Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (20 minutter siden):

De dropper det ikke, det blir bare ikke levert med bilene før de har drive by wire systemet på plass som gjør at yoke rattet kan brukes slik det er tiltenkt uten at du trenger å bytte grep noengang :) 

Det spørs jo da om steering-by-wire i det hele tatt blir lovlig. Det er så vidt meg bekjent kun én produksjonsbil som har hatt det (en eller annen Infinity), og den hadde mekanisk backup. Det fungerte visst så dårlig at de droppet det litt senere

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (16 minutter siden):

8,4 sekunder til 100 er betydelig kjappere enn de fleste bensin/diesel biler 95% av befolkningen har kjørt rundt i de siste 20 årene, så tror nok ikke dette er det viktigste parametere for de fleste bilkjøpere der ute :) 

De dropper det ikke, det blir bare ikke levert med bilene før de har drive by wire systemet på plass som gjør at yoke rattet kan brukes slik det er tiltenkt uten at du trenger å bytte grep noengang :) 

Husker jeg kjørte en Alfa Romeo 33 QV da jeg var 18 år gammel, den gjorde 0-100 på 8.4. Gikk noe helt verst synes jeg da.

Idag er vi blitt fartsblinde, men 8.4 er fortsatt kjapt og fungerer helt utmerket i dagens trafikkbilde. Du vil ikke mangle motorkraft i noen situasjoner. 

MrMarbles skrev (5 minutter siden):

Spurte ikke deg ;) Jeg tror de færreste som eier, eller har eid en Tesla, synes dette er OK akselerasjon. 

Det sier egentlig mest om Teslaeiere.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Det sier egentlig mest om Teslaeiere.

Det begynner å bli ganske så mange Tesla-eiere i Norge. Så jeg tror dette faktisk blir "et krav" for veldig mange på sikt. Om et par år, når konkurrentene ikke henger med på salgstallene lengre, så begynner de vel også å lage raskere elbiler. Det handle ene og alene om kannibalisering av fossilbilene. 

Lenke til kommentar

Det vil nok bli vanligere med rask aks, men jeg har eid biler som gjør 0-100 på under 5 sekunder med bensinmotor og elmotor, og jeg synes fortsatt 8.4 er mer enn godkjent i en vanlig familiebil. Det føles kanskje ikke så spennende, men det gjør ikke en Toyota uansett. 

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (3 minutter siden):

Det begynner å bli ganske så mange Tesla-eiere i Norge. Så jeg tror dette faktisk blir "et krav" for veldig mange på sikt.

Neppe. Det er morro, men ingen praktisk grunn for å ha mer enn 10 sek akselerasjon. Tesla-eiere er jo litt spesielle på dette området. Men tror ikke det smitter nevneverdig over på alle andre.

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (16 minutter siden):

Spurte ikke deg ;) Jeg tror de færreste som eier, eller har eid en Tesla, synes dette er OK akselerasjon. 

Jesus, for noe pissprat. Ja, vår model 3 er rask som bare det men er absolutt ikke noe som veier for eller imot et kjøp. 

Denne toyotaen kommer til å selge som bare det. Eller, alle elbilene til Toyota framover kommer til å gå som varmt hvetebrød. 

Endret av Randeboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (2 minutter siden):

Jesus, for noe pissprat. Ja, vår model 3 er rask som bare det men er absolutt ikke noe som veier for eller imot et kjøp. 

Denne toyotaen kommer til å selge som bare det. Eller, alle elbilene til Toyota framover kommer til å gå som varmt hvetebrød. 

I beg to differ :) Det har sikkert null å si for boomerne her inne, men for de som setter pris på å ha en sprek bil (noe som muliggjør mye tryggere forbikjøringer) så vil de bare styre unna. 

Morsomt at jeg får bare hat ved å sette spørsmålstegn til denne strategien fra Toyota, når KIA og Hyundai klarer det mye bedre på sine tilsvarende biler. Har ennå ikke fått et godt argument for hvorfor bZ4X har tregere akselerasjon enn nettopp RAV4 plug-in, annet enn at "ingen behøver mer enn det" eller i 19-pil-og-bue så var 8,4 alfamordi noe av det raskeste som var å oppdrive. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 10/12/2021 at 12:30 PM, Kajac said:

Nei, men det forventet vi vel ikke. Uansett et budsjett som skal svi for bilistene. 

Glad for at jeg nå har gjort meg uavhengig av bil ift. jobb og samtidig slipper å være avhengig av det håpløse kollektivtilbudet inn og ut av hovedstaden. Så kan politikere leke i den neselange sandkassen sin.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (6 minutter siden):

I beg to differ :) Det har sikkert null å si for boomerne her inne, men for de som setter pris på å ha en sprek bil (noe som muliggjør mye tryggere forbikjøringer) så vil de bare styre unna. 

Morsomt at jeg får bare hat ved å sette spørsmålstegn til denne strategien fra Toyota, når KIA og Hyundai klarer det mye bedre på sine tilsvarende biler. Har ennå ikke fått et godt argument for hvorfor bZ4X har tregere akselerasjon enn nettopp RAV4 plug-in, annet enn at "ingen behøver mer enn det" eller i 19-pil-og-bue så var 8,4 alfamordi noe av det raskeste som var å oppdrive. 

Svaret er vel heller at de ikke har valgt å fokusere på super akselerasjon, siden det er ubetydelig for de aller fleste. De av dere som elsker akselerasjon kan jo bare kjøpe Tesla eller noen av de andre med god aks. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor må alle biler lages helt likt? Hvis du ikke liker det ene, kjøper du bare det andre. Men ut fra pris på forsikring på et visst merke er det vel ting som tyder på at ikke alle håndterer denne kraften like godt, og at det er en del misbruk ute og går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Hvorfor må alle biler lages helt likt? Hvis du ikke liker det ene, kjøper du bare det andre. Men ut fra pris på forsikring på et visst merke er det vel ting som tyder på at ikke alle håndterer denne kraften like godt, og at det er en del misbruk ute og går.

Så mao. så drev RAV4 plug-in eierne og krasjet så mye pga høy aks at de måtte tone det ned på bZ4X? ;)

Lenke til kommentar

Rav4 gjør det jo så dårlig i elgtesten at de turte kansje ikke å la denne være like rask :p

Toyotan er dørge kjedelig, men de satser vel på å selge til folk som ønsker kjedelige biler slik Toyota nesten alltid har gjort.

Merkelig at de blander inn Yoke ratt. Det vil nok bare skremme bort de interesserte.

Helst vil de vel selge minst mulig av denne og selge mere hydrogenbiler, men de har kansje innsett at det blir vanskelig.

Endret av Complexity
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Rav4 gjør det jo så dårlig i elgtesten at de turte kansje ikke å la denne være like rask :p

Toyotan er dørge kjedelig, men de satser vel på å selge til folk som ønsker kjedelige biler slik Toyota nesten alltid har gjort.

Merkelig at de blander inn Yoke ratt. Det vil nok bare skremme bort de interesserte.

Helst vil de vel selge minst mulig av denne og selge mere hydrogenbiler, men de har kansje innsett at det blir vanskelig.

Hva vet vel du om den er kjedelig? Fordi den ikke gjør 0-100 på 5 sek? Er det akselerasjon og stiv bilen er som gjør den ikke-kjedelig?

 Den er vel en grei komfortabel bil, med Toyota gode kvalitet. 

De kommer nok til å selge som bare det. 

Det innlegget ditt kunne ikke komme fra noen andre enn en Teslaboy. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

https://elbil.no/her-er-toyotas-forste-elbil-endelig/?fbclid=IwAR31S2udcC2AXcqoxMiZzT9isvp2RCTYDxLJczDQp-eqf3qk2pCLZCX4_zQ 

Da er Toyotas kommende elbil tatt ut av esken, litt skuffet over at  eksteriør designet ikke ble sprekere, men ser eller ut som en god elbil. Også litt spennende at den ska leveres med yoke ratt litt senere, men da ved hjelp av et drive by wire system som gjør at maks rattutslag blir 150 grader. 

Jeg har på følelsen av å ha sett den veldig mange ganger før, men samtidig ikke. Uncanny dejavu. Så anonymt at man ikke merker at den kommer eller går.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Randeboy said:

Hva vet vel du om den er kjedelig? Fordi den ikke gjør 0-100 på 5 sek? Er det akselerasjon og stiv bilen er som gjør den ikke-kjedelig?

 Den er vel en grei komfortabel bil, med Toyota gode kvalitet. 

De kommer nok til å selge som bare det. 

Det innlegget ditt kunne ikke komme fra noen andre enn en Teslaboy. 

Fremhjulstrekk, lite power, lite rekkevidde i forhold til konkurrentene, lader tregt (150kW er dugbart men 6.6kW AC er slapt) nevnes ikke noe om krok? 

Siterer Tek.no:

Toyota er langt unna å toppe spesifikasjonslistene.

Verken batterikapasitet og rekkevidde, hurtigladeeffekt eller motorkrefter bør få det til å skjelve i buksene hos konkurrentene. Toyota omtaler også temaet for interiøret med det svenske ordet «lagom», altså «akkurat passe».

For meg høres dette veldig kjedelig ut.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Fremhjulstrekk, lite power, lite rekkevidde i forhold til konkurrentene, lader tregt (150kW er dugbart men 6.6kW AC er slapt) nevnes ikke noe om krok? 

Siterer Tek.no:

Toyota er langt unna å toppe spesifikasjonslistene.

Verken batterikapasitet og rekkevidde, hurtigladeeffekt eller motorkrefter bør få det til å skjelve i buksene hos konkurrentene. Toyota omtaler også temaet for interiøret med det svenske ordet «lagom», altså «akkurat passe».

For meg høres dette veldig kjedelig ut.

 

Du fikk ikke med deg den kommer med AWD også? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Randeboy said:

Du fikk ikke med deg den kommer med AWD også? 

Joda, men billigste utgave får jo FWD.

Har man 50/50 vektfordeling er det en fordel med RWD. At de har gått for FWD betyr jo enten at de har gjort det billig og bare putta alt under panseret, eller at de har gjort det med vilje for å gjøre bilen "kjedelig". Pensjonister liker gjerne ikke biler som slenger på rumpa.

Denne minner meg en del om Nissan Ayira. Kjedelig den og.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Joda, men billigste utgave får jo FWD.

Har man 50/50 vektfordeling er det en fordel med RWD. At de har gått for FWD betyr jo enten at de har gjort det billig og bare putta alt under panseret, eller at de har gjort det med vilje for å gjøre bilen "kjedelig". Pensjonister liker gjerne ikke biler som slenger på rumpa.

Denne minner meg en del om Nissan Ayira. Kjedelig den og.

Tar heller Ariya. Den kommer jo faktisk ned på 5,1 sek med 87kWt batteripakken. I tillegg har jeg mye mer tiltro til Nissan, iom at de har solgt elbiler i 10 år allerede. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...