Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Zeph skrev (20 timer siden):

Når me først er inne på design så synest eg Ioniq 5 er eit forfriskande syn på veien.

Absolutt. Syns den er dritstilig. Digger interiøret på den også. 👍😊

Bagasjeplassen derimot var litt skuffende i forhold til TMY. Antall liter er vel omtrent likt, men i praksis så er bagasjeplassen en god del større på TMY.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Nei, står at bilen får ombord lader på 7/22kW. Zoe bruker vell bare likeretter for lading og derav problemet på noen nett. Om jeg husker rett:)

Så den kan lades på IT-nett (230V) uten trafo? 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (33 minutter siden):

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/nW4105/ford-trekker-tilbake-tusener-av-elbiler-frontvinduet-kan-fly-av

Vært litt styr for Ford med den bilen nå. Ironisk med sjefen for Ford som har gjort narr av Tesla for lignende ting tidligere.

Flott at Ford tar ansvar og fikser opp i feilene, og ikke unnskylder seg og bortforklarer dårlig kvalitet slik som Tesla pleier å gjøre :thumbup:

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Noen som har peiling på om det finnes lengre kabler til Tesla sin hjemmelader? Får en ugunstig plassering av selve ladekladden, vil ikke belaste uttaket mer enn nødvendig. Selve kabelen er lang nok, men det gjelder den fra uttaket til selve laderen som er vanvittig kort. 

310A2B11-4F9E-44EA-9DA6-52F287028C57.jpeg

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett noen andre. Men når du først nødlader (altså bruker schuko) så er det ikke mye værre med to stk schuko i stedet for en. Altså skjøteledning. Bare pass på at den er 2,5-kvadrat, har termisk sensor i stikket, skikkelig gummikabel for utendørs bruk og skjerming fra vann. IP44 tåler ikke all verden av surt vær.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Jeg har ikke sett noen andre. Men når du først nødlader (altså bruker schuko) så er det ikke mye værre med to stk schuko i stedet for en. Altså skjøteledning. Bare pass på at den er 2,5-kvadrat, har termisk sensor i stikket, skikkelig gummikabel for utendørs bruk og skjerming fra vann. IP44 tåler ikke all verden av surt vær.

Har du et eksmepel på en skjøteledning med termnisk sensor og utkobling? Har jeg aldri hørt om eller sett før. Ikke noe konfrontasjonelt spørsmål, bare ut av nysgjerrighet :)

Lenke til kommentar

Jeg tok en stikkprøve i julas sortiment og alle tromler har en sånn rød "knapp" med termosikring. Men det var værre å finne tromler med 2,5-kvadrat kabel. Dette var den eneste jeg fant der. Husker ikke helt hvor jeg kjøpte min 25m 2,5-kvadrat, men mener å huske at den kostet godt under tusenlappen. Jeg fant en her til under tusenlappen i hvert fall.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Jeg tok en stikkprøve i julas sortiment og alle tromler har en sånn rød "knapp" med termosikring. Men det var værre å finne tromler med 2,5-kvadrat kabel. Dette var den eneste jeg fant der. Husker ikke helt hvor jeg kjøpte min 25m 2,5-kvadrat, men mener å huske at den kostet godt under tusenlappen. Jeg fant en her til under tusenlappen i hvert fall.

Den termiske sikringen i tromler sitter ikke i selve kontakten men i selve trommelen dersom en prøver å kjøre høy belastning uten å rulle den helt ut, så med en en slik en vil en fortsatt overstyre den termiske sensoren i kontanten til ladekladden, som er mye av problemet ved lading med skjøtekabel. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Skal alltid rulle ut tromler ved høy belastning, så det enete de gjør er å holde det litt mer ryddig om kabelen ikke brukes så ofte, men ledning uten trommel tar ofte mindre plass, og dermed lettere å finne en ledig plass for kabelen.

Denne må vel være bra nok?
https://www.elektroimportoren.no/skjoetekabel-1-veis-utebruk-3g2-5-20m/1504894/Product.html?Path=010145670&Event=pathlist

Lenke til kommentar
9 hours ago, SMO said:

Noen som har peiling på om det finnes lengre kabler til Tesla sin hjemmelader? Får en ugunstig plassering av selve ladekladden, vil ikke belaste uttaket mer enn nødvendig. Selve kabelen er lang nok, men det gjelder den fra uttaket til selve laderen som er vanvittig kort. 

310A2B11-4F9E-44EA-9DA6-52F287028C57.jpeg

Finnes nok ikke noen lengere til Tesla sin lader som jeg vet om. Du må nok henge den opp på noe vis.

Eventuelt bare bruke en annen lader da tesla støtter alt med Type 2.
Man mister jo dog den praktiske knappen på laderen for å åpne luken og ta ut kabelen når man er ferdig. 

Det aller beste er jo dog å få montert en dedikert vegglader.
Kan annbefale Tesla sin egen: https://shop.tesla.com/no_no/product/wall-connector-gen-3

Er veldig fornøyd med min.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, SMO said:

Noen som har peiling på om det finnes lengre kabler til Tesla sin hjemmelader? Får en ugunstig plassering av selve ladekladden, vil ikke belaste uttaket mer enn nødvendig. Selve kabelen er lang nok, men det gjelder den fra uttaket til selve laderen som er vanvittig kort. 

310A2B11-4F9E-44EA-9DA6-52F287028C57.jpeg

Bare å få satt opp ladestasjon. Med de volatile strømprisene som er nå så sparer du noen kroner også på å kunne fylle batteriet kjapt i de billigste timene i løpet av døgnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du ikke har 24 tommeltotter, og har tilgang til loddeutstyr og krympestrømper, kan du jo kappe av støpselet og lodde på en meter eller så med ekstra 2,5 mm2 ledning og sette på et nytt støpsel i enden. 

Edit: Ikke gjør dette

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...