Hanhijnn Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 DrAlban3000 skrev (18 timer siden): Morsomt bilde! 😊 Seriøst heisa ekuse der. Er det "Arctic truck"-utgaven? 🤪 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. desember 2021 Del Skrevet 4. desember 2021 (endret) Hvordan er dette med at lading fra 80% kan ta mye lengre tid? Trekker man like mye strøm med større svinn eller tar det bare lenger tid å få samme mengde strøm inn i batteriet? Nå i disse dager er det jo ikke særlig interessant å sløse med strømmen. Under her sier den at bilen vil bruke 3.5 timer på å topplades på 3kW og 3 timer på 6kW. Endret 4. desember 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. desember 2021 Del Skrevet 4. desember 2021 (endret) 5 hours ago, Theo343 said: Hvordan er dette med at lading fra 80% kan ta mye lengre tid? Trekker man like mye strøm med større svinn eller tar det bare lenger tid å få samme mengde strøm inn i batteriet? Nå i disse dager er det jo ikke særlig interessant å sløse med strømmen. Under her sier den at bilen vil bruke 3.5 timer på å topplades på 3kW og 3 timer på 6kW. . Batteriene kan ikke ta imot så mye effekt når det nærmer seg fult, og når man er nesten på 100% begynner ofte balansering av celler. Dvs kansje 90% er fulladet men det er noen som henger igjen som må toppes opp og det går sakte. Høres dog litt merkelig ut det du viser der. Det er en nissan Leaf? Du har 6kW tilgjengelig på 1 fase? Nå har jeg ikke 6kW ombordslader i min Leaf men man ser tydelig forskjell fra 1kW og 3kW. Endret 4. desember 2021 av Complexity Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 4. desember 2021 Del Skrevet 4. desember 2021 Hanhijnn skrev (På 3.12.2021 den 8.54): Morsomt bilde! 😊 Seriøst heisa ekuse der. Er det "Arctic truck"-utgaven? 🤪 Var er prosjekt kalt 4x4x2, er visst Mercedes som gjorde det selv 👍 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. desember 2021 Del Skrevet 4. desember 2021 Theo343 skrev (6 timer siden): Hvordan er dette med at lading fra 80% kan ta mye lengre tid? Trekker man like mye strøm med større svinn eller tar det bare lenger tid å få samme mengde strøm inn i batteriet? Når batteriet er sommervarmt så er det sistnevnte som gjelder. Altså samme mengde strøm på lengre tid. I kulde er det motsatt: Batteriet er konstruert for å kjøles ganske effektivt, altså vesentlig luftkjøling rundt batteriet (inkludert væskekjølte batterier). Noe av strømmen, f.eks 3 kW brukes til å varme batteriet i kulda og batteriets underside fungerer som et oppvarmet baderomsgulv utendørs: det avgir store mengder varme. Lader man med 6,6 kW og 3 kW må brukes til oppvarming så er det 3,6 kW som går inn i batteriet. Må man skru ned ladeeffekten til 3,6 kW så er det fortsatt 3 kW varmebehov og dermed bare 0,6 kW som går inn i batteriet. Lader man med 3 kW så går alt til varme og ingenting inn i batteriet. Varmebehovet øker jo kaldere det blir. F.eks 6 kW i -20 grader, 3 kW i -10, og 0 ved frysepunktet. Temperaturen avgjør altså hvor stort varmebehovet er og dermed hvor mye gjenværende strøm som kan gå inn i batteriet. Lading i kaldt vær kan f.eks skje med all energi til varme til batteriet når en viss temperatur, deretter deles strømmen til både varme og lading. Kommer temperaturen over en viss terskel, f.eks frysepunktet, så går all energien til lading og ingenting til varme. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. desember 2021 Del Skrevet 4. desember 2021 Det er vel bare ett merke som gjør det sånn, at de må varme opp batteriet før det kan lades. Jeg husker hvertfall at det var sånn på den jeg hadde. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 5. desember 2021 Del Skrevet 5. desember 2021 Er det noe statistikk på hvor mye elbiler i snitt dropper i pris første året? Har en eldre dieselbil jeg nå valgte å reparere grunnet kort tid til EU kontrollen skal være godkjent og 8k for forhåpentligvis bil i 2 nye år er ikke så halvgalt. Det er derimot noe annet rusk på bilen som gjør at rep neste EU kontroll blir dyrere, dermed må jeg gå litt i tenkeboksen. Nå har jeg riktignok 1-1,5 år på meg å bestemme meg for bil. Splitter ny er uaktuelt, så god råd har jeg ikke. Derimot 1-2 år bruktbil er det jeg snuser på. Ser jo feks Hyundai ioniq 5 har fått god kritikk, så blir vel sikkert noen som selger den brukt om 1-1,5 år. Samme med tesla. Har egentlig kun to krav, bør minst gå 45, helst 50 mil samt hengerfeste da jeg skal kun ha en bil og orker ikke leie bil de gangene jeg skal bruke henger / kjøre langturer. Blir jo også litt i tvil nå som goder forsvinner sakte men sikkert og strømprisene jekkes brutalt opp. Er snart kanskje ikke så mye å spare på elbil, heller gå for en diesel til 200k? Kanskje litt feil tråd å spørre i siden folk flest her sikkert er pro elbil, men er egentlig interessert i synspunkter og lener jo litt mot el selv. Er det forresten noe levetidsberegninger på elbiler? Hvordan går de gamle 7-8 år teslaene om dagen? Havnet på skroten? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. desember 2021 Del Skrevet 5. desember 2021 Som utgangspunkt for verditap så regner jeg 10% i det øyeblikket man signerer kjøpekontrakten på splitter ny bil og deretter 10% per år. Så er det selvsagt en del modeller som er mer eller mindre populære enn andre. Da kan man få noe høyere eller lavere årlig verditap, men det skal mye til før det havner utenfor 5-15%. Elbil gir lavere drivstoffkostnader også nå med høye strømpriser. Husk at det bare er noen timer i slengen som har vært oppe i 3+ kr/kWh. De fleste klarer nok å unngå lading da. Angående levetid så går gamle Teslaer helt greit med tanke på batteriet. Min har bare noen prosent lavere batterikapasitet etter 8 år og 170 kkm. Men det kan være andre tekniske feil som dukker opp og Tesla tar seg godt betalt om du lar de fikse sånt. Nissan Leaf er i andre delen av spekteret med ofte ganske stor reduksjon i batterikapasitet. Flere elbilprodusenter har leveringsproblemer for tida og prioriterer leveranser av de dyre variantene. Det betyr høye priser på 1-3 år gamle bruktbiler. De generelle leveranseproblemene kan vare et par år sies det. Først da regner jeg med prisene faller en del og at nye rimeligere modeller kommer på markedet. I tillegg kan det bety et større verditap på brukte biler fra ca 2023. Batteriprisene ventes også å falle en del det året. Jeg tror 2023 blir et bra år å kjøpe elbil, både nytt og brukt. 2 Lenke til kommentar
koots Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Hadde første kjøretur med elbil på "ordentlig" vinterføre i går (-5ish og snø). Måtte ut et ærend og forvarmet kun et par min før avreise, sto ikke koblet til, så iskaldt batteri og null regen. Omtrent første gang siden jeg fikk bilen i august at jeg har brukt bremsepedalen, merker at man fort blir vant til å kjøre med én pedal. Ellers ble bilen rimelig fort varm innvendig (varme i sete og ratt hjelper også veldig på varmefølelsen). Kjører en Model Y og har egentlig ingenting jeg savner fra gamle dieselbilen, som skal sies var en liten og billig bil, verdt sånn 1/20 av hva jeg betalte for Teslaen, så ikke den aller beste sammenligningen. Vært på langtur i Tyskland, og eneste jeg har å utsette på det var mangel på destinasjonslading hos svigerfar som bor i byen. Supercharger funker fett og bilen har nesten lenger rekkevidde enn det minstemann hadde på det tidspunktet 1 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 (endret) 5 minutes ago, koots said: Hadde første kjøretur med elbil på "ordentlig" vinterføre i går (-5ish og snø). Måtte ut et ærend og forvarmet kun et par min før avreise, sto ikke koblet til, så iskaldt batteri og null regen. Omtrent første gang siden jeg fikk bilen i august at jeg har brukt bremsepedalen, merker at man fort blir vant til å kjøre med én pedal. Ellers ble bilen rimelig fort varm innvendig (varme i sete og ratt hjelper også veldig på varmefølelsen). Kjører en Model Y og har egentlig ingenting jeg savner fra gamle dieselbilen, som skal sies var en liten og billig bil, verdt sånn 1/20 av hva jeg betalte for Teslaen, så ikke den aller beste sammenligningen. Vært på langtur i Tyskland, og eneste jeg har å utsette på det var mangel på destinasjonslading hos svigerfar som bor i byen. Supercharger funker fett og bilen har nesten lenger rekkevidde enn det minstemann hadde på det tidspunktet Har nylig fått meg ny jobb og vurderer en ny bil (Tesla Y) i tillegg til min gamle 1. Gen Leaf. Hvordan opplever du støynivået til Y? Forsøkt å finne sammenlikninger uten hell, da lyd er en dealbraker for meg, og håper Y som minimum er samme som Leaf Endret 6. desember 2021 av The Very End Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 21 000 Y må inn for å bytte hjuloppheng foran. Tesla ser også på varmeapparat som ikke virker, etter tusenvis har rapportert feil. https://www.teslarati.com/tesla-china-model-y-steering-knuckle-recall/ Lenke til kommentar
koots Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 (endret) The Very End skrev (6 minutter siden): Har nylig fått meg ny jobb og vurderer en ny bil (Tesla Y) i tillegg til min gamle 1. Gen Leaf. Hvordan opplever du støynivået til Y? Forsøkt å finne sammenlikninger uten hell, da lyd er en dealbraker for meg, og håper Y som minimum er samme som Leaf Vanskelig for meg å gi en god sammenligning her, forrige bilen var en 2010 Fiat Bravo Diesel, Model Y er (for meg) lydløs, alt ved den er en helt annen verden, på en positiv måte, med unntak av hva som står på "Range" med full tank/batteri. Der jeg på gamlebilen kunne se 1400km ved full tank og riktige forhold bikker vel Teslaen knapt 500km, men ikke sjans om jeg kjører så lenge uten stopp, selv om jeg kjører alene. DrAlban3000 skrev (2 minutter siden): 21 000 Y må inn for å bytte hjuloppheng foran. Tesla ser også på varmeapparat som ikke virker, etter tusenvis har rapportert feil. https://www.teslarati.com/tesla-china-model-y-steering-knuckle-recall/ Regner med at for de det gjelder ramler det inn i appen? 100% anekdotisk så funker varmeapparatet mitt som det skal... Endret 6. desember 2021 av koots 1 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 6 minutes ago, koots said: Vanskelig for meg å gi en god sammenligning her, forrige bilen var en 2010 Fiat Bravo Diesel, Model Y er (for meg) lydløs, alt ved den er en helt annen verden, på en positiv måte, med unntak av hva som står på "Range" med full tank/batteri. Der jeg på gamlebilen kunne se 1400km ved full tank og riktige forhold bikker vel Teslaen knapt 500km, men ikke sjans om jeg kjører så lenge uten stopp, selv om jeg kjører alene. Takker for svar. Er kjekt å ha norske data / referanser, siden vår asfalt er litt spesiell sammenliknet med utlandet (grovere) Vell, 500 km er jo en drøm. Jeg er heldig om jeg får 90km på vinteren før varsellampene lyser ... 😅 1 Lenke til kommentar
koots Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Er vel kun én gang jeg har ladet til 100%, holder det stort sett mellom 20%-80% og kommer dit jeg ønsker uten å stoppe. Bruker uansett %-visning av batteriet og lar navigasjonen i bilen ta seg av ladestopp og slikt, utrolig smertefritt. 1 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 (endret) 2 minutes ago, koots said: Er vel kun én gang jeg har ladet til 100%, holder det stort sett mellom 20%-80% og kommer dit jeg ønsker uten å stoppe. Bruker uansett %-visning av batteriet og lar navigasjonen i bilen ta seg av ladestopp og slikt, utrolig smertefritt. Er du klar over hvor mange ganger jeg sitter med svette håndflater fordi leafen begynner å hyle om rekkevidde? 😆 Jeg digger elbil men herrejesus jeg gleder meg til å faktisk kunne kjøre mellom byene uten å få et hjerteinfarkt. Endret 6. desember 2021 av The Very End 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 koots skrev (14 minutter siden): Regner med at for de det gjelder ramler det inn i appen? 100% anekdotisk så funker varmeapparatet mitt som det skal... Du må melde ifra selv. Er det kaldere enn 9 minus og du kjører over 60-70 klarer ikke bilen å varme kupeen lenger. Handler om styringen, så det er ikke som hjulopphenget - en mekanisk sviktende del. De 3 vennene som kjører Y har alle dette problemet, som gjør at jeg tenker det gjelder alle. De fleste merker ikke noe før det er skikkelig kaldt. Lenke til kommentar
koots Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 DrAlban3000 skrev (Akkurat nå): Du må melde ifra selv. Er det kaldere enn 9 minus og du kjører over 60-70 klarer ikke bilen å varme kupeen lenger. Handler om styringen, så det er ikke som hjulopphenget - en mekanisk sviktende del. De 3 vennene som kjører Y har alle dette problemet, som gjør at jeg tenker det gjelder alle. De fleste merker ikke noe før det er skikkelig kaldt. Ah, mente at om bilen blir tilbakekalt pga hjulopphenget så går det av seg selv. Angående temperatur så er det ikke så ofte det er tosifrede kuldegrader her, så blir vrient å verifisere for min del Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 koots skrev (Akkurat nå): Ah, mente at om bilen blir tilbakekalt pga hjulopphenget så går det av seg selv. Angående temperatur så er det ikke så ofte det er tosifrede kuldegrader her, så blir vrient å verifisere for min del Det er nok mange som ikke vil merke noe særlig til det ja. Ja, det bør gå helt av seg selv. Alle bilmerker har recalls. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Simen1 skrev (21 timer siden): Som utgangspunkt for verditap så regner jeg 10% i det øyeblikket man signerer kjøpekontrakten på splitter ny bil og deretter 10% per år. Så er det selvsagt en del modeller som er mer eller mindre populære enn andre. Da kan man få noe høyere eller lavere årlig verditap, men det skal mye til før det havner utenfor 5-15%. Elbil gir lavere drivstoffkostnader også nå med høye strømpriser. Husk at det bare er noen timer i slengen som har vært oppe i 3+ kr/kWh. De fleste klarer nok å unngå lading da. Angående levetid så går gamle Teslaer helt greit med tanke på batteriet. Min har bare noen prosent lavere batterikapasitet etter 8 år og 170 kkm. Men det kan være andre tekniske feil som dukker opp og Tesla tar seg godt betalt om du lar de fikse sånt. Nissan Leaf er i andre delen av spekteret med ofte ganske stor reduksjon i batterikapasitet. Flere elbilprodusenter har leveringsproblemer for tida og prioriterer leveranser av de dyre variantene. Det betyr høye priser på 1-3 år gamle bruktbiler. De generelle leveranseproblemene kan vare et par år sies det. Først da regner jeg med prisene faller en del og at nye rimeligere modeller kommer på markedet. I tillegg kan det bety et større verditap på brukte biler fra ca 2023. Batteriprisene ventes også å falle en del det året. Jeg tror 2023 blir et bra år å kjøpe elbil, både nytt og brukt. Takk, da avventer jeg å ser til 2023 og det virker som elbil er veien å gå. Syns 10% tapet for nybil sitter litt langt inne å betale, bare for å få "nybilfølelsen". Klarer meg helt fint med 1 år gammel brukt bil Men er det slik at andre enn tesla kan fikse tesla? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 discostu skrev (25 minutter siden): Takk, da avventer jeg å ser til 2023 og det virker som elbil er veien å gå. Syns 10% tapet for nybil sitter litt langt inne å betale, bare for å få "nybilfølelsen". Klarer meg helt fint med 1 år gammel brukt bil Men er det slik at andre enn tesla kan fikse tesla? Det finnes mange fine 1-5 år gamle elbiler som gjør nytta for en fin pris. Tja, det er flere en Tesla som kan fikse Tesla, men min erfaring er at det ikke er hvem som helst og ikke hva som helst de gjør. De fleste verksteder har ikke dele-avtale med Tesla og heller ikke opplæring på Tesla-spesifikke ting. Dvs. de kan skifte dekk, bremseskiver, understellsdeler og sånt, men det er få som gjør "hjernekirurgi" på Tesla utenom Tesla selv. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå