Dubious Skrevet 12. august 2021 Del Skrevet 12. august 2021 Er det egentlig så mye å spare på strømmen? Mange tilbud virker gode, og en kan sikkert få gode avtaler, men skal en ha disse, så må en bytte hele tiden. Jeg har prøvd andre mobilabb. men ender alltid opp med det jeg har nå, og hadde før byttet. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. august 2021 Del Skrevet 12. august 2021 Zeph skrev (8 minutter siden): Er det mange elbilistar som jaktar gode kampanjar på straumprisar? Straumen er blitt dyrare pga. fleire kablar til Europa, og er vel venta å bli dyrare på lang sikt. Oppvarming er vel framleis den største forbrukaren, men med stadig fleire elbilar rundt i garasjane, gjerne to, så blir det nokre kroner av det. Har du en eller flere elbiler i garasjen så har du også en eller flere biler du ikke skal fylle bensin eller diesel som mere en oppveier de økte strømkostnadene ved å lade elbil. Etter å ha fått elvarebil gjenom jobben var månen jeg brukte mest på å lade firmabilen februar dette år og da gikk det med 520kWh. Denne bilen kjører jeg 10000-12000km i året med. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 12. august 2021 Del Skrevet 12. august 2021 (endret) 2 hours ago, Zeph said: Er det mange elbilistar som jaktar gode kampanjar på straumprisar? Straumen er blitt dyrare pga. fleire kablar til Europa, og er vel venta å bli dyrare på lang sikt. Oppvarming er vel framleis den største forbrukaren, men med stadig fleire elbilar rundt i garasjane, gjerne to, så blir det nokre kroner av det. Lader elbilen på natten på timer. Somregel er det mindre forbruk i markedet natt til søndag, så lønner seg somregel å lade natt til søndag. Ikke all verden å spare, men i det minste så er det ikke bilen min som gjør at dyre energkilder må startes opp. Edit: Legger med et plot som viser gjennomsnittlige priser for 00-06 på Nordpool i 2021. Mandag = 1, Søndag = 7 osv. Ikke store forskjeller, men noe er det. Det vises ikke fra plottet under, men prisforskjellen fra å bare plugge i kl. 17 og lade ubekymret er i størrelsesorden 10-15 øre/kWh, eller ca 25 prosent. Det hjelper ikke så veldig. Sparer vel nok til å kjøpe luftfilter og viskere til bilen hvert 2. år. Endret 12. august 2021 av Wisd0m Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. august 2021 Del Skrevet 12. august 2021 TU har en artikkel som viser hvor dyrt det kan bli med elbil-lading i fellesgarasje med flere hundre ladeplasser: https://www.tu.no/artikler/her-tilbyr-de-lading-til-alle-beboere-over-700-kan-lade-elbilen-i-grendelaget/467987 Jeg mener denne artikkelen ikke var bak betalingsmur tidligere. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. august 2021 Del Skrevet 12. august 2021 Sitat Styret i Vevelstadåsen Grendelag har inngått en avtale med Smartly AS for drift av elbil ladere levert og montert av Bravida. Pris for selve laderen inklusiv installasjon er kr 24.750,- Det er et etableringsgebyr på kr 490,- (engangskost når lader tas i bruk) og en månedlig driftskostnad på kr 79,-. Forbruket av strøm for lading blir belastet ditt kredittkort/bankkort fortløpende. Smartly: Vi anbefaler ofte kundene våre som ikke har effektavgifter til å sette en pris på kr. 1,20 – 2,00 pr kWt. Hva står det i TU artikkelen? Dette er det jeg fant på grendalaget sin side, og Smartly. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 (endret) 12 hours ago, Zeph said: Det verkar som ein meir konstruktiv diskusjon å dele erfaringar enn å krangle om kva det kan koste for enkelte. Korrekt og gjør man det meste selv og får innkjøpspriser så synes jeg ikke det er så relevant for "hva det kan koste" men heller "hvor billig man kan klare å få det om man har de rette kontaktene". Det gjelder jo neppe folk flest. Det betyr ikke at det blir svindyrt men for folk som allerede snur på krona kan det være greit å vite at det kan komme kostnader utenom kjøpet av bilen. Må man i tillegg til alt annent som er nevnt også grave og melde inn godkjent legging av strømkabel til garasjen (riktig dybde osv) så er det en kostnad i tillegg da det må en autorisert entreprenør til for dette. @Simen1 Dette er ikke kritikk til dine innlegg. Det er bare ofte folk bagatelliserer kostnader men mener ikke du gjør det. Du har selv presisert dine forhold rundt arbeidet. Det er en del hvite løgner over lunsjen i kantina med "hvor billig" man fikk ordna ting og hvor gode deals man fikk for å si det slik Endret 13. august 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 Dubious skrev (11 timer siden): Er det egentlig så mye å spare på strømmen? Mange tilbud virker gode, og en kan sikkert få gode avtaler, men skal en ha disse, så må en bytte hele tiden. Jeg har prøvd andre mobilabb. men ender alltid opp med det jeg har nå, og hadde før byttet. Mange netteiere har begynt å høyne prisene for de som bruker mye strøm pr. time og kaller det kapasitetsledd. Derfor er det ikke like interessant å lade elbilen med max hastighet om natten lenger, men man må forsøke strekke det ut i så mange timer som mulig. Det blir altså mer å ta hensyn til enn kun når strømprisen er lavest. Man kan lese om hvordan Glitre foreløpig har gjort dette her: https://www.glitreenergi-nett.no/kunde/nettleie/priser/ Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 (endret) Der fikk man igjen for å bruke mye penger på en kraftig og rask hjemmelader og oppgradering av el-annlegget i alle ledd for å håndtere dette Endret 13. august 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 Zeph skrev (11 timer siden): Er det mange elbilistar som jaktar gode kampanjar på straumprisar? Straumen er blitt dyrare pga. fleire kablar til Europa, og er vel venta å bli dyrare på lang sikt. Oppvarming er vel framleis den største forbrukaren, men med stadig fleire elbilar rundt i garasjane, gjerne to, så blir det nokre kroner av det. Jeg prismatcher de gode avtalene en gang i måneden. Junimåned hadde jeg disse regningene: -Huset: -150 kroner -Leilighet: -750 kroner. Fikk nettopp Juli regning, men her var det litt trøbbel i fra leverandør sin side... Men ser ut til at det blir rundt 1000 på begge. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 Nidar2 skrev (15 minutter siden): Mange netteiere har begynt å høyne prisene for de som bruker mye strøm pr. time og kaller det kapasitetsledd. Derfor er det ikke like interessant å lade elbilen med max hastighet om natten lenger, men man må forsøke strekke det ut i så mange timer som mulig. Det blir altså mer å ta hensyn til enn kun når strømprisen er lavest. Man kan lese om hvordan Glitre foreløpig har gjort dette her: https://www.glitreenergi-nett.no/kunde/nettleie/priser/ Fra 1.1.2021 vill alle gjøre dette. Men endelig gjøres det med ett regelverk å forholde seg til. Satser på å halvere nettleien. Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 Zeph skrev (12 timer siden): Er det mange elbilistar som jaktar gode kampanjar på straumprisar? Straumen er blitt dyrare pga. fleire kablar til Europa, og er vel venta å bli dyrare på lang sikt. Oppvarming er vel framleis den største forbrukaren, men med stadig fleire elbilar rundt i garasjane, gjerne to, så blir det nokre kroner av det. Bindet meg akkurat i 6 måneder hos AGVA. 39øre pr kWt (brukte Tibber før, men så at det var jo nesten ingenting å spare på å lade om natta lengre). Denne uka økte de prisen til 89,9 øre for samme avtale. Så virker som jeg ikke kommer til å tape på det akkurat Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 Dubious skrev (13 timer siden): Hva står det i TU artikkelen? Dette er det jeg fant på grendalaget sin side, og Smartly. Det virker ikke som det er noen som har tilgang. Tatt fra hukommelsen er det beskrevet at det måtte legges ny strømforsyning til garasjeanlegget fra ny trafo. Det ble ganske dyrt. Prisen du fant er for kun evse. Evse som kan lastbalansere i system med "hundrevis" av evse's er dyrt (ca. 10.000 kroner mer enn "enebolig-evse"). Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 MrMarbles skrev (4 timer siden): Bindet meg akkurat i 6 måneder hos AGVA. 39øre pr kWt (brukte Tibber før, men så at det var jo nesten ingenting å spare på å lade om natta lengre). Denne uka økte de prisen til 89,9 øre for samme avtale. Så virker som jeg ikke kommer til å tape på det akkurat Gjorde det samme i dag, etter at FjordKraft satte opp prisen på min strømavtale til 104 øre/kWt. Riktig nok bandt jeg meg bare for tre måneder, så slapp unna med 49 øre i stedet for 89 (for de neste tre månedene i hvert fall...) Det har forsåvidt ikke noe med elbil-lading å gjøre da det går på borettslagets strømavtale, men det er interessant hvor hinsides dyre Fjordkraft er blitt. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 4 hours ago, MrMarbles said: Bindet meg akkurat i 6 måneder hos AGVA. 39øre pr kWt (brukte Tibber før, men så at det var jo nesten ingenting å spare på å lade om natta lengre). Denne uka økte de prisen til 89,9 øre for samme avtale. Så virker som jeg ikke kommer til å tape på det akkurat Når AGVA ringte meg i går sa de at de ikke kunne tilby mer enn 2 måneder på de avtalene. Så jeg avslo. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 Kajac skrev (48 minutter siden): Gjorde det samme i dag, etter at FjordKraft satte opp prisen på min strømavtale til 104 øre/kWt. Riktig nok bandt jeg meg bare for tre måneder, så slapp unna med 49 øre i stedet for 89 (for de neste tre månedene i hvert fall...) Det har forsåvidt ikke noe med elbil-lading å gjøre da det går på borettslagets strømavtale, men det er interessant hvor hinsides dyre Fjordkraft er blitt. Fjordkraft har jo prismatch, så du hadde ikke trengt å bytte:) Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 Salvesen. skrev (2 timer siden): Fjordkraft har jo prismatch, så du hadde ikke trengt å bytte:) Prismatch gjelder ikke for fastpris-avtaler. Kun spotpris. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 Leser hele tiden om defekte ladere, men er ikke dette bare en kabel med strøm? Svært sjeldent jeg ser eller leser om defekte pumper. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 (endret) 48 minutes ago, Dubious said: Leser hele tiden om defekte ladere, men er ikke dette bare en kabel med strøm? Svært sjeldent jeg ser eller leser om defekte pumper. Bilene lades med 400 til 800V likespenning, og laderne mates med 230 til 400V Vekselspenning. Krever heftig elektronikk for å omgjøre dette. Bilen har en liten innebygd omformer i seg som brukes når du plugger deg til Vekselspenning direkte. Her er skapene med elektronikk til en av Tesla sine ladepunkter: Kablene er og vannkjølte, og det skjer vel at det er lite kjølevann eller feil med pumpen og. Endret 14. august 2021 av Complexity Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 Om videoen i artikkelen stemmer henger Mercedes veeeldig etter på selvkjøring i forhold til Tesla https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-vs-mercedes-benz-drivepilot-comparison-video/?fbclid=IwAR2WnStBXlJdKRECu0qnjyWIKKkqMwql7IvZc7kEjY-71KnyJCA4JRmLyaE Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 15. august 2021 Del Skrevet 15. august 2021 (endret) Er det så mye problemer med Tesla som dette innlegget sier? Rust, mye slitasje, og veistøy. Tesla X har vel eksistert i 5-6 år på det Norske markedet? kilde, kommentarfelt: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/dnJr6q/model-y-har-faatt-lengre-rekkevidde Endret 15. august 2021 av Thor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå