Complexity Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 10 minutes ago, sverreb said: Så hva mener du egentlig er det eller er det ikke vesentlig tap i å dra rundt en induksjonsmotorrotor gjennom et girsett? Ikke vesentlig, men det er ett tap. VW Id.4 kjører vel samme opplegget med induksjonsmotor fremme, og det er jo 519km WLTP på RWD og 478km WLTP på AWD. Må jo være mye enklere å bare ha det slik enn å begynne med mekaniske koblinger som Hyundai: https://www.hyundai-transys.com/en/media/me_002.do?keyword=&nSeq=1466&Seq=1466 Men skal man ha to permanentmagnetmotorer må man jo gjøre noe slikt for å få ned forbruket. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 Complexity skrev (29 minutter siden): Du bor neppe Nord i landet da Sier ikke man trenger det, bare anntok det var det man brukte siden bilene alikevell er tilkoblet internett hele tiden og google (og sikkert Apple med flere) har veldig oppdatert data på trafikken i sanntid. (P4 er jo forferdelig å høre på, er jo helt sinnsykt med reklame og de samme sangene om igjen hele tiden. De programmene der som er morsomme kan man heller høre på Podcast så slipper man reklamen og musikken. DAB har jo helt grusom bitrate i tillegg så er egentlig helt ubrukelig til alt untatt nyheter) Hvor jeg bor er ikke relevant for det vi innledet med. Ei heller mine lyttervaner eller hvilke bitrates de ulike aktørene er tildelt på dab. Jeg har tross alt valget mellom å bruke fullt fungerende og velspillende dab radio i bilen eller via mobildata/internett benytte nettradio, musikk, podcasts. Spotify, Tidal eller Apple Music i bilens infotainment via CarPlay. Og det er faktisk for det meste i dab P4 (som alltid kommer på uten bruker-input eller å gjøre noen valg når jeg setter meg inn i bilen) Skal jeg spille høyt og lytte på favoritt musikk (alene i bilen) brukes det naturligvis en av de nevnte tre tjenestene. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 (endret) 2 hours ago, syar2003 said: Hvor jeg bor er ikke relevant for det vi innledet med. Ei heller mine lyttervaner eller hvilke bitrates de ulike aktørene er tildelt på dab. Jeg har tross alt valget mellom å bruke fullt fungerende og velspillende dab radio i bilen eller via mobildata/internett benytte nettradio, musikk, podcasts. Spotify, Tidal eller Apple Music i bilens infotainment via CarPlay. Og det er faktisk for det meste i dab P4 (som alltid kommer på uten bruker-input eller å gjøre noen valg når jeg setter meg inn i bilen) Skal jeg spille høyt og lytte på favoritt musikk (alene i bilen) brukes det naturligvis en av de nevnte tre tjenestene. Støtter bilen din trådløs carplay? Bilen min fortsetter der jeg slapp på Spotify uansett hvor jeg hørte det. Eller på nettradio kanalen jeg hørte på det sist jeg kjørte. Tror dette er ganske normalt. Taycan får litt oppgraderinger: https://finansavisen.no/motor/nyheter/2021/08/26/7725701/na-oppdateres-porsche-taycan Dog ikke noe nåværende eiere får glede av. Endret 27. august 2021 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 en rekke trollete innlegg er fjernet 🙂 Modereringen skal ikke kommenteres i tråden eventuelle reaksjoner kan bli tatt på PM til undertegnede. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 Complexity skrev (42 minutter siden): Støtter bilen din trådløs carplay? Selvsagt. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. august 2021 Del Skrevet 28. august 2021 7 hours ago, syar2003 said: Selvsagt. Det forenkler nok litt. Ioniq 5 f.eks støtter kun kablet carplay. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 28. august 2021 Del Skrevet 28. august 2021 12 hours ago, Gavekort said: Google har allerede infrastruktur til å kunne drive med omfattende sporing av biler, i form av mobiltelefonen din. Staten teller på enkelte strekninger, men tror ikke det kan måle seg med det Google sitter med. Staten prøvde seg jo, med den første smittesporingsappen Men hvis folk ikke var villige til å dele posisjonsdata med staten for å bekjempe en pandemi, så er det vel lite trolig at staten vil få det til på en effektiv måte. 2 Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 28. august 2021 Del Skrevet 28. august 2021 Complexity skrev (1 time siden): Det forenkler nok litt. Ioniq 5 f.eks støtter kun kablet carplay. Det løser man enkelt med en liten dongle som gir trådløs. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. august 2021 Del Skrevet 28. august 2021 bzzlink skrev (3 timer siden): Staten prøvde seg jo, med den første smittesporingsappen Men hvis folk ikke var villige til å dele posisjonsdata med staten for å bekjempe en pandemi, så er det vel lite trolig at staten vil få det til på en effektiv måte. Hvem vil ha enda en app som tapper batteriet? Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 28. august 2021 Del Skrevet 28. august 2021 Vi trenger jo ikke det. Google Maps har allerede den funksjonen 😉 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Greier meg godt med google street view men synd de har fjernet VR modusen selv om det er ekstremt ugunstig under bilkjøring😄 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 Nå har de startet på ny bokstavserie på kjennemerkene: ED. I Sverige kan man nå betale hurtiglading med vanlig bankkort. 1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 (endret) Nå som vi har kommet dit at halvparten av alle nye biler er elektriske, og ca 1/6 av bilparken er elektrisk, er det noe formål med egne nummerserier for disse bilene etterhvert? Når fossile biler blir i mindretall med tiden, burde ikke disse få egne skilter istedet? De tradisjonelle skiltene med geografisk opphav har en betydning, sier (som regel) noe om landsdelen bilen kommer fra, og gjør det lettere å identifisere en bil. Om politiet får beskjed om å se etter en etterlyst, hvit Audi A6 med DR-skilter, så er det en enklere jobb enn å se etter en hvit Leaf med EL-skilter... EL EK EV EB EC ED EE sier bare at den er elektrisk. Det er jo irrelevant informasjon etterhvert når de fleste biler er elektriske. Endret 3. september 2021 av 1Dr.E 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 1Dr.E skrev (3 minutter siden): Nå som vi har kommet dit at halvparten av alle nye biler er elektriske, og ca 1/6 av bilparken er elektrisk, er det noe formål med egne nummerserier for disse bilene etterhvert? Når fossile biler blir i mindretall med tiden, burde ikke disse få egne skilter istedet? Helt enig, begynner å bli litt komisk. Kjenner at jeg ikke er helt gira på ED på min neste. Men blir vell slik(henter om 10 dager) 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 Enig i at det begynner å bli meningsløst at identifikatoren skal si noe om drivlinje, men på den andre siden så vet jeg ikke om sted for førstegangsregistrering er så konstruktivt det heller. En bil har jo i snitt 4 eiere i løpet av sin levetid og biler selges jo på kryss og tvers av landet. Hva med bare et random nummer? Eller redusere fra 2 bokstaver og 5 tall til 5 bokstaver sånn at skiltene tar mindre plass? Og innføre elektroniske broadcast-skilter (Wifi?) for å forberede oss på en framtid uten menneskelig lesbare skilter f.eks 20 år fram i tid? 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 1Dr.E skrev (28 minutter siden): Når fossile biler blir i mindretall med tiden, burde ikke disse få egne skilter istedet? Når vi greier å kutte fordelene for elbil i kollektivfelt og bomringer, så er det vel uansett ikke så viktig lenger. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 (endret) Jeg liker at de teller oppover. Jeg ser ofte bilen som ble registrert 8 etter min. Samme med min gamle bil. Møter ofte 2 like biler som jeg hadde som er registrert rett etter den jeg hadde. Men utenom det bryr jeg meg lite Endret 3. september 2021 av Complexity Lenke til kommentar
koots Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 Simen1 skrev (40 minutter siden): Enig i at det begynner å bli meningsløst at identifikatoren skal si noe om drivlinje, men på den andre siden så vet jeg ikke om sted for førstegangsregistrering er så konstruktivt det heller. En bil har jo i snitt 4 eiere i løpet av sin levetid og biler selges jo på kryss og tvers av landet. Hva med bare et random nummer? Eller redusere fra 2 bokstaver og 5 tall til 5 bokstaver sånn at skiltene tar mindre plass? Og innføre elektroniske broadcast-skilter (Wifi?) for å forberede oss på en framtid uten menneskelig lesbare skilter f.eks 20 år fram i tid? I Tyskland f.eks så får en bil ny registrering ved hvert eierskifte, og de har også geografiske skilter som reflekterer hvor eieren er bosatt. I tillegg er de geografiske identifikatorer faktisk relevant for hvor bilen er registrert (B = Berlin, M = Munchen, KI = Kiel, NMS = Neumünster. Større byer har færre bokstaver, med unntak av de gamle Hanseatiske byene som har eks HH = Hansestadt Hamburg) Angående norske kjennetegn så er det fortsatt 10.000 ubrukte skilter i EC serien også Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 frohmage skrev (1 time siden): Når vi greier å kutte fordelene for elbil i kollektivfelt og bomringer, så er det vel uansett ikke så viktig lenger. Det er allerede meningsløst i bompengeringen; skiltavlesing og autopass gjør at bomselskapet umiddelbart vet om det er elbil eller ikke. Samme med politikontroll/kollektivfelt. Politiet er utstyrt med skiltavleser, og ser raskt om bilen er elektrisk eller ikke. Eneste problemet blir vel heller de parkeringshus som gir rabatt for elbiler, og ikke for andre. Vet at noen av disse parkeringshusene er hardkodet til EL, EK, EV, EB og EC for å få rabatt. Men ellers enig, tipper det ikke er lenge til elbiler går over til vanlige skilter. Det er jo allerede mulig (ser mange Porsche Taycan og enkelte andre elbiler i Bergen med SX-skilter), så det er nok bare et tidsspørsmål før E*-skilter blir unntaket i stedet for standarden. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 På enkelte ferge strekninger er det og et problem, men disse får jo og autopass en etter en så er vel kanskje ikke et så langlevd problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå