Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Axefjord skrev (På 24.10.2021 den 9.21):

Joda, jeg merka det selv med ioniq'en. Men for de som får ombygd varebil nesten full-finansiert av staten, så skal jeg være enig med de over at en burde være fornøyd.

Hvem dekker service- og vedlikeholdskostnader? Brukeren eller det offentlige? De kostnadene er jo vesentlig høyere på ICE-biler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Hanhijnn said:

Hvem dekker service- og vedlikeholdskostnader? Brukeren eller det offentlige? De kostnadene er jo vesentlig høyere på ICE-biler.

https://www.nav.no/no/person/hjelpemidler/hjelpemidler-og-tilrettelegging/bil-og-spesialutstyr/sporsmal-og-svar-om-tilskudd-til-bil-i-arbeid-og-utdanning

Quote

Hva koster det?

Om du får tilskudd til bil til arbeid og utdanning må du ha en bil registrert på deg i 11 år. Du må regne med faste utgifter til forsikring, service, reparasjon og drivstoff til bilen. Det kan søkes om grunnstønad til drift av bil, men det dekker eventuelt kun en liten andel av utgiftene.

 

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (1 time siden):

Akkurat! Takk for info. 

Da er det vel penger spart å ha elbil i stedet for ICE-bil fra Hjelpemiddelsentralen også da. Service- og vedlikeholdskostnadene blir ganske mange penger i løpet av de årene.

Lenke til kommentar
nacario skrev (4 timer siden):

Ser dem økte prisen på model 3 med 20k :(

For model 3 er det bare SR+ som øker. Hverken LR eller P fikk økt pris denne gangen. Model S og X har også fått prisøkninger (50k). Jeg tror det skyldes leveringsproblemer i hele bransjen. Rett og slett et dårlig tidspunkt å kjøpe bil på. Rimelige biler holdes tilbake i hele markedet pga brikkemangel.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

For model 3 er det bare SR+ som øker. Hverken LR eller P fikk økt pris denne gangen. Model S og X har også fått prisøkninger (50k). Jeg tror det skyldes leveringsproblemer i hele bransjen. Rett og slett et dårlig tidspunkt å kjøpe bil på. Rimelige biler holdes tilbake i hele markedet pga brikkemangel.

Har følelsen av at den går ned igjen til neste sommer.

Polestar har enda 349k men der får man mindre bil for pengene. Er nok redd for at d blir m3 kjøp læll

Lenke til kommentar

Jeg tipper det går ned så snart leveringsproblemene over hele fjøla bedrer seg. Jeg har hørt at det kan ta alt fra et halvår til to år, men ingen vet jo med sikkerhet. Samtidig skjer det mye spennende forskning og utvikling. Så for alt jeg vet blir 0.5 - 2 kjedelige år etterfulgt av full fest på både leveranser og nyvinninger.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Kaplan said:

Det er vel også en tilbud-og-etterspørsel-effekt ute og går her, Hertz har bestilt noe sånt som 10% av årsproduksjonen til Tesla.

Ryktes vel at de har planer om å dobble den bestillingen også.

Ryktes vel også at Model 3 SR+ får 60kWh batteri nå, som vil tilsi en rekkevidde på nesten 500km WLTP. Mulig det har noe med prisøkningen som kom nettop.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kaplan skrev (50 minutter siden):

Det er vel også en tilbud-og-etterspørsel-effekt ute og går her, Hertz har bestilt noe sånt som 10% av årsproduksjonen til Tesla.

Jeg tror ikke det er årsaken fordi prisøkninger gjelder stort sett over hele fjøla. Model S og X (som ikke er en del av Hertz-avtalen), og en rekke andre bilmerker. Mange av prisøkningene er også skjult i form av at de har veldig lang leveringstid på billigmodellene, men kan levere de dyre omgående. Da vil mange presses opp i pris fordi de vil ha bil nå.

@Complexity Spennende rykte. Kan det vøre en indikasjon på oppgradering til 4680 NCA-celler eller 2170 LFP med høyere energitetthet?

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Simen1 said:

Jeg tror ikke det er årsaken fordi prisøkninger gjelder stort sett over hele fjøla. Model S og X (som ikke er en del av Hertz-avtalen), og en rekke andre bilmerker. Mange av prisøkningene er også skjult i form av at de har veldig lang leveringstid på billigmodellene, men kan levere de dyre omgående. Da vil mange presses opp i pris fordi de vil ha bil nå.

@Complexity Spennende rykte. Kan det vøre en indikasjon på oppgradering til 4680 NCA-celler eller 2170 LFP med høyere energitetthet?

Tipper de bare har fått plass til litt flere LFP celler eller noe.

Om du er god i tysk så kansje du finner litt mere informasjon her:
https://tff-forum.de/t/keine-spekulation-mehr-model-3-sr-mit-60-kwh-akku/146243/3

Lenke til kommentar

https://elbil.no/her-er-toyotas-forste-elbil-endelig/?fbclid=IwAR31S2udcC2AXcqoxMiZzT9isvp2RCTYDxLJczDQp-eqf3qk2pCLZCX4_zQ 

Da er Toyotas kommende elbil tatt ut av esken, litt skuffet over at  eksteriør designet ikke ble sprekere, men ser eller ut som en god elbil. Også litt spennende at den ska leveres med yoke ratt litt senere, men da ved hjelp av et drive by wire system som gjør at maks rattutslag blir 150 grader. 

Lenke til kommentar
Sitat

Den forhjulsdrevne bZ4X drives av en kraftfull, elektrisk motor på 150 kW / 204 HK og dreiemomentet på 265 Nm. 0 til 100 km/t gjøres på 8,4 sekunder og toppfarta er 160 km/t.

Wow, 8,4 sekunder... 2,4 sekunder tregere enn RAV4 Plug-in.

Men vil nok selge bra for Toyota likevel. Er sikkert mange som har ventet på en Toyota elbil.

Edit: overså at AWDen er nede på hele 7,7 sekunder.

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (17 minutter siden):

Wow, 8,4 sekunder... 2,4 sekunder tregere enn RAV4 Plug-in.

Men vil nok selge bra for Toyota likevel. Er sikkert mange som har ventet på en Toyota elbil.

Edit: overså at AWDen er nede på hele 7,7 sekunder.

0-100 tiden er den minst relevante parameteren på en bil spør du meg. 0-50 er litt mer relevant, men likevel ikke avgjørende (og i svært liten grad påvirkende) på bilvalg.

 

Ellers kanon at de droppet joke-rattet.

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (20 minutter siden):

Wow, 8,4 sekunder... 2,4 sekunder tregere enn RAV4 Plug-in.

Men vil nok selge bra for Toyota likevel. Er sikkert mange som har ventet på en Toyota elbil.

Edit: overså at AWDen er nede på hele 7,7 sekunder.

8,4 sekunder til 100 er betydelig kjappere enn de fleste bensin/diesel biler 95% av befolkningen har kjørt rundt i de siste 20 årene, så tror nok ikke dette er det viktigste parametere for de fleste bilkjøpere der ute :) 

Kajac skrev (1 minutt siden):

Ellers kanon at de droppet joke-rattet.

De dropper det ikke, det blir bare ikke levert med bilene før de har drive by wire systemet på plass som gjør at yoke rattet kan brukes slik det er tiltenkt uten at du trenger å bytte grep noengang :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, MrMarbles said:

Wow, 8,4 sekunder... 2,4 sekunder tregere enn RAV4 Plug-in.

Men vil nok selge bra for Toyota likevel. Er sikkert mange som har ventet på en Toyota elbil.

Edit: overså at AWDen er nede på hele 7,7 sekunder.

For de som ser på Teslabjørn så passer det jo bra, han klager jo stadig vekk at toyota sjåfører kjører tregt 😆

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (14 minutter siden):

8,4 sekunder til 100 er betydelig kjappere enn de fleste bensin/diesel biler 95% av befolkningen har kjørt rundt i de siste 20 årene, så tror nok ikke dette er det viktigste parametere for de fleste bilkjøpere der ute :) 

De dropper det ikke, det blir bare ikke levert med bilene før de har drive by wire systemet på plass som gjør at yoke rattet kan brukes slik det er tiltenkt uten at du trenger å bytte grep noengang :) 

Men fortsatt dårligere enn RAV4. Men det er vel et bevisst valg, for å ikke kannibalisere fossil-linja antar jeg. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (19 minutter siden):

0-100 tiden er den minst relevante parameteren på en bil spør du meg. 0-50 er litt mer relevant, men likevel ikke avgjørende (og i svært liten grad påvirkende) på bilvalg.

 

Ellers kanon at de droppet joke-rattet.

Spurte ikke deg ;) Jeg tror de færreste som eier, eller har eid en Tesla, synes dette er OK akselerasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (2 minutter siden):

Spurte ikke deg ;) Jeg tror de færreste som eier, eller har eid en Tesla, synes dette er OK akselerasjon. 

En ting er hva man synes er god akselerasjon, en annen ting er hva man faktisk trenger. Ute i vanlig trafikk vil man aldri ha behov for mindre enn 10 sekunder fra 0-100. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...