Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Nidar2 skrev (17 minutter siden):

Men litt kjedelig for de som ikke brukt bilen da de feks. kun har parkeringskjeller tilgjengelig i venteperioden.

Sitat

Kunder kan ifølge forbrukerkjøpsloven kunne kreve både erstatningsbil og å få heve kjøpet eller selge bilen tilbake til forhandler, dersom ulempene med bruksbegrensningene er store, og batteriskiftet tar så lang tid som Bilnytt skriver.

Kjedelig å måtte krangle om lovfestede forbrukerrettigheter, men regner med dette løser seg rimelig kjapt ettersom det er så mange kunder det er snakk om. Verre for de stakkarene som bor i forbrukerrettighetsmessige U-land som USA.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nidar2 skrev (23 minutter siden):

Vipps, så får man helt nytt batteri med åtte års garanti på en "gammel" bil. Men litt kjedelig for de som ikke brukt bilen da de feks. kun har parkeringskjeller tilgjengelig i venteperioden.

Ikke akkurat vipps da det estimeres til at de kan være ferdige i 2024 med de 4000 bilene i Norge (tenker det også er i beste fall)


Bruksbegrensingen innbefatter også at de uansett skal lades under oppsyn. 

De 330 med Bolt versjonen får en tyngre vei å gå mht utskifting av batteripakke.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (11 timer siden):

Det er ikke mye som minner om overtrimmet lada akkurat, men du sikter kanskje til diskusjonen om finish? Der har de en jobb å gjøre, men det der blir usaklig.

Må jo være lov å være litt usaklig av og til. Spesielt når det gjelder Tesla 😅 

Men fra spøk til alvor, at de fremdeles "sliter" med byggekvaliteten etter 10 års produksjon og det som i følge Tesla selv er verdens mest avanserte bilfabrikker, er faktisk helt uakseptabelt. Det hadde vært uakseptabelt om det var snakk om biler til 100 000 kroner, og er utenfor fatteevne når man snakker om en luksusbil til over millionen. 

Tesla er eksperter på teknologi og finesser. Men å faktisk bygge en bil av like høy standard som teknologien deres, det kan de virkelig ikke.

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (8 timer siden):

Ikke akkurat vipps da det estimeres til at de kan være ferdige i 2024 med de 4000 bilene i Norge (tenker det også er i beste fall)


Bruksbegrensingen innbefatter også at de uansett skal lades under oppsyn. 

De 330 med Bolt versjonen får en tyngre vei å gå mht utskifting av batteripakke.

Tror ikke mange Ampera-e og Bolt-eiere kommer til å følge disse anbefalingene til punkt og prikke. For det første er det bare anbefalinger, og for det andre er det mikroskopisk sjans for at det faktisk begynner å brenne. Skal ærlig innrømme at dersom jeg hadde hatt en Ampera eller Bolt hadde jeg nok fortsatt å bruke den som før. Totalt 19 branner, mot ca. 113 000 biler solgt. Altså ikke all verdens sannsynlighet for brann for å si det forsiktig.

Men er litt spent på hvordan det blir for Bolt-eiere i Norge. Importøren er jo gått konkurs, og amerikanske biler har ikke garanti i europa. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Tror ikke mange Ampera-e og Bolt-eiere kommer til å følge disse anbefalingene til punkt og prikke. For det første er det bare anbefalinger, og for det andre er det mikroskopisk sjans for at det faktisk begynner å brenne. Skal ærlig innrømme at dersom jeg hadde hatt en Ampera eller Bolt hadde jeg nok fortsatt å bruke den som før. Totalt 19 branner, mot ca. 113 000 biler solgt. Altså ikke all verdens sannsynlighet for brann for å si det forsiktig.

Men er litt spent på hvordan det blir for Bolt-eiere i Norge. Importøren er jo gått konkurs, og amerikanske biler har ikke garanti i europa. 

Så du ville vel vitende fortsatt i 1-2 år å lade din ampera-e om natta parkert inntil husveggen uten tilsyn eller i en fellesgarasje under en blokk og tappet den helt til 5-10% med full opplading til 100%.:nei: 

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kajac skrev (8 timer siden):

Tror ikke mange Ampera-e og Bolt-eiere kommer til å følge disse anbefalingene til punkt og prikke. For det første er det bare anbefalinger, og for det andre er det mikroskopisk sjans for at det faktisk begynner å brenne. Skal ærlig innrømme at dersom jeg hadde hatt en Ampera eller Bolt hadde jeg nok fortsatt å bruke den som før. Totalt 19 branner, mot ca. 113 000 biler solgt. Altså ikke all verdens sannsynlighet for brann for å si det forsiktig.

Men er litt spent på hvordan det blir for Bolt-eiere i Norge. Importøren er jo gått konkurs, og amerikanske biler har ikke garanti i europa. 

Man kan sikkert få lånebil i venteperioden.

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (10 timer siden):

Så du ville vel vitende fortsatt i 1-2 år å lade din ampera-e om natta parkert inntil husveggen uten tilsyn eller i en fellesgarasje under en blokk og tappet den helt til 5-10% med full opplading til 100%.:nei: 

Jeg sa jeg ville fortsatt å bruke den som normalt (for meg), ikke bevisst gjøre alt de anbefalte å ikke gjøre. 

Nidar2 skrev (3 timer siden):

Man kan sikkert få lånebil i venteperioden.

Tviler, når det er snakk om mange tusen biler, og potensiell ventetid på opp til to år. Det er mange lånebiler for å si det forsiktig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kajac skrev (26 minutter siden):

Jeg sa jeg ville fortsatt å bruke den som normalt (for meg), ikke bevisst gjøre alt de anbefalte å ikke gjøre. 

Tviler, når det er snakk om mange tusen biler, og potensiell ventetid på opp til to år. Det er mange lånebiler for å si det forsiktig.

Da kan man kanskje heve kjøpet. Mange får ikke brukt bilen pga. restriksjonene.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 22.8.2021 den 14.45):

Faktumet er at det er mange biler med langt farligere latente feil enn det biler med tilbakekalling har. Tror jeg hadde sovet bedre med en Ampera ladende i garasjen enn å parkere en 20 år gammel bensinbil i garasjen.

Bensin og dieselbiler har også blitt tilbakekalt flere ganger tidligere, uten den store overskriften. 

Dagens medier bruker denne "krigen" for det den er verdt, og resultatet ser vi hver dag. Hundefløyte-overskrifter og et kommentarfelt fullt av folk som feilstaver diesel.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

https://konkurranse.evreel.no/lp/119013/konkurranse

Noe greie jeg fikk opp i feeden min på facebook. Tror dette må være noe av det dummeste ladetilbehøret jeg har sett... Syns du ladekabelen tar opp alt for lite plass i bagasjerommet? Kjøp EV Reel! 🤣

Det teiteste med produktet er prisen. Hadde den kostet en hundrelapp så kunne den vært en helt grei måte å kabelen ryddig hvis man ikke har en liten dedikert frunk til den.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 minutter siden):

Jeg har Ioniq (2020) og er veldig fornøyd i hvert fall. Bakdelen pr. nå med Ampera er jo tilbakekallingen på batteriene.

Men er ikke det en fordel på lang sikt? Større batteri med ny 8-års garanti? Jeg har selv Ioniq 2018 (kjøpt for 130K norsk teknikk)  og er kjempefornøyd med den, ACC som Ampera E ikke har er en gamechanger i rushtiden på ring 3 i Oslo. Men selv om Ioniq er bedre på det meste så har Ampera E fortsatt en stor fordel hva angår rekkevidde. 

 

Complexity skrev (5 minutter siden):

Ioniq uten tvil.

Nå har jeg ikke kjørt Ampera men med alt styret rundt den bilen nå er det best å holde seg unna, om du ikke får den kjempebillig da.

Hva er kjempebillig?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Raude said:

Men er ikke det en fordel på lang sikt? Større batteri med ny 8-års garanti? Jeg har selv Ioniq 2018 (kjøpt for 130K norsk teknikk)  og er kjempefornøyd med den, ACC som Ampera E ikke har er en gamechanger i rushtiden på ring 3 i Oslo. Men selv om Ioniq er bedre på det meste så har Ampera E fortsatt en stor fordel hva angår rekkevidde. 

 

Hva er kjempebillig?

Leaf pris? Bilen er jo ubrukelig når man ikke kan lade den i garagen, ikke kan lade den fult og egentlig ikke burde la den stå uten oppsyn 😅

Mens man venter på at man kansje om noen år får nytt batteri til de 

Lenke til kommentar
Raude skrev (1 time siden):

Men er ikke det en fordel på lang sikt? Større batteri med ny 8-års garanti? Jeg har selv Ioniq 2018 (kjøpt for 130K norsk teknikk)  og er kjempefornøyd med den, ACC som Ampera E ikke har er en gamechanger i rushtiden på ring 3 i Oslo. Men selv om Ioniq er bedre på det meste så har Ampera E fortsatt en stor fordel hva angår rekkevidde. 

Inntil du får nytt batteri så kan jo ikke den rekkevidden brukes uansett. Og for de fleste med normal bruk, så er jo Ioniq (selv den gamle) mer enn god nok hva angår rekkevidde. Jeg har 2020-modellen, som har rundt 350-360 km på sommeren med Bergenske forhold, og jeg lader som regel kun én gang i uken.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Inntil du får nytt batteri så kan jo ikke den rekkevidden brukes uansett. Og for de fleste med normal bruk, så er jo Ioniq (selv den gamle) mer enn god nok hva angår rekkevidde. Jeg har 2020-modellen, som har rundt 350-360 km på sommeren med Bergenske forhold, og jeg lader som regel kun én gang i uken.

Sant det, kjører for det meste 50-70km daglig så rekkevidden til min gamle Ioniq er mer enn god nok. Nå på sommeren så viser GOM ca +/- 270 rekkevidde, med AC av riktignok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...