Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

2 hours ago, DJViking said:

Finnes det ikke andre ladere som vil fungere med Tesla som er like bra?
Hva hvis man kjøper ny elbil senere (ikke Tesla). Da vil man jo helst ha en lader som vil fungere på andre modeller også.

Joda, men Tesla sin er billig og har en knapp på handtaket som åpner ladeluken og stopper lading\løser ut kabelen. Har man ikke denne knappen er det litt mere knot å stoppe ladingen på en Tesla (må åpne appen og trykke på "løs ut" knappen, eller trykke på skjermen i bilen.

Tesla sin lader fungerer på alle elbiler om man vil. Man velger i instillingene til laderen om den kun skal fungere på Tesla eller på alle elbiler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (37 minutter siden):

Joda, men Tesla sin er billig og har en knapp på handtaket som åpner ladeluken og stopper lading\løser ut kabelen. Har man ikke denne knappen er det litt mere knot å stoppe ladingen på en Tesla (må åpne appen og trykke på "løs ut" knappen, eller trykke på skjermen i bilen.

Tesla sin lader fungerer på alle elbiler om man vil. Man velger i instillingene til laderen om den kun skal fungere på Tesla eller på alle elbiler.

Eller gå for det beste, Easee med ladekabel med Teslaknapp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Randeboy said:

Eller gå for det beste, Easee med ladekabel med Teslaknapp. 

Koster jo dobbelt så mye da om man skal ha 7.5 meter kabel.

Er vel en 6500kr + for Easee boksen, og 4000 for kabelen.

Og Tesla sin boks inkludert kabel koster 5100kr.

Men sikkert en god lader det og.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvor mye effekt lading kan man få hjemme?
Har Ampere noe å si for effekt? Hva jeg vet om effekt er at strømprisen da er dyrere.

Jeg har lest litt noen som nevner 3-fase 230V med 16A eller 32A.

3-fase er det det samme som Mode-3 som nevnes her?
https://www.elbil24.no/nyttig/alt-du-ma-vite-om-hjemmelading/73278718
 

Sitat

Ved 16A øker ladehastigheten til maks 3,6 kW, og samme batteri vil dermed bruke minimum 16,3 timer å lade til 100 prosent. Ved 32A vil ladehastigheten øke til 7,4 kW, og minimum ladetid vil da reduseres til 8,2 timer

Virker som at når borettslaget mitt skal tilrettelegge for lading så er det 32A vi bør gå for i garasjeanlegget.

3-fase 400V ser ut til å være det beste hvis mulig å tilrettelegge for

Sitat

3-fas 400V-anlegg. Det muliggjør betraktelig høyere ladehastighet, inntil 22 kW på 32A.

 

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
DJViking skrev (1 time siden):

 

Effekt (watt) er strøm (ampere) ganger spenning (volt), og siden spenningen "alltid" er 230V her på berget så styres effekten av strømmen. Har du tre faser så har du i praksis tre ganger så mye effekt som én fase.

Det er ikke alle som har kapasitet inn til huset til allverdens lading, men de aller fleste klarer seg helt fint med selv 16A 1-fas, så det er egentlig ikke noe vits i å gå helt bananas og betale ekstra i nettleia neste år.

Hjemmelading er for de fleste elbileiere å kompensere for forbruket fra dagen over natta (~7 timer lading fra 23:00 til 06:00 da strømmen er billigst), og man skal kjøre ganske mye før 16A 1-fas ikke blir tilstrekkelig (~26 kWt per dag).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DJViking skrev (1 time siden):

Virker som at når borettslaget mitt skal tilrettelegge for lading så er det 32A vi bør gå for i garasjeanlegget.

I garasjeanlegg i borettslag må man typisk ha ny inntaktskabel og ny trafo for å tilrettlegge for elbillading. Ladeboksene må dessuten kunne lastbalansere mellom seg. Dette er mye dyrere enn å installere en eller to ladebokser i en enebolig.

Lenke til kommentar

Jeg prøver meg på mer direkte svar:

DJViking skrev (1 time siden):

Hvor mye effekt lading kan man få hjemme?

Kommer an på mange ting. Vanligvis 3,6 - 22 kW.

DJViking skrev (1 time siden):

Har Ampere noe å si for effekt? Hva jeg vet om effekt er at strømprisen da er dyrere.

Se @Gavekort sitt svar om sammenhengen mellom ampere, volt og watt.

Se @mobile999 sitt svar om 3-fase. Det gjelder 3-fase type TN.

Effekt (kW) er et mål på antall kWh (energi) du får ladet på 1 time. Trenger du å lade bilen med 10 kWh for å fylle opp batteriet og har 5 kW effekt "ladefart" så vil det ta 2 timer å lade. Har du 10 kW effekt "ladefart" tar det bare 1 time. Du betaler for 10 kWh i begge tilfeller.

DJViking skrev (1 time siden):

Jeg har lest litt noen som nevner 3-fase 230V med 16A eller 32A.

Det er ikke TN som @mobile999 skriver om, men heter IT eller TT. En lang historie kort: Glem 3-fase med IT eller TT for elbilladere. Har huset 3-fase IT eller TT så velger du 1-fase elbillader. En måte å se hva som er hva er å kikke etter et blått eller rødt skilt utenpå sikringsskapet. Der står det hvilken type huset har. Rødt 400V = TN (best) eller Blått 230V = IT eller TT (da du velger 1-fase elbillader).

DJViking skrev (1 time siden):

3-fase er det det samme som Mode-3 som nevnes her?

Nei, de tretallene har ikke noe med hverandre å gjøre.

DJViking skrev (1 time siden):

Virker som at når borettslaget mitt skal tilrettelegge for lading så er det 32A vi bør gå for i garasjeanlegget.

3-fase 400V ser ut til å være det beste hvis mulig å tilrettelegge for

Som beboer skal du bare lene deg tilbake og vente til du får presentert enkle valg som om vil du ha ladeboks eller ei. Hva som er best teknisk løsning det finner rådgiveren / elektrikerselskapet ut og tar det med borettslagstyret og eventuelt nettselskapet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (10 timer siden):

Nei, det er ikke slik det fungerer.

Feil:     32A x 400V x 3 = 38 kW
Riktig: 32A x 400V x 3^(1/2) = 22 KW

Vel, han tenker vel ikke helt feil heller. For ett 400v anlegg har 230v over hver fase. 

Så en bil som trekker strøm fra tre faser, lader tre ganger raskere enn en bil som kun lader fra en fase. 

Endret av magb
Lenke til kommentar

Litt interessant lesing:
https://ladefabrikken.no/faq-ladefabrikken/hvilke-elbiler-kan-lade-med-hva/3-fas-lading-pa-230v-it-nettet/
 

Sitat

Tesla Model 3 er et unntak. Den populære Teslaen trekker jevnt på alle tre fasene, også ved 3-fas lading på 230V.

https://www.tu.no/artikler/dette-sier-bilmerkene-om-trefaselading/510542

Sitat

Kun et par av bilprodusentene anbefaler 3-fas 230V IT nett lading

 

Sitat

Dette fører videre til vårt klare råd når det gjelder å legge opp til 3-fas elbillading på 230V IT-nett: UNNGÅ DET hvis du ikke har en meget god grunn til å gjøre det, og du i tillegg kan få det utført av en elektrofagmann som kan dokumenter at sikkerhetsnivået er minst like godt som det som er beskrevet i NEK400.

 

Sitat

3-fas lading på 230V IT-nett, som vist i figuren over, vil IKKE øke ladehastigheten i forhold til ordinær 1-fas.

Denne siste er motsigende til det som Teknisk Ukeblad sier.

Sitat

Mange elbiler kan lades over tre faser. Fordelen er at dette gir høyere ladeeffekt og dermed kortere ladetid. 

 

Til slutt. Ser ut som det ikke er lovt med 3-fase lading i Norge.

https://www.tu.no/artikler/er-trefaselading-pa-det-saernorske-stromnettet-egentlig-tillatt/509999

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Jeg tror du klipper og limer sitater om 230V 3-fase og 400V 3-fase om hverandre som om det var det samme og så slår det ene sitatet det andre ihjel. Jeg ser du graver litt etter den lange historien. For å ta den mellomlange: 2-fase 230V IT og TT er problematisk både med forskrifter, kompatibilitet med biler og ladeutstyr som ofte resulterer i mye trøbbel, hodebry og kostnader til liten eller ingen nytteverdi over 1-fase. Derfor er kortversjonen at hvis man har IT eller TT-anlegg i huset så anbefales 1-fase lader. Enkelt, greit og billig. Litt mer av den mellomlange historien er at det går an å kjøpe en skilletrafo så man omgjør 230V 3-fase IT eller TT til 400V 3-fase TN mellom husets sikringsskap og elbilladeren. Det koster fort 30 000 ekstra, men joda, da får du skikkelig ekte 3-fase TN og ditto rask lading. Men det er selvsagt noen tekniske fallgruver der også, som ytelser på vern, selektivitet, startstrøm og hvordan N-punktet på sekundærsiden skal kombineres med jord i huset. Så hva får man egentlig for 30 000 kr ++? Antagelig like ferdigladet bil over natta som man ville fått med 1-fase.

En annen mulighet er å spørre netteier hva det vil koste for dem å endre inntaket fra TT/IT til TN og det svaret blir nok det mangedobbelte av det skilletrafoen vil koste. "Alt" er mulig om man bare kaster nok penger etter det.

Jeg skjønner ønsket om å få granske alle sider av dette for å se med egne øyne hvorfor det er ugunstig å gå for 3-fase lading når man har et hus med TT eller IT-anlegg. Det kan du sikkert, men da blir tråden veldig lang om bare det. Du sparer deg og oss mye tid om du tar til takke med det korte eller mellomlange svaret.

IT eller TT inntak: Velg 1-fase lader med 16 - 32A.

TN inntak: Mye friere og flere kostnadseffektive valgmuligheter. Se an prisene og velg og vrak. Selv ville jeg nok valgt 3-fase 16 eller 32A.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (19 timer siden):

Joda det er lov, du må bare fosikre deg om at du har en ladestasjon som overvåker strømmen i alle 3 fasene og forhindrer problemstillingen som artikkelen beskriver som er noe de store leverandørene av ladestasjoner allerede har gjort OG du må ha en bil som produsenten går god for 3 fase lading på IT nett.
De fleste produsentene gjør det ikke og selv om bilen i praksis kan 3 fase lade på IT nett står du på bar bakke om du har gjort det og noe går galt med bilen som henger sammen med ladingen om du har en av bilene produsenten ikke går god for 3 fase lading på IT nett.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 1.11.2021 den 23.52):

Dette hadde vært interessant for egen del om jeg ikke allerede hadde ChargeMyHyundai-kort, der jeg betaler 135 NOK per måned og 1,65 NOK per kWh, som jeg kun inngikk fordi jeg har fått 1500,- i ladekreditt pga batteribyttekampanjen (og venter mer rundt årsskiftet) som pågår.

  Hvor ser man hvor mye ladekreditt man har fått?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 timer siden):

  Hvor ser man hvor mye ladekreditt man har fått?

Fikk sms med en lenke man skulle trykke på. Der ble jeg fortalt hvor mye kreditt jeg fikk. Når jeg trykket på lenken, lå det for min del 2 verdikoder, som jeg kunne kopiere og lime inn i CMH-appen. Da fikk man og frem hvor mye kreditt det var per verdikode. Den ene var på 1000,- og den andre på 500,-.

Dette er visstnok bare en midlertidig sum, som jeg har forstått gjelder for tiden frem til november, så vi de av oss som får batteribytte etter dette, nye verdisjekker (á 500,- så vidt jeg skjønner), antall avhengig av når man faktisk får byttet batteriet.

Noen melder de bare fikk 1000,- men har allerede fått byttet batteriet sitt nå.

Er en egen tråd på dette på Elbilforum:

https://elbilforum.no/index.php?topic=53308.100

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...