Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Igjen viser denne veien seg som en problemvei. Med lange strekker med bare en fil i hver retning, og fysisk sperre mellom kjøreretningene, så er det liten mulighet for å komme seg rundt.

Hadde de fått fingeren ut av det bakre elementet, og fått oppgradert veien til 4-felts, så kunne de dårlig skodde trailerne få knote i høyrefila, så kunne vanlige biler klart å komme forbi. Og samme med brøyte mannskapet med sine kjøretøy.

Den veibiten der hater jeg selv på sommeren. Og ser jo at den bør unngås om vinteren. Og her er det nok problematisk også for diesel og bensinbiler, for de brenner jo av nesten like mye på tomgang, så etterhvert går de og tomme.

Elbiler med greit med strøm på ved start, vil kunne stå i mange timer uten å tømme batteriet, men er man allerede i  køen med lite strøm på, så møter man fort problemer likevel.

Men så skal man ikke se bort fra atdenne saken, tilsvarende den i Sverige, er sterkt overdrevet i forhold til hvor mange elbiler som reelt sett fikk problemer. I den saken så viste det seg å være en eller to utrykninger pga elbiler med problemer, resten var ice-biler (ironisk navn i denne sammenhengen...)...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Jeg har sovepose, fjellduk, varme klær, 5 liter vann, og mat i dieselbilen. (+ mer)
Så om jeg skulle blitt sittende fast sånn som dette så trenger jeg ikke være avhengig av varme fra bilen.

Dette er utstyr som burde være krav i alle biler på vinterføre.

Så absoooolutt, spesiellt på lengre turer og fjelloverganger.

Lenke til kommentar

De fleste står vel med varmen på 24 grader mens de venter. Bjørn Nyland sin test viser vel at biler uten varmepumpe klarer seg fint i ca ett døgn og biler med i ca to om det er 21 grader i kabinen og 3 varmegrader ute.

Ble vel da brukt Model 3 som test siden den er levert med begge deler, og det er sikkert biler som er bedre og dårligere enn den på det.

Men er man lur slår man heller på setevarme og rattvarme så bruker man jo en brøkdel av strømmen og kroppen vil fortsatt holde seg varm.

Tipper dette problemet snart blir borte når elbilene nærmer seg dieselene i rekkevidde og kanskje passerer dem og. Men akkurat nå vil det alltids være folk som går tom i slike situasjoner som planla annkomst med 4% strøm igjen og ikke hadde dette med i beregningen.

Edit: Bjørn sin test viser vel egentlig at bilen med varmepumpe brukte 1/3 del av effekten til bilen uten og ville da klart seg 3 dager i hans test. Men somsakt ikke veldig kaldt så 2 dager er nok mere realistisk. Begge bilene hadde varmt batteri ved start og det gir bilen med varmepumpe en fordel som vil forsvinne etterhvert.

Men det gikk 1% i timen kontra 3% på bilen uten.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (52 minutter siden):

Tipper dette problemet snart blir borte når elbilene nærmer seg dieselene i rekkevidde og kanskje passerer dem og. Men akkurat nå vil det alltids være folk som går tom i slike situasjoner som planla annkomst med 4% strøm igjen og ikke hadde dette med i beregningen.

Uansett om det skjer, så har dieselbiler den fordelen at du bare kan la drivstoffet renne ned i tanken så er den klar. Redningsbiler må nok innovere en god del på den fronten de neste årene. De burde hatt en heftig batteripakke/generator så en fikk lynladet biler som er tomme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Sjørøver said:

Uansett om det skjer, så har dieselbiler den fordelen at du bare kan la drivstoffet renne ned i tanken så er den klar. Redningsbiler må nok innovere en god del på den fronten de neste årene. De burde hatt en heftig batteripakke/generator så en fikk lynladet biler som er tomme. 

Det vil nok komme store endringer på den fronten ja.

AAA_EV_charging.png.30f660185107128539136b4df16dda53.png

Det er jo noen biler nå som også kan dele ut strøm, så har man overskudd kan man hjelpe noen som er tom. Litt som å gi starthjelp med startkabler.

Nå har jeg personlig etter 2 år med elbil aldri havnet i en slik situasjon. Det nærmeste må være engang jeg måtte kjøre en ganske lang omvei etter en trafikkulykke sperret veien men hadde nok strøm til det så var ikke noe problem for meg. Men det kunne blitt ett problem om jeg hadde planlagt dårligere da det ikke var noen ladere på omkjøringsruten jeg måtte ta.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
frohmage skrev (9 timer siden):

Selvfølgelig er det ikke elbilistene sin skyld. Hvem var idiotene her?

En trailersjåfør som ikke hadde dekk som passet for det føret, alternativt at han kjørte på en annen måte enn det bilen var utstyrt for. Han fikk sleng og sperret veien. Hadde han kjørt / skodd bilen etter vær og føre så hadde hverken elbiler eller andre biler blitt stående i en gigantisk floke. Årsaken til problemene var altså idioti hos én sjåfør. Se hvor mye følge-trøbbel vedkommende forårsaket.

Dette er forsåvidt et gjentakende problem blant vogntog. Det har ført til dødsfall og stengte fjelloverganger, som har satt folk på lange omveier, eller ennå verre delt landet i to.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (23 minutter siden):

Jepp, utrolig. I tillegg til utfordrende hjemmelading for 90% av norske kjøpere så er det bare å ignorere og lete videre.

Vi vurderte faktisk en zoe i 2019. Var interessert helt til de forklarte hvordan hjemmelading fungerte. Han ville montere en trafo til 20k hjemme hos meg, pluss lader. Neste! 

Lenke til kommentar

Jeg har sittet timesvis i kø med under -10 temperatur med ruskete vind og tett snødriv/vær ute og aldri hatt problemer med å gå tom på batteriet. Jeg satt uten jakke og frøs ikke det grann. Dette når jeg kjørte en bil uten varmepumpe og kun 24kW batteripakke med flere mil hver vei. Så det der forundret meg litt?

Hadde de stått i 10+ timer med halv "tank" og varme på full guff?

Jeg har forøvrig også alltid en hockeybag i bagasjen med varme klær, solide sko, pledd og noe div. om man skulle strande i øde områder. Uansett om jeg kjører elbil eller fossibil om vinteren.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Sjørøver said:

Vi vurderte faktisk en zoe i 2019. Var interessert helt til de forklarte hvordan hjemmelading fungerte. Han ville montere en trafo til 20k hjemme hos meg, pluss lader. Neste! 

En i slekta har Zoe og lader hjemme. Tror de bruker kladden men det er jo ingen problem?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Theo343 said:

En i slekta har Zoe og lader hjemme. Tror de bruker kladden men det er jo ingen problem?

Ikke noe problem om man har TN nett.

Men som nevnt over har 90% av norges befolkningen IT nett og må derfor ha en svær trafo for å få ladet Zoe hjemme.

Zoe bruker motorviklingene som en del av laderen sin og er derfor ekstra kresen.

 

Screenshot_20211208-143517.png

Er vel litt tap i denne også.

Har TN nett hjemme selv så vurderte Zoe som nummer 2 bil da man (muligens grunnet problemet nevnt over) får dem veldig billig. Men de blir for små for vårt bruk..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Complexity said:

Ikke noe problem om man har TN nett.

Men som nevnt over har 90% av norges befolkningen IT nett og må derfor ha en svær trafo for å få ladet zoe hjemme.

Ah de bor i en bolig bygget ferdig i 2019/2020. Så det kan nok være greia :) De har kun 40A hovedsikring men det elektriske anlegget i huset kom også med en "boks" som alltid balanserer lasten mellom utstyret i huset. De har også en kraftig hjemmelader til en Kia så de lader 2 elbiler samtidig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Theo343 said:

Ah de bor i en bolig bygget ferdig i 2019/2020. Så det kan nok være greia :) De har kun 40A hovedsikring men det elektriske anlegget i huset kom også med en "boks" som alltid balanserer lasten mellom utstyret i huset. De har også en kraftig hjemmelader til en Kia så de lader 2 elbiler samtidig.

Da har de nok TN nett. Alt som har blitt bygget etter 2000? Isj har TN nett - med unntak av det som har blitt bygget nært gamle trafostasjoner.

40A hovedsikring er plenty på 3fase 400V.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...