Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Med 14.5kWh brukende batteri, som kansje har minket en del med alderen er det vel litt som forventet? 6.6 mil tur retur til jobb og bilen hadde 8.5 mil oppgitt som rekkevidde når den var ny.

Om det blir i knappeste laget så ville jeg kansje vurderte å bytte den ut med en billig brukt Leaf. Min Leaf viser 14 mil på gjettometeret når den er fulladet og tror ikke den er så langt unna sannheten slik den brukes her.

Skal man ha leaf med rekkevidde må man dog passe på at det er en utgave med varmepumpe. Det gir stor forsjell når det er snakk om små batterier på vinteren.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merker godt på min (E-NV200) når temperaturen synker og den skal ikke synke mye heller før det merkes med at strømforbruket stiger fra 1,6kWh pr mil til 2,1kWh pr. mil. bare fordi tenperaturen gikk fra 20 til 8 grader.
Dette var en tur i høst Trondheim Steinkjer tur/retur der jeg kjørte dit på dagen med rundt 20 pluss og hjem om natta med 6-8 pluss.
Det interresante er at det ikke blir så mye værre selv om tempen synker ytterligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Med 14.5kWh brukende batteri, som kansje har minket en del med alderen er det vel litt som forventet? 6.6 mil tur retur til jobb og bilen hadde 8.5 mil som rekkevidde når den var ny.

Om det blir i knappeste laget så ville jeg kansje vurderte å bytte den ut med en billig brukt Leaf. Min Leaf viser 14 mil på gjettometeret når den er fulladet og tror ikke den er så langt unna sannheten slik den brukes her.

Skal man ha leaf med rekkevidde må man dog passe på at det er en utgave med varmepumpe. Det gir stor forsjell når det  er snakk om små batterier på vinteren.

Leaf var og er absolutt aktuell og noe jeg anbefalte, men samboeren som valgte denne. Meget god pris og nylig byttet bremser, så det ble kjøp.  

Vi har et bruksmønster som gjør at 6mil om vinter/10 om sommer faktisk holder. Skulle det bli knapt får hun kjøpe en Leaf, godt tips ang varmepumpe!

Lenke til kommentar
1 hour ago, DrAlban3000 said:

Leaf var og er absolutt aktuell og noe jeg anbefalte, men samboeren som valgte denne. Meget god pris og nylig byttet bremser, så det ble kjøp.  

Vi har et bruksmønster som gjør at 6mil om vinter/10 om sommer faktisk holder. Skulle det bli knapt får hun kjøpe en Leaf, godt tips ang varmepumpe!

+1 for seter btw. Vet ikke om leaf kom med flere forskjellige seter (min har sort interiør som vistnok er bedre enn grått ifølge internett) men stoffsetene er veldig gode for meg iallefall, men her er jo folk veldig forskjellige. 

Ja det er bare å se ann bruken. Ser det går en del av de ion bilene her jeg holder til så de er nok populære. Dog koster de det samme som Leaf her så valget ble derettet.

Måtte også ha plass til barnevogn og der leverer Leaf. Knallbra bagasjerom.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

+1 for seter btw. Vet ikke om leaf kom med flere forskjellige seter (min har sort interiør som vistnok er bedre enn grått ifølge internett) men stoffsetene er veldig gode for meg iallefall, men her er jo folk veldig forskjellige. 

Ja det er bare å se ann bruken. Ser det går en del av de ion bilene her jeg holder til så de er nok populære. Dog koster de det samme som Leaf hær så valget ble derettet.

Måtte også ha plass til barnevogn og der leverer Leaf. Knallbra bagasjerom.

Leaf er en evig mye bedre kjøreopplevelse enn Ion, men de jeg ville ha var ganske mye dyrere - Ion kosta mindre enn en helt vanlig el-sykkel :) Ting samboeren synes var litt ekkelt som p-hus, rygging, kjøre i trange gater osv er helt borte med den. Det er vinduer overalt og bilen dekker arealet til et stuebord - jeg mistenker at dette veide tungt.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (5 minutter siden):

Ion kosta mindre enn en helt vanlig el-sykkel

Ingen tvil om at Ion kan bli en skikkelig sparegris. Billigere bilhold skal man lete lenge etter, med det bruksmønsteret du skisserer.

Selv har jeg tenkt på at hvis jeg må frigjøre midler så kunne jeg solgt meg ned i bilverdi til en Leaf for hverdagsbruk + en eller annen varebilaktig 5-seters eksosbil for ferier og frakt. Skal vi fem på slalom så blir fort Leafen trang. Eller til kjøp av byggevarer, møbler etc. iOn har et sete for lite i mitt tilfelle og rekkevidden rekker ikke til min hverdagskjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Ingen tvil om at Ion kan bli en skikkelig sparegris. Billigere bilhold skal man lete lenge etter, med det bruksmønsteret du skisserer.

Selv har jeg tenkt på at hvis jeg må frigjøre midler så kunne jeg solgt meg ned i bilverdi til en Leaf for hverdagsbruk + en eller annen varebilaktig 5-seters eksosbil for ferier og frakt. Skal vi fem på slalom så blir fort Leafen trang. Eller til kjøp av byggevarer, møbler etc. iOn har et sete for lite i mitt tilfelle og rekkevidden rekker ikke til min hverdagskjøring.

Det var et mål vi hadde, å kjøpe en bil nr2 som avlastet BMW samt gjøre at hun lettere kommer seg til og fra jobb. Jeg kan jo ha driti meg totalt ut, det er mulig når man er nede i denne prisklassen. Virket bra ved prøvekjøring, ingenting som var løst, demperne var i ok tilstand og bremsene var gode. 

Hadde eksempelet ditt blitt billigere med kun Leafen? Man kunne jo leid bil til ferie de gangene man trengte det og er du 100% sparegris så leier du ut din egen i samme periode.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (11 minutter siden):

Det var et mål vi hadde, å kjøpe en bil nr2 som avlastet BMW samt gjøre at hun lettere kommer seg til og fra jobb. Jeg kan jo ha driti meg totalt ut, det er mulig når man er nede i denne prisklassen. Virket bra ved prøvekjøring, ingenting som var løst, demperne var i ok tilstand og bremsene var gode. 

Det er alltid litt gambling med biler utenfor garanti, men det skal godt gjøres å komme dårlig ut av det med en bil til 20-30k. Holder den ett år så vil jeg si det var verdt det. Resten er bare bonus. Holder den ikke 2 år kan man vurdere om det er en garantisak.

DrAlban3000 skrev (11 minutter siden):

Hadde eksempelet ditt blitt billigere med kun Leafen? Man kunne jo leid bil til ferie de gangene man trengte det og er du 100% sparegris så leier du ut din egen i samme periode.

Hensikten med en sånn swap (fra model S) måtte vært å frigjøre litt gryn. Da måtte jeg nok ned på 1. generasjon Leaf og en ganske rimelig eksosbil. Årlige utgifter ville nok økt på grunn av årsavgift, drivstoff og flere sett med dekk som skal skiftes i ny og ne. Jeg drar såpass ofte på litt lengre turer enn det Leafen egner seg til at leiebil neppe hadde lønnet seg. I tillegg kjører jeg jo rett som det er med en del bagasje som Leafen ikke ville taklet. Jeg liker å kunne ta spontane kjøreturer til f.eks turområder alt etter vær og anledning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 hours ago, Simen1 said:

Selv har jeg tenkt på at hvis jeg må frigjøre midler så kunne jeg solgt meg ned i bilverdi til en Leaf for hverdagsbruk + en eller annen varebilaktig 5-seters eksosbil for ferier og frakt. Skal vi fem på slalom så blir fort Leafen trang. Eller til kjøp av byggevarer, møbler etc. iOn har et sete for lite i mitt tilfelle og rekkevidden rekker ikke til min hverdagskjøring.

Har alltid hatt fordomer mot Leaf da den på papiret er en skikkelig drittbil, men da vi trengte en bil nummer 2 var den hovedkandidaten i prisklassen vår og med tanke på at vi trengte bagasjerom.

eGolf ser mye penere ut, men har enda mindre batteri og mye elektronikkproblemer på eldre utaver. De ligger også høyere i pris.
Men var solgt etter prøvekjøring av leafen. Overaskende god og enkel bil. Man må passe på at rattet passer i sin orginale posisjon siden det ikke kan justeres.
Det er faktisk blitt slik at madammen foretrekker å ta leafen istedefor Teslan nå 😛

Men hun trenger enda litt trening i å huske å slå av bilen og låse den manuelt når hun levner den. Den har keyless system men det er fortsatt en "power" knapp som må trykkes på og knapp på dørhandtaket. Teslan levner man jo bare og det sitter vist godt programert..

Om du ser en Leaf stående på parkeringen på Jekta med lysene på så si gjerne ifra på PM så kan jeg be henne gå å slå den av.

Edit: Faktisk en app til leafen med widget for å starte forvaming. Det overasket meg stort. Er jo faktisk en del nyere biler som mangler slikt.

Edit2: Speedometeret viser hele 12km\t for lite i 100km\t og det er vist helt normalt på disse. Man får kjøpt små GPS speedomerer på ebay heldigvis.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Noen jeg besøker jevnlig har en lang skjøteledning med blå industrikontakt som har fire ledere i enden som eneste gode alternativ til lading. I fjor hadde denne kabelen en overgang til schuko som jeg kunne lade bilen min på. Denne overgangen er nå borte og jeg er på jakt etter en ny som jeg kan ha liggende i bilen.

Hadde det ikke vært for at det er litt knapp rekkevidde på bilen og at nærmeste akseptable lader er 30 minutter unna "feil vei" (les: 1 time lengre kjøring) så hadde jeg ikke sett meg rundt etter en slik løsning.

Det kan se ut som det ikke er meningen med slik overgang på denne kabelen, men jeg spør allikevel. Kan også hende kabelen jeg brukte tidligere var med 3 ledere, men denne også er da i så fall borte. Han som har kontroll på dette er ikke tilsnakkende lengre på grunn av helsa.

 

Finner noe som kalles byggsentral som gjør dette. Men hva med bare kabel (og eventuelt sikring)?

image.png.65ef5a363802901ef2dc8b89ad8559b4.png

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
Thor. skrev (13 minutter siden):

Noen jeg besøker jevnlig har en lang skjøteledning med blå industrikontakt som har fire ledere i enden som eneste gode alternativ til lading. I fjor hadde denne kabelen en overgang til schuko som jeg kunne lade bilen min på. Denne overgangen er nå borte og jeg er på jakt etter en ny som jeg kan ha liggende i bilen.

Hadde det ikke vært for at det er litt knapp rekkevidde på bilen og at nærmeste akseptable lader er 30 minutter unna "feil vei" (les: 1 time lengre kjøring) så hadde jeg ikke sett meg rundt etter en slik løsning.

Det kan se ut som det ikke er meningen med slik overgang på denne kabelen, men jeg spør allikevel. Kan også hende kabelen jeg brukte tidligere var med 3 ledere, men denne også er da i så fall borte. Han som har kontroll på dette er ikke tilsnakkende lengre på grunn av helsa.

 

Finner noe som kalles byggsentral som gjør dette. Men hva med bare kabel (og eventuelt sikring)?

image.png.65ef5a363802901ef2dc8b89ad8559b4.png

Hvis det er en 16A rundstiftkontakt er overgang rett til schuko ingen problem. Er det derimot 32A så må den nedsikres til maks 16A før schukokontakten.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (Akkurat nå):

Hvis det er en 16A rundstiftkontakt er overgang rett til schuko ingen problem. Er det derimot 32A så må den nedsikres til maks 16A før schukokontakten.

Dette er vel 16 A 230V 3-fas, som er en norsk spesialitet.  Den overgangen er vel ikke umulig å få tak i, men ikke akkurat hyllevare.

Denne er vel feil kjønn på CEE-kontakten, men skal som sagt være mulig å få en med female på...

https://www.elektroimportoren.no/overgang-316-9-til-3xschuko-1-5m-ip44/2428406/Product.html?Referer=googleshopping&gclid=CjwKCAiA1uKMBhAGEiwAxzvX98whOLlimxY7iSTRa-hpnAA6cIcLZmfhTCLEraB9MAoOjXZnQM-5iBoCpaYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na

Overgang 316-9 til 3xSchuko 1,5M IP44

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ladespesialisten.no har et greit utvalg av adaptere, pluss lager spesialløsninger på bestilling. Jeg tror det var en del Tesla-eiere som kjøpte hele sett med adaptere i 2013-15 da det var større mangel på både AC-ladere og hurtigladere. Tipper derfor det er mange Tesla-eiere som har diverse adaptere liggende å støve. Antagelig også en del lesere av denne tråden. De som har din type adapter til overs og leser her kan jo sende deg en PM om de har en å selge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (25 minutter siden):

Dette er vel 16 A 230V 3-fas, som er en norsk spesialitet.  Den overgangen er vel ikke umulig å få tak i, men ikke akkurat hyllevare.

Denne er vel feil kjønn på CEE-kontakten, men skal som sagt være mulig å få en med female på...

https://www.elektroimportoren.no/overgang-316-9-til-3xschuko-1-5m-ip44/2428406/Product.html?Referer=googleshopping&gclid=CjwKCAiA1uKMBhAGEiwAxzvX98whOLlimxY7iSTRa-hpnAA6cIcLZmfhTCLEraB9MAoOjXZnQM-5iBoCpaYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na

Overgang 316-9 til 3xSchuko 1,5M IP44

Tror så absolutt han kan bruke den overgangen du fant. Kjønnet er rett fordi vegguttaket er en hunn-kontakt. Fortutsetningen for at det skal lykkes er at vegguttaket er 16A og ikke 32A.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mye penger du vil legge i dette, men hvis det er familie og du får rimelige elektrikertjenester kan du også vurdere å installere en skikkelig lader. Det ligger en del ute på finn fra ca 2500 kr. Bare velg en med innebygget DC/DC-vern (eller jordfeilbryter type B) så slipper du den biten eksternt. Om det lar seg gjøre å parkere nært nok der laderen får plass.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor mye penger du vil legge i dette, men hvis det er familie og du får rimelige elektrikertjenester kan du også vurdere å installere en skikkelig lader. Det ligger en del ute på finn fra ca 2500 kr. Bare velg en med innebygget DC/DC-vern (eller jordfeilbryter type B) så slipper du den biten eksternt. Om det lar seg gjøre å parkere nært nok der laderen får plass.

Siden det er hos noen han besøker, er vel kanskje ikke betalingsviljen SÅ stor... 😉

Hadde det vært hjemme hos han selv, eller på en hytte han disponerer, så er det en helt annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...