Kajac Skrevet 26. august 2021 Del Skrevet 26. august 2021 Kaplan skrev (31 minutter siden): Nja, synes nå Tesla er ganske langt foran de fleste på app, skjermkontroller, oppdateringer og denslags. Sammenlignet med min Enyaq er jo Tesla et tiår eller så foran. Men jeg ønsker meg ikke en Tesla av den grunn.....🙂 OTA-oppdateringer, det skal de ha. Der er det utrolig hvor langt etter omtrent alle andre ligger. Nå kjenner ikke jeg Tesla-appen mer enn at jeg fikk den demonstrert av en kollega, men det virker ikke som den gjør så mye mer enn det jeg kan med min Ioniq (ikke Ioniq 5) sin app. Men det kan jo tenkes at Skodas app er elendig. Complexity skrev (1 minutt siden): Skal man finne ladestasjoner i nærheten må man vente mens bilen kobler seg til internett.. minner veldig om mobiler for 15 år siden.. Høres rart ut. Min Ioniq Classic scanner etter ladestasjoner i nærheten mens jeg kjører omkring. Den gamle versjonen av softwaren gjorde riktig nok ikke dette (før oppdatering måtte det aktiveres manuelt), men antar Ioniq 5 ikke er noe dårligere. Complexity skrev (3 minutter siden): Hvis man fortsatt klarer seg med en Nokia som kjører Symbian OS så klarer man seg sikkert fint med en Ioniq 5 også. Rar sammenligning, men regner med du bare troller med meg, siden jeg troller med deg 😅 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. august 2021 Del Skrevet 26. august 2021 (endret) For all del, Tesla utkonkurrerer alle på app og infotainment, men det er likevel ikkje så tungtveiande grunn for min del. Det er andre eigenskapar ved ein bil som er langt viktigare enn det. Bilen er ein redskap for å forflytte meg. Når eg er på tur så er GPS og Spotify det eg har bruk for. Totalt sett så er det ved investeringa på mange hundretusen viktigare at bilen er påliteleg, har få feil, at det er eit godt servicenettverk, lite støy, komfortabel osv. enn at den har den beste appen. 99% av all lading skjer heime, så dei få turane der det er behov for hurtiglading så er det ikkje noko problem om det er litt meir knotete enn ein Tesla. Endret 26. august 2021 av Zeph 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. august 2021 Del Skrevet 26. august 2021 (endret) 47 minutes ago, Zeph said: For all del, Tesla utkonkurrerer alle på app og infotainment, men det er likevel ikkje så tungtveiande grunn for min del. Det er andre eigenskapar ved ein bil som er langt viktigare enn det. Bilen er ein redskap for å forflytte meg. Når eg er på tur så er GPS og Spotify det eg har bruk for. Totalt sett så er det ved investeringa på mange hundretusen viktigare at bilen er påliteleg, har få feil, at det er eit godt servicenettverk, lite støy, komfortabel osv. enn at den har den beste appen. 99% av all lading skjer heime, så dei få turane der det er behov for hurtiglading så er det ikkje noko problem om det er litt meir knotete enn ein Tesla. Ja folk er heldigvis forskjellige. Vært kjedelig om alle likte kun en bil. Min forrige bil var en "fornuftig" bil i motsetning til dem jeg hadde før den, og fytti katta det var kjedelig. Liten dieselmotor uten noe power og 0 kjøreglede. Den hadde god plass og god hengervekt men dørge kjedelig. Jeg lekte meg litt med Android Auto og raspberry pi og slikt for å få litt bedre "infotainment" men ble aldri noe bra. Så da jeg prøvekjørte Model 3 innså jeg at livet er for kort til å kjede seg i bilen så det ble kjøp. Og den har ikke skuffet på noen punkter for meg med unntak av den smale bakluken. Nå har jeg endelig etter 2 år fått meg lader hjemme så det gjør ting bare enda bedre. Det blir neppe noe annet merke på meg med det første før de klarer å ta igjen Tesla på det som er viktig for meg. Xpeng er de eneste som er på rett spor med sin P7. Den har dog samme smale bakluke så lite vits å oppgradere til den da. Men den har tech som fenger meg. Endret 26. august 2021 av Complexity 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 26. august 2021 Del Skrevet 26. august 2021 Complexity skrev (47 minutter siden): Det blir neppe noe annet merke på meg med det første før de klarer å ta igjen Tesla på det som er viktig for meg. Xpeng er de eneste som er på rett spor med sin P7. Den har dog samme smale bakluke så lite vits å oppgradere til den da. Men den har tech som fenger meg. Xpeng er teknologisk facinerende og veldig "tesla-aktige" biler, men G3en jeg prøvekjørte hadde veldig laber kvalitetsfølelse (både inni og utvendig) for å si det forsiktig. Men det er jo Tesla-eiere vant til, så det gjør kanskje ikke noe? 😂 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 26. august 2021 Del Skrevet 26. august 2021 Complexity skrev (1 time siden): Hvis man fortsatt klarer seg med en Nokia som kjører Symbian OS så klarer man seg sikkert fint med en Ioniq 5 også. Skal man finne ladestasjoner i nærheten må man vente mens bilen kobler seg til internett.. minner veldig om mobiler for 15 år siden.. Men hversin smak. Ioniq 5 er veldig behagelig å kjøre, og har god comfort. Men alt for kjedelig for min del. Tesla og Xpeng sine biler er mere for meg som elsker tech. Rulles forøvrig ut en helt ny mobilapp til Tesla eiere nå, og selv den gamle var vel ganske overlegen alle de andre sine. Når man bruker det flere ganger om dagen er det viktigere enn man tror med god app. Symbian samenligningen er vel litt på kanten til barnslig om jeg skal si det selv. Jeg har jo selv en bil med samme infotainment som Ioniq 5 har, å skal jo sies at dette er en av de bedre infotainmentene en får i noen bil i dag, multi task funksjonaliteten som gir deg muligheten til å ha oppe flere apper samtidig som eksempelvis kartet på en del av skjermen og radio/musikk/carplay på andre delen av skjermen er svært nyttig og intuitivt, ellers oppleves systemet som responsivt og bra. Jeg har og tilbragt mye tid i en Tesla Model 3 det siste året da broren min kjøpte seg en. Tesla har høy gadget faktor og stor skjerm og mye artige funksjoner som netflix og spill men infotainmenten er da vitterlig ikke så utrolig overlegen som du skal ha det til, selv min tesla frelste bror irriterer seg over ting som manglende carplay støtte og at ting og tang henger seg opp på tesla systemet i tider og utider, samtidig er han svært misfornøyd med autopilot systemet som kobler helt ut hver gang bilen mister veimerkingene eller lignende som du så må aktivere igjen manuelt når tilsvarende system fra andre merker kobler ut på lik måte men kobler inn igjen automatisk når den klarer å finne skikkelige veimerkinger igjen, videre kan en jo nevnte phantom braking uten at en trenger å utdype så mye mer der, så softwaren til tesla er heller ikke feilfri. For Kia/Hyundai er og OTA oppdateringer like rundt hjørnet, i USA er det allerede rullet ut for rundt et halvt år siden, men grunnet problemer med GDPR her i Europa har det latt seg vente på, men det er vist bare snakk om måneder nå før alt er klart til lansering her og. Når det kommer til app er sikkert tesla overlegen, men kia/hyundai lanserte en utrolig mye forbedret app for noen måneder siden, og oppetiden for serverene deres har vært upåklagelig det siste året jeg har eid bilen da jeg ikke har registrert en eneste nedetid. Videre er jeg en del av en betalt testgruppe som tester ut nye funksjoner de prøver å implementere i appen, mye spennende på gang her uten at jeg kan avsløre alt for mye :) . Poenget er uansett at Hyundai/Kia virkelig er i siget når det kommer til software for tiden, og at ingen biler er perfekte, ei heller tesla. 4 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 26. august 2021 Del Skrevet 26. august 2021 (endret) 11 hours ago, Kajac said: Model Y har vel ikke dette heller Ladenettverk er vel omtrent den eneste fordelen Tesla har igjen. Og snart forsvinner den også, når Tesla åpner for at alle kan lade på deres ladere. Frunk er det mange biler som har, og når det gjelder Tesla-tech, så er dette først og fremst gimmick. Forbruk i motorveihastighet. Ikke minst på tomotors bilene. hk kontra vekt. er vel det Tesla er bra på. Ioniq 5 bruker endel mer enn en Model X i 120 km/t!! https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit Endret 26. august 2021 av bzzlink Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 26. august 2021 Del Skrevet 26. august 2021 bzzlink skrev (2 timer siden): Forbruk i motorveihastighet. Ikke minst på tomotors bilene. hk kontra vekt. er vel det Tesla er bra på. Ioniq 5 bruker endel mer enn en Model X i 120 km/t!! https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit NAF sin test av Ioniq 5 gir et sommerforbruk på 14,4 kWt/100km , mot Model X sitt sommerforbruk på 17.3 kWt/100km. NAF har ikke registrert vinterforbruk på Ioniq 5 enda (naturlig nok). Så med andre ord betydelig lavere. Jeg vil anta at Model Y har lavere forbruk enn Model X, men den er nok ikke betydelig bedre enn Ioniq 5 vil jeg tro. Ellers ligger TBs forbrukstester veldig mye høyere enn hva andre får til. Antar han ikke kjører spesielt økonomisk. F.eks. ser jeg den gamle Ioniqen (38 kw) ligger på rundt 20 kWt/100km i hans 1000 km test. Jeg har samme bil, og har aldri, selv midt på vinteren med -15 til -20 grader, vært i nærheten av dette som snittforbruk. For meg ligger det på 10,5 til 11,5 om sommeren, og 13,5 til 15 om vinteren. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 (endret) 6 hours ago, Kajac said: NAF sin test av Ioniq 5 gir et sommerforbruk på 14,4 kWt/100km , mot Model X sitt sommerforbruk på 17.3 kWt/100km. NAF har ikke registrert vinterforbruk på Ioniq 5 enda (naturlig nok). Så med andre ord betydelig lavere. Jeg vil anta at Model Y har lavere forbruk enn Model X, men den er nok ikke betydelig bedre enn Ioniq 5 vil jeg tro. Ellers ligger TBs forbrukstester veldig mye høyere enn hva andre får til. Antar han ikke kjører spesielt økonomisk. F.eks. ser jeg den gamle Ioniqen (38 kw) ligger på rundt 20 kWt/100km i hans 1000 km test. Jeg har samme bil, og har aldri, selv midt på vinteren med -15 til -20 grader, vært i nærheten av dette som snittforbruk. For meg ligger det på 10,5 til 11,5 om sommeren, og 13,5 til 15 om vinteren. Model Y vil nok gjøre det mye bedre enn gamle Model X på vintertesten. X har jo ikke varmepumpe engang. Mens Model Y har jo Varmepumpe og Octovalve som gjør at vinterforbruket nesten blir som på sommeren. Har man nettop ladet og batteriet er varmt å godt vil bilen nesten ikke trenge å bruke noe energi på oppvarming av kupeen de neste milene siden den henter varme fra batteriet istedenfor. Bilene kan forøvrig også gjøre motsatt, å hente varme fra kupeen og flytte til batteriet om f.eks solen steker interiøret og batteriet er iskaldt. All spillvarme fra motorer og elektronikk og reduksjonsgir havner også i batteriet som igjen kan benyttes i kupeen. Har ikke lest for mye om Ioniq 5 sin tech men føler de kansje ville skrytt av det om de hadde lignende teknologi. I NAF sis vintertest av Model 3 fikk de vel 10 mil lenger rekkevidde på utgaven med Octovalve kontra den uten. Endret 27. august 2021 av Complexity Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 (endret) Ioniq 5, Model Y, Enyaq, ID.4, Q4, Tang. Det er mange modellar som skal ha sin første vintertest denne vinteren. Endret 27. august 2021 av Zeph Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 (endret) 18 hours ago, Evil-Duck said: Symbian samenligningen er vel litt på kanten til barnslig om jeg skal si det selv. Jeg har jo selv en bil med samme infotainment som Ioniq 5 har, å skal jo sies at dette er en av de bedre infotainmentene en får i noen bil i dag, multi task funksjonaliteten som gir deg muligheten til å ha oppe flere apper samtidig som eksempelvis kartet på en del av skjermen og radio/musikk/carplay på andre delen av skjermen er svært nyttig og intuitivt, ellers oppleves systemet som responsivt og bra. Jeg har og tilbragt mye tid i en Tesla Model 3 det siste året da broren min kjøpte seg en. Tesla har høy gadget faktor og stor skjerm og mye artige funksjoner som netflix og spill men infotainmenten er da vitterlig ikke så utrolig overlegen som du skal ha det til, selv min tesla frelste bror irriterer seg over ting som manglende carplay støtte og at ting og tang henger seg opp på tesla systemet i tider og utider, samtidig er han svært misfornøyd med autopilot systemet som kobler helt ut hver gang bilen mister veimerkingene eller lignende som du så må aktivere igjen manuelt når tilsvarende system fra andre merker kobler ut på lik måte men kobler inn igjen automatisk når den klarer å finne skikkelige veimerkinger igjen, videre kan en jo nevnte phantom braking uten at en trenger å utdype så mye mer der, så softwaren til tesla er heller ikke feilfri. For Kia/Hyundai er og OTA oppdateringer like rundt hjørnet, i USA er det allerede rullet ut for rundt et halvt år siden, men grunnet problemer med GDPR her i Europa har det latt seg vente på, men det er vist bare snakk om måneder nå før alt er klart til lansering her og. Når det kommer til app er sikkert tesla overlegen, men kia/hyundai lanserte en utrolig mye forbedret app for noen måneder siden, og oppetiden for serverene deres har vært upåklagelig det siste året jeg har eid bilen da jeg ikke har registrert en eneste nedetid. Videre er jeg en del av en betalt testgruppe som tester ut nye funksjoner de prøver å implementere i appen, mye spennende på gang her uten at jeg kan avsløre alt for mye . Poenget er uansett at Hyundai/Kia virkelig er i siget når det kommer til software for tiden, og at ingen biler er perfekte, ei heller tesla. Det var mitt intrykk iallefall. Tungvindte menyer og spesielt den "vent mens bilen kobler til internett" meldingen ga meg minner. Det vil vel bety ikke bilen ikke er online hele tiden og? hvordan funker det da med trafikkvarslinger? Jeg har ved flere anledinger valgt omveier på tur til jobb da kartet i bilen har vist meg at trafikken på den vanlige ruten er stillestående, og bilen må jo ha internett for å vite denne informasjonen. En annen ting jeg stusset på var en meny som het "Premium Lyd" eller noe lignende, og åpnet man den kunne man velge om lyden skulle være lavere i starten når man byttet sang, og bare det? Er det det som er premium lyd? Tror det trengs litt opprydding 😛 Men jeg kjenner en som sansynligvis kommer til å kjøpe seg en slik så jeg får lekt litt mere med systemet da og fulgt med på utviklingen. Fint at de tenker å rydde opp i dette med å slippe OTA oppdateringer da. Du har kansje ikke lov å si så mye men vet du om de kommer med Dashcam\Sentry mode funksjon? Synes virkelig det er rart at ikke alle har begynt med dette. Trengte det nesten senest i går da en bil såvidt kjørte i meg. Morsom video å ha uansett når man ser utrykket på sjoføren. Endret 27. august 2021 av Complexity Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 Jeg har det lettvint ser jeg. Den eneste gangen jeg berører skjermen på min elbil er når jeg skal bytte radiokanal😁 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 (endret) 7 hours ago, Kajac said: NAF sin test av Ioniq 5 gir et sommerforbruk på 14,4 kWt/100km , mot Model X sitt sommerforbruk på 17.3 kWt/100km. NAF har ikke registrert vinterforbruk på Ioniq 5 enda (naturlig nok). Så med andre ord betydelig lavere. Jeg vil anta at Model Y har lavere forbruk enn Model X, men den er nok ikke betydelig bedre enn Ioniq 5 vil jeg tro. Ellers ligger TBs forbrukstester veldig mye høyere enn hva andre får til. Antar han ikke kjører spesielt økonomisk. F.eks. ser jeg den gamle Ioniqen (38 kw) ligger på rundt 20 kWt/100km i hans 1000 km test. Jeg har samme bil, og har aldri, selv midt på vinteren med -15 til -20 grader, vært i nærheten av dette som snittforbruk. For meg ligger det på 10,5 til 11,5 om sommeren, og 13,5 til 15 om vinteren. TB kjører motorvei, og Tesla sin paradegren er motorvei. Testene hans er for å vise at elbiler kan ta over alle oppgavene til fossilbiler uten altfor mye kompromiss. Enn så lenge så er det stort sett bare Tesla og Porsche som klarer å kjøre fort og langt uten altfor mye tidsbruk ift. Fossil. Ikke alle trenger å kjøre fort og langt, og det er nok fler av de som trenger det utenfor Norges grenser. Det er ganske mange som pendler på 130 sone veier rundt omkring i andre land, vi i Norge er litt i særstilling med krøtterstiene våre. Tesla sitt forsprang vises tydligst her Det er ikke vanskelig å lage en 1 motors elbil som går langt med 70 km/t snittfart. Det er vanskelig å lage en 2 motors elbil som går langt med 120 km/t i snittfart. Eneste er som er i nærheten ved motorveikjøring er Taycan og det er fordi de har satt inn en slags 2 trinnsgirkasse og clutch. Med tilhørende høy vekt på bilen. Endret 27. august 2021 av bzzlink La til eneste motorvei konkurrent Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 (endret) 15 minutes ago, bzzlink said: Eneste er som er i nærheten ved motorveikjøring er Taycan og det er fordi de har satt inn en slags 2 trinnsgirkasse og clutch. Taycan kobler bort drivverket bak via en girkasse og kjører kun med motoren fremme når man cruiser ja. Hyundai gjør vel det samme bare litt enklere og de kobler bort drivverket fremme og ikke bak. Tesla har bare begge motorene fysisk tilkoblet hele tiden. Nesten litt rart at ikke bilene med fysisk utkobling av drivverk har lavere forbruk. Endret 27. august 2021 av Complexity Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 1 minute ago, Complexity said: Taycan kobler bort drivverket bak via en girkasse og kjører kun med motoren fremme når man cruiser ja. Hyundai gjør vel det samme bare litt enklere og de kobler bort motoren fremme og ikke bak. Tesla har bare begge motorene fysisk tilkoblet hele tiden. Nesten litt rart at ikke bilene med fysisk utkobling av drivverk har lavere forbruk. Taycan har jo også 2 gir og klarer fortsatt ikke å matche verken forbruk, akselerasjon eller toppfart til (non Plaid) Model S. Så det er tydelig at Tesla ligger noen år foran. 3 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 (endret) 19 minutes ago, Complexity said: Tesla har bare begge motorene fysisk tilkoblet hele tiden. Nesten litt rart at ikke bilene med fysisk utkobling av drivverk har lavere forbruk. Koble vekk motoren her en ting, men i høye hastigheter spiller aerodynamikken veldig inn. Alle andre lager høyreiste biler, dette gir dårligere drag coeff. Grunnen til at de lager høye biler er fordi batteripakkene er (mye) høyere enn Teslas, dette gjør at bilen blir høy eller at man må kjøre store hjul, eller en kombinasjon. Registrerer også at VAG har 160 km/t som toppfart på mange av bilene sine. Tipper dette går på kjølesystemet til batteriet. De klarer ikke å dra ut høy effekt over lang tid. Endret 27. august 2021 av bzzlink Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 Kajac skrev (8 timer siden): NAF sin test av Ioniq 5 gir et sommerforbruk på 14,4 kWt/100km , mot Model X sitt sommerforbruk på 17.3 kWt/100km. NAF har ikke registrert vinterforbruk på Ioniq 5 enda (naturlig nok). Så med andre ord betydelig lavere. Jeg vil anta at Model Y har lavere forbruk enn Model X, men den er nok ikke betydelig bedre enn Ioniq 5 vil jeg tro. Ellers ligger TBs forbrukstester veldig mye høyere enn hva andre får til. Antar han ikke kjører spesielt økonomisk. F.eks. ser jeg den gamle Ioniqen (38 kw) ligger på rundt 20 kWt/100km i hans 1000 km test. Jeg har samme bil, og har aldri, selv midt på vinteren med -15 til -20 grader, vært i nærheten av dette som snittforbruk. For meg ligger det på 10,5 til 11,5 om sommeren, og 13,5 til 15 om vinteren. Han snakket jo om 120km/t, ikke følge trafikken slik NAF gjør. Epler og pærer mann. Virker ikke som du har sett veldig godt på TB sine forbrukstester på 1000km challenge? For, han kjører vel ikke helt etter fartsgrensa. Hvis du ser på gjennomsnittsfarta for hele turen, så ligger den på over 100km/t i snitt for de beste bilene. Så nei, det er ikke representativt for "vanlig" kjøring, men det er ingen som har sagt at det er det heller. Det er ett mål; hvor fort kan han kjøre 1000km med bilen. Han bruker vel samme hastighet på alle bilene så lenge forholdene tillater det. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 Complexity skrev (2 timer siden): Jeg har ved flere anledinger valgt omveier på tur til jobb da kartet i bilen har vist meg at trafikken på den vanlige ruten er stillestående, og bilen må jo ha internett for å vite denne informasjonen. Trafikkinformasjon til gps har man tradisjonelt fått verden over via fm (RDS kanal). Trenger ikke internett for å få til akkurat det. At det i dag er app implementert med prerquisite av et aktivt mobildata er slikt sett et fremskritt med en bakside. Broadcastede air signaler som enheter konstant kan ta imot data kontra klient initiert datakanal over internett. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 MrMarbles skrev (1 time siden): Han snakket jo om 120km/t, ikke følge trafikken slik NAF gjør. Epler og pærer mann. Virker ikke som du har sett veldig godt på TB sine forbrukstester på 1000km challenge? For, han kjører vel ikke helt etter fartsgrensa. Hvis du ser på gjennomsnittsfarta for hele turen, så ligger den på over 100km/t i snitt for de beste bilene. Så nei, det er ikke representativt for "vanlig" kjøring, men det er ingen som har sagt at det er det heller. Det er ett mål; hvor fort kan han kjøre 1000km med bilen. Han bruker vel samme hastighet på alle bilene så lenge forholdene tillater det. Joda, er klar over at TB kjører fort, og at de testene hans ikke er representativ for normal kjøring. Men det er jo nesten normal kjøring vi må se på. Og under normale forhold så bruker Ioniq 5 mye mindre energi enn Model X. Det er mitt poeng. Men det er jo veldig bra hvis Model Y har lavt forbruk. Det er dessverre alt for mange elbil-produsenter som ikke fokuserer på forbruk lenger nå som batteriene er så store. Det er for eksempel fremdeles ingen elbiler på markedet som har så lavt forbruk som den klassiske Ioniqen fra 2016. Ikke engang Model Y. Så de kan hvis de vil Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 Kajac skrev (2 minutter siden): Og under normale forhold så bruker Ioniq 5 mye mindre energi enn Model X. Det er mitt poeng. Men det er jo veldig bra hvis Model Y har lavt forbruk. Men @Complexity snakket jo om at Ioniq 5 brukte mer i høy fart enn det Model X gjør. At Ioniq 5 i mer normale hastigheter bruker mindre enn Model X, skulle jo bare mangle. Model X er jo en mye større bil. Ingen som har hevdet noe annet heller. Så jeg vet ikke helt hva du egentlig prøver å si som vi ikke allerede vet? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 (endret) 40 minutes ago, syar2003 said: Trafikkinformasjon til gps har man tradisjonelt fått verden over via fm (RDS kanal). Trenger ikke internett for å få til akkurat det. At det i dag er app implementert med prerquisite av et aktivt mobildata er slikt sett et fremskritt med en bakside. Broadcastede air signaler som enheter konstant kan ta imot data kontra klient initiert datakanal over internett. Men det er vel ganske avleggs? Og oppdateres bare ved ulykker og lignende? Hører trafikkmeldinger slår inn ved jevne mellomrom på DAB radioen i firmabilen og det er kun ved større ulykker/ras og lignede at man hører dem. Ett eksempel jeg tok i min bil nå. Det er litt asfaltarbeid utenfor Tromsø og fartsgrensa er redusert fra 70 til 50 på en liten strekke. Det ser man da tydelig i bilen med at det er markert orange. Er trafikken stillestående er det markert med rødt. Det krever vel konstant internett for å vise slik sanntidsdata om trafikken. Endret 27. august 2021 av Complexity Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå