Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Den 20 % fra tibber er litt omdiskutert. Det de sier er 20 % billigere lading på bil når de får styre ladingen sett opp mot snittpris på strøm siste døgn. Du kan ganske enkelt styre dette selv også dersom du skulle ønske ved å lade kun fra 22 til 06. Da er det store pristoppene ikke så veldig relevant for deg lenger.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (30 minutter siden):

Den 20 % fra tibber er litt omdiskutert. Det de sier er 20 % billigere lading på bil når de får styre ladingen sett opp mot snittpris på strøm siste døgn. Du kan ganske enkelt styre dette selv også dersom du skulle ønske ved å lade kun fra 22 til 06. Da er det store pristoppene ikke så veldig relevant for deg lenger.

Ah, da gikk den geniale planen min i vasken..

Lenke til kommentar
14 minutes ago, DrAlban3000 said:

Ah, da gikk den geniale planen min i vasken..

Man trenger ikke 230v schuko for dette. Og noen biler har det med begrenset effekt på eks. 150W.  Det høyeste på schuko fra innsiden av en elbil er vel 1500W (ioniq 5?). Med V2U og 1500W kan man drive eks. en campingvogn.

Men man får elbiler med det mer fremtidsrettede V2H konseptet som betyr at man kan la elbilen drive eks. en 16A kurs om man ønsker. Det vil nok også bli muligheter for mer enn dette og at man kan la elbilen forsyne hele huset.

Har selv hatt tanker om å la elbilen være UPS for huset når det er dårlig vær.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Skulle hatt bil med 230v uttak!

Lade bilen igjennom easy billader + tibber gir 20% avslag på strøm igjennom billader. Bare å lade bilen hjemme og koble huset ditt på 230v uttaket i bilen. Da har du 20% på all strømmen du får ut av bilen din sitt 230 uttak.

 

Ser ut som planen må bli å kjøpe seg ettpar Ioniq 5 eller EV 6 (eller en av hver), lade de opp på Ionity med ChargeMyHyundai-konto for 135 i måneden + 1,65 per kWh, og bruke varmovner som plugges til VHL-uttakene når man er hjemme. kanskje og kjøleskap, komfyr, vaskemaskin, oppvaskmaskin og micro, eller varmtvannstanken når man sørger for at hele familien dusjer i en bolk.

Da blir det mindre viktig at strøm ellers koster til tider 4,- per kWh når den leveres rett fra grid. Og lys og annet som bruker lite strøm og effekt, kan stå og trekke fra grid. Og så svitsjer man de strømsultne enhetene til når prisen blir billigere enn å lade på Ionity...

:thumbs:

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (38 minutter siden):

Ser ut som planen må bli å kjøpe seg ettpar Ioniq 5 eller EV 6 (eller en av hver), lade de opp på Ionity med ChargeMyHyundai-konto for 135 i måneden + 1,65 per kWh, og bruke varmovner som plugges til VHL-uttakene når man er hjemme. kanskje og kjøleskap, komfyr, vaskemaskin, oppvaskmaskin og micro, eller varmtvannstanken når man sørger for at hele familien dusjer i en bolk.

Da blir det mindre viktig at strøm ellers koster til tider 4,- per kWh når den leveres rett fra grid. Og lys og annet som bruker lite strøm og effekt, kan stå og trekke fra grid. Og så svitsjer man de strømsultne enhetene til når prisen blir billigere enn å lade på Ionity...

:thumbs:

Herlig! 👍

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (49 minutter siden):

Ser ut som planen må bli å kjøpe seg ettpar Ioniq 5 eller EV 6 (eller en av hver), lade de opp på Ionity med ChargeMyHyundai-konto for 135 i måneden + 1,65 per kWh, og bruke varmovner som plugges til VHL-uttakene når man er hjemme. kanskje og kjøleskap, komfyr, vaskemaskin, oppvaskmaskin og micro, eller varmtvannstanken når man sørger for at hele familien dusjer i en bolk.

God plan. 👍

Lenke til kommentar
14 minutes ago, D0vendyret said:

Er det slik at el-motorene kjenner at det ene hjulet slipper og overfører da mer kraft til det andre hjulet på samme aksling? 

Er vel gjerne sensorer ute med hjulene som merker att ene hjulet spinner raskere enn det andre, og da klemmer inn bremsen litt på det hjulet så kraften flyttes til andre siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, D0vendyret said:

Så alle el-biler har differensialbrems?

Det er vel nettop det de ikke har siden de bruker de vanlige bremsene, men det vil fungere lignende ja.

Noen har bedre enn andre da. Med Leafen får jeg fint tatt en enhjulsburn noen meter før den slår inn mens på Teslan min reageres det momentant.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (6 minutter siden):

https://motor.no/aktuelt/ma-skifte-elbilbatteri-for-378000-kroner/213788

nesten 400k for å bytte batteri 🤔

Rart at bilen ikke har bedre beskyttelse under, dette er vel en av ulempene at eqc er bassert på glc, batteriet blir nærme bakken.

Galskap! Dette hadde aldri skjedd hvis ikke det var for forsikringsselskapene. Håper EU kommer med regler rundt reparasjon av elbil-batterier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, onkel_jon said:

https://motor.no/aktuelt/ma-skifte-elbilbatteri-for-378000-kroner/213788

nesten 400k for å bytte batteri 🤔

Rart at bilen ikke har bedre beskyttelse under, dette er vel en av ulempene at eqc er bassert på glc, batteriet blir nærme bakken.

Forstår ikke helt hvorfor de legger opp til at man skal bytte hele batteripakker. Teknologien tillater at man kan bytte ut celler med dårlig rating som vil koste meget lite penger.

Ah, dette forklarer nok saken.

Quote

Han forteller at Mercedes i Norge har jobbet for å få billigere elbilbatterier, og at prisene blir redusert fra årsskiftet. Men han har ikke svart på hvor stor reduksjonen blir.

Det er jo ikke noe nytt at Mercedes og enkelte andre "topp" merker ønsker å gjøre ting dyrest mulig for kunden. Det gjelder vel også i stor grad merker som Volvo, BMW osv.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 time siden):

https://motor.no/aktuelt/ma-skifte-elbilbatteri-for-378000-kroner/213788

nesten 400k for å bytte batteri 🤔

Rart at bilen ikke har bedre beskyttelse under, dette er vel en av ulempene at eqc er bassert på glc, batteriet blir nærme bakken.

Det viser tydelig at EQC har altfor lav markfrigang p.g.a. påklistret batteri under gulvet. Og at det samme batteriet er alt for dårlig beskyttet mot undersiden. Sånn går det når man slipper et halvhjertet produkt til markedet, basert på en konvertert fossilbil. Men Mercedes oppdaget vel at de var altfor sent ute til gildet, og fikk det vel travelt med å lansere noe elektrisk de også.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Hanhijnn said:

Det viser tydelig at EQC har altfor lav markfrigang p.g.a. påklistret batteri under gulvet. Og at det samme batteriet er alt for dårlig beskyttet mot undersiden. Sånn går det når man slipper et halvhjertet produkt til markedet, basert på en konvertert fossilbil. Men Mercedes oppdaget vel at de var altfor sent ute til gildet, og fikk det vel travelt med å lansere noe elektrisk de også.

Enig, virker ikke som eqc er en norges bil, treffer man en hard isklump nå om vinteren så kan batteriet bli skadet.

https://www.tv2.no/a/10618259/

Quote

Bakkeklaring

Vi i Broom var blant de første i verden som fikk prøvekjøre bilen og attpåtil på hjemmebane. Vi liker den godt, men påpekte også noen svakheter. Les mer om det her.

Vi registrer også at flere potensielle EQC-kunder er litt skeptiske til særlig en ting. Nemlig bakkeklaringen.

Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er denne bare på 9,7 centimeter. Det samme tallet har tyske Auto Motor und Sport kommer frem til.

Bakkeklaring på under ti centimeter er uvanlig. Til sammenligning kan det nevnes at en Tesla Model 3 har 14 cm, at en Porsche 911 har 12,5 cm, og at en Ferrari 458 har 11,3 cm, mens en vanlig Mercedes GLC har maksimal bakkeklaring på 18,1 centimeter.

Og selv om EQC er SUV-aktig i fremtoningen, kan den med denne bakkeklaringen få utfordringer på dårlige norske gårdsveier eller hytteveier. Snø og dype hjulspor kan også fort bli problematisk. Bilen vil rett og slett subbe nedi med "buken". Noe som vi i Broom erfarer har ført til at flere interessenter på EQC har trukket seg.

 

Endret av onkel_jon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (59 minutter siden):

Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er denne bare på 9,7 centimeter. Det samme tallet har tyske Auto Motor und Sport kommer frem til.

Bakkeklaring på under ti centimeter er uvanlig. Til sammenligning kan det nevnes at en Tesla Model 3 har 14 cm, at en Porsche 911 har 12,5 cm, og at en Ferrari 458 har 11,3 cm, mens en vanlig Mercedes GLC har maksimal bakkeklaring på 18,1 centimeter.

Og selv om EQC er SUV-aktig i fremtoningen, kan den med denne bakkeklaringen få utfordringer på dårlige norske gårdsveier eller hytteveier. Snø og dype hjulspor kan også fort bli problematisk. Bilen vil rett og slett subbe nedi med "buken".

Ja t.o.m. på flate kommunale parkeringsplasser, med litt kommunalt skrot på. Temmelig utrolig at du må være enda mer påpasselig med hvor flatt det er der du kjører med SUV'en EQC enn med en Porsche 911 eller Ferrari458.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (3 timer siden):

nesten 400k for å bytte batteri 🤔

De setter bare prisene akkurat så høyt de vil. Kunden har ikke mulighet til å vite prisen på forhånd eller klage på den. Det går uansett på forsikringa i de fleste tilfeller. Noe som igjen betyr at kundene må betale en tilsvarende dyr forsikring. Dette følger en langsiktig trend med å skyve kostnader fra kjøpetidspunktet til etterskuddsvis når man helst ikke har noe valg.

Jeg tror mye av dette kunne vært løst ved at 3.parts verksteder får lov til å konkurrere mot merkeverkstedene på reparasjoner uten at importøren kan true med å oppheve garantiansvaret. En annen ting er at reklamasjonsretten i EU bør utvides til 10 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...