Dubious Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 Aldri kjørt Smart, men vil tro at den har lett for å spinne rundt når det er glatt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 Complexity skrev (38 minutter siden): Ahh! Trodde det var innkjøpt Har lite peiling på smart bilene, men kan forstå at noen liker dem. Med 4 seter er de jo ikke så upraktisk heller. Ja vi ser etter en billig bil og med seter/dører bak. Da er ikke utvalget så story og hun har vistnok lagt sin elsk på denne:p 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 Jeg sjekket NCAP og den gjør det faktisk ok der. Hvis du vil prate henne bort fra den bilen så tror jeg manglende hurtiiglading er det verste punktet. Den er vist heller ikke tilgjengelig med 22 kW ombordlader, kun 4,6 kW. Da vil enhver tur ut over rekkevidden bli en utfordring. Det begrenser også sterkt salgspotensialet ettersom man blir avhengig av å finne en lokal kjøper, eller frakte bilen på et lasteplan. Den fungerer sikkert bra til bykjøring om man har det som helt fast kjøremønster. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 (endret) Simen1 skrev (36 minutter siden): Jeg sjekket NCAP og den gjør det faktisk ok der. Hvis du vil prate henne bort fra den bilen så tror jeg manglende hurtiiglading er det verste punktet. Den er vist heller ikke tilgjengelig med 22 kW ombordlader, kun 4,6 kW. Da vil enhver tur ut over rekkevidden bli en utfordring. Det begrenser også sterkt salgspotensialet ettersom man blir avhengig av å finne en lokal kjøper, eller frakte bilen på et lasteplan. Den fungerer sikkert bra til bykjøring om man har det som helt fast kjøremønster. Jeg leste en plass at 22kW var mulig som ekstra utstyr. Får en ikke dette blir det absolutt ikke aktuelt da vi må knive om en lader/parkering:p Blir kun bybil, turene tar vi i Y'en:) Hun skulle få ett tilbud i morgen, så får se på spesifikasjonene! Edit: Ser jeg har blitt lurt. Står 40 min lading, men står også at dette er ved 22kW som ikke er tilgjengelig i Norge:(( Da spørs det... Endret 31. oktober 2021 av Salvesen. 1 Lenke til kommentar
jord Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 er det kjølesystem og varmepumpe i hyundai kona/nissan leaf 2020-2021? noen som vet?? tenker effektivitet i vinterstid. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 (endret) jord skrev (52 minutter siden): er det kjølesystem og varmepumpe i hyundai kona/nissan leaf 2020-2021? noen som vet?? tenker effektivitet i vinterstid. Hyundai Kona har væskekjølt batteri, Nissan Leaf har det ikke, begge har varmepumpe. Av de 2 er Kona den mest effektive bilen både sommer og vinter. Endret 31. oktober 2021 av Evil-Duck Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 Vær obs på at Kona krever en service med skifte av kjølevæsken ved 60 tusen km eller 4 år, koster ca 10 tusen. 2 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 PgUp skrev (På 30.10.2021 den 1.14): Nja. Nokia er vel kjøpt av et kinesisk selskap som lager mobiler med deres navn på. Og kodak lager vel bare en liten brøkdel av det de gjorde. Tesla med sitt ladenettverk har holdt på i mange år nå, og mange sliter jo veldig med å ta de igjen, selv nissan som var tidlig ute. Toyota dør ut om de ikke skjerper seg. Jeg tror nok Toyota vil klare seg fint på verdensbasis - det er lett å bli litt blind på hvor langt EL er kommet i lille norge, men i verden er det fortsatt ungt. Godt mulig toyota sparer mye penger på å la andre bane vei, de har jo eksperimentert flere ganger med hybrid og ren EV så de har ikke øyene helt lukket. For oss i Norge hadde det dog vært fint om de satte i gang snart så vi kan få mer konkurranse og press. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 Tja. Toyota satser hardt og stødig på utgående produkter. Det fungerer sikker fint nå, men kan jo fort gi de en ulempe med å komme sist til kjøpefesten og utviklinga. Patenter er noe som hentes i forkant, ikke i etterkant av teknologioverganger. De risikerer å hoppe over fasen der marginene er store og gå rett over på en prispresset fase, uten å ha noen gode steder å fakturere utvkiklingskostnadene. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 Simen1 skrev (14 minutter siden): Patenter er noe som hentes i forkant, ikke i etterkant av teknologioverganger. Toyota sitter ikke og tvinner tommeltotter, der er bare veldig konservative på hva som slippes på markedet. De slipper ikke biler bare for å slippe biler, slik som enkelte andre *host kremt* Stellantis. Hvis Toyota slipper en elbil så må det være utprøvd teknologi og med en solid markedsposisjon. Faren er at Toyota mister sin relevans innen elbiler fordi de ikke viser seg frem godt nok, så der er jeg enig at Toyota leker med ilden. https://asia.nikkei.com/Business/Automobiles/Toyota-takes-commanding-lead-in-EV-patents-but-no-match-for-Tesla-in-sales Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 Mange nye elbiler som kommer fra 2022 https://topelectricsuv.com/featured/upcoming-electric-cars-2022-2023 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 DJViking skrev (1 time siden): Mange nye elbiler som kommer fra 2022 https://topelectricsuv.com/featured/upcoming-electric-cars-2022-2023 Kun Toyota som er interessant av de som har bilde i den artikkelen. Skal prøvekjøre den når jeg får sjansen, blir min første elbil jeg prøvekjører. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 41 minutes ago, Dubious said: Kun Toyota som er interessant av de som har bilde i den artikkelen. Skal prøvekjøre den når jeg får sjansen, blir min første elbil jeg prøvekjører. Så mye du har vært med å diskutere elbiler også har du aldri kjørt en? 1 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 Complexity skrev (11 minutter siden): Så mye du har vært med å diskutere elbiler også har du aldri kjørt en? Ikke jeg heller. Vi er flere. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 Jeg har heller ikke prøvd noen. Har ikke vært noen hittil jeg har hatt veldig lyst å prøve. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 Complexity skrev (8 timer siden): Så mye du har vært med å diskutere elbiler også har du aldri kjørt en? Trenger ikke prøvekjøre elbil for å vite hvordan elbiler er... Enda ingen bil på markedet jeg har lyst på. Har ikke lyst på Toyotaen heller. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 (endret) Dubious skrev (På 30.10.2021 den 9.15): Fordi Tesla er den eneste elbilen verdt å kjøpe i dag. De eneste elbilene med plug and play lading, ikke noe knoting med apper eller brikker. Dubious skrev (2 timer siden): Trenger ikke prøvekjøre elbil for å vite hvordan elbiler er... Enda ingen bil på markedet jeg har lyst på. Har ikke lyst på Toyotaen heller. Dubious skrev (11 timer siden): Kun Toyota som er interessant av de som har bilde i den artikkelen. Skal prøvekjøre den når jeg får sjansen, blir min første elbil jeg prøvekjører. Mange skiftende meninger! Endret 1. november 2021 av DrAlban3000 8 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 Complexity skrev (På 30.10.2021 den 22.22): Kjøpte og ny bil i dag. En Nissan Leaf. Trodde aldri jeg kom til å kjøpe noe slikt, men fruen likte den godt og jeg får forhåpentligvis ha min egen bil i fred fremover. Grattis! Leaf er gode og trauste elbiler. Fine til pendling og all den daglige småkjøringen. Hadde heller ikke trodd at jeg kom til å kjøpe "den stygge andungen", men nå elsker vi den alle sammen. Kommer til å beholde den, selv etter at TMY'en kommer. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 Complexity skrev (10 timer siden): Så mye du har vært med å diskutere elbiler også har du aldri kjørt en? Det er vel helt normalt at de ivrigste på å diskutere og kritisere elbiler, er de som aldri har prøvd en... 4 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 (endret) 12 minutes ago, Hanhijnn said: Grattis! Leaf er gode og trauste elbiler. Fine til pendling og all den daglige småkjøringen. Hadde heller ikke trodd at jeg kom til å kjøpe "den stygge andungen", men nå elsker vi den alle sammen. Kommer til å beholde den, selv etter at TMY'en kommer. Jo takktakk. Den ser ikke akkurat så veldig pen ut nei. Driver å rydder i garagen om dagen så den kan få stå der inne og gjemme seg 😅 Men må innrømme at den er ganske god å kjøre. Setene er ganske komfortabel og fjæringen er myk å fin. At den kom med en app som faktisk funker (dog noe treg) imponerte meg stort. Ellers veldig irriterende at speedometeret viser hele 12km/t for mye. Noen som vet om det er noe å gjøre med dette? Bilen har bare vært hurtigladet 1 gang, og SOH i leafspy var på 91.2% noe som høres bra ut for en 7 år gammel Leaf uten kjøling eller varming på batteriet sitt. Ellers oser jo bilen Renault på alle vis. Er nesten rart at det er Nissan logo på den. Endret 1. november 2021 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå