Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Gavekort said:

Hvis du går rundt og forteller den jevne nordmann at det vil koste dem 30.000kr for å installere en elbillader så vil du gi dem et dårlig estimat. Bruker du 30.000kr som et utgangspunkt for å budsjettere en elbil så lager du et dårlig budsjett.

Nå må du gi deg. Jeg har IKKE sagt at det vil koste 30000 for en EVSE. Gå tilbake og les igjen, og slutt med disse usaklige stråmennene dine.

Lenke til kommentar

Kjøpte material selv (ca. 1500kr), kjøpte Tesla Wall connector for 5100kr og så fikk jeg elektriker (Vintervoll i Trondheim) til å montere for rundt 3500kr. Selv boret jeg hull i veggen, trakk kabel fra sikringsskapet og ut til carporten. Elektriker koblet alt sammen og konfigurerte wall connectoren. Så man *KAN* få det til ca. 10k også.

Men så er det jo gøy å diskutere frem og tilbake på hvor dyrt man kan få det også. 

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (3 minutter siden):

Kjøpte material selv (ca. 1500kr), kjøpte Tesla Wall connector for 5100kr og så fikk jeg elektriker (Vintervoll i Trondheim) til å montere for rundt 3500kr. Selv boret jeg hull i veggen, trakk kabel fra sikringsskapet og ut til carporten. Elektriker koblet alt sammen og konfigurerte wall connectoren. Så man *KAN* få det til under 10k også.

Men så er det jo gøy å diskutere frem og tilbake på hvor dyrt man kan få det også. 

Ja en kan få det sykt billig om en legger innsats i det selv. Men de fleste gjør jo ikke dette, men utrolig mange er innenfor standard pakkene installasjonsfirma leverer for 10-15000 også. Er vell typisk 10-15 meter med kabel og ett hull eller noe slikt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å legge tilførsel fra egen leilighet i blokk er ikke nødvendigvis så rett fram fordi hovedsikringer i slike leiligheter ikke er dimmendjonert for det. Selv i 1 år gammel blokk har jeg sett 2x40A hovedsikring og da har du ingenting til overs en kald vinterdag med mindre du nøyer deg med 10-12A lading og er du en aktiv moderne familie kan selv det bli for mye der det forventes at det skal kunne både vaskes klær, tørkes klær og lages middag samtidig. Litt varmebehov på det hele og elbillading kan tippe lasset.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (1 minutt siden):

Å legge tilførsel fra egen leilighet i blokk er ikke nødvendigvis så rett fram fordi hovedsikringer i slike leiligheter ikke er dimmendjonert for det. Selv i 1 år gammel blokk har jeg sett 2x40A hovedsikring og da har du ingenting til overs en kald vinterdag med mindre du nøyer deg med 10-12A lading og er du en aktiv moderne familie kan selv det bli for mye der det forventes at det skal kunne både vaskes klær, tørkes klær og lages middag samtidig. Litt varmebehov på det hele og elbillading kan tippe lasset.

Vil ikke en helt ny blokk ha 400V? 40A på 400V er noe annet enn 40A på 230V.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Raspeball said:

Samme her. 20k for ABL/Defa "smart"-lader, ny kurs, og i borettslag.

Jeg betalte 17000 for fem år siden i en liten fellesgarase. Alt er avhengig av hvordan opplegget rundt er. I mitt tilfelle kunne det trekkes kurs fra eget sikringsskap som var i garasjen 10m unna, og da blir det naturligvis billig.

Det er imidlertid urimelig å forvente at en sameie ikke skal ta betalt for en investering for infrastruktur i en større fellesgarasje som kanskje bare hadde et par 16A kurser fra før, for at det skal være mulig å installere EVSE.

At man har en kost på ca 15000-20000 som en baselinje for når man bare trenger en kurs og en veggboks er helt greit*, men å tro at infrastrukturen som skal til for at det skal være nok ikke kan koste ekstra, potensiellt en god del ekstra er utopisk.

i.h.t. https://boligfiks.no/pris/elektrisk-anlegg-1526990379445x163426774321123970 Så koster elanlegget i en enebolig typisk omkring 200000. En del av dette er den infrastrukturen man bruker når man gjør en slik installasjon hjemme. I noen fellesgarasjer og borettslag kan man også gjøre det samme. Men særlig når fellesanleggene blir store er ikke dette mulig lengre. Hovedinntakene til boligmassen og garasjen er ikke slik at man bare kan legge opp til mange titalls til hundretalls EVSE på den eksisterende infrastruktturen. Det er da investeringsbehovet kommer, og de investeringene må noen betale for, mest sannsynlig de som ønsker en EVSE på sin parkeringsplass.

*) Som man sikkert kan få ned med egeninnsats der det er lov, men egeninnsats er bare en annen form for kostnad.

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (2 minutter siden):

Vil ikke en helt ny blokk ha 400V? 40A på 400V er noe annet enn 40A på 230V.

Ikke på 1 fase som de fleste blokkleiligheter får til disposisjon. Der er det bare 1 fase og N så regnestykket blir likt

 

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (2 minutter siden):

Vil ikke en helt ny blokk ha 400V? 40A på 400V er noe annet enn 40A på 230V.

Kommer vell an på området,  men de fleste her i området er 400V, og 63A hovedsikring. Da har en masse å gå på. Men det er ikke nødvendigvis dimensjonert like bra bakover til slike store laster hos alle. I ett sameie jeg eier leilighet til har vi gjort det enkelt. Max 10A/230V pr enhet. Det fungerer veldig fint.

Masser nok i det daglige for de fleste og det er lassevis med alternativ de dagene det skranter.

Lenke til kommentar
Just now, MrMarbles said:

Vil ikke en helt ny blokk ha 400V? 40A på 400V er noe annet enn 40A på 230V.

Det er ikke gitt, det kommer an på hva det lokale nettet er og om blokken er så stor at det ble etablert ny infrastruktur for den. Mitt intrykk er at TN nett er vanligere å finne i suburbane nye boligfelt med eneboliger og lavblokker enn i urban blokkbebyggelse, men dette er ikke noe jeg har undersøkt nøyere.

Sist jeg bodde i blokk var forøvrig garasjen 6 etasjer ned og 250m sideveis i kjelleren. Å trekke kabel fra sikringsskapet inne i leiligheten helt dit tror jeg ville vært noe kostnadsdrivende, upraktisk og ikke minst uskalerbart om alle 150 boenhetene skulle gjort det. (Det var 12 oppganger over 3 bygg som delte felles garasjeanlegg sammen med kommersielle brukere)

Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 minutter siden):

Det er ikke gitt, det kommer an på hva det lokale nettet er og om blokken er så stor at det ble etablert ny infrastruktur for den. Mitt intrykk er at TN nett er vanligere å finne i suburbane nye boligfelt med eneboliger og lavblokker enn i urban blokkbebyggelse, men dette er ikke noe jeg har undersøkt nøyere.

Sist jeg bodde i blokk var forøvrig garasjen 6 etasjer ned og 250m sideveis i kjelleren. Å trekke kabel fra sikringsskapet inne i leiligheten helt dit tror jeg ville vært noe kostnadsdrivende, upraktisk og ikke minst uskalerbart om alle 150 boenhetene skulle gjort det. (Det var 12 oppganger over 3 bygg som delte felles garasjeanlegg sammen med kommersielle brukere)

Nye boliger har hovedsikring ute i eget skap. I en enhet jeg eier(blokk, type liten) er disse strategisk plassert i car park mens inne skap er i hver leilighet. 

 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 minutter siden):

Det er ikke gitt, det kommer an på hva det lokale nettet er og om blokken er så stor at det ble etablert ny infrastruktur for den. Mitt intrykk er at TN nett er vanligere å finne i suburbane nye boligfelt med eneboliger og lavblokker enn i urban blokkbebyggelse, men dette er ikke noe jeg har undersøkt nøyere.

Sist jeg bodde i blokk var forøvrig garasjen 6 etasjer ned og 250m sideveis i kjelleren. Å trekke kabel fra sikringsskapet inne i leiligheten helt dit tror jeg ville vært noe kostnadsdrivende, upraktisk og ikke minst uskalerbart om alle 150 boenhetene skulle gjort det. (Det var 12 oppganger over 3 bygg som delte felles garasjeanlegg sammen med kommersielle brukere)

Nye boliger har hovedsikring ute i eget skap. I en enhet jeg eier(blokk, type liten) er disse strategisk plassert i car park mens inne skap er i hver leilighet. 

 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (9 minutter siden):

Sist jeg bodde i blokk var forøvrig garasjen 6 etasjer ned og 250m sideveis i kjelleren. Å trekke kabel fra sikringsskapet inne i leiligheten helt dit tror jeg ville vært noe kostnadsdrivende, upraktisk og ikke minst uskalerbart om alle 150 boenhetene skulle gjort det. (Det var 12 oppganger over 3 bygg som delte felles garasjeanlegg sammen med kommersielle brukere.

I nyere blokker står hovedsikring og kWh måler i kjelleren så legger opp en avgang rette etter måleren i de tilfellene jeg har lagt opp ladestasjon til enkeltbeboere i nyere blokker. Dette er i Trondheim og områdene rundt byen da.

Lenke til kommentar

Er det mange elbilistar som jaktar gode kampanjar på straumprisar? Straumen er blitt dyrare pga. fleire kablar til Europa, og er vel venta å bli dyrare på lang sikt.

Oppvarming er vel framleis den største forbrukaren, men med stadig fleire elbilar rundt i garasjane, gjerne to, så blir det nokre kroner av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...