Simen1 Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 8 år og 2 måneder - 178 000 km Langt ute på kjøretur kom denne opp: Etter tre feilmeldinger om at aksellerasjon og topphastighet er redusert, navigasjon ikke tilgjengelig og kupeopphetingsvern (! i kulda) deaktivert og en mil senere, akkurat rukket å parkere ved huset, så dukket denne opp: Jeg hadde bare 54 km igjen på det tidspunktet og skulle plugge til - da jeg oppdaget at låsepinnen i ladepluggen ikke løste ut. Så jeg fikk ikke plugget inn. I morges hadde SoC sunket til 39 km og låsepinnen på magisk vis løsnet, uten at de andre rullende feilmeldingene forsvant. Så jeg fikk i hvert fall ladet. Har ikke forsket mer på det, men kan jo håpe på at brøytebilen ikke ser den en vakker dag.. Mon tro hva den er verdt som delebil? Det må jo være en haug med model S-eiere på jakt etter allskens deler. 4 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 Model Y hjulopphenget kan sprekke. - Kjenner jeg er veldig ferdig med det bilmerket. 2 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 Frister med model 3 men blir skeptisk av alle historiene. . Kanskje ev6 heller. 2 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 Simen1 skrev (30 minutter siden): eg hadde bare 54 km igjen på det tidspunktet og skulle plugge til - da jeg oppdaget at låsepinnen i ladepluggen ikke løste ut. Så jeg fikk ikke plugget inn. I morges hadde SoC sunket til 39 km og låsepinnen på magisk vis løsnet, uten at de andre rullende feilmeldingene forsvant. Så jeg fikk i hvert fall ladet. Det kan jo hende at feilmeldingene forsvinner når bilen er ladet opp? Ikke kjør batteriet så langt ned neste gang. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 (endret) 40 minutes ago, PgUp said: Frister med model 3 men blir skeptisk av alle historiene. . Kanskje ev6 heller. Ruller ca. 34000 Model 3 på norske veier. Noen få feil er det, men man må nesten se på antallet biler. Endret 10. desember 2021 av Wisd0m 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 (endret) Var med å hente ut en Model 3 her om dagen. Bilen var helt strøken. Fabrikken i Kina har ting på stell. Ville ikke vært skeptisk. Er den fjerde Model 3 jeg er med på å hente ut hvor 3 har vært USA og den siste Kina. Er tydelig forsjell i fit og finish. Men min gamle USA utgave har og vært nærmest flawless de to årene jeg har hatt den. Fikk feilmelding på ladeluka (men den funket fortsatt fint) viste seg at det hadde kommet vann inni den og de bytta den ut med en nyere utgave som hadde bedre pakning. Ellers bare tut å kjør. Edit: ja og en hjulstillingskontroll. Hadde ett bakhjul som var ute av posisjon, men tok nesten ett år før jeg knødde meg til å levere inn bilen så fikk ikke dekket det på garanti da jeg jo kunne ha kjørt i ett hull å forsaket det selv. Er rattet litt skjevt så lever inn bilen asap. Endret 10. desember 2021 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 Største grunnen til at jeg gikk for Kia Elbil er et forutsigbart bilhold, 7 års garanti er gull verdt og ganske betryggende. Hadde jeg skulle hatt meg en ny bil i dag hadde jeg utvilsomt gått for en EV6. 2 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 (endret) 4 minutes ago, Evil-Duck said: Største grunnen til at jeg gikk for Kia Elbil er et forutsigbart bilhold, 7 års garanti er gull verdt og ganske betryggende. Hadde jeg skulle hatt meg en ny bil i dag hadde jeg utvilsomt gått for en EV6. Den krever vel dog at man følger serviceprogrammet deres slavisk? Men er bra med 7års garanti ja. Kia har vel hatt dette i ganske mange år nå. Er vel bare 5 år hos tesla men 8 år på batteri og drivverk. Krever dog ikke at man utfører noe form for service. Endret 10. desember 2021 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 Complexity skrev (2 minutter siden): Den krever vel dog at man følger serviceprogrammet deres slavisk? Men er bra med 7års garanti ja. Kia har vel hatt dette i ganske mange år nå. Er vel bare 5 år hos tesla men 8 år på batteri og drivverk. Krever dog ikke at man utfører noe form for service. De krever at du følger service programmet ja, men de kan ikke kreve at du utfører det hos merkeverksted, så er mye det samme som de fleste bilmerker. Broren min har dog en Tesla model 3 fra det noe variable partiet som kom rundt juletider 2020 der de har mikset og trikset med en del for å få levert så mange biler som mulig før utgangen av året, å der har det vært mye krangling for å få fikset helt banale ting som de aller fleste andre forhandlere ikke hadde hatt noe betenkninger om å gjøre, samt større feil som at hele varmepumpa streika noen uker etter han overtok bilen som de ikke klarte å få orden på på flere uker, vannansamling i bagasjerommet fordi bagasjeluka ikke tettet skikkelig, veldig mye dogg i lykter og sprekker i baklys osv. Jeg vet det var særdeles dårlig parti fra tesla dette her, så alle er ikke slik, men måten service senteret prøver å lure seg unna på gang på gang gir meg vertfall ikke fryktelig stor lit i Tesla sine garantivilkår. 3 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 (endret) 27 minutes ago, Evil-Duck said: De krever at du følger service programmet ja, men de kan ikke kreve at du utfører det hos merkeverksted, så er mye det samme som de fleste bilmerker. Broren min har dog en Tesla model 3 fra det noe variable partiet som kom rundt juletider 2020 der de har mikset og trikset med en del for å få levert så mange biler som mulig før utgangen av året, å der har det vært mye krangling for å få fikset helt banale ting som de aller fleste andre forhandlere ikke hadde hatt noe betenkninger om å gjøre, samt større feil som at hele varmepumpa streika noen uker etter han overtok bilen som de ikke klarte å få orden på på flere uker, vannansamling i bagasjerommet fordi bagasjeluka ikke tettet skikkelig, veldig mye dogg i lykter og sprekker i baklys osv. Jeg vet det var særdeles dårlig parti fra tesla dette her, så alle er ikke slik, men måten service senteret prøver å lure seg unna på gang på gang gir meg vertfall ikke fryktelig stor lit i Tesla sine garantivilkår. De har definitivt en vei å gå når det kommer til kundeservice, men man sparer en del på å slippe servicer på bilen. Sikter da spesielt til Kia/Hyundai sin som koster like mye som nye dekk til bilen Kjenner veldig få med andre elbiler som har prøvd noe særlig til service så vet ikke hvordan andre kan være. Vet at møller var ett mareritt før i tiden på slikt men det kan jo ha endret seg. Bilene som ble levert før jul i fjor var elendig montert ja. Skal være glad det er Kina som leverer bilene nå, og så tar vel Tyskland over så snart fabrikken der er klar. Endret 10. desember 2021 av Complexity 1 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 Wisd0m skrev (1 time siden): Ruller ca. 34000 Model 3 på norske veier. Noen få feil er det, men man må nesten se på antallet biler. Historisk sett er de verst i Norge ifølge den største undersøkelsen vi har, blant toppselgerne her til lands er de i en egen liga. SC er vanskelige og det har ført til flere tvister. Men, det er et bilmerke en stor andel ville kjøpt igjen - så de har fornøyde kunder stort sett. https://www.biladvokat.no/tesla/ 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 (endret) 2 hours ago, PgUp said: Frister med model 3 men blir skeptisk av alle historiene. . Kanskje ev6 heller. Verd å merke at jeg kun har testkjørt EV6 i en time, men det er en flott bil! Stille, "ok nok" infotainment system og billig for rekkevidden. Som den nerden jeg er var det også en bonus ar man kunne sette farge på lyset i kabinen samt dens styrke (og kan lagre flere profiler slik at alle kan ha sine preferanser), noe som er små detaljer som når langt. Endret 10. desember 2021 av The Very End 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 Simen1 skrev (2 timer siden): Kan tenke meg å bare ha en eller annen billig ventebil et par år, men liker ikke tanken på kort rekkevidde, så mulig det må bli to. En billig brukt elbil og en billig brukt fossil. Da har jeg backup i tilfelle den ene pensjonerer seg. Model S-en er som en kjeks i en tørketrommel. Den går i oppløsning dag for dag og hver gang man lapper og fikser noe så ramler den bare mer fra hverandre på andre punkter. Nå sist i går bombarderte den meg med feilmeldinger og trakk sitt siste pust, heldigvis ikke før jeg kom hjem. Kunne ønsket at en ble truffet av en meteoritt mens den sto parkert. Kjøpte du denne ny, så er den død etter 178k? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 DrAlban3000 skrev (8 minutter siden): Kjøpte du denne ny, så er den død etter 178k? Kjøpt brukt i 2017. mobile999 skrev (2 timer siden): Det kan jo hende at feilmeldingene forsvinner når bilen er ladet opp? Ikke kjør batteriet så langt ned neste gang. Jeg har hatt det lavere før uten problemer. Var faktisk nede på 1 km gjenværende her i sommer en gang. Men da klaget den ikke. Tror ikke det er forklaringen. Dessuten kan man jo ikke ha det sånn at bilen stopper etter eget forgodtbefinnende på en vilkårlig %SoC. Hva om jeg hadde kjørt over Finnmarksvidda på vinterstid.. Eller vært fjernt vekke et annet sted? Det er en risiko for enorme praktiske problemer som er totalt uakseptabelt. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 Joa, men nå er det kaldt. Det er kjent at ting kan bli ustabilt når det blir kaldt. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 (endret) 7 minutes ago, Simen1 said: Kjøpt brukt i 2017. Jeg har hatt det lavere før uten problemer. Var faktisk nede på 1 km gjenværende her i sommer en gang. Men da klaget den ikke. Tror ikke det er forklaringen. Dessuten kan man jo ikke ha det sånn at bilen stopper etter eget forgodtbefinnende på en vilkårlig %SoC. Hva om jeg hadde kjørt over Finnmarksvidda på vinterstid.. Eller vært fjernt vekke et annet sted? Det er en risiko for enorme praktiske problemer som er totalt uakseptabelt. Er vel ikke en ukjent sak at det batteriet du har er helt håpløst da. Det hurtiglader vel knapt lenger, og det er vel cappet til max 4.1V også? Bare å lade til 100% hver dag da omså og drite i bilens advarsler Endret 10. desember 2021 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 Jeg bor i Nord-Norge. Jeg kan ikke ha "ustabile biler i kaldt vær". Dessuten var det kjørt god lunk i den med 2 mil kjøring direkte etterfulgt av 1 time lading på 11 kW som ble avbrutt av at jeg måtte ut å kjøre 2 mil igjen. Det var på den siste 2-mils etappen at feilmeldingene tok av og kunne blitt en praktisk floke for meg og familien. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 Complexity skrev (Akkurat nå): Er vel ikke en ukjent sak at det batteriet du har er helt håpløst da. Det hurtiglader vel knapt lenger, og det er vel cappet til 4.1V også? Bare å lade til 100% hver dag da omså og drite i bilens advarsler Aner ikke. Har ikke hurtigladet på over et år og den gangen humpet og gikk det på ~80 kW i starten. Ned fra 120 i 2017. Capping vet jeg heller ikke. Hvis det er gjort så er det feid under teppet og tåkelagt av Tesla med urealistisk "tuning" av Wh/km-tallet. Vet heller ikke om det er batteriet som er problemet da feilmeldingene er like informative som noen fra Monty Pyton. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 (endret) 12 minutes ago, Simen1 said: Aner ikke. Har ikke hurtigladet på over et år og den gangen humpet og gikk det på ~80 kW i starten. Ned fra 120 i 2017. Capping vet jeg heller ikke. Hvis det er gjort så er det feid under teppet og tåkelagt av Tesla med urealistisk "tuning" av Wh/km-tallet. Vet heller ikke om det er batteriet som er problemet da feilmeldingene er like informative som noen fra Monty Pyton. Tipper du er nedi 50-60kW nå. De har virkelig blemmet det til med det batterier og hvordan de har handtert det både i praksis og ovenfor kundene. Men det ser heldigvis ut til å kun dreie seg om de gamle 85 pakkene. De andre fikk og cappet hurtiglading en liten stund men så ble det fjernet igjen. Mens 85 fikk enda mere capping. Er bare å plugge til scan my tesla så får du se hva som foregår med batteriet ditt. Plugges vel i en plugg i i dashbordet hos deg så trenger ikke demontere deksler å greier som på Model 3. Om du nå skulle bry deg. Var noe av det første jeg ordnet når jeg fikk min Tesla da jeg liker å se hva som foregår. Forøvrig noe av det første jeg gjorde når jeg kjøpte leafen også. Sjekke status på batteriet og om det var noe ubalanse mellom cellene. Er litt enklere på leaf da siden den har en OBD port tilgjengelig. Endret 10. desember 2021 av Complexity Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 eintotre skrev (7 timer siden): Det er mulig du allerede har vurdert dette, men minner om at det er mulig å kjøpe bruktbiler direkte fra Tesla. https://www.tesla.com/no_NO/inventory/used/m3?TRIM=PAWD,LRAWD&arrangeby=plh&zip=&range=0 Jo, men da får man ikke SR+ med 491km rekkevidde eller varmepumpe osv. Kan man for øvrig sjekke om en bil har varmepumpe på et vis? eksempelvis denne som de har på lager fra 2020? https://www.tesla.com/no_NO/m3/order/5YJ3E7EB6LF674693?titleStatus=used&redirect=no#overview Varmepumpe ble vel standard i november 2020 ish? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå