Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

The Very End skrev (1 time siden):

Har nylig fått meg ny jobb og vurderer en ny bil (Tesla Y) i tillegg til min gamle 1. Gen Leaf. Hvordan opplever du støynivået til Y? Forsøkt å finne sammenlikninger uten hell, da lyd er en dealbraker for meg, og håper Y som minimum er samme som Leaf :)

Grattis med ny jobb. Har nylig prøvekjørt TMY på forskjellige underlag, og jeg syns den var minst like godt støyisolert som  1. gen. Leaf (som vi også har). Gleder meg vilt til å få Y'en. 😊

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (2 timer siden):

Har nylig fått meg ny jobb og vurderer en ny bil (Tesla Y) i tillegg til min gamle 1. Gen Leaf. Hvordan opplever du støynivået til Y? Forsøkt å finne sammenlikninger uten hell, da lyd er en dealbraker for meg, og håper Y som minimum er samme som Leaf :)

Spørs litt hva du er vant med. For min del som har en 2019 5-serie og en Model3  så kan verken komfort eller støy sammenlignes egentlig. Bråkte spesielt fælt på dårlig asfalt. 

Den er også pinnestiv. Merkes spesielt godt på grusveier og ujevnheter i veien. På Model 3 er det helt greit, men passer ikke helt i det segmentet Model Y er i.. Det er min mening. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (2 minutter siden):

Spørs litt hva du er vant med. For min del som har en 2019 5-serie og en Model3  så kan verken komfort eller støy sammenlignes egentlig. Bråkte spesielt fælt på dårlig asfalt. 

Den er også pinnestiv. Merkes spesielt godt på grusveier og ujevnheter i veien. På Model 3 er det helt greit, men passer ikke helt i det segmentet Model Y er i.. Det er min mening. 

Nå har ikke jeg mange KM i Y, men dette er min oppfatning også. Det sagt, jeg kan ikke si at jeg synes komfort er så mye bedre hos konkurrentene i klassen. Jeg vil heller ikke si at Y er like "ille" som M3 på dette, men det har jo sikkert med at den model 3 jeg kjørte var en performance versjon. 

For folk som kommer fra andre ting enn 5 serie, f.eks Toyota, Vw, Ford og alle de andre fossilmerkene som har solgt bra i alle år før el-bølgen. For en som kommer fra en Golf er ikke Y en stor nedgang i komfort, heller ikke for de som kommer fra Avensis eller Corolla. For rett i underkant av 600k får man en fin pakke totalt sett i Y.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 minutter siden):

Blir vant med støy.
Komforten er ikke den beste, og det støyer en del i min Hilux, men jeg elsker bilen.
Kjører også en lastebil som støyer en del, men som har kjempegod kjørekomfort. 

Jeg sovner i biler som ikke har støy. 

For noe tøv. 🤣

Når man har kjørt en premiumbil noen år, blir alt annet søppel i sammenligning. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Randeboy said:

For noe tøv. 🤣

Når man har kjørt en premiumbil noen år, blir alt annet søppel i sammenligning. 

Tja, bil er følelse for en del, mens for andre er det praktiske viktigst. For meg personlig synes jeg å kjøpe noe annet enn el i 202(2) er idioti og oppskrift for å havne på luksusfellen (med mindre du har bruksområder som gjelder 0.0001% av befolkningen), ergo man er låst på elektriske alternativer. Kjøpe Mercedes til rett under millionen - utenfor budsjett, kjøpe Koreansk - støyete biler som "cold-gater" men er billige, kjøpe VW - infotainment system fra tidlig 00-tallet og midt på treet ladenettverk men god kjørekonfort, Tesla - helt ok (ikke premium,  middels byggekvalitet) men med suverent ladenettverk. Sistnevnte er viktig for meg. Jeg vil kjøre i hele verden, og jeg vil at bilen forteller meg hvor jeg må stoppe på veien til endedestinasjonen. 

Men folk er forskjellig. Hadde jeg hatt en million å sløse og ikke kjørte mye I verden kan jeg godt forstå at Mercedes eller de andre tyske merkene virker mer attraktive.

Endret av The Very End
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (9 minutter siden):

Tja, bil er følelse for en del, mens for andre er det praktiske viktigst. For meg personlig synes jeg å kjøpe noe annet enn el i 202(2) er idioti og oppskrift for å havne på luksusfellen (med mindre du har bruksområder som gjelder 0.0001% av befolkningen), ergo man er låst på elektriske alternativer. Kjøpe Mercedes til rett under millionen - utenfor budsjett, kjøpe Koreansk - støyete biler som "cold-gater" men er billige, kjøpe VW - infotainment system fra tidlig 00-tallet og midt på treet ladenettverk men god kjørekonfort, Tesla - helt ok (ikke premium,  middels byggekvalitet) men med suverent ladenettverk. Sistnevnte er viktig for meg. Jeg vil kjøre i hele verden, og jeg vil at bilen forteller meg hvor jeg må stoppe på veien til endedestinasjonen. 

Men folk er forskjellig. Hadde jeg hatt en million å sløse og ikke kjørte mye I verden kan jeg godt forstå at Mercedes eller de andre tyske merkene virker mer attraktive.

Kia EV6 - Støyete? Hvordan er støyen i denne kontra Y, er den så mye verre? Om du bruker gjennomsnitt ladetid over hele året parkerer EV6 model Y, selv uten SW update som vil bedre cold-gate. Hele vår-sommer-høst lader du ganske mye raskere enn Y. 

Det blir jo litt det samme med Y som ikke har et fungerende varmeanlegg for norske forhold for øyeblikket, noe jeg tror de vil klare å ordne på sikt med en oppdatering. Man kunne jo skrevet "Y er aldri aktuell, for den blir ikke mer en 14 grader varm på motorvei i 5 minus" Jeg har vanskelig for å se det enorme fortrinnet Tesla har i 600k prisklassen når det er så mange gode utfordrere nå som lader kjappere, har bedre plass, bedre funksjoner, langt mindre feil.

Nå som ladenettverk blir planlagt å åpne for alle er en av de siste gode salgsargumentene borte slik jeg ser det.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, DrAlban3000 said:

Kia EV6 - Støyete? Hvordan er støyen i denne kontra Y, er den så mye verre? Om du bruker gjennomsnitt ladetid over hele året parkerer EV6 model Y, selv uten SW update som vil bedre cold-gate. Hele vår-sommer-høst lader du ganske mye raskere enn Y. 

Det blir jo litt det samme med Y som ikke har et fungerende varmeanlegg for norske forhold for øyeblikket, noe jeg tror de vil klare å ordne på sikt med en oppdatering. Man kunne jo skrevet "Y er aldri aktuell, for den blir ikke mer en 14 grader varm på motorvei i 5 minus" Jeg har vanskelig for å se det enorme fortrinnet Tesla har i 600k prisklassen når det er så mange gode utfordrere nå som lader kjappere, har bedre plass, bedre funksjoner, langt mindre feil.

Nå som ladenettverk blir planlagt å åpne for alle er en av de siste gode salgsargumentene borte slik jeg ser det.

 

 

Ah, hadd helt glemt vekk og skal si meg enig ang. Kia 6. Den skal visstnok være veldig bra på flere områder, så om de får fikset coldgate saken er den absolutt et alternativ. Er noen måneder inntil jeg bestiller, så om det kommer nyhet om at nettverket da er åpnet opp fra Teslas side vil dette være en god utfordrer.

Ladetid er egentlig ikke så viktig for meg, men det praktiske med et "snappy" og smart infotainment system ligger tungt hos meg. Men igjen, skal holde øynene åpne for Kia Utviklingen - liker utseende veldig godt på den!

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
On 12/4/2021 at 8:50 AM, Complexity said:

Batteriene kan ikke ta imot så mye effekt når det nærmer seg fult, og når man er nesten på 100% begynner ofte balansering av celler. Dvs kansje 90% er fulladet men det er noen som henger igjen som må toppes opp og det går sakte.

Høres dog litt merkelig ut det du viser der. Det er en nissan Leaf? Du har 6kW tilgjengelig på 1 fase?

Nå har jeg ikke 6kW ombordslader i min Leaf men man ser tydelig forskjell fra 1kW og 3kW.

 

Screenshot_20211204-085916.png

Jepp. Er klar over hvilke effekter Leafen kan lade på.
Har på denne Leafen 6kW tilgjengelig over 1 fase. Hadde ikke det på min første Leaf men tok det med på min andre Leaf.

Men da er det altså slik at den eks. kun bruker lenger tid fra 80%-100% samt at ladeeffekten går ned i det rommet. Vet det allerede kan begynne å minke lenger ned.

Var bare ute etter om ladeeffekten (W) faktisk justerer seg ned når det tar lenger tid å fylle de siste cellene. Noe den ant. gjør når jeg husker testene til Nydalen som viser at effekten senker seg mot toppen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
41 minutes ago, The Very End said:

Tja, bil er følelse for en del, mens for andre er det praktiske viktigst. For meg personlig synes jeg å kjøpe noe annet enn el i 202(2) er idioti og oppskrift for å havne på luksusfellen (med mindre du har bruksområder som gjelder 0.0001% av befolkningen), ergo man er låst på elektriske alternativer. Kjøpe Mercedes til rett under millionen - utenfor budsjett, kjøpe Koreansk - støyete biler som "cold-gater" men er billige, kjøpe VW - infotainment system fra tidlig 00-tallet og midt på treet ladenettverk men god kjørekonfort, Tesla - helt ok (ikke premium,  middels byggekvalitet) men med suverent ladenettverk. Sistnevnte er viktig for meg. Jeg vil kjøre i hele verden, og jeg vil at bilen forteller meg hvor jeg må stoppe på veien til endedestinasjonen. 

Men folk er forskjellig. Hadde jeg hatt en million å sløse og ikke kjørte mye I verden kan jeg godt forstå at Mercedes eller de andre tyske merkene virker mer attraktive.

Er det gjort noen støymålinger på de forskjellige bilene i forskjellige hastigheter (60-120) på ymse underlag (fin/grov asfalt, betong)?

Jeg vet Nydalen gir en subjektiv tilbakemelding i sine tester.

Du har erfaring (prøvekjøring) med at EV6 er støyete eller er det basert på andre modeller du har testet?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Theo343 said:

Jepp. Er klar over hvilke effekter Leafen kan lade på.
Har på denne Leafen 6kW tilgjengelig over 1 fase. Hadde ikke det på min første Leaf men tok det med på min andre Leaf.

Men da er det altså slik at den eks. kun bruker lenger tid fra 80%-100% samt at ladeeffekten går ned i det rommet. Vet det allerede kan begynne å minke lenger ned.

Var bare ute etter om ladeeffekten (W) faktisk justerer seg ned når det tar lenger tid å fylle de siste cellene. Noe den ant. gjør når jeg husker testene til Nydalen som viser at effekten senker seg mot toppen.

Effekten justerer seg nok ned mot toppen ja, men når man lader med så lite som 6kW burde det ikke ha store betydningen før batteriet begynner å bli helt fult. Spesielt ikke på Leaf som har buffer i topp.
Dette er mere ett fenomen man ser på hurtiglading hvor effektene er langt høyere.

Har du 6kW tigjengelig på 1 fase? Må vel har 30A sikring til den fasen for å få hentet så mye. Om ikke kan det jo være at Leafen skjønner det i beregningen sin.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (21 minutter siden):

Ah, hadd helt glemt vekk og skal si meg enig ang. Kia 6. Den skal visstnok være veldig bra på flere områder, så om de får fikset coldgate saken er den absolutt et alternativ. Er noen måneder inntil jeg bestiller, så om det kommer nyhet om at nettverket da er åpnet opp fra Teslas side vil dette være en god utfordrer.

Ladetid er egentlig ikke så viktig for meg, men det praktiske med et "snappy" og smart infotainment system ligger tungt hos meg. Men igjen, skal holde øynene åpne for Kia Utviklingen - liker utseende veldig godt på den!

På KIa EV6 får du vel 1 års gratis abonnement til Ionity med 1,65 kr per kWh om du oppretter en KIaCharge-konto. Denne gjør dessuten til at du ikke trenger eget kundeforhold hos flere av leverandørene, for de forholder seg til KiaCharge som kunde.

Jeg har inngått slik avtale, da heter den riktignok ChargeMyHyundai, riktignok fordi jeg regna "erstatningen" for ikke å få lov å lade over 90 % SoC som penger som egentlig ikke var å regne med.

Jeg hadde kanskje slitt med å bruke opp ladekreditten utenom, siden den kom etter sommerferien. Og for min del vil jeg nok få en eller to utbetalinger til, som kanskje er gyldig gjennom sommermånedene, og der jeg uansett vil få glede av lav pris på selve fyllingen.

Det vil altså dekke mitt ladebehov i lang tid fremover, og Ionity er perfekt plassert for biler med lang rekkevidde, der jeg normalt kjører, og sannsynligvis vil kjøre i sommer. Men klart, de har mange huller i dekningen, blant annet hele Nord-Norge og tilsvarende i Sverige og Finland.

Du får se om det frister med en KiaCharge-avtale med Ionity-avtale, når året med gratis grunngebyr forsvinner, om du seriøst vurderer en EV6. Er ikke i posisjon at jeg kommer til å bytte bil ennå, men den er en råsterk kandidat. Der Tesla MY er sterkest, er mer sporty bil (men EV6 GT kommer vel til sommeren), mer innvendig lagringsplass og ladenettverket som faktisk beveger seg helt øverst i Nord-Norge.

Tokk årets sommerferie i Nord-Norge, og selv om jeg er lit bias'd siden jeg er fra en av byene der oppe, så må jeg likevel si at det er verdt å legge minst en sommerferietur til der oppe, i løpet av de neste 5-10 årene. Men det er to fylker der ladetibudet bør bli langt bedre, og det er ikke Finnmark (ja, jeg regner Troms og Finnmark som egne fylker, da de vel bare er formaliteter unna å bli det igjen). Der oppe var laderne temmelig tett plassert. Men jeg tipper de får langt mere bruk fremover, så flere steder bør de utvide med flere ladere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

Får de som bor nord for Trondheim gratis lading med noen andre aktører?

Ville og sjekket serviceprisene på Kia'n og huske å ta det med i beregningen før kjøp. Den bruker vel samme batteriveske som Ioniqen som er kjempedyr.

Ingen gratis lading noen steder, og må vel opp på det dyreste abonnementet for å tjene noe, om man kjører mye langkjøring. Om man for det meste kjører lokalt, så er det vel helst fordelen med å slippe å registrere seg hos 10-20 leverandører/ladetilbydere for å få ladet. Dog, ikke alle er med, så noen tilbydere må du fremdeles ha personlig konto hos.

PS! Er over 20 år siden jeg flyttet sørover, så er ikke så oppdatert på alle lokale tilbud...

🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, mobile999 said:

Man lader ikke gratis, man får gavekort (koder) man aktiverer i avtalen som man kan bruke til å lade med.

Jeg leste ett års gratis abbonemang hos Ionity og tenkte automatisk ett år med gratis lading 😛
Men skjønner. Lurer dog fortsatt på om kjøpere her nord får noe tisvarende tilbud hos andre tilbydere siden vi ikke har tilgang til Ionity.

Kryr av Ioniq 5 her og det vil vel selges en del EV6 og tipper jeg.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Jeg leste ett års gratis abbonemang hos Ionity og tenkte automatisk ett år med gratis lading 😛
Men skjønner. Lurer dog fortsatt på om kjøpere her nord får noe tisvarende tilbud hos andre tilbydere siden vi ikke har tilgang til Ionity.

Kryr av Ioniq 5 her og det vil vel selges en del EV6 og tipper jeg.

Ionity-abonnementet koster ellers 135,- per måned, men man må betale 1,65 kr per kWh for strømmen man lader. Ioniq 5-eiere og EV6-eiere får ett års gratis abonnement. Altså de betaler ikke de 135,- per måned, men får den lavere prisen hos Ionity på selve ladingen. Den pakken har tilnærmet ingen verdi for folk i Nord-Norge, med mindre de beveger seg til Trondheim og enda lengre sørover.

Men de kan gå for en av de avtalene som koster penger, i KIACharge/ChargeMyHyundai, for å få lavere pris. Kan være det lønner seg om man hurtiglader mye. Elers så er det vel bare enkelheten ved å slippe å registrere seg overalt. Om det er verdt ca 5,- nok per gang for det aller billigste abonnementet, for å slippe å registrere seg mange andre steder, er en annen sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Surt å gå tom for strøm når alle snør inne

flere elbilister har gått tom for strøm og mange snart er tomme. Disse vil være i førsterekken når det igangsettes evakuering

Sitat

– Vi har også bensinbil, men hvis det er noen som skulle rekke en ladestasjon er det litt verre. I dag er jeg lettet over at leveransen på elbilen jeg har bestilt ble forsinket – den skulle egentlig kommet denne uken.

 

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...