bzzlink Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 On 11/9/2021 at 7:54 AM, Comma Chameleon said: Har lyst på elbil men kjenner at det fortsatt er litt for dyrt. Litt misunnelig på dere andre som det gir mening for 😛 Har en bitteliten bensinbil fra ca 2008 som kostet meg 20k å kjøpe, med rundt 100k på km-telleren. Koster så godt som ingenting i forsikring og drivstoff da jeg ikke kjører til jobb (tar tog inn til Oslo) men kun har den til andre ærend og turer. Selv en billig elbil vil sikkert ha mer i verditap alene første året enn denne vil koste meg i totalt eierskap over 5+ år. Gir ikke økonomisk mening å oppgradere før nåværende bil ryker. Har du regnet på / sett på å kjøre elbil inn til Oslo istedenfor tog? Avhengig av hvor du bor og hvor du jobber i Oslo kan det hende merkostnaden for å kjøre bil ikke er stor. Jeg skjønner absolutt tog om du er på en linje med 15 min. Rute og du har 5 min å går i hver ende da… Jeg kjøpte akkurat en 2020 modell Skoda citigoe IV. 20k egenkapital og 1390 i mnd. På lånet. Forsikring koster noe sånt som 1400 i året + trafikkforsikringen… 250km WLTP og overraskende god å kjøre. Koster meg mindre i mnd enn togbilletten herfra (2200mnd. Fra øvre Romerike (halvtimes togtur) 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 Simen1 skrev (8 timer siden): Touch fungerer glimrende til noe, men akkurat nå er det "cruiseskipet" fra 2019 som holder kursen, med overdose touch. Touch kommer nok ned på bakken igjen om få år. Dette var mye av grunnen til at vi gikk for i3 over model 3. I3 kan betjenes helt uten å ta vekk fokus fra vei. Hadde tesla lagd en rad med programmerbare knapper under skjermen hadde mye vært gjort. 1 2 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 (endret) Ang. touch er problemet implementeringen mer enn selve teknologien og bruken. F.eks synes jeg Tesla blir for mye touch og minimalistisk mens Volkswagen bare virker som noe rotete og billig jall (selv med mer fysiske ting å trykke på). Derimot, Ford Mustang Mach E som jeg testa i går var veldig imponerende. Her har man flere fysiske knapper som med enkelthet kan styres med mens man kjører, og en vertikal skjerm for andre ting som drar nytte av et responsivt brukergrensesnitt. Har dere ikke prøvd bilen før anbefaler jeg dere det om dere skal ha ny bil. Edit: prøvde også Audi Q4 som kosta sånn ca 200k mer enn Ford, men den føltes som billig plastgreie, og de ekstra knappene den hadde hjalp ikke på inntrykket eller enkelheten i kjøring, noe som igjen forsterker argumentet at feilen ligger i implementeringen. Touch og knapper sammen - ja takk! Endret 12. desember 2021 av The Very End 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 Noen som kan kommentere Polestar sitt touch opplegg? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 25 minutes ago, Sjørøver said: Noen som kan kommentere Polestar sitt touch opplegg? Basicly ett Android nettbrett de har montert der så den er vel ganske snappy å grei i bruk i forhold til en del konkurenter. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 Forstår ikke hvorfor alle bilprodusenter insisterer på touch. Det er gjennomgående negativt omtalt i alle biltester og åpenbart noe kunder ikke trives med. Kan ikke se for meg at det er så mye billigere å produsere heller. 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 Dassen skrev (2 minutter siden): Forstår ikke hvorfor alle bilprodusenter insisterer på touch. Det er gjennomgående negativt omtalt i alle biltester og åpenbart noe kunder ikke trives med. Kan ikke se for meg at det er så mye billigere å produsere heller. Helt merkelig. Selv bilmerker som har fått til dette med knapp/touch komboen driter seg ut på dette og skal ha dette. Ser bedre ut på bilder er eneste jeg ser som positivt. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 Dassen skrev (23 minutter siden): Forstår ikke hvorfor alle bilprodusenter insisterer på touch. Det er gjennomgående negativt omtalt i alle biltester og åpenbart noe kunder ikke trives med. Kan ikke se for meg at det er så mye billigere å produsere heller. Noen fysiske knapper er greit - for ting man vet 100% ikke vil endre seg - men fleksibiliteten som en tesla model 3 har ved at alt kan endres i software er ikke noe å undervurdere. Men ja - jeg skulle gjerne hatt flere fysiske knapper på rattet og heller muligheten til å omprogrammere disse til de funksjonene jeg bruker mest. 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 (endret) Mercedes med nivå 3 godkjenning på plass - men kun i tung trafikk. Neste år blir det åpnet på autobahn! Spent på hva Mercedes klarer å komme med videre! https://www.google.com/amp/s/www.reviewgeek.com/105235/mercedes-benz-gets-approval-for-true-hands-free-driving-before-tesla/amp/ Endret 12. desember 2021 av DrAlban3000 1 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 Complexity skrev (På 10.12.2021 den 21.30): Høres bra ut. De som oppdaterte Ioniq 5 på denne måten i starten fikk en fabrikksinstilt bil etterpå Det håper jeg de også har fikset på. Oppdaterte min Ioniq 5 torsdag med minnepinne. Gikk fra noe august-greier til november-greier og alle innstillinger er beholdt. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 (endret) 3 hours ago, Dassen said: En "crossover-look" ville vel vært et steg i motsatt retning av det du spør om. Du kan jo krysse fingrene for at Hummer EV kommer til Norge. 40 cm bakkeklaring. Med crossover-look mener jeg litt bedre klaring mot skjermene og gjerne skjermbeskyttere og generell ekstra beskyttelse mot grus og slag langs nedre del av bilen. Endret 12. desember 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 Theo343 skrev (På 11.12.2021 den 10.13): Mine største ønske for elbil markedet fremover - at de snarlig kommer over touch-syken At alt på død og liv enten skal være en plass gjemt i en touch skjerm eller på kapasitiv touchflater i dashen. Gi meg gode funksjonelle knapper, brytere og knotter med høy kvalitet. I likhet med flykabinen er sikkerhet viktigere enn tullete og fancy touch fjas. Dette er for meg like tullete designstunt som at laptoper, nettbrett og mobiler skulle være så tynne at de enten ikke gikk rundt eller bøyde seg i varmen av hånden. Og når det kommer til gode knapper, brytere og knotter så må vel ID.3 og ID.4 ha de dårligste knappene jeg noen gang har brukt på et ratt. Det blir spennende å se hvem som skiller seg ut i positiv retning her fremover. Amen! Jeg irriterer meg mer enn grønn over at varme i sete og ratt ikke har fysiske knapper i min Ioniq 5! Det er hinsides irriterende å måtte trykke i en meny på en skjerm for å gjøre noe så basalt. 2 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 Sampson skrev (1 time siden): Noen fysiske knapper er greit - for ting man vet 100% ikke vil endre seg - men fleksibiliteten som en tesla model 3 har ved at alt kan endres i software er ikke noe å undervurdere. Men ja - jeg skulle gjerne hatt flere fysiske knapper på rattet og heller muligheten til å omprogrammere disse til de funksjonene jeg bruker mest. Fysiske knapper kan omprogrammeres. Mekaniske PC tastaur har utbyttbare "knapper", og kan settes til nesten hvilken som helst funskjon, om produsenten tillater det. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 (endret) 2 hours ago, Dubious said: Fysiske knapper kan omprogrammeres. Mekaniske PC tastaur har utbyttbare "knapper", og kan settes til nesten hvilken som helst funskjon, om produsenten tillater det. Da må man jo isåfall ha knapper som ikke er merket med noe, eller som har oled skjerm i seg så den kan bytte symbol. Men enig i resten her at touch knapper istedenfor vanlige er idiotisk. Min gamle oppvaskmaskin hadde touch knapper og det var ett mareritt å bare få starta den. Var man litt våt på fingern (som man gjerne er når man nettop har fylt oppvaskmaskinen) nekta den å registrere trykk og det ble bare tull. Men knapper på skjermen i bilen funker veldig bra synes jeg. Det er tydelig merket hva dem gjør og lette å se når det er mørkt. Endret 12. desember 2021 av Complexity Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 Complexity skrev (1 time siden): Da må man jo isåfall ha knapper som ikke er merket med noe, eller som har oled skjerm i seg så den kan bytte symbol. Knapper kan byttes ut.. (Skallet på utsiden) Mer ekstrautsyr de kan selge. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 Til info så har Fortum økt prisene på hurtiglading igjen (selv om de for noen måneder siden sa de ikke kom til å gjøre dette). De har heller ikke informert noen av sine kunder om dette slik de pleier (via epost). Om du hurtiglader mye er det ikke lenge igjen før diesel blir billigere nå. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 Complexity skrev (7 timer siden): Da må man jo isåfall ha knapper som ikke er merket med noe, eller som har oled skjerm i seg så den kan bytte symbol. Dette problemet er allerede løst. Du merker de 1-10. Trykk en for å sette på varme i setene. Trykk 2 for å skifte til radiokanal x. Du velger selv hva de skal gjøre, og endrer på de etter eget ønske. Bmw har dette i en del biler, fungerer fint. I verste fall kan du bruke oled ala Elgato streamer deck. Lenke til kommentar
Chaqwa Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 Zeph skrev (På 11.12.2021 den 20.00): Det syndromet trur eg er vanskeleg å bli kvitt. Touch infiserer stadig fleire apparater her i livet. VW har i tillegg putta touch i knappane på rattet, noko eg aldri kunne blitt tilfreds med. Om noko fryktar eg at stadig fleire produsentar går vekk frå det meste av fysiske knappar. Stemmestyring er vel tenkt å kunne ta meir over på sikt, men det er mykje dårleg der i gården. Tesla er vel av dei beste der òg. Uansett ville eg mykje heller hatt ein fysisk knapp for dei viktigaste funksjonane. Eg har ikkje noko behov for å prate med bilen, på same måte som eg ikkje har behov for å prate med Google, Amazon eller Apple heime i stova. Touch i seg sjølv er no ein ting, men det finnes så mykje dårleg touch der ute. På mobiltelefonar er det veldig bra, men ellers er det mykje diverse. Kan skrive under på det. Jeg har hatt ID.3 siden sommer, men har fortsatt ikke klart å bli venn med de touch-knappene. Det hjelper heller ikke på saken at touch-knappene på infotainment systemet ikke er bakbelyst som for eksempel styring av temperatur og setevarme når du kjører i mørket. Og styring av adaptiv cruisekontroll ved bruk av touch knappene på rattet sitter fortsatt ikke helt 100%. Må nærmest fomle litt i mørket og tar noe av fokuset bort fra veien for å betjene touch-knappene, så jeg prøver å unngå å knote med de knappene så mye som mulig mens kjører. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 13. desember 2021 Del Skrevet 13. desember 2021 PgUp skrev (På 10.12.2021 den 16.35): Frister med model 3 men blir skeptisk av alle historiene. . Kanskje ev6 heller. Litt der selv, veldig fristet til å kjøpe en tesla, men igjen er det veldig mange historier om at den blir boende på verksted... Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 13. desember 2021 Del Skrevet 13. desember 2021 12 minutes ago, discostu said: Litt der selv, veldig fristet til å kjøpe en tesla, men igjen er det veldig mange historier om at den blir boende på verksted... Etter å ha prøvekjørt begge kan jeg betrygge dere om at dere sikkert blir fornøyd uansett hva dere velger. Husk at alle som er fornøyde er stille, mens de som har problemer har tendenser til å skrike og jamre seg i alle kanaler. Men, tross av all den kule teknologien og ladenettverket til Tesla, den bråker veldig mye mer enn EV6. Anbefaler å bestille prøvetur av begge bilene før du tar ditt valg - og baser valget på dine preferanser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå