Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (21 minutter siden):

Det koster jo vesentlig mer en det. Sist jeg hurtigladet kostet det vell litt over en hundrelapp for skarve 9kWh.

Damn son! Hvor i all verden ladet du da? Det tilsvarer jo over 11 kr/kWt, noe som er vesentlig dyrere enn den dyreste aktøren Ionity, selv  uten noen form for rabatt-avtale.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

I din situasjon så ville jeg ha undersøkt om en bildelingsordning kunne fungert både praktisk og økonomisk. Nabobil.no er et eksempel på slike. Så kanskje du kunne kjørt en ny elbil, det lille du kjører bil, uten å måtte betale mer en du gjør i dag kanskje?

Fleksibiliteten gjør at det fortsatt er verdt å ha den kontra bildeling. Og kjører akkurat nok til at bildeling kan være dyrt. Fint når man trener varebil da.

Men når jeg skal på skikkelig langtur en helg eller liten ferie så blir det bildeling/leiebil. 

Kajac skrev (2 timer siden):

Høres ut som det beste for deg er å beholde bilen du har en stund til 👍

Ja. Heldig is dæ går elbil-verdenen kjapt framover så når jeg først tar steget så blir det bare enda bedre. Spennende å følge med.

Tar av og til turen til forhandlere for å prøvekjøre de nye bilene som kommer da. Har testet blant annet model 3, id3, leaf og skal teste litt flere andre også. Greit å ha noen referansepunkter..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (26 minutter siden):

Det koster jo vesentlig mer en det. Sist jeg hurtigladet kostet det vell litt over en hundrelapp for skarve 9kWh. Mistenker at med mye på kroken så er en ny diesel overlegen en elektrisk bil i kostnad. Kjørte ca 1000km tur/retur for å levere en hest. Stoppet en gang for å spise hver vei. Hadde fortsatt noen hundre kilometer rekkevidde igjen når jeg var hjemme. 

 

Har flere ganger vurdert elektrisk trekkbil, men det blir for mye knot med lading. Mange steder det ikke er tenkt at du skal lade med tilhenger. Det gjør også at ting tar så lang tid at det blir uaktuelt med sånne lange strekk på en dag. Håper dette endrer seg med rivian eller Ford lightning. 

 

Et tonn eller mindre, varier litt har jeg sett. 

Den dyreste hurtigladingen du får gjort, er drop-in hos Ionity, til 8,40 per kWh, ingen minuttprising. Det ville kommet på under 76 NOK.

Alternativet må være at du har dratt på en stasjon med høy kWh og høy minuttpris, med bortimot bunnfrossen bil/batteri. De dyreste tar nå rundt 3,90 per kWh, og 2,50 per minutt for drop-in lading. 9 kWh utgjør 35,10 kroner, så da må du ha brukt minst 26 minutter på å lade 9 kWh.

Problemet med historien din, er at batteriet hadde fått en god del varme på 25 minutter, og du hadde fått langt over 9 kWh på batteriet, selv om de første 20 minuttene mer eller mindre hadde kun vært brukt til å varme batteriet nok til å begynne å ta imot strøm.

Historien din er i beste fall en ren skrøne, i verste fall har du gjort absolutt alt galt som er mulig å gjøre. Det gjør man kanskje en gang, så lærer man. Altså er dette noe du ikke kan regne inn som en normalsituasjon, og ihvertfall ikke om man starter turen med fullt batteri.

Jeg holder en stor knapp på at dette er en røverhistorie.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 timer siden):

Damn son! Hvor i all verden ladet du da? Det tilsvarer jo over 11 kr/kWt, noe som er vesentlig dyrere enn den dyreste aktøren Ionity, selv  uten noen form for rabatt-avtale.

Jeg husker ikke hvilken leverandør det var. De tok betalt per kWt og per minutt. Det var eneste laderen som var tilgjengelig. Alle de vi stoppet på tidligere var opptatt og hadde kø. Latterlig opplegg. 

 

Snowleopard skrev (4 timer siden):

Jeg holder en stor knapp på at dette er en røverhistorie

Bilen var god og varm, hadde kjørt en drøyt to timer. Batteriet var også ganske tomt, men lading gikk grusomt seint for det om. Det var minutt og kWt prising, uten at jeg husker hva de enkelte var. Det var sommeren 2019, og var en rundtur med stopp for å teste dette med lading. Forsøkte å stoppe på en del andre ladere, men det var kø på alle. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Salvesen. said:

Hvorfor det? Majoriteten av elbiler går jo til de fattige. Dårligste overskriften ever.

Enig. Clickbait. Denne sier mye mer:

 

Quote

Blant nye biler kjøpt av husholdninger i de 10 prosentene med høyest inntekt, er 63 prosent elbiler. For husholdninger med tilsvarende lav inntekt er 58 prosent elbiler. Andelen elbiler blant de med lavest inntekt har økt med 20 prosentpoeng fra 2018.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Tipper den irrasjonelle frykten for ekstrem strømregninger fremover vil være med på å bremse elbilsalget gjennom vinteren. Tenker da ikke på biler som er bestilt og hentes i vinter.

Elbiler bruker overraskende lite strøm egentlig. En "full tank" hjemme har vel typisk kostet 20-30 kroner; om den nå koster 40-60 kr i stedet kommer det neppe til å skremme så veldig mange fra å kjøpe elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Vi som kjenner tallene godt vet det men folk som såvidt forstår elbil vil ikke nødvendigvis tenke slik.

De vil se at strøm til elbil er nå 50% (eller hva det er) dyrere å kjøpe enn for kun kort tid siden. Det vil bekrefte mistanken de hadde om at dette kom til å gå over - jeg tror det utvilsomt slår negativt ut at vi idag har strømpris som sjokkoverskrift.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 timer siden):

Elbiler bruker overraskende lite strøm egentlig. En "full tank" hjemme har vel typisk kostet 20-30 kroner; om den nå koster 40-60 kr i stedet kommer det neppe til å skremme så veldig mange fra å kjøpe elbil.

Er vel på hurtiglading det kommer til å svi mest på hvis strømprisen dobles.

Tror hurtiglading vil bli mindre nødvendig etterhvert som batteriene blir bedre og bedre over årene som kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...