Simen1 Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 oophus skrev (1 time siden): Tipper det er ment å bli brukt i kombinasjon med noe ala dette: Så slipper man å kaste opp ladeporter ved hver eneste oppstillingsplass, samtidig som at man støtter flere ladeporter ved ulike områder på ulike biler. Dette er nok versjon 1.0 siden det er mye spennende en kan gjøre med dette når BMW etterhvert innfører LiDAR i bilene sine. Da vil en kunne gjøre mer med automatisk pathing vs opptaket av "ground truth" pathinga. Poenget var ikke å gjøre det mest mulig universelt, men å gjøre det billig. Her flesker du til med en løsning som sannsynligvis koster hundretusner. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 (endret) DrAlban3000 skrev (1 time siden): Lurt, men med alle de forskjellige løsningene hva gjelder ladeport så er jo en robotarm litt mer fleksibel. Ideen din er jo langt rimeligere og mer effektiv, men fordrer at alle har lading foran, noe de i bunn og grunn godt kan ha. Ryggefunksjonen er utrolig nøyaktig og god, den har jeg brukt litt og sjekket avvik (kjøre en løype ved å legge ut sjekkpunkter) Det er jo ingen selvkjøring egentlig, da den bare husker hvor den har vært og kjører der, men en kjekk funksjon. Ved nærmere ettertanke trekker jeg forslaget om ladeplugg i front. Man bør helst rygge inn når man parkerer og ladeplugg er vanskelig å plassere midt bak bilen på en god måte. Det er enklere å plassere ladeplugg foran men da må man jo gå i mot anbefalingen om å rygge inn. Videre så tenker jeg at markedet for induktiv lading i liten grad er etablert. Derfor bør det kunne være en grei start å lansere og levere induktiv lading sammen med bilen. En løsning som selvsagt bør invitere til å rygge inn når man parkerer. Dermed bør ladeplata monteres på bakre del av bilen et sted. Jeg foreslår under bakenden, der diffuseren er eller bakre støtfanger. Siden løsningen jeg foreslår først og fremst er billig og jeg har for vane å tenke åpne standarder tenker jeg at det kan bli den ene standarden som alle tar i bruk etter hvert. Trådløs lading kommer selvsagt i tillegg til kablet lading så man ikke starter på bar bakke med en "handicappet" bil som kun lar seg lade uhyre få plasser i starten. Endret 29. september 2021 av Simen1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 Simen1 skrev (23 minutter siden): Poenget var ikke å gjøre det mest mulig universelt, men å gjøre det billig. Her flesker du til med en løsning som sannsynligvis koster hundretusner. Den koster garantert mer, men den kommer med mulig fortjeneste utenfor kun elbillading i tillegg, siden det er et batterilager. I praksis hadde man jo kjøpt ei "autonom lader + powerwall" i ett. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 Eneste fordelen med ladeluke foran er at man kan ha ladekabel i frunken, men der ligger ofte shucko, som en kun skal bruke til nød. Kjenner en med Leaf som bruker den kabelen litt for mye. Med hjemmelader og hurtiglader så er kabelen på laderen, og da er det en fordel å ha luken bak. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 Jeg bruker utelukkende schuko... Aldri hatt noen problemer med det. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 3 minutes ago, oldboy said: Jeg bruker utelukkende schuko... Aldri hatt noen problemer med det. Ikke engang at det tar lang tid? 😅 Etter jeg fikk ladeboks var det godt å se at lading tok 4 timer og ikke 24+. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 Complexity skrev (26 minutter siden): Ikke engang at det tar lang tid? 😅 Etter jeg fikk ladeboks var det godt å se at lading tok 4 timer og ikke 24+. Levde lenge med 10A stikk og UMC i 'starten'. Levde ganske fint med det selv med 80km tur retur jobb og en del kjøring på fritiden. Men tar lang tid! Men så står bilene stort sett lenge også:p på de dagene med langtur osv tok jeg bare en hurtiglading i byen. Så dette går for de aller aller fleste vill jeg tro:) 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 Just now, Salvesen. said: Levde lenge med 10A stikk og UMC i 'starten'. Levde ganske fint med det selv med 80km tur retur jobb og en del kjøring på fritiden. Men tar lang tid! Men så står bilene stort sett lenge også:p på de dagene med langtur osv tok jeg bare en hurtiglading i byen. Så dette går for de aller aller fleste vill jeg tro:) Null problem det. Kjørte vel selv 20 000 i året på shucko den gangen ladebokser kostet skjorta. Nå er de blitt billige. 1 Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 29 minutes ago, Complexity said: Ikke engang at det tar lang tid? 😅 Etter jeg fikk ladeboks var det godt å se at lading tok 4 timer og ikke 24+. Faktisk ikke. Når det er sagt så har jeg en Skoda Citigo så den har ikke verdens største batteri, og jeg kan fint lade den over natten. Bruken min er ganske beskjeden og, lader 1-2 ganger i uken, Lenke til kommentar
oophus Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 Complexity skrev (42 minutter siden): Etter jeg fikk ladeboks var det godt å se at lading tok 4 timer og ikke 24+. Bilen står uansett stille 95% av tiden, så hvorfor stresse batteriene mer enn nødvendig? Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 7 minutes ago, oophus said: Bilen står uansett stille 95% av tiden, så hvorfor stresse batteriene mer enn nødvendig? Hvis han lader mellom 80 og 20 prosent er det 0,6/4=0,15c. Ikke akkurat noe problem. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 (endret) Wisd0m skrev (7 minutter siden): Hvis han lader mellom 80 og 20 prosent er det 0,6/4=0,15c. Ikke akkurat noe problem. Alt handler om sannsynlighet. Får man lithium plating, så økes problemet selv med saktelading fra tidligere hvor man fikk forekomstene fra hurtiglading f.eks. Sannsynligheten er selvfølgelig liten på lading hjemme til at det for mange vil være merkbart, men alle monner drar osv. Man aner jo ikke hvordan det står til der inne. Endret 29. september 2021 av oophus Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 (endret) 25 minutes ago, oophus said: Bilen står uansett stille 95% av tiden, så hvorfor stresse batteriene mer enn nødvendig? 2kW eller 20kW har nok veldig liten betydning for batteriet sin del. Men med den ene kan man ta en spontan helgetur mens den andre krever en del mere planlegging. Ikke bare tar det lengere tid med lav effekt, men er det 20 blå ute med litt vind så dobles jo tiden siden bilen har så lite effekt å rutte med for å holde batteriet varmt (Tro meg, har prøvd. Er nesten ikke vits å shucko lade visse dager her nord) Nå om dagen når strømprisen er som så lønner det seg vel kansje å lade bilen hurtig om natten istedenfor hele døgnet og. Endret 29. september 2021 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 (endret) 35 minutes ago, oldboy said: Faktisk ikke. Når det er sagt så har jeg en Skoda Citigo så den har ikke verdens største batteri, og jeg kan fint lade den over natten. Bruken min er ganske beskjeden og, lader 1-2 ganger i uken, Da har det vel ikke den største betydning nei. Den kan vel uansett ikke lade spesielt fort. Edit: virker som den støtter 7.2kW? I såfall har man jo mulighet til å fylle batteriet ganske raskt. Endret 29. september 2021 av Complexity Lenke til kommentar
daruu Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 Complexity skrev (Akkurat nå): Da har det vel ikke den største betydning nei. Den kan vel uansett ikke lade spesielt fort. 7,2kw. Lader selv med 15a, greier seg lenge for mitt bruk, gjør som andre har nevnt over her - hurtiglader bittelitt om det skulle være krise 😊 Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 3 minutes ago, Complexity said: Da har det vel ikke den største betydning nei. Den kan vel uansett ikke lade spesielt fort. Edit: virker som den støtter 7.2kW? I såfall har man jo mulighet til å fylle batteriet ganske raskt. De 2200 watt'ene jeg får fra schukoladeren holder i massevis, plugger den inn om kvelden og neste morgen er det fullt😉 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 Complexity skrev (8 minutter siden): 2kW eller 20kW har nok veldig liten betydning for batteriet sin del. Det spørs helt på helsen til batteriet. Har det allerede forekomster av lithium plating, så kan det nok ha sin betydning. Poenget er jo at det er lite vits med 4 timer lading, om man skal ha bilen parkert i 10 timer+ uansett, slik folk flest har bilene våre parkert. Kjekt med muligheten, men jeg har skrudd ned min ladehastighet, og skrur det opp f.eks mot helgen hvor sannsynligheten er større for en lengre tur enn gjennom hverdagene. Gjør man dette gjennom 5 år f.eks, så vil det nok ha sin betydning. Complexity skrev (19 minutter siden): Ikke bare tar det lengere tid med lav effekt, men er det 20 blå ute med litt vind så dobles jo tiden siden bilen har så lite effekt å rutte med for å holde batteriet varmt (Tro meg, har prøvd. Er nesten ikke vits å shucko lade visse dager her nord) Ah, ja jeg forsvarer ikke at man burde beholde schuko fremfor å ha noe annet hjemme. Men jeg ville jo hatt noe som er enkelt å justere opp og ned i hastighet. Så for din del så hadde jeg jo bare skrudd ned på sommeren, og opp på vinteren. Lenke til kommentar
SMO Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 (endret) Simen1 skrev (23 timer siden): Jeg har ikke sett noen andre. Men når du først nødlader (altså bruker schuko) så er det ikke mye værre med to stk schuko i stedet for en. Altså skjøteledning. Bare pass på at den er 2,5-kvadrat, har termisk sensor i stikket, skikkelig gummikabel for utendørs bruk og skjerming fra vann. IP44 tåler ikke all verden av surt vær. Det er på en leid parkeringsplass i sameiet da til min overraskelse etter overtakelse at parkeringsplass kostet 400k. Benytter den minst mulig da det er 16 ampere sikring og det er en 10 år gammel defa-boks sikkert tiltenkt strøm til motorvarmer. Kan forsøke kabeltromlen du linket til når det er nødstilfeller. takk for gode svar! edit: ser at dette blir fyfy, får høre om utleier av parkeringsplassen vil gjøre en liten investering. Endret 29. september 2021 av SMO Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 37 minutes ago, Complexity said: Ikke bare tar det lengere tid med lav effekt, men er det 20 blå ute med litt vind så dobles jo tiden siden bilen har så lite effekt å rutte med for å holde batteriet varmt (Tro meg, har prøvd. Er nesten ikke vits å shucko lade visse dager her nord) Jeg har bilen min i fellesgarasje så temperatur er ikke et problem for meg, bor og litt lenger sør enn deg sannsynligvis😉 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 SMO skrev (10 minutter siden): Det er på en leid parkeringsplass i sameiet da til min overraskelse etter overtakelse at parkeringsplass kostet 400k. Benytter den minst mulig da det er 16 ampere sikring og det er en 10 år gammel defa-boks sikkert tiltenkt strøm til motorvarmer. Kan forsøke kabeltromlen du linket til når det er nødstilfeller. takk for gode svar! Sikkert kjedlig å høre, men det er ikke en god ide, om dette og er i et felles parkeringsanlegg vil du best case få en advarsel fra styret eller DSB på rutinekontroll, worst case starter en brann hvor du blir stående erstatningsansvarlig for langt mer enn ditt eget. Så ta den advarslen for hva den er verdt, om du likevel velger å bruke en skjøtekabel og attpåtil en kabelsnelde (som er en horribel ide), pass i det minste på at denne er helt rullet ut før du lader, bare for å minimere risikoen så langt som det går. Men jeg anbefaler å ikke gjør det, å lade på en ikke egnet schuko kontakt (uten 10 amp forvern og type B jordfeilvern) er en ting, men å lade fra ikke egnet stikk, via ei kabelsnelde og enda en uegnet stikk som og effektivt kutter ut den ene sikkerhetsbarrieren du har for varmgang i kontakten på veggen er og forblir en elendig ide, gå heller i dialog med styre å se om det er mulig å få til en forsvarlig løsning på problemet ditt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå