Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

MrMarbles skrev (1 time siden):

Tja. Var jo flere her som ikke hadde peiling på hva Plaid var engang. Så er greit at folk blir opplyst? 

Og ikke minst påstander om at Taycan har vært på markedet i 6 år. Det er greit å i det minste korrigere trollene på slike ting.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
49 minutes ago, oldboy said:

Er det noen anbefalinger for hvor mye strøm man skal ha på et batteri i en elbil når den skal stå parkert over en lengre periode? Det er snakk om 3-4 måneder her

Kommer litt ann på hvilken bil det er snakk om? Og hvor mye Vampire Drain den har?

Men mellom 40 og 60% er bra. Er det litt Vampire drain så kansje sett til 70% for å ha litt å gå på.

Lenke til kommentar
oldboy skrev (1 time siden):

Er det noen anbefalinger for hvor mye strøm man skal ha på et batteri i en elbil når den skal stå parkert over en lengre periode? Det er snakk om 3-4 måneder her

80 % er vel normalen når den skal stå mer enn 6 måneder. Fullt batteri er ikke så bra når den skal stå lenge, men det må heller ikke være så tomt at man risikerer at batteriet går flatt. Det er ganske skadelig for litium-batterier. Så jeg hadde ladet til 80 %. Da er du trygg på at batteriet ikke tar skade av for høy spenning samt trygg mot utlading. Og som enkelte andre har sagt kan det sikkert være lurt å koble av 12v-batteriet i samme slengen :)

Lenke til kommentar
oldboy skrev (39 minutter siden):

Det er snakk om en Skoda Citigo-e. Jeg aner ikke hvor mye den tapper seg.

Har du noen muligheter for å teste selvutladinga over i hvert fall en natt, helst flere dager? I så fall kan du få et estimat på selvutladinga.

Et alternativ til å koble ut 12V-batteriet er å få en medhjeler til å koble den inn for lading med passe intervaller.

Lenke til kommentar
discostu skrev (5 minutter siden):

Tesla, er det oppskrytt og har mye feil?

Hører så mye ymse rundt om kring, selvsagt skal man jo ta rykter med en klype salt, men spesielt en hvor det sies at teslaen beholder du i 4 år og selger før garantien går ut, pga er så mye feil med den

De har en del produksjonsproblemer, men straks du er over den kneika så holder de seg bra.

Lenke til kommentar
discostu skrev (2 minutter siden):

Tesla, er det oppskrytt og har mye feil?

Hører så mye ymse rundt om kring, selvsagt skal man jo ta rykter med en klype salt, men spesielt en hvor det sies at teslaen beholder du i 4 år og selger før garantien går ut, pga er så mye feil med den

Det var nok en del mer feil på Model S og X enn det er med 3 og Y. Så man kunne være uheldig og få bil med flere feil. Men har man nyere Tesla, så er det lite å utsette. Vi har en S75D. Har hatt småplukk med den, mest av kosmetisk karakter, men det var først det meste året. Siste par årene har det omtrent ikke vært noe (bilen blir 4 år i november). Tenker å beholde den en god stund til :)

Har straks passert 70k. Søstersen kjøpte en Model 3 i 2019. Allerede kjørt over 70k, og har ikke hatt feil på den. Klart, dette blir anekdotisk, men ser mye mindre feil på 3 enn på S/X (er med på flere facebook grupper for Tesla). 

Det jeg synes er kjipest med Tesla, er at verkstedene har så utrolig forskjellig praksis på hva som dekkes på garanti/reklamasjon og hva som skal være betalbart. Hos noen verksteder må man kjempe med nebb og klør for å få igjennom ting som opplagt er reklamasjonssaker.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (7 minutter siden):

Service er også verdt å nevne ja. Skal du utbedre noe på garanti så kan du risikere å måtte kjøre en stund med feilen.

Servicetiden har blitt ganske mye bedre. Spesielt om man har feil som mobile service-gutta kan utbedre. Da kan man få utbedret feil ila dager.

Lenke til kommentar

Etter å prøvekjørt ein del elbilar så har eg framleis til gode å finne ein som slit med underdimensjonert motor. Når det er snakk om 0-100 på under 5 sekund så er det eigenskapar som er fullstendig unyttig for min del. Problemet med drivstoffbilar er ikkje størrelsen på motoren, men at den må gire og at du ikkje får fullt moment frå start. Når du med elbilar ikkje har gir og får bra moment så er det meir enn godt nok med ein effekt som er litt meir nedpå.

Det er sjølvsagt mange som er glad i fart og moro, men eg vil påstå at dei tilhøyrer eit mindretal. Så stor forskjell er det ikkje i praksis på ein bil som brukar dobbel så lang tid på 0-100. Eg har ingenting imot at det er eit kriterie for mange, men det kan framstå som veldig viktig når folk som ikkje har vore borti elbil før er på leiting, noko eg ikkje synest det er. Spesielt når dei er på leiting etter ein familiebil, gjerne litt stor og tung.

Ein anna observasjon er at det er mykje rart å lese på Finn. Ikkje heilt utventa frå privatpersonar, men når forhandlarar legg ut bilar med skrivefeil i både tittel og beskrivelse så blir eg litt oppgitt. Korrektur er ei fin greie.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv e-golf med en relativt spinkel 115 hk motor føles sprek. Den gir litt opp under forbikjøring i høy fart, men er fortsatt en drøm i forhold til tilsvarende fossile motorer i den klassen.

Jeg kan tenke meg grunnen til at det er så mye lettere å hive 200+ hestekrefter i en elbil er fordi man inngår færre kompromisser. Man må dimensjonere ting litt større, men man slipper at det hugger inn på drivstofføkonomi, kostnader og avgifter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
discostu skrev (1 time siden):

Tesla, er det oppskrytt og har mye feil?

Hører så mye ymse rundt om kring, selvsagt skal man jo ta rykter med en klype salt, men spesielt en hvor det sies at teslaen beholder du i 4 år og selger før garantien går ut, pga er så mye feil med den

AutoIndex 2016-2021 rapporterte flere feil når det gjelder service, og Tesla kom dårligst ut i de testene. Det er dårlige erfaringer med Tesla og service om vi baserer denne uttalelsen på de data man har tilgjengelig.

AutoIndex, rapporterte klager hos forbrukerrådet, antall feil og mangler i andre markeder. Flere rekorder hos klagenemnda, mange av disse var på Teslas behandling av kunder. Det med panel-gaps f.eks, hvor de har operert med helt andre toleranser, og derfor har folk måtte godta skjeve biler. Slikt blir det mye klager av. Man skal ikke dømme de nord og ned fordi de slår dårlig ut her. Model Y nå har blitt veldig forbedret med tanke på kvaltiet.

Det utfordrende med Tesla er alle meningene, enten av haterne eller av de som ikke takler negative ord uten å gå i fistel. Om du vil ha en rask, kul elbil med den råeste kjørecomputeren blir du mest sannsynlig megafornøyd. Model 3 Performance er f.eks meeeget artig i tillegg til å være en lur og praktisk familiebil.

 

Lenke til kommentar
Zeph skrev (41 minutter siden):

sjølv om det ikkje blir tryggare på veiane av den grunn.

Har du kilde på den påstanden eller er det en ren fordom og antagelse? Jeg tenker at raskere forbikjøringer gjør trafikken generelt sikrere på landeveiene. Mindre kødannelser bak bobiler, mindre irritasjon og større sikkerhetsmarginer på forbikjøringsstrekninger. I bykjørings-scenarier er det å vente på en luke i trafikken ut fra steder med vikeplikt et scenarie der raskere aksellerasjon øker sikkerhetsmarginene og dermed sikkerheten.

Ja, aksellerasjon kan også misbrukes, men jeg har ikke sett noen studier på hvorvidt dette utgjør en større fare enn farene ved trege forbikjøringer og behovet for lange luker for å få svingt ut på en vei.

Det finnes neppe noen hard fasit på hva som er riktig maks aksellerasjon på bilene, men personlig tror jeg det er nyttig og bra for trafikken med aksellerasjon i størrelseorden 0-100 på mellom 5 og 8 sekunder. Min klarer i følge specs øvelsen på 4,4 sekunder men det er kanskje litt raskere enn strengt tatt nødvendig og nyttig for de fleste.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Har du kilde på den påstanden eller er det en ren fordom og antagelse? Jeg tenker at raskere forbikjøringer gjør trafikken generelt sikrere på landeveiene. Mindre kødannelser bak bobiler, mindre irritasjon og større sikkerhetsmarginer på forbikjøringsstrekninger. I bykjørings-scenarier er det å vente på en luke i trafikken ut fra steder med vikeplikt et scenarie der raskere aksellerasjon øker sikkerhetsmarginene og dermed sikkerheten.

Ja, aksellerasjon kan også misbrukes, men jeg har ikke sett noen studier på hvorvidt dette utgjør en større fare enn farene ved trege forbikjøringer og behovet for lange luker for å få svingt ut på en vei.

Eg har ikkje studert statistikken i detalj, men det er basert på diverse artiklar som skriv at elbilar får fleire skader enn andre bilar og at akselerasjon er ein potensiell årsak. Så eg kan ikkje fastslå om det er tryggare eller mindre tryggare. Fordom er det ikkje, eg har ingenting imot elbilar generelt.

Høgare akselerasjon vil òg føre til fleire forbikjøringar, så det er vel vanskeleg å gje konkrete svar på kva effekt dei har pga. akselerasjon. Når du treng mindre luke vil du òg prøve å kjøre forbi når det er mindre plass, så om resultatet er til fordel for tryggleiken eller ei er uvisst.

At elbilane har fått kjøre i kollektivfelt kan vere ein medvirkande årsak til statistikken, der det òg er vanskeleg å konkludere så mykje basert på motoreffekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...