Hanhijnn Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 koots skrev (1 time siden): I Tyskland f.eks så får en bil ny registrering ved hvert eierskifte, og de har også geografiske skilter som reflekterer hvor eieren er bosatt. I tillegg er de geografiske identifikatorer faktisk relevant for hvor bilen er registrert (B = Berlin, M = Munchen, KI = Kiel, NMS = Neumünster. Større byer har færre bokstaver, med unntak av de gamle Hanseatiske byene som har eks HH = Hansestadt Hamburg) Og er skiltet avsluttet med bokstaven E, så er det en elbil. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 Simen1 skrev (8 timer siden): Og innføre elektroniske broadcast-skilter (Wifi?) for å forberede oss på en framtid uten menneskelig lesbare skilter f.eks 20 år fram i tid? Vi har teknologi nå til å kunne styrke personvernet til bileiere ved å ha en kryptert beacon som kan brukes til oppslag i en database. Skal man f.eks. finne eier av en feilparkert bil så kunne man bedt om loggført innsyn om eier (ala skattelistene). Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 Mulig dette er tatt opp i tråden, men tror ikke jeg orker 215 sider 🤠 Tenkte jeg skulle prøve å leie en mindre elbil i nord, men ser at for flere områder (f.ex Tromsø - link) er det mye dårligere utvalg kontra bensin/diesel-biler. Spørmålet mitt lyder derfor - er det ulønnsomt for et utleiefira å leie ut elbiler, eller er det andre faktorer som styrer/begrenser utvalget ? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 geir__hk skrev (2 minutter siden): Mulig dette er tatt opp i tråden, men tror ikke jeg orker 215 sider 🤠 Tenkte jeg skulle prøve å leie en mindre elbil i nord, men ser at for flere områder (f.ex Tromsø - link) er det mye dårligere utvalg kontra bensin/diesel-biler. Spørmålet mitt lyder derfor - er det ulønnsomt for et utleiefira å leie ut elbiler, eller er det andre faktorer som styrer/begrenser utvalget ? Det er nok for det meste kultur. Pga. lengre avstander og dårligere ladeinfrastruktur så har det ikke vært naturlig å velge elbil, i hvert fall ikke inntil nylig, og i hvert fall ikke småbiler med lav rekkevidde. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 Fjernet en diskusjon som gikk på skråplanet. Vil bare nevne at smaken er som baken, og å knuse andre sine gleder ved å rakke ned på demmes smak er ganske kjipt gjort. 3 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 Gavekort skrev (4 minutter siden): Fjernet en diskusjon som gikk på skråplanet. Vil bare nevne at smaken er som baken, og å knuse andre sine gleder med å rakke ned på demmes smak er ganske kjipt gjort. Kommer ikke til å se meg mere her. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 (endret) Tesla model S plaid, har de ødelagt bilen for alle andre? Når det kommer en bil som gjør 0-100 på 2 sekunder, altså akkurat nær fysikkens grenser, samtidig kjører den som en hyperbil på bane og har plass til hele familien på langtur. Hva er poenget med å kjøpe en Bugatti nå? I tillegg kommer en diger skjerm som støtter netflix og spotify og AAA spill. Og mulighet for fremtidig selvkjøring tech. Er liksom ikke noe som kan overgå dette akkurat nå. Og det til en pris som en familie med solide jobber og økonomi kan få råd til. De fleste biler er veldig god på spesifikke ting, men denne virker jo veldig god på "alt". Endret 4. september 2021 av PgUp 2 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 PgUp skrev (1 minutt siden): Hva er poenget med å kjøpe en Bugatti nå? Hva tror du poenget med en Ferrari 250 GTO er? Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 For bilentusiaster er det mer en specs som teller, en kan jo vri det dithen å si hvorfor kjøpe en Lamborghini når en Ferrari til samme eller lavere prisen er kjappere rundt Nürburgring? En hyperbil med en brølende V12er rett bak hodet ditt er bittelitt mer drama og følelser i enn en Tesla. Uansett hvordan en prøver å vri og vende på det er det ingenting rasjonelt med å kjøpe en bil til over millionen, det er andre aspekter med det en bare spesifikasjoner og hvor bra de er på papirene. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 Jeg applauderer Tesla for imponerende akselerasjon, men de utgjør ingen trussel for hyperbil-segmentet. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 Eg trur ikkje det er Netflix som er det viktigaste for dei som kjøper bilar i denne klassen. Det har alltid vore ein modell som er raskare enn alle andre, men det har ikkje hindra det i å eksistere mange andre modellar. Elektrisitet er i startfasen på hyperbilar og det blir sikkert meir enn nok konkurranse der òg. Det er ikkje akkurat familiebil potensielle kjøparar av hyperbilar er ute etter, eller at du kan sjå på Netflix i den. At Plaid er ein bil folk med god råd kan kjøpe kan sågar vere eit poeng for at dei rikaste ikkje kjøper den. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 PgUp skrev (2 timer siden): Tesla model S plaid, har de ødelagt bilen for alle andre? Når det kommer en bil som gjør 0-100 på 2 sekunder, altså akkurat nær fysikkens grenser, samtidig kjører den som en hyperbil på bane og har plass til hele familien på langtur. Hva er poenget med å kjøpe en Bugatti nå? I tillegg kommer en diger skjerm som støtter netflix og spotify og AAA spill. Og mulighet for fremtidig selvkjøring tech. Er liksom ikke noe som kan overgå dette akkurat nå. Og det til en pris som en familie med solide jobber og økonomi kan få råd til. De fleste biler er veldig god på spesifikke ting, men denne virker jo veldig god på "alt". Om alle tenkte slik hadde det kun vært ett produkt av hver ting som eksisterer. Og med en gang det kom noe som var bedre, ville det forrige produktet bli faset ut. Åpenbart er det ikke sånn, siden folk har forskjellige preferanser. Om dine krav til bil er nettopp 0-100 på to sek, innebygget netflix og playstation, og plass til hele familien, så er nok Model S Plaid som skapt for deg. Men da er du neppe en som i utgangspunktet vurderte Bugatti uansett. Personlig er det ikke mye som appellerer for meg med en Model S Plaid. Rattet er direkte avskrekkende, dataspill i bilen kunne jeg ikke brydd meg mindre om, og akselerasjon på under to sekunder har ingen ting i en vanlig bil å gjøre. Synes Ioniqens akselerasjon (9,9 sek til 100) er mer enn god nok. Men Netflix eller Youtube hadde jo vært kjekt i ladepausene. Heldigvis har jeg mobilen. De som kjøper Bugatti er rett og slett ikke i samme målgruppen som de som kjøper en "vanlig" familiesedan med overivrig motor. Akselerasjon til en Bugatti, Ferrari, Lamborghini, McLaren etc. er nok bare en liten bit av hva som gjør de bilene attraktive. Og målgruppen dems er nok ikke opptatt av Netflix eller innebygget Playstation. Men hei, hvorfor kjøper folk Rolex når et billig Casio-ur er 100 ganger mer presist? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 (endret) Er nok Long Range utgaven vi vil se her til lands. litt tregere og billigere. Endret 4. september 2021 av Complexity 1 Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 Det finnes også folk som ikke synes minimal innredning og en stor skjem er tingen for en bil. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 Greia er at model s plaid slår hyperbiler på bane også. Som du ser i videoen har den rekord. Så da er det bare lyden igjen som gjør at folk kjøper hyper biler? Design også sikket, men ikke for kjøreegenskaper eller akselerasjon lengre. Mest for å vise at man har masse penger å sløse mest sannsynlig. 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 1 minute ago, PgUp said: Greia er at model s plaid slår hyperbiler på bane også. Som du ser i videoen har den rekord. Så da er det bare lyden igjen som gjør at folk kjøper hyper biler? Design også sikket, men ikke for kjøreegenskaper eller akselerasjon lengre. Mest for å vise at man har masse penger å sløse mest sannsynlig. Tror ikke noen kjøper hyperbiler for kjøreegenskaberne. Som Clarkson engang sa, fritt fra hukommelsen, "supercars are for messing with G-forces; hypercars are for messing with G-strings." 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 tigerdyr skrev (Akkurat nå): Tror ikke noen kjøper hyperbiler for kjøreegenskaberne. Som Clarkson engang sa, fritt fra hukommelsen, "supercars are for messing with G-forces; hypercars are for messing with G-strings." Hehe stemmer nok. De rike har et behov for å vise seg frem og skille seg ut fra de nesten rike. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 PgUp skrev (10 timer siden): Tesla model S plaid, har de ødelagt bilen for alle andre? Når det kommer en bil som gjør 0-100 på 2 sekunder, altså akkurat nær fysikkens grenser, samtidig kjører den som en hyperbil på bane og har plass til hele familien på langtur. Hva er poenget med å kjøpe en Bugatti nå? I tillegg kommer en diger skjerm som støtter netflix og spotify og AAA spill. Og mulighet for fremtidig selvkjøring tech. Er liksom ikke noe som kan overgå dette akkurat nå. Og det til en pris som en familie med solide jobber og økonomi kan få råd til. De fleste biler er veldig god på spesifikke ting, men denne virker jo veldig god på "alt". Nok en gang med definisjon. Sist var det om Tesla er en premiumbil, denne gangen om det er en hyperbil. Nå må vi roe helt ned her. Det at Tesla trykket ut det siste halvsekundet tilgjengelig i en familiebil er helt rått, men ikke utrolig. De lanserte en bil som gjorde 0-100 på 3.9 med samme praktiske egenskaper for nesten 10 år siden. Det er sjukt. MEN! La oss ikke kaste bort 4 sider. Det er en sjukt rask familiebil, men mangler endel lyx for å bite fra seg hos besosene. 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 DrAlban3000 skrev (7 timer siden): Nok en gang med definisjon. Sist var det om Tesla er en premiumbil, denne gangen om det er en hyperbil. Nå må vi roe helt ned her. Det at Tesla trykket ut det siste halvsekundet tilgjengelig i en familiebil er helt rått, men ikke utrolig. De lanserte en bil som gjorde 0-100 på 3.9 med samme praktiske egenskaper for nesten 10 år siden. Det er sjukt. MEN! La oss ikke kaste bort 4 sider. Det er en sjukt rask familiebil, men mangler endel lyx for å bite fra seg hos besosene. Sier ikke at tesla model 3 er en hyperbil, men at den har tilsvarende egenskaper. Det er ganske utrolig å slå biler som er 30x dyrere spør du meg Sier litt hvor overlegen el er over alt annet. 1 Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 Folkens! Jeg skal kjøpe en el-bil nummer to. Tenkte å bruke maks 150.000kr. Har endt opp med en shortlist på Nissan Leaf 2015-2016, ca 70K km Kia Soul 2016, ca 70K km VW E-golf 2016, ca 80-90K km Hvilken ville dere gått for? Nøkkelinformasjon om bruken: Den vil bli kjørt 5-7 ganger pr måned, ikke lengre enn 10km Skal ha to fremoverlente barneseter bak Er det noen jeg overser her? Jeg bytter jobb, og må legge beslag på bilen hver dag fremover. Kona sykler til/fra jobb, men vi ser at hverdagen ikke alltid vil gå opp med kun èn bil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå