siden man ofte kan være i flere år i kø. Så her blir det jo litt annerledes.

Lenke til kommentar

Nja. Angrerett er nedfelt i en lov i norsk lovverk og er dermed ufravikelig (med unntak av fravikene som er nevnt i loven). Jeg synes det er viktig å ha et slikt rettslig forbrukervern slik at ingen kan snike seg unna det. I praksis kommer man som regel til minnelige avtaler med selger i stedet for tungvinte angrerett + rekjøp.

 

Det sagt så er det fint at noen bransjer avtaler ennå gunstigere vilkår for kundene i sine kjøpsavtaler, deriblant prisgaranti, men dette er først og fremst et frivillig tilbud fra bransjene som ønsker å ha det og en kostnad de selvsagt baker inn i utsalgsprisen.

 

Nå er det ikke mange biler man må vente i årevis på, fra bestilling (ikke den refunderbare forhåndsreservasjonen), så jeg tenker at biler først og fremst er spesielt fordi det er snakk om mye penger på et enkeltkjøp. Folk reagerer jo ikke voldsomt på at brødristeren ble satt ned fra 425 til 405 kr, men når man kjøper noe til 425 000 og det blir satt ned akkurat like mange prosent til 405 000 så reagerer man vel lettere. 5% på boligkjøp utgjør jo ennå mer i kroner.

Lenke til kommentar

Sto å kikket på en e-Tron i dag. Jeg håper jeg ikke tråkker på noen tær nå, men jeg må si at den er virkelig klumpete og rar i grunn, og skjønner fort at denne bruker mye under kjøring. Jeg syns den er mye penere på bilene enn det den er i virkeligheten. Mulig det er litt vinkelen de tar bildene på, men syns ikke dette designet var veldig vellykket

EDIT: Innlegg nummer 10 000  :w00t:

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Jeg så alle Tesla modeller på veien på samme kjøretur. 3, X og S. Det var som grå mus i forhold til denne friske Audien.

Synd for Tesla eierne skulle jeg mene, når de ikke får noe oppmerksomhet lenger. Kanskje de går enda mer i forsvarsmodus nå, ved å hevde at Audi går bare 10 mil der Tesla går 30 mil på samme kjøretur. Det er jo sånt som blir hevdet omtrent hver dag, noe i den retningen.

Lenke til kommentar

Det kan ha noe å gjøre med fargebalansen på bildene vs skjermen din. I stedet for å bruke tid på å kalibrere skjermen og antagelig likevel være like villedet fordi bildene ikke er kalibrert likt, så vil jeg anbefale å ta en tur innom bilforhandleren og se den med egne øyne i utendørs dagslys.

Lenke til kommentar

Jeg så alle Tesla modeller på veien på samme kjøretur. 3, X og S. Det var som grå mus i forhold til denne friske Audien.

Synd for Tesla eierne skulle jeg mene, når de ikke får noe oppmerksomhet lenger. Kanskje de går enda mer i forsvarsmodus nå, ved å hevde at Audi går bare 10 mil der Tesla går 30 mil på samme kjøretur. Det er jo sånt som blir hevdet omtrent hver dag, noe i den retningen.

Så fint for deg da. Du får kjøpe deg en Audi da vet du. Så blir alle glade.

 

Skjønner ikke at du er så ekstremt opptatt av Tesla hele tiden når det er Audi du ønsker deg.

 

Jeg for min del ønsker bare en bil som er god å kjøre. Driter i "oppmerksomhet på veien". Så får dere fossilelskere kjøre rundt i en elbil i fossilinnpakning og knappehelvete i cockpit.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sist bil med tradisjonelt drivstoff jeg kommer på som kan kalles et knappehelvete er vel eldre Volvo. Nyere biler generelt, uavhengig av drivstoff, virker til å være en god kombinasjon av knapper og touchskjerm(er). Hvorpå funksjoner som kan være greit å ta i bruk under kjøring ofte har knapper og andre mer unyttige funksjoner kan betjenes av en touchskjerm.

 

Personlig må jeg og si at Audien ser vesentlig mye bedre ut innvendig og utvendig enn TMX, eneste teslaen gjør bedre visuelt er rattet.

Lenke til kommentar

Knappehelvete i bil?

Mulig jeg er gammeldags men ser hverken problemer med knapper eller skjermer.

Vi benytter jo oss tross alt av begge deler til daglig der vi sitter med mobiltelefonen og trykker på fjernkontrollen til TVen som har mange knapper.

Man blir fort kjent med knappene eller menyene man må gjennom for å få jobben gjort.

Tror sågar de fleste her kan skrive på et tastatur uten å se på knappene og alikavel få fult leselig tekst på skjermen.

Og anngående biler og design i dag så synes jeg mye der ute ikke ser bra ut, hverken Tesla, Audi eller andre for den del så når valget kom til bil denne gangen der valget sto mellom en bil jeg hadde lyst på og en som var praktisk til mitt behov gikk jeg for sistnevnte.

Man vokser uansett fra drømmebilen sin etterhvert som årene går og man ender opp med noe praktisk, i allefall de av oss som ikke driter penger.

Har stått på venteliste siden slutten av juni i fjor for min første elbil så gleder men til å få den i slutten av mars.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...