Dubious Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Kan man ikke koble på en lader på en sånn 3-fas? Så har man en portabel lader. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Dubious skrev (4 timer siden): Kan man ikke koble på en lader på en sånn 3-fas? Så har man en portabel lader. Jo det kan man. Utfra bilde ham sendte er det håpløst å se om vegguttaket er 16A eller 32A men blått indikerer at det er 230V. Hvis det er 16A trenger han bare en overgangskabel fra 3-fase rundstift(cee) 16A til vanlig enfase schukokontakt. Da kan han bruke den portable laderen som følger med bilen. Hvis det mot formodning er 32A så må det nedsikres til maks 16A på sladden. Ideelt sett skal det på alle varianter være jordfeilvern type b hvis ikke laderen har innebygd vern for det. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Powertrainer skrev (4 timer siden): Jo det kan man. Utfra bilde ham sendte er det håpløst å se om vegguttaket er 16A eller 32A men blått indikerer at det er 230V. Hvis det er 16A trenger han bare en overgangskabel fra 3-fase rundstift(cee) 16A til vanlig enfase schukokontakt. Da kan han bruke den portable laderen som følger med bilen. Hvis det mot formodning er 32A så må det nedsikres til maks 16A på sladden. Ideelt sett skal det på alle varianter være jordfeilvern type b hvis ikke laderen har innebygd vern for det. Jeg mente at en kunne bruke en vegghengt lader, uten å henge den på veggen, og da bruke 3-fas og ikke schuko. Det er ikke noe hokus pokus med de vegghengte så det skal gå an. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Dubious skrev (5 timer siden): Jeg mente at en kunne bruke en vegghengt lader, uten å henge den på veggen, og da bruke 3-fas og ikke schuko. Det er ikke noe hokus pokus med de vegghengte så det skal gå an. Jo det går vel men blir vel vesentlig dyrere i innkjøp. 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 23. november 2021 Del Skrevet 23. november 2021 Ser en del artikler og reklamer rundt Xpeng. Er faktisk vanskelig å skille de to da ingen artikler stiller noen kritiske spørsmål. Med tanke på hvor smart disse bilene er, hvorfor stilles det ikke spørsmål til at en kinesisk aktør presser seg såpass innpå det norske markedet? Med tanke på dataen de kan samle inn, med kamera og alt, så er det ganske urovekkende å tenke på hva som kan skje om Kina skulle ha onde intensjoner. Går dataen til kina og tilbake? Nå er jo USA også ille, og man vet de spionerer på alt og alle, men Kina er mye større trussel til vår levemåte. 1 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 24. november 2021 Del Skrevet 24. november 2021 Comma Chameleon skrev (17 timer siden): Ser en del artikler og reklamer rundt Xpeng. Er faktisk vanskelig å skille de to da ingen artikler stiller noen kritiske spørsmål. Med tanke på hvor smart disse bilene er, hvorfor stilles det ikke spørsmål til at en kinesisk aktør presser seg såpass innpå det norske markedet? Med tanke på dataen de kan samle inn, med kamera og alt, så er det ganske urovekkende å tenke på hva som kan skje om Kina skulle ha onde intensjoner. Går dataen til kina og tilbake? Nå er jo USA også ille, og man vet de spionerer på alt og alle, men Kina er mye større trussel til vår levemåte. Ehh, alle dine elektroniske enheter er allerede kinesisk. Ingen som stiller kritiske spørsmål der. 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 24. november 2021 Del Skrevet 24. november 2021 Kajac skrev (2 minutter siden): Ehh, alle dine elektroniske enheter er allerede kinesisk. Ingen som stiller kritiske spørsmål der. Det er stor forskjell på å kun produseres i Kina, og det å aktivt drives i fra kina. I sekundet serverne til Xpeng er i Kina så er det store varsellamper med tanke på personvern og misbruk av data. Jeg har såvidt jeg vet ingen apper eller smart-dingser som drives fra Kina, jeg prøver i alle fall å være forsiktig rundt det. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 24. november 2021 Del Skrevet 24. november 2021 Comma Chameleon skrev (5 minutter siden): Det er stor forskjell på å kun produseres i Kina, og det å aktivt drives i fra kina. I sekundet serverne til Xpeng er i Kina så er det store varsellamper med tanke på personvern og misbruk av data. Jeg har såvidt jeg vet ingen apper eller smart-dingser som drives fra Kina, jeg prøver i alle fall å være forsiktig rundt det. Du tror ikke kineserene, som har kontroll over hele produksjonen og alle komponentene, kan snike inn litt spionvare hvis de ønsker? 2 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 24. november 2021 Del Skrevet 24. november 2021 Kajac skrev (9 minutter siden): Du tror ikke kineserene, som har kontroll over hele produksjonen og alle komponentene, kan snike inn litt spionvare hvis de ønsker? De kan forsøke, akkurat som folk i den vestlige verden forsøker å avdekke slikt. Det er en evig kamp. De forsøker nok å snike inn spionvare i ting de ikke produserer uansett.Men det er en forskjell. Det er forskjell på å være forsiktig og det å gi totalt faen. Hvis de blir tatt i å snike inn spionvare så vil de også miste kontrakter og avtaler. En annen måte de får makt på er å produsere såpass mye for resten av verden, for da er vi avhengige av de. Da har de makten til å ødelegge for oss og kan stille sterkere krav. Hvis dataen faktisk går inn til Kina så er det ikke engang spionvare det er bare åpenlyst og forventet oppførsel. De leser alt de klarer av data som går inn dit uansett. Den riktige kinesiske muren har i lang tid vært en brannmur, ikke en fysisk mur. Det er litt flaut at teknologi-aviser ikke nevner det i det hele tatt. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. november 2021 Del Skrevet 24. november 2021 25 minutes ago, Kajac said: Du tror ikke kineserene, som har kontroll over hele produksjonen og alle komponentene, kan snike inn litt spionvare hvis de ønsker? Det er både kostbart og lett å avdekke. Siden det er designer som kontrollerer softwaren vil en slik skadevare enten ha med sin egen prosessoer eller legge et usynlig lag med virtualisering. Siden produksjonen i kina i hovedsak dreier seg om PCB assy med halvlederkomponenter levert fra utenlandske produsenter er dette svært langt fra enkelt. I praksis er det koreanske eller amerikanske (for samsung/Apple HHV) som leverer hele designunderlaget til de kinesiske produsentene, om du endrer så mye som en bit i en firmwarefil så virker ikke produktet som designet lengre, og å legge til ekstra enheter vil ikke virke både fysiss og fordi on-PCB kommunikasjon er kryptert, så eneste måten å gjøre dette er for den kinesiske subcon å reverse engineere alt av hardware og software og reimplementere med skadevare inkludert og uten at det oppdages via metrologi som produsenten har ombord. Det er omtrent like mye jobb som å designe fra scratch. Den kinesiske subcon'en får ikke engang en plaintext firmware fil. Alt av firmware er kryptert og eksisterer kun i dekryptert form i produksjonen i en sikker server som er under oppsyn 24/7 av OEMs egne folk, (og som gjerne må ringe hjem jevnlig for å få nye nøkler) der den blir kryptert og signert for en personalisert* sluttdevice. Det er m.a.o rikelig gode verktøy til å avdekke om integriteten til et produkt du selv har designet er intakt, ingen stoler på subcon's innen elektronikk (ikke bare kinesiske) så glem å få lagt inn skadevare, de stoppes t.o.m. å lage uatoriserte kopier. (Firmwarekrypteringsmekanismen ovenfor gjør at bare et antall kopier som er autorisert i firwarefilene som kommer fra OEM kan produseres) *) Personalisert betyr her at den har en unik privat nøkkel og sertifikat fra OEM og vil bare akseptere firmware kryptert og autentisert unikt for den enheten med en privat nøkkel under OEMs kontroll. Personaliseringen skjer ett sikkert sted gjerne hos halvlederprodusenten (og de er ikke kinesiske i tilfelle du lurte) 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 25. november 2021 Del Skrevet 25. november 2021 https://www.macrumors.com/2015/09/20/xcodeghost-chinese-malware-faq/ De laget en fake versjon av Xcode som puttet malware i alle kompilerte apper. Appene ble godkjent av Apples strenge testregime. Da tipper jeg de klarer å modifisere en firmware også. I tillegg, siden kineserne produserer omtrent alle chip'ene også, kan de legge inn ekstra funksjonalitet i noen av dem som gjør uheldige ting. Jeg mener, noe sånt har jo allerede skjedd tidligere. Det er ekstremt selvmotsigende, etter min mening, å styre unna kinesiske produkter med kinesiske eiere, men omfavne kinesiske produkter med ikke-kinesiske eiere. 1 Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 27. november 2021 Del Skrevet 27. november 2021 Kaplan skrev (På 12.11.2021 den 14.10): Jeg har hatt Enyaq siden juli. Veldig godt fornøyd ennå. Bare å spørre om du lurer på noe konkret. Din erfaring med Skoda Connect Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 28. november 2021 Del Skrevet 28. november 2021 Kajac skrev (På 25.11.2021 den 9.42): Det er ekstremt selvmotsigende, etter min mening, å styre unna kinesiske produkter med kinesiske eiere, men omfavne kinesiske produkter med ikke-kinesiske eiere. Uenig. Førstnevnte er mulig, det er ikke sistnevnte. Derfor er det ikke selvmotsigende. Bare fordi man ikke oppnår et utopi betyr det ikke at man må kaste alt og gi opp. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. november 2021 Del Skrevet 28. november 2021 On 11/13/2021 at 6:33 PM, Dubious said: Finnes det biler hvor passasjer kan juster lydnivå? Hva er poenget med det? Som sjåfør ville jeg blitt irritert. Ja. Der det er en fysisk knott man kan vri på. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. november 2021 Del Skrevet 28. november 2021 (endret) On 11/15/2021 at 9:59 PM, Complexity said: Har alltid hatt fordomer mot Leaf da den på papiret er en skikkelig drittbil, men da vi trengte en bil nummer 2 var den hovedkandidaten i prisklassen vår og med tanke på at vi trengte bagasjerom. eGolf ser mye penere ut, men har enda mindre batteri og mye elektronikkproblemer på eldre utaver. De ligger også høyere i pris. Men var solgt etter prøvekjøring av leafen. Overaskende god og enkel bil. Man må passe på at rattet passer i sin orginale posisjon siden det ikke kan justeres. Det er faktisk blitt slik at madammen foretrekker å ta leafen istedefor Teslan nå 😛 Men hun trenger enda litt trening i å huske å slå av bilen og låse den manuelt når hun levner den. Den har keyless system men det er fortsatt en "power" knapp som må trykkes på og knapp på dørhandtaket. Teslan levner man jo bare og det sitter vist godt programert.. Om du ser en Leaf stående på parkeringen på Jekta med lysene på så si gjerne ifra på PM så kan jeg be henne gå å slå den av. Edit: Faktisk en app til leafen med widget for å starte forvaming. Det overasket meg stort. Er jo faktisk en del nyere biler som mangler slikt. Edit2: Speedometeret viser hele 12km\t for lite i 100km\t og det er vist helt normalt på disse. Man får kjøpt små GPS speedomerer på ebay heldigvis. har brukt den appen siden 2012 og hatt Tekna med 360 kamera som mangler på biler selv idag. Ikke minst er var varme i rattet, seter og bakseter veldig behagelig. Eneste savnet på 1. gen var varmetråder i frontruta da man måtte kjøre en del varme opp på den når det var isregn. Endret 28. november 2021 av Theo343 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 Nå kan man risikere å betale ca det samme på hjemmeladeren som på hurtigladeren. Er det noen her som merker at det vipper valget mer mot hurtiglading, selv om man fint kunne ladet hjemme i stedet for? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 Enkelheten med å lade hjemme når jeg ikke bruker bilen veier tyngst. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 30. november 2021 Del Skrevet 30. november 2021 Simen1 skrev (3 timer siden): Nå kan man risikere å betale ca det samme på hjemmeladeren som på hurtigladeren. Er det noen her som merker at det vipper valget mer mot hurtiglading, selv om man fint kunne ladet hjemme i stedet for? Her på søndag dro jeg på besøk til broren min. Da jeg skulle hjem fant jeg ut at jeg var litt på kanten med SoC til å komme hjem uten å måtte stoppe noen minutter for å lade. Men siden jeg har gått for Ionity-avtale fra Hyundai, så kjørte jeg heller 10 min i feil retning for å lade godt opp til 1,65 kr per kWh, fremfor å toppe opp litt på veien til 4-5 kr per kWh, og så sette den på lading til 2,50 per kWh som er prisen i borettslaget. Siden jeg har skaffet meg den avtalen, har jeg og stoppet ettpar ganger på turen til/fra besøk til moren min, der jeg passerer samme Ionity-stasjon. Når det likevel er billigere, og fremdeles knot med å treffe på ledig lader, så har det vært en OK måte å spare noe småkroner. Ikke de store summene, så hadde jeg hatt egen lader på dedikert plass, hadde jeg nok ikke orket å styre med det. Men kan jo skjønne at flere vil tenke i denne retningen, spesielt der man får til tider svært høye kWh-priser hjemme nå om dagen, dersom man samtidig har avtaler som gir lavere pris ved hurtig/lynlading fremfor hjemmelading, og hurtig/lynlader med lav pris finnes i nærheten, langs reiseruta eller kort omvei unna. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 30. november 2021 Del Skrevet 30. november 2021 Det er vel bare et tidsspørsmål før hurtigladerene enten får permanent høyere pris, eller tidsdifferensierte priser. Blir nok litt som med bensin- og diesel-prisen tenker jeg. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 30. november 2021 Del Skrevet 30. november 2021 Skulle hatt bil med 230v uttak! Lade bilen igjennom easy billader + tibber gir 20% avslag på strøm igjennom billader. Bare å lade bilen hjemme og koble huset ditt på 230v uttaket i bilen. Da har du 20% på all strømmen du får ut av bilen din sitt 230 uttak. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå