Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

JFM skrev (På 4.11.2021 den 0.00):

Så 1 fase dersom man bare har 230v? 

Hvorfor ikke 3 fase på 230v?

Vil tro det er for at de fleste bilprodusenter retter seg etter det mest aktuelle nettet nemlig TN, i motsetning til Norge som fortsatt lever i steinalderen med sitt utbredte IT-nett. Finnes ladeboksprodusenter som har litt "lureløsninger" der de bruker N-leder som faseleder og dermed får et noe skeivlastet utgave av 3-faselading på IT-nett. De holder seg innenfor lovverket pga at det er eksternt tilkoblet utstyr som må være tilpasset dette men det er forsåvidt problemfritt hvis bilens interne ledningsnett er tilstrekkelig dimensjonert, da spesiellt med tanke på N-leder som vil ta den største belastningen pga skjeivlast.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, DrAlban3000 said:

Det finnes oversikter over hvilke biler som drar hva.

Nye model Y tar 1600 på kroken, id4 tar 1500, som et eksempel på to av de mest solgte bilene idag.

ID.4 tar kun 1200, og det er på GTX versjonen. Kun 1000 på bakhjulstrekkeren.
Model X tar 2200kg hvis jeg ikke husker feil. Begynner å bli bedre da, men selv 2017 XC70 D5'en til svigermor tar det. 


Produsentene har ikke brydd seg om å få elbiler typegodkjent for høy vekt, for historisk sett har ikke elbil-eiere brydd seg om det. Men dette har endret seg de siste par åra etter som det ikke lenger bare er Leaf'er og e-Golfer på veiene, så blir nok bedre etterhvert. Ganske stusselig på noen modeller, Mustang Mach-E er vel kun godkjent for 750kg. Den har da vel lett kraften til 3 ganger så mye egentlig.

Lenke til kommentar
1 hour ago, SPACEDANCE said:

 Mustang Mach-E er vel kun godkjent for 750kg. Den har da vel lett kraften til 3 ganger så mye egentlig.

De sliter jo med overopphetet batteri. Mulig derfor de er begrenset.

ID.4 tipper jeg er begrenset av trommelbremsene. GTX har vel skivebremser bak?

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, DJViking said:

Ikke mange å velge mellom hvis man skal trekke en campingvogn på 1.8-2 tonn.

Spørs om ikke det uansett er litt knotete med elbil. Jeg kjørte ganske langt i sommer og hentet en båt. Var vel nesten 1 tonn på kroken og rekkevidden ble ca halvert. Heldigvis superchargers langs ruten så trengte ikke lange stopp, men er nok enda værre å dra 2 tonn.

Noen plasser er nok diesel fortsatt mer praktisk, dog mye dyrere så man må jo vurdere hva man verdsetter mest.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Jeg er spent å se hvor mye rekkevidde som går med på å trekke en tung campingvogn med Rivian R1T og Ford F-150 Lightning.

F-150 Lightning har målt 482Km med kun 500Kg nyttelast.
Men Ford har kjørt med en ganske tung campingvogn med den som de har brukt til markedsføring.

F-150-60a91909022cd.jpg

Endret av DJViking
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 minutter siden):

Noen plasser er nok diesel fortsatt mer praktisk, dog mye dyrere så man må jo vurdere hva man verdsetter mest.

Er det noe særlig dyrere på langtur? Sammenligna en 318d og en i3s på samme strekning, elektrisk ble litt dyrere og det var mye knot med lading. Husker ikke drivstoffprisen, men det var sommer 2019.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Sjørøver said:

Er det noe særlig dyrere på langtur? Sammenligna en 318d og en i3s på samme strekning, elektrisk ble litt dyrere og det var mye knot med lading. Husker ikke drivstoffprisen, men det var sommer 2019.

Med 2 tonn på kroken? 😛

Elbilen kan man lade hjemme før avgang så man begynner jo turen billigere, og hurtiglading er jo vesentlig billigere enn å fylle drivstoff.

Med mindre man betaler med SMS eller noe annet tull som noen benytter i artikler som prøver å vise det motsatte.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Sjørøver said:

Er det noe særlig dyrere på langtur? Sammenligna en 318d og en i3s på samme strekning, elektrisk ble litt dyrere og det var mye knot med lading. Husker ikke drivstoffprisen, men det var sommer 2019.

Prisene på drivstoff  ar vel endel lavere i 2019. Mulig at den var nede i 12 kr/l, så sa ble det ca. 6 kr/mil. Enig i at det ikke er all verden verre nå.

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Wisd0m said:

Prisene på drivstoff  ar vel endel lavere i 2019. Mulig at den var nede i 12 kr/l, så sa ble det ca. 6 kr/mil. Enig i at det ikke er all verden verre nå.

Tja.. spør jo hvor man skal kjøre :p

spacer.pngScreenshot_20211109-073758.thumb.png.6e8190ee2ba100ade12350e630614dc3.png

Avgiftene på drivstoff økes vel også ved nyåret.

Jeg har vel selv spart en nesten 30 tusen på å fylle strøm istedefor diesel på den tiden jeg har eid elbil. For det meste kun lading hjemme og på jobb, så selv om hurtiglading på farten hadde vært dobbelt så dyrt som diesel ville elbil fortsatt lønt seg for min del.

Men slik er det jo ikke. Koster det 3kr kWt blir det 225kr å lade bilen min fra helt tom til helt full. Si at man trenger 2 ladinger for å matche en dieselbil så er man fortsatt lavere enn det de fleste tanker dieselbilene sine for. Iallefall her nord.

Dog ville man jo startet med full tank hjemmefra så 1 lading ville jo matchet en diesel.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har lyst på elbil men kjenner at det fortsatt er litt for dyrt. Litt misunnelig på dere andre som det gir mening for 😛

Har en bitteliten bensinbil fra ca 2008 som kostet meg 20k å kjøpe, med rundt 100k på km-telleren. Koster så godt som ingenting i forsikring og drivstoff da jeg ikke kjører til jobb (tar tog inn til Oslo) men kun har den til andre ærend og turer.

Selv en billig elbil vil sikkert ha mer i verditap alene første året enn denne vil koste meg i totalt eierskap over 5+ år.

Gir ikke økonomisk mening å oppgradere før nåværende bil ryker.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (41 minutter siden):

Har lyst på elbil men kjenner at det fortsatt er litt for dyrt. Litt misunnelig på dere andre som det gir mening for 😛

Har en bitteliten bensinbil fra ca 2008 som kostet meg 20k å kjøpe, med rundt 100k på km-telleren. Koster så godt som ingenting i forsikring og drivstoff da jeg ikke kjører til jobb (tar tog inn til Oslo) men kun har den til andre ærend og turer.

Selv en billig elbil vil sikkert ha mer i verditap alene første året enn denne vil koste meg i totalt eierskap over 5+ år.

Gir ikke økonomisk mening å oppgradere før nåværende bil ryker.

I din situasjon så ville jeg ha undersøkt om en bildelingsordning kunne fungert både praktisk og økonomisk. Nabobil.no er et eksempel på slike. Så kanskje du kunne kjørt en ny elbil, det lille du kjører bil, uten å måtte betale mer en du gjør i dag kanskje?

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (52 minutter siden):

Har lyst på elbil men kjenner at det fortsatt er litt for dyrt. Litt misunnelig på dere andre som det gir mening for 😛

Har en bitteliten bensinbil fra ca 2008 som kostet meg 20k å kjøpe, med rundt 100k på km-telleren. Koster så godt som ingenting i forsikring og drivstoff da jeg ikke kjører til jobb (tar tog inn til Oslo) men kun har den til andre ærend og turer.

Selv en billig elbil vil sikkert ha mer i verditap alene første året enn denne vil koste meg i totalt eierskap over 5+ år.

Gir ikke økonomisk mening å oppgradere før nåværende bil ryker.

Høres ut som det beste for deg er å beholde bilen du har en stund til 👍

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Koster det 3kr kWt blir det 225kr å lade bilen min fra helt tom til helt full

Det koster jo vesentlig mer en det. Sist jeg hurtigladet kostet det vell litt over en hundrelapp for skarve 9kWh. Mistenker at med mye på kroken så er en ny diesel overlegen en elektrisk bil i kostnad. Kjørte ca 1000km tur/retur for å levere en hest. Stoppet en gang for å spise hver vei. Hadde fortsatt noen hundre kilometer rekkevidde igjen når jeg var hjemme. 

 

Har flere ganger vurdert elektrisk trekkbil, men det blir for mye knot med lading. Mange steder det ikke er tenkt at du skal lade med tilhenger. Det gjør også at ting tar så lang tid at det blir uaktuelt med sånne lange strekk på en dag. Håper dette endrer seg med rivian eller Ford lightning. 

 

Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Hva er max. tilhengervekt på TM3 LR?

Et tonn eller mindre, varier litt har jeg sett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...