Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

PgUp skrev (13 timer siden):

Hva ville du valgt? For ca. samme pris som de.

Du må prøve biler kamerat. 

Selv bilstestere blir ikke enig om hva som er gode kjøreegenskaper, viktighet og størrelse på frunk eller hvordan den er å eie. 

Du har fått alle tipsene du trenger, nå skal du la produsentene jobbe for deg. Bruk god tid, lån bil lenge, helst 24timer. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, PgUp said:

Vil helst ha rekkevidde over 400km. E-Niro virket jo ganske interessant. Stor plass innvendig og bagasjerom, god rekkevidde. Kanskje ikke det mest spennende designet. Men det er heller ikke viktigst for meg. Noen som har erfaring med denne?

Polestar 2 var jo en veldig verdig konkurrent, men usikker på hva den gjør bedre enn model 3. 

Polestar 2 har plastlister rundt om. Med endel grusvei så far man endel slitasje på en Model 3 som ikke har det. Polestar 2 har også en bakluke som er mer praktisk enn 3.

Polestar har Android Auto. Personlig vil jeg heller ha det enn et system hvor jeg er bundet til hva Tesla utvikler (liker spesielt Waze).

Skulle jeg byttet ut 3ern hadde nok XC40 Recharge AWD stått høyt på listen. Det er mye dårlig vei i Norge, og jeg begynner vel å innse at mye av bilbruken min er enten bykjøring over asfaltlappede veier og fartsdumper, eller påtur til skogsområder. Begge dele har så som så med veikvalitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (7 timer siden):

Polestar 2 har plastlister rundt om. Med endel grusvei så far man endel slitasje på en Model 3 som ikke har det. Polestar 2 har også en bakluke som er mer praktisk enn 3.

Polestar har Android Auto. Personlig vil jeg heller ha det enn et system hvor jeg er bundet til hva Tesla utvikler (liker spesielt Waze).

Skulle jeg byttet ut 3ern hadde nok XC40 Recharge AWD stått høyt på listen. Det er mye dårlig vei i Norge, og jeg begynner vel å innse at mye av bilbruken min er enten bykjøring over asfaltlappede veier og fartsdumper, eller påtur til skogsområder. Begge dele har så som så med veikvalitet. 

XC40 har pudding understell, bruker mye strøm, har et knøttlite bagasjerom for prisen og må se seg "slått" på pris, utstyr, plass og rekkevidde av f.eks nye Model Y, som også er bedre å kjøre. Voksne kan ikke sitte baki, og du kan glemme barnestol feil vei om et normalt menneske skal sitte foran.

Dette er grunnen til at vi tester selv. Du og jeg har en veldig forskjellig oppfatning av helt samme bil! Jeg tenker "hvem ER denne til" hvor du tenker at det er den mest perfekte bilen for deg. Ingen av oss har rett 👍

 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

XC40 har pudding understell, bruker mye strøm, har et knøttlite bagasjerom for prisen og må se seg "slått" på pris, utstyr, plass og rekkevidde av f.eks nye Model Y, som også er bedre å kjøre. Voksne kan ikke sitte baki, og du kan glemme barnestol feil vei om et normalt menneske skal sitte foran.

Dette er grunnen til at vi tester selv. Du og jeg har en veldig forskjellig oppfatning av helt samme bil! Jeg tenker "hvem ER denne til" hvor du tenker at det er den mest perfekte bilen for deg. Ingen av oss har rett 👍

 

 

 

Pudding understell? Komfortabelt og mykt mener du? Hverken vår M3 eller Y for den saks skyld har komfortabelt understell. Pinnestivt. 
Er det familiebil man prioriterer så er ikke det første prioritet for oss i allefall. 

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (6 minutter siden):

Pudding understell? Komfortabelt og mykt mener du? Hverken vår M3 eller Y for den saks skyld har komfortabelt understell. Pinnestivt. 
Er det familiebil man prioriterer så er ikke det første prioritet for oss i allefall. 

Jeg synes det virket som om bilen hadde veldig høyt tyngdepunkt, og den var alt for myk. M3 er pinne stiv, Y er mye mykere. Har akkurat kjørt begge to 👍 du har M3 og tror Y er samme ulla, noe jeg også gjorde helt til jeg kjørte en.

Sier ikke at Y er en kjøremaskin, det er den ikke, men jeg har akkurat kjørt veldig mange biler i denne klassen (handlet selv bil i denne klassen). XC40 var den som overrasket mest negativt rent kjøremessig ja. 

Edit: Som familiebil er den for meg ennå verre. Ikke fikk jeg inn Axxion barnesete uten å tippe fremsetet i frontruta og bagasjen er 350liter skrått og høyt bagasjerom. For meg.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (32 minutter siden):

Jeg synes det virket som om bilen hadde veldig høyt tyngdepunkt, og den var alt for myk. M3 er pinne stiv, Y er mye mykere. Har akkurat kjørt begge to 👍 du har M3 og tror Y er samme ulla, noe jeg også gjorde helt til jeg kjørte en.

Sier ikke at Y er en kjøremaskin, det er den ikke, men jeg har akkurat kjørt veldig mange biler i denne klassen (handlet selv bil i denne klassen). XC40 var den som overrasket mest negativt rent kjøremessig ja. 

Edit: Som familiebil er den for meg ennå verre. Ikke fikk jeg inn Axxion barnesete uten å tippe fremsetet i frontruta og bagasjen er 350liter skrått og høyt bagasjerom. For meg.

Prøvde Y til en kollega jeg også og har ikke samme mening. 😅 Alt for stiv. 
Vi har mange forferdelig dårlige veier her jeg bor, og merker at etter vi fikk Model 3 så svinger jeg rundt alle hull og sprekker for bilen er rett ubehagelig på dårlig vei. 
 

Har ikke prøvd Xc40 med barn og det så kan godt hende.. Men vår 2019 5-serie er overlegen M3 på komfort. Spesielt kombinasjonen sportslighet/komfort. 

Lenke til kommentar

Litt kjipt når forsikringsselskapet gir deg elbil som erstatning for en bensinbil på reparasjon. Hvor mange ladepauser må man regne med for en Opel Mokka-e fra Larvik til Oslo f.eks? Altså 13 mil til vanlig, stort sett på motorvei. Det finnes ikke lader i hver ende, så man reiser aldri med fullt batteri.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Model Y gjør det jo veldig bra i elgtest da. Sannsynligvis grunnet lavt tyngdepunkt og stiv fjæring, så sikkerhetsmessig er det vel ikke så dumt.

Mach-e f.eks gjør det litt dårlig i elgtesten. Den har kansje veldig myk fjæring?

Tesla Model Y - 83 km/t

Ford Mustang Mach-E - 71 km/t

BMW M4 competition - 76 km/t

KIA e-Soul - 68 km/t

Toyota RAV4 - 72 km/t

VW ID.4 - 73 km/t

Audi e-tron sportback - 75 km/t

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (4 minutter siden):

Litt kjipt når forsikringsselskapet gir deg elbil som erstatning for en bensinbil på reparasjon. Hvor mange ladepauser må man regne med for en Opel Mokka-e fra Larvik til Oslo f.eks? Altså 13 mil til vanlig, stort sett på motorvei. Det finnes ikke lader i hver ende, så man reiser aldri med fullt batteri.

Med 320 så bør den vell rekke tur/retur akkurat med full pupp. Finnes vell en stikkontakt i nærheten i en av endene?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Med 320 så bør den vell rekke tur/retur akkurat med full pupp. Finnes vell en stikkontakt i nærheten i en av endene?

I den ene enden finnes det kontakt ja, men når det tar over et halvt døgn å lade batteriet fullt er det vanskelig når man vil dra på kort varsel.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 minutt siden):

(glemte denne) I 130 på motorveien holder batteriet bare halvparten så lenge som oppgitt med WLTP ifølge Opel. Nå er jo fartsgrensen bare 110 mye av veien, men likevel går visst batteriet fort.

110 vs 130 er stor forskjell. Så jeg tenker den strekningen bør gå akkurat med 100%. Men er jo umulig å vite uten å teste:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

110 vs 130 er stor forskjell. Så jeg tenker den strekningen bør gå akkurat med 100%. Men er jo umulig å vite uten å teste:)

Det var det jeg foreslo for vedkommende også, faktisk 🙂 Rart med det når en er vant til å kjøre litt for fort. Uansett går det ikke an å lade der det gjelder i Oslo uten ekstra kabel, så da må det vel bli hurtiglading på hjemveien.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 minutter siden):

Model Y gjør det jo veldig bra i elgtest da. Sannsynligvis grunnet lavt tyngdepunkt og stiv fjæring, så sikkerhetsmessig er det vel ikke så dumt.

Mach-e f.eks gjør det litt dårlig i elgtesten. Den har kansje veldig myk fjæring?

Tesla Model Y - 83 km/t

Ford Mustang Mach-E - 71 km/t

BMW M4 competition - 76 km/t

KIA e-Soul - 68 km/t

Toyota RAV4 - 72 km/t

VW ID.4 - 73 km/t

Audi e-tron sportback - 75 km/t

Kia E-Soul sliter voldsomt på denne testen fordi kia har valgt å gi de europeiske bilene noen helt elendige Nexen Eco dekk, å bytte disse tulle dekkene ut med noen skikkelige dekk gjør det til en helt annen bil som jeg tror hadde scoret veldig mye høyere på denne testen. Med Nexen dekkene kunne jeg knapt gi gass uten at bilen spant når det var litt fuktig ute, og fikk betydelig bedre grep selv med Nokian piggfrie vinterdekkene  på tørr og fuktig vei. Kan dog se ut som Hyundai/Kia har lært litt siden Ioniq 5 å mest trolig EV6 blir levert med Michelin Pilot Sport dekk.

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (41 minutter siden):

Prøvde Y til en kollega jeg også og har ikke samme mening. 😅 Alt for stiv. 
Vi har mange forferdelig dårlige veier her jeg bor, og merker at etter vi fikk Model 3 så svinger jeg rundt alle hull og sprekker for bilen er rett ubehagelig på dårlig vei. 
 

Har ikke prøvd Xc40 med barn og det så kan godt hende.. Men vår 2019 5-serie er overlegen M3 på komfort. Spesielt kombinasjonen sportslighet/komfort. 

2017 530e før denne, helt enig 👍 ingenting slår BMW der. 5 serien og M3 skal jo ikke akkurat konkurrere om samme kunde.

Jeg testet en M3 og en Y samme dag, og de to har veldig forskjellige kjøreegenskaper. Der M3 i mine øyne er litt for direkte, rumler endel og er alt for stiv er Y litt høyere og har litt mer vandring og er mykere. Godt mulig dette kun er meg som vurderer feil, men det er ihvertfall feelinga jeg satt igjen med.

 

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (12 timer siden):

Du må prøve biler kamerat. 

Selv bilstestere blir ikke enig om hva som er gode kjøreegenskaper, viktighet og størrelse på frunk eller hvordan den er å eie. 

Du har fått alle tipsene du trenger, nå skal du la produsentene jobbe for deg. Bruk god tid, lån bil lenge, helst 24timer. 

 

Enig der, bare visse ting man ikke nødvendigvis vet om selv om man prøver, så greit å høste litt erfaringer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Evil-Duck said:

Kia E-Soul sliter voldsomt på denne testen fordi kia har valgt å gi de europeiske bilene noen helt elendige Nexen Eco dekk, å bytte disse tulle dekkene ut med noen skikkelige dekk gjør det til en helt annen bil som jeg tror hadde scoret veldig mye høyere på denne testen. Med Nexen dekkene kunne jeg knapt gi gass uten at bilen spant når det var litt fuktig ute, og fikk betydelig bedre grep selv med Nokian piggfrie vinterdekkene  på tørr og fuktig vei. Kan dog se ut som Hyundai/Kia har lært litt siden Ioniq 5 å mest trolig EV6 blir levert med Michelin Pilot Sport dekk.

Ahh, det er jo litt slapt av dem da, men Nexen dekkene er sikkert mye billigere i innkjøpt så mulig soul ville vært dyrere da.

Når det er sakt så er jo Pilot Sport 4 ganske støyete dekk. Blir ikke slike igjen på meg neste gang.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Når det er sakt så er jo Pilot Sport 4 ganske støyete dekk. Blir ikke slike igjen på meg neste gang.

De har nylig komt med EV tilpasset Pilot sport dekk, så kan være verdt å sjekke ut å lese deg litt opp på når du eventuelt skal bytte, mener de blandt annet har noe skumgreier inne i dekket for å dempe støy.

edit: https://beyondracingmag.com/michelin-pilot-sport-ev-new-tire-for-electric-sports-cars/

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...