Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet om det lar seg gjøre å oppgradere kartene i E-NV200.
Bor i Trondheim og veinettet rundt her er i stadig endring mens min lokale Nissan forhandler skulle ha 17 høvdinger da jeg spurte om kartoppdateringer i 2020. (Nei lot de ikke oppgradere kartet i bilen til den prisen).

Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Aha 😅 da ville jo linken i sta gjort susen.

Tenkte bare å dele med en bekjent med ioniq

Holder meg ikke så oppdatert på Hyuindai siden jeg selv har Kia, men får spørsmålet når en installerer første gang om en har Hyundai eller Kia, samme infotainment uansett så spiller ikke så stor rolle hva en laster ned egentlig :) 

Lenke til kommentar
2 hours ago, perpyro said:

Noen som vet om det lar seg gjøre å oppgradere kartene i E-NV200.
Bor i Trondheim og veinettet rundt her er i stadig endring mens min lokale Nissan forhandler skulle ha 17 høvdinger da jeg spurte om kartoppdateringer i 2020. (Nei lot de ikke oppgradere kartet i bilen til den prisen).

Jeg ser den har samme infotainment som Leaf. Hvis du trykker på open/tilt så har du et minnekort bak skjermen. Denne inneholder kartdata. Du kan oppdatere dette kartet med å kjøpe et nytt minnekort for et par tusenlapper.

https://nissan.navigation.com/home/en_GB/NissanEMEA/EUR?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kia EV 6 prøvekjørt. Det var den bilen jeg var desidert mest spent og gira på, men ble litt skuffa. Fysiske knapper fungerte supert. Gode seter med kjøling. God plass bak. Men fikk ikke justert volum som passasjer?! Infotainment var generelt ganske så "meh", selv om skjermen var veldig responsiv. Bagasjerommet var også mindre en forventet. De får inn 4wd versjon i april, så skal gi den sjans igjen da. 

 

Noen andre somhar prøvekjørt en del og har gjort noen lignende tanker? 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Dubious said:

Finnes det biler hvor passasjer kan juster lydnivå?
Hva er poenget med det?  Som sjåfør ville jeg blitt irritert.

Poenget er vel at sjoføren kan stille lydnivå? 😛

Har man tilgang til appen på min bil kan man justere det fra baksetet også. Eller hjemme omså. Bruker å ha det litt morsomt med madammen å sette på sanger hun hater med litt volum når hun låner bilen.

Ioniq 5 har vel en knob til volum, pluss knapper på rattet. Rart ikke "broren" har lignende.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Ioniq 5 har vel en knob til volum, pluss knapper på rattet. Rart ikke "broren" har lignende.

Synes også det er ganske merkelig. Er kun på rattet. Fant heller ingen måte å justere det via skjermen. En liten knob og en mute knapp hadde vært fint. 

Dubious skrev (21 minutter siden):

Finnes det biler hvor passasjer kan juster lydnivå?
Hva er poenget med det?  Som sjåfør ville jeg blitt irritert.

Du må ha et vanskelig liv om det irriterer deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (38 minutter siden):

Du må ha et vanskelig liv om det irriterer deg. 

Nå tenke jeg på knapper som er laget for at passajerere kan justere egen lyd, ikke knappen i dashbordet.
F.eks personen i baksetet har egen knapp for lyden, på samme måte som at vedkommende kan få vunduet sitt til å gå opp/ned.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (40 minutter siden):

Synes også det er ganske merkelig. Er kun på rattet. Fant heller ingen måte å justere det via skjermen. En liten knob og en mute knapp hadde vært fint. 

Du bruker samme "potmeteret" for å justere både volum og temperatur :

There’s a novel approach to a touch-sensitive panel under the media screen where the button options flick between ventilation and audio controls. This mostly works, apart from one major drawback: The volume control disappears if you are on the heating settings.

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (42 minutter siden):

Du bruker samme "potmeteret" for å justere både volum og temperatur :

There’s a novel approach to a touch-sensitive panel under the media screen where the button options flick between ventilation and audio controls. This mostly works, apart from one major drawback: The volume control disappears if you are on the heating settings.

Fikk til å bytte over der, men fikk ikke med meg at det ble endret. Selger hadde heller ikke løsningen. 

 

Vil også skryte av at de har en modus som kun spiller av lyd fremme, så om du har barn som sover bak så er det gull. 

Dubious skrev (46 minutter siden):

Jeg har volum-knapper på rattet, men bruker nesten alltid volum-"skruen" på spilleren.

Fortrekker det jeg også, ser de fleste jeg sitter på med gjør det også. 

 

Dubious skrev (49 minutter siden):

Nå tenke jeg på knapper som er laget for at passajerere kan justere egen lyd, ikke knappen i dashbordet.
F.eks personen i baksetet har egen knapp for lyden, på samme måte som at vedkommende kan få vunduet sitt til å gå opp/ned.

Ja nei, det blir totalt meningsløst. Det er snakk om fremme i "cockpiten". 

Lenke til kommentar
Thor. skrev (23 timer siden):

Jeg ser den har samme infotainment som Leaf. Hvis du trykker på open/tilt så har du et minnekort bak skjermen. Denne inneholder kartdata. Du kan oppdatere dette kartet med å kjøpe et nytt minnekort for et par tusenlapper.

https://nissan.navigation.com/home/en_GB/NissanEMEA/EUR?

Tusen takk!
Det var noe annet en det forhandleren skulle ha med en pris på 163EUR.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (På 12.11.2021 den 20.30):

Noen som vet om det lar seg gjøre å oppgradere kartene i E-NV200.
Bor i Trondheim og veinettet rundt her er i stadig endring mens min lokale Nissan forhandler skulle ha 17 høvdinger da jeg spurte om kartoppdateringer i 2020. (Nei lot de ikke oppgradere kartet i bilen til den prisen).

Derfor bedre om produsentene støtte Android Auto, eller Apple CarPlay.

Liker ikke å være låst til en grisk bilprodusent eller bilforhandler for å kunne få oppdateringer til kart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

En rekkevidde-thriller! Tror jeg hadde blitt nervevrak av å kjøre rundt i en bil med så kort rekkevidde.

Haha, den bilens oppgave er å kjøre fruen til og fra jobb - og til det er den utmerket (ca 30km/dag) Hun skulle kjøre litt lenger idag, så da tenkte jeg å ta en test. Med mine unøyaktige målinger hadde jeg 6-7 mil å gå på. Det viste seg å stemme akkurat, var faktisk litt gøy å forsøke å kjøre så smooth som mulig mens jeg satt der og hutret :) Jeg var forberedt på at den stoppet, men det ville isåfall skje i en 60 sone med muligheter for en sikker (?) motorstopp. Har aldri opplevd med elbil før.

Jeg tenkte at om det blir økonomisk krise her hjemme og jeg må nedgradere til noe helt enkelt så er ikke det døden, jeg skulle fint klart å leve med en bil med hjulstøy, lite utstyr og kjip motorisering - men de setene var 2/10. Blir gøy å kjenne på forskjellen når jeg kjører min egen bil (iX3).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...