oophus Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 Complexity skrev (1 time siden): Litt som å gå baklengs inn i fremtiden når man har vært Tesla eier i noen år å sett hvor enkelt det kan gjøres.. Har som oftest ikke bankort med meg lenger. Ikke nøkler heller forsåvidt. Kortbetaling er ikke eneste alternativ. Registrer den til appen og du har Plug & Pay automatisk etterpå. Over tid planlegger de flytende prissetting mot spot pris, og prisen er synlig som på en bensinstasjon hele tiden. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 Hvordan er kvalitetskontrollen på tesla for tiden? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 (endret) 6 hours ago, Kajac said: Jaggu godt disse støtter Apple Pay også, da. For jeg regner med du fremdeles betaler når du kjøper ting? Eller bruker du kanskje kontanter? Og forresten, er du betalt av Elon Musk eller? Tesla-gloatingen din begynner å bli litt vanskelig å ta serøst etter hvert. Google Pay og Coop Pay på butikken. Greia var at det er tungvint at man må styre med slikt i det heletatt. Tesla har hele tiden bare vært å koble til laderen og man får strøm. Betalingen fikser jo bilen. Vet det er mange faktorer som ikke gjør dette mulig for andre produsenter, men å da måtte frem med kort og pinkode føles ikke som noe verdig erstatning. Det kan dog hende det er mere stabilt enn appen til f.eks Mer som jo aldri funker når man trenger den. Endret 18. september 2021 av Complexity 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 (endret) 5 hours ago, oophus said: Kortbetaling er ikke eneste alternativ. Registrer den til appen og du har Plug & Pay automatisk etterpå. Over tid planlegger de flytende prissetting mot spot pris, og prisen er synlig som på en bensinstasjon hele tiden. Plug and pay som i at man kan plugge i og lade og plugge ut når man er ferdig? Uten å røre noe annet? I såfall snakker man. Morro med synlig pris. Kan planlegge ladingen når den er billigst slik man gjør med fossilt drivstoff 😅 Tipper dog ikke det blir hundrelapper å spare på ladingen slik det kan være med diesel. Endret 18. september 2021 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 5 hours ago, PgUp said: Hvordan er kvalitetskontrollen på tesla for tiden? Tipp topp om du kjøper bil fra Kina, og fortsatt litt gambling om du kjøper bil fra California. 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 Complexity skrev (3 timer siden): Tipp topp om du kjøper bil fra Kina, og fortsatt litt gambling om du kjøper bil fra California. Hvordan får man kjøpt fra Kina da? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 23 minutes ago, PgUp said: Hvordan får man kjøpt fra Kina da? Model Y og Model 3 som leveres nå er vel fra Kina. De kjennetegnes med at de har litt lavere rekkevidde enn bilene fra California. Man ser og i VIN nummeret hvor de er produsert. 1 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 Complexity skrev (11 timer siden): Litt som å gå baklengs inn i fremtiden når man har vært Tesla eier i noen år å sett hvor enkelt det kan gjøres.. Har som oftest ikke bankort med meg lenger. Ikke nøkler heller forsåvidt. Det er nok heilt kurant når ladestasjonane er produsert og drifta av det same merket som produserer bilane og ingen andre får bruke det, men langt verre når det skal kunne brukast av alle slags bilar. Det beste er om alle ladestasjonar er åpne for alle, og då må ein kanskje leve med at det ikkje er plug-and-play. Utan at eg ser at det er noko stort problem. Der ein kan betale med app så slepp du i alle fall slitet med å ta med eit bankkort. 1 Lenke til kommentar
Yamaha-R1 Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 Haha beste jeg har hørt på lenge.... for noe tull... Ja kvaliteten ble bedre, men å kalle den tipp topp er latterlig. Sammen med den likegyldige holdningen Tesla har ved å kalle klare feil med at det er innenfor spec er det uaktuelt med Tesla her i tunet. Complexity skrev (4 timer siden): Tipp topp om du kjøper bil fra Kina, og fortsatt litt gambling om du kjøper bil fra California. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 (endret) On 9/15/2021 at 10:48 AM, Kajac said: Min "granny-charger" kan bare justeres mellom 8A til 10A. Kan godt tenkes at eldre eller uoriginale ladere kan gå høyere. Mener å erindre at tidlige Leafs og i-MiEVs kunne gå helt opp til 16A. Som @Complexity skriver er det svært sjelden brann i elbiler kontra biler med forbrenningsmotor. I følge denne artikkelen fra NRK var det 59 elbil-branner de 2,5 siste årene, mot 2334 branner i bensin og diesel-biler i samme periode. Men bilbranner i biler med forbrenningsmotor har man hatt i et århundre allerede, så det har ikke så stor nyhetsverdi lenger. Jeg ladet min første leaf hjemme i samme schuko i garasjen i nesten 7 år. Jeg hadde montert en god og solid utestikk som ble brukt til formålet og ladekladden var hengt opp slik at null vekt gikk i stikken. Det ble ladet med maks 10 Ampere på 16A kurs og gikk aldri varmegang i hverken stikk eller ledning. Men siden jeg bestemte meg for å kjøpe en ny elbil så tok jeg også regningen med å legge ny kurs med sikringsboks, overspenningsvern og vegglader. Ladekladden blir dog brannfarlig om man ikke benytter hullet som er borret i dem for å montere en lisse til å henge dem opp med slik at ikke kladden blir hengende i selve stikkontakten. I en del branner som er forårsaket av schuko så man i detaljene at vekten ikke var avlastet på korrekt måte. Endret 18. september 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 (endret) Jeg kjøper heller Tesla bil en Kina "some random letters name". Endret 18. september 2021 av Theo343 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 (endret) Tilfeldig er det ikkje nødvendigvis. BYD står jo for Build Your Dreams. BYD Tang verka for øvrig som ein kurant bil det. Var ein del eg ikkje likte i infotainment og instrumentpanelmenyen, men bilen verka ganske grei. Til 650k+ og nytt merke i landet er det ikkje noko eg ville satsa på sjølv, men det kan jo fort gå bra. Endret 18. september 2021 av Zeph Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 Noen som har 14-15 mod model S og kan dele noen erfaringer? Jeg har sterkt vurdert å kjøpe det flere ganger, men blir ganske skremt over en del enkelthendelser. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 (endret) Vurderer ID3 eller Model 3, men får inntrykk at Model 3 standardutstyret gjør den ca. like billig, og da har jo model 3 ladenettverket, større bagasjeplass og er hakket raskere... Ikke lett dette. Og om kvalitetskontrollen og servicen er endel bedre på ID3 har jo det en del å si også... Endret 18. september 2021 av PgUp Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 PgUp skrev (30 minutter siden): Vurderer ID3 eller Model 3, men får inntrykk at Model 3 standardutstyret gjør den ca. like billig, og da har jo model 3 ladenettverket, større bagasjeplass og er hakket raskere... Ikke lett dette. Og om kvalitetskontrollen og servicen er endel bedre på ID3 har jo det en del å si også... ID.3 har jo hatt en del software-issues for å si det forsiktig. Om det stod mellom de to hadde jeg gått for Teslaen. Men hadde nok valgt noe annet om jeg kunne velge fritt. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 Kajac skrev (28 minutter siden): ID.3 har jo hatt en del software-issues for å si det forsiktig. Om det stod mellom de to hadde jeg gått for Teslaen. Men hadde nok valgt noe annet om jeg kunne velge fritt. Hva ville du valgt? For ca. samme pris som de. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 PgUp skrev (4 timer siden): Hva ville du valgt? For ca. samme pris som de. Så prisklasse 300-350k? Hva med Opel Mokka-E, Peugeot 2008, Polestar 2, Kia e-Niro, Citroën ë-C4, DS 3, Hyundai Ioniq, Hyundai Kona? Evt. Nissan Leaf, Kia Soul, Lexus UX 300e? Kunne jeg valgt fritt fra disse ville jeg gått for Opel Mokka-E, Citroën ë-C4 eller kanskje til og med DS 3. Har i dag Hyundai Ioniq og er veldig fornøyd med den, men skulle jeg kjøpt ny bil kjøper jeg jo ikke den samme på nytt 😛 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 PgUp skrev (5 timer siden): Ikke lett dette. Jo, lett. Cupra Born 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 Kajac skrev (51 minutter siden): Så prisklasse 300-350k? Hva med Opel Mokka-E, Peugeot 2008, Polestar 2, Kia e-Niro, Citroën ë-C4, DS 3, Hyundai Ioniq, Hyundai Kona? Evt. Nissan Leaf, Kia Soul, Lexus UX 300e? Kunne jeg valgt fritt fra disse ville jeg gått for Opel Mokka-E, Citroën ë-C4 eller kanskje til og med DS 3. Har i dag Hyundai Ioniq og er veldig fornøyd med den, men skulle jeg kjøpt ny bil kjøper jeg jo ikke den samme på nytt 😛 Vil helst ha rekkevidde over 400km. E-Niro virket jo ganske interessant. Stor plass innvendig og bagasjerom, god rekkevidde. Kanskje ikke det mest spennende designet. Men det er heller ikke viktigst for meg. Noen som har erfaring med denne? Polestar 2 var jo en veldig verdig konkurrent, men usikker på hva den gjør bedre enn model 3. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 19. september 2021 Del Skrevet 19. september 2021 PgUp skrev (2 timer siden): Vil helst ha rekkevidde over 400km. E-Niro virket jo ganske interessant. Stor plass innvendig og bagasjerom, god rekkevidde. Kanskje ikke det mest spennende designet. Men det er heller ikke viktigst for meg. Noen som har erfaring med denne? Polestar 2 var jo en veldig verdig konkurrent, men usikker på hva den gjør bedre enn model 3. Den største fordelen med Polestar kontra Model 3 er jo bakluken. Model 3 har "gammeldags" sedan-luke, mens Polestar 2 har en mer praktisk "liftback". I det daglige har dette sikkert ikke så mye å si, men er alfa og omega om du skal frakte f.eks. møbler eller hvitevarer. Mitt største problem med Tesla er jo byggekvaliteten og driftssikkerheten. Polestar (med Volvo i ryggen) vil sannsynligvis være bedre konstruert og mer driftsikker enn Model 3. Samtidig så er jo Tesla, spesielt de kinesiske modellene, bedre enn de amerikanske. Det smarteste er nok å prøve litt forskjellig og se hva du liker. Det viktigste er jo hva du synes om bilen, ikke hva vi her inne synes 😛 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå